Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Creatieve plaatsing als fake schoorsteen.

Pagina: 1
Acties:

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-08 22:26
Gespot in het wild, in Zweden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utfRjP0CMn70sHS_AunElfklQ5Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dAnwa7DPkmCgnCzijPStiF6Q.jpg?f=user_large

Toch wel aardig. Mogelijk wat teveel op de wind, mijn WP raad aan niet in de volle wind te zetten.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:24

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

In Nederland heeft Alklima het Wattz-up systeem. Evt zelfs met een lift systeem om de WP naar binnen te laten zakken. Maar dat laatste is wel heel erg kostbaar.

Life is not about specs, it is about joy!

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:57
Bosch is ook met een dergelijke opstelling bezig: https://www.installatie.n...armtepomp-in-schoorsteen/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/da5kPJA4wLklMERC819MHP8dRrQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ifu2ofnE5L1NKTGvXKcUezFF.jpg?f=user_large

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:04
cybermaus schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 06:57:
Gespot in het wild, in Zweden:

[Afbeelding]

Toch wel aardig. Mogelijk wat teveel op de wind, mijn WP raad aan niet in de volle wind te zetten.
Hier in de nieuwbouwwijk hangt het vol daarmee.

EU DNS: 86.54.11.100

• cybermaus
Ok, meer gebruikelijk dan ik dacht. Sorry.

Ik heb er geloof ik wel eens een gezien die er meer uitzag alsof er een tafeltje op het dak was gezet, waar hij dan op stond. Maar deze ziet er gewoon netjes uit.

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:11

Eraser127

Nijkerk

Yep, hier in Nijkerk staat het in onze nieuwbouwwijk ook vol met die nep-schoorstenen :-P

My Discogs

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-11 13:03
cybermaus schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:45:
Ok, meer gebruikelijk dan ik dacht. Sorry.

Ik heb er geloof ik wel eens een gezien die er meer uitzag alsof er een tafeltje op het dak was gezet, waar hij dan op stond. Maar deze ziet er gewoon netjes uit.
Heel gebruikelijk zijn ze nog niet maar ze zijn wel met een flinke opmars bezig en vooral in inbouw situaties.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:24
Een willekeurige nieuwbouwwijk in Nederland:
Afbeeldingslocatie: https://www.installatieenbouw.nl/wp-content/uploads/2021/09/Panasonic_024.jpg

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• bartvl

bartvl

Blij dat ik geen warmtepomponderhoudsmonteur ben 😄.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
bartvl schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:10:
Dat en je hebt wel minder opties als de geluidsoverlast tegenvalt op deze plek. Wel veel mooier dan zo los op het dak of aan de muur.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-11 11:19

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Waarom niet gewoon in huis ? Kan je de warmte die die afgeeft ook gelijk weer in huis gebruiken. Win win toch?

[ Voor 4% gewijzigd door NeFoRcE op 11-05-2022 09:20 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:19
NeFoRcE schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:20:
Waarom niet gewoon in huis ? Kan je de warmte die die afgeeft ook gelijk weer in huis gebruiken. Win win toch?
Klein maar belangrijk detail is dat het buitendeel juist koude afgeeft, de opgenomen warmte gaat naar binnen om het huis te verwarmen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• CurlyMo
bartvl schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:10:
De schoorsteen is ook een lift richting de zolder zover ik weet.

Afbeeldingslocatie: https://www.nbd-online.nl/sites/default/files/styles/682x484/public/2019/05/21/Wattz-up%201-2.png?itok=d_afZXKg&timestamp=1558425836

[ Voor 27% gewijzigd door CurlyMo op 11-05-2022 11:06 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:47
Ik vind het wel een mooie oplossing voor woningen waar plaatsing in de tuin onwenselijk is.
hesselbeertje schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:21:
[...]

Klein maar belangrijk detail is dat het buitendeel juist koude afgeeft, de opgenomen warmte gaat naar binnen om het huis te verwarmen.
Nu we toch op die tour gaan: je kunt geen koude afgeven, alleen energie (=warmte) onttrekken ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• cybermaus
CurlyMo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:08:
Duidelijke foto. Misschien moet ik ook bij ons in die ene nieuwe wijk eens omhoog kijken.

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-11 10:20
@CurlyMo dat is een mooi systeem.

de eerste keer dar ik dit type schoorsteen zag moest ik ook even kijken. in mijn oude buurt staan wat rijtjes huurwoningen die volledig zijn gerenoveerd, de huizen zijn in ~1965 gebouwd en zijn twee jaar geleden volledig aangepakt. nieuwe ramen, geïsoleerde gevelbekleding en een warmtepomp op het dak.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mooi groot schaduw werpend object zodat de opbrengst van het toch al minimale aantal schaampanelen nog verder afneemt...

Ik snap de nostalgie-analogie met een ouderwets vervuilend ding niet :?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• cybermaus
Ronald schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:07:
Ik denk dat "nostalgie" slechts een klein bij-redentje is, naast het meer noodzakelijke "we hebben geen andere plek op on ze kleine nieuwbouw starterswoning"

• Joris748
Mooi groot schaduw werpend object zodat de opbrengst van het toch al minimale aantal schaampanelen nog verder afneemt...

Dat icm die zonnepanelen is dan weer niet handig. Hoe moeilijk is het om dat ding aan de zijde te zetten, waar geen zonnepanelen kunnen/hoeven te liggen? Maar daar zal de gemeente een rol in hebben (bestemmingsplan/welstand).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.87b9

cybermaus schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Ik denk dat "nostalgie" slechts een klein bij-redentje is, naast het meer noodzakelijke "we hebben geen andere plek op on ze kleine nieuwbouw starterswoning"
De hoeveelheid panelen op de foto zet nou ook niet echt zoden aan de dijk.

Maar opzich vind ik deze fake schoorsteen niet persé lelijk.

null

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik denk dat dit nog even moet landen bij de gemiddelde welstandscommissie in de gemeenten.

Maar dit kan best helpen om die dingen wat mooier in de wijken te krijgen.

• Ronald
  • Nu online
cybermaus schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Kan natuurlijk gewoon dichterbij de nok... daar is de invloed minder...

En dan wordt over weet ik hoeveel jaar het ding een keer vervangen... En past het nieuwe model niet....

@Joris748 Welstandscommissies moeten de onder hun verantwoording extra ontstane uitstoot van wat dan ook maar gaan betalen... Mentaliteitsprobleempje...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:56
Of aan de andere/noord zijde van het huis :)

• Joris748
Ronald schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:16:
[...]

Kan natuurlijk gewoon dichterbij de nok... daar is de invloed minder...

En dan wordt over weet ik hoeveel jaar het ding een keer vervangen... En past het nieuwe model niet....

@Joris748 Welstandscommissies moeten de onder hun verantwoording extra ontstane uitstoot van wat dan ook maar gaan betalen... Mentaliteitsprobleempje...
We vinden deze schoorsteen aan de voorzijde niet mooi, dus het mag niet kan geen valide argument zijn in de context van de energietransitie en energiebesparing.

Ze zouden juist moeten verwijzen naar dit soort oplossingen. Nee, je mag geen standaard unit op je dak zetten. Maar als je het zo doet is het wel toegestaan. Meer pragmatisme is gewenst.

• Ronald
  • Nu online
@Joris748 Dit is dus geen gewenste oplossing. Want er is risico dat deze oplossing niet voldoet bij vervanging...

En dan krijg je exact wat de welstand wil voorkomen... Een afwijkende minder mooie oplossing.... Extra hoge kosten voor de eigenaar... En extra kosten komt met .. extra werk/producten en dus ... milieubelasting.

• CurlyMo
Met een goede plaatsing is het juist een handige oplossing:
- Minder geluidsoverlast
- Minder overlast van defrost
- Makkelijker om in het midden van je standleiding in te prikken en dus minder waterzijdig inregel gedoe.
- Dichtbij de SWW boiler die meestal op zolder staat
- Geen ruimteverlies
- Uniforme uitstraling van je wijk

Nadelen zijn inderdaad:
- Schaduwval PV
- Vervangen van de WP moet met til lift.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:42
CurlyMo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Met een goede plaatsing is het juist een handige oplossing:
- Minder geluidsoverlast
- Minder overlast van defrost
- Makkelijker om in het midden van je standleiding in te prikken en dus minder waterzijdig inregel gedoe.
- Dichtbij de SWW boiler die meestal op zolder staat
- Geen ruimteverlies
- Uniforme uitstraling van je wijk

Nadelen zijn inderdaad:
- Schaduwval PV
- Vervangen van de WP moet met til lift.
Zou zelf als grootste nadeel zien: lastig met onderhoud. Wanneer er iets niet in orde is en de buitenunit staat in de tuin of op het dak van de garage, kom je er eenvoudig bij om even te kijken wat er aan de hand is (kleine lekkage, draadje niet goed of geoxideerd). Met dat ding zo op het dak, voorzien van een hele ombouw, is het een behoorlijke opgave. Dan wordt een simpele taak van 5 minuten een hele opgave (heb je een groot genoege ladder, durf je op dat dak te staan, krijg je de ombouw los) of je moet meteen een monteur bellen en ben je direct 100++ euro kwijt voor mogelijk alleen maar een los draadje.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 15:40
Moi_in_actie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:59:
[...]

Zou zelf als grootste nadeel zien: lastig met onderhoud. Wanneer er iets niet in orde is en de buitenunit staat in de tuin of op het dak van de garage, kom je er eenvoudig bij om even te kijken wat er aan de hand is (kleine lekkage, draadje niet goed of geoxideerd). Met dat ding zo op het dak, voorzien van een hele ombouw, is het een behoorlijke opgave. Dan wordt een simpele taak van 5 minuten een hele opgave (heb je een groot genoege ladder, durf je op dat dak te staan, krijg je de ombouw los) of je moet meteen een monteur bellen en ben je direct 100++ euro kwijt voor mogelijk alleen maar een los draadje.
Zoals al gemeld, gaat dat meestal met een lift in de schoorsteen:
CurlyMo in "Creatieve plaatsing als fake schoorsteen."

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• bartvl

bartvl

CurlyMo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:27:
[...]

De schoorsteen is ook een lift richting de zolder zover ik weet.

[Afbeelding]
Dat vraag ik me ten zeerste af. De kosten van die lift lopen zover ik weet in de duizenden euro’s. Ik verwacht dat er vaak dan toch van af wordt gezien.

• CurlyMo
bartvl schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:24:
[...]

Dat vraag ik me ten zeerste af. De kosten van die lift lopen zover ik weet in de duizenden euro’s. Ik verwacht dat er vaak dan toch van af wordt gezien.
Ga er dan ook niet vanuit dat zo'n behuizing goedkoop is ;)

• cybermaus
Een vind maar een monteur die het dak op wil, schuin zitten, om met koppelingen te friebelen, dat doen ze denk ook allemaal maar één keer, en de volgende keer "nee" of een flinke toeslag om het goed te ontmoedigen.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 17:07
cybermaus schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:30:
Een vind maar een monteur die het dak op wil, schuin zitten, om met koppelingen te friebelen, dat doen ze denk ook allemaal maar één keer, en de volgende keer "nee" of een flinke toeslag om het goed te ontmoedigen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• cybermaus
Ja ja, dat had je al gezegd. Het ging ondertussen geloof ik dat dit een dure optie was, en wat als je deze niet heb.

• CurlyMo
cybermaus schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:35:
Ja ja, dat had je al gezegd. Het ging ondertussen geloof ik dat dit een dure optie was, en wat als je deze niet heb.
Ik bedoel de behuizing is in zijn geheel een dure optie. Waarbij ik niet weet of de lift een optie an sich.

• cybermaus
Op hun website hebben ze 3 opties. Plat dak, schuin dak, schuin dak met lift.

• Moi_in_actie
Puc van S. schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:04:
[...]

Zou ik ook niet bepaald een pluspunt noemen, extra kosten voor een duur liftsysteem en nog een onderdeel wat kapot kan gaan. Ben geen tegenstander van warmtepompen (ook niet iemand die erom staat te springen), maar t.o.v. een CV ketel zijn er wat uitdagingen/problemen en zo'n liftsysteem is mijn inziens een "oplossing" voor een probleem (unit in de tuin ziet zo lelijk uit) wat vervolgens weer andere uitdagingen/problemen introduceert (extra kosten, extra onderdelen die stuk kunnen gaan).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-11 21:42
Bij mijn ouders ligt die vlak in het dak. Lijkt op HydroTop:
Afbeeldingslocatie: https://www.installatie.nl/wp-content/uploads/2019/10/576D4A27-3F1F-4286-B55D-65B9AC72257F-800x600.jpeg

Binnen ziet dat er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://warmtepompvergelijker.nl/wp-content/uploads/2020/07/hydrotop-binnen-300x280.jpg

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-11 10:33
En bij een rijtjeshuis kan je zo'n unit alleen in het midden van je tuin neerzetten omdat die ook niet te dicht op een erfgrens mag staan. Dan snap je wel dan men uitwijkt naar een plaats op het dak.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• cybermaus
Moi_in_actie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:38:
... (unit in de tuin ziet zo lelijk uit) ...
De juiste optie voor de juiste situatie

Ik heb de mazzel dat ik een zijtuin heb, waar ik eigenlijk alleen kom om te wieden, geen buren, niet in mijn eigen zicht, en voldoende laag groen om het een beetje uit het openbare zicht te houden.

Maar voor mensen in krappe rijtjeshuizen zie ik deze schoorsteen-lift-methode toch wel zitten. Maar waarschijnlijk duur.

• CurlyMo
Moi_in_actie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:38:
[...]
unit in de tuin ziet zo lelijk uit
Wat niet je enige probleem is van een WP. Ook defrost en geluid niet prettig als dat met tientallen WP's in een woonwijk gebeurt. Als er net als een CV-ketel zo nu en dan een warmtempomp condens uitslaat vanaf het dak is een ander verhaal.

• bartvl

bartvl

CurlyMo schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:37:
[...]

Ik bedoel de behuizing is in zijn geheel een dure optie. Waarbij ik niet weet of de lift een optie an sich.
Bij de variant van Alklima is de lift een optie. Een optie die wat ik me kan herinneren ca 5000-8000,- kost.

De Hydrotop-Hydrocap heeft überhaupt geen optie tot zo'n liftsysteem.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Joris748 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:37:
[...]

We vinden deze schoorsteen aan de voorzijde niet mooi, dus het mag niet kan geen valide argument zijn in de context van de energietransitie en energiebesparing.

Ze zouden juist moeten verwijzen naar dit soort oplossingen. Nee, je mag geen standaard unit op je dak zetten. Maar als je het zo doet is het wel toegestaan. Meer pragmatisme is gewenst.
meestal denken de ambtenaren gewoon mee hoor als je met een aanvraag komt. en meestal staat er iets over geschreven in de welstandsnota, dat niemand die leest is niet de schuld van de gemeente. ;)

Er staat bijna altijd zoiets als indien mogelijk binnen plaatsen en hoewel die wp bouwkundig buiten staat, qua bouwvollume is het wel binnen met zoon nep wp-schoorsteen.

@Ronald je moest eens weten hoeveel mensen vragen om een nep schoorsteen (van steen) ze hebben nu eenmaal een idealbeeld van een huis en daar behoord in hun hoofd een schoorsteen bij.

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 11-05-2022 11:55 ]

• Moi_in_actie
cybermaus schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:45:
[...]

De juiste optie voor de juiste situatie

Ik heb de mazzel dat ik een zijtuin heb, waar ik eigenlijk alleen kom om te wieden, geen buren, niet in mijn eigen zicht, en voldoende laag groen om het een beetje uit het openbare zicht te houden.

Maar voor mensen in krappe rijtjeshuizen zie ik deze schoorsteen-lift-methode toch wel zitten. Maar waarschijnlijk duur.
Het is zeker een optie, maar hoogstwaarschijnlijk prijzig. En zoals je al zegt, waarschijnlijk het meest "nodig" bij rijtjeswoningen, daar wonen over het algemeen de mensen die het minst te besteden hebben. Mensen die de overweging eerder zouden maken zijn diegenen in grotere/duurdere woningen, maar ja daar heb je vrijwel altijd meer mogelijkheden om een buitenunit netjes weg te werken (op/achter een garage, in de tuin, bij een tuinhuisje etc.).

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:18
[Afbeelding]
Grappige foto, ze blazen de lucht van/naar elkaar. Benieuwd wat de effecten op efficientie van deze opstelling is.

• cybermaus
DjoeC schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:00:
[...]

Grappige foto, ze blazen de lucht van/naar elkaar. Benieuwd wat de effecten op efficientie van deze opstelling is.
Ah, je ziet het als een soort kunstsneeuw railgun? :P

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:18
cybermaus schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:02:
[...]
Ah, je ziet het als een soort kunstsneeuw railgun? :P
Ben niet bekend met kunstsneeuw. Klinkt iig weinig artistiek.

Vergelijk het met windmolens die achter elkaar staan waar elke windmolen minder wind (energie) krijgt omdat de voorganger al een deel gebruikt heeft. Warmte onttrekken geeft minder voor nummer 2. En de ventilatoren in de foto staan op 1 lijn...

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Puc van S. schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:04:
[...]

De units die hier in de wijk staan, hebben een 'onderhoudsluik', zodat de monteur wat makkelijker bij de unit kan.

Kost natuurlijk wel weer ruimte waardoor er minder panelen passen.

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:39
[Afbeelding]
Dus dan staat jouw systeem de koude lucht van het buursysteem in te ademen..... Mijn systeem kan op vol vermogen 3600 M3 / h blazen, dus dan is 4 of 5 meter tussen de systemen niet veel natuurlijk.
Zal een lekker effect op de COP geven.

• Ronald
  • Nu online
twain4me schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:55:
@Ronald je moest eens weten hoeveel mensen vragen om een nep schoorsteen (van steen) ze hebben nu eenmaal een idealbeeld van een huis en daar behoord in hun hoofd een schoorsteen bij.
Ja dat zal wel... geeft maar weer eens aan hoe groot het probleem is...

Ontwerp je ook neprook voor uit de nepschoorsteen? Dat hoort er toch ook bij dan ?

Pagina: 1