[PV] Vliegvlug zonnepanelen offerteadvies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:41

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Inleiding
Omdat ik zonnepanelen op mijn huis wil laten leggen heb ik bij verschillende bedrijven offertes opgevraagd.
Doel van dit topic is advies vragen of deze offertes geschikt zijn voor mijn situatie qua technische specs; grootte, garantie, Wp & kwaliteit van de panelen, hoe goed past de omvormer daarbij en is deze van enige kwaliteit.
Uiteraard ook de prijs is belangrijk maar niet dat de laagste per Wp automatisch degene is die het wordt.
Ik vind de beste prijs/kwaliteit verhouding het belangrijkste maar ik kan slecht inschatten wat kwaliteit is en wat niet en dus ook niet of hetgeen wordt aangeraden een meerprijs rechtvaardigt.

Bijvoorbeeld had ik eerder goede verhalen gehoord over Qcells panelen en slechte over Hyundai panelen.
Maar 1 van de bedrijven die ik sprak gaf aan de ze vroeger Qcell deden maar relatief veel DOA’s hadden en nu Hyundai en daarmee vrijwel geen DOA’s.
Maar hoeveel zegt dat dan weer over de kwaliteit op de langere termijn, ik heb geen idee. :?

Foto's
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beschikbare (dak)ruimte
Members only:

Schaduw
Zover ik kan inschatten is het in principe vrijwel schaduwvrij.
Aan het einde van de dag valt er wel wat schaduw van de dakkapel links op de onderzijde van het rechter dakdeel.
Maar of de zon dan nog genoeg kracht dat het echt invloed op de opbrengst heeft kan ik niet goed inschatten.

Jaarverbruik
Jaarverbruik op basis van 2021:
  • Elektriciteit: 4400 kWh
  • Gas: 1900 m2
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase kast waar al een pv aansluiting in is voorbereid in de vorm van een 3P+N B16 30mA ABB aardlekautomaat (rechtsonder op de foto).
En een Eastron SDM72D-M kWh meter voor het meten van de opbrengst (rechtsboven op de foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/479NiyXY0ygUFcilFkT6u3Lw-gY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v9tnk4MWR09NgpACo87UTq8W.jpg?f=user_large

Budget en doel
  • Het doel is het huis compleet van het gas af te krijgen. Bedoeling is om binnenkort naar een warmtepomp over te stappen.
  • Het installeren van airconditioning voor koelen van de woonkamer beneden en 3 slaapkamers boven is ook en wens. waarbij de mogelijkheid om verwarmen op de slaapkamers met deze airco’s ipv lage temperatuur radiatoren overwogen wordt.
  • In de toekomst komt er wellicht ook een elektrische auto maar niet op korte termijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Zonnepanelen bedrijf het leggen van de panelen en plaatsen & aansluiten van de omvormer.
De AC bekabeling van meterkast naar omvormer in de garage en de DC bekabeling vanaf de vliering naar de garage voer ik zelf uit en is gereed voordat het bedrijf langs komt.

Bijhouden van data
De Eastron kWh meter heeft een pulspoort output welke ik op de youless wil aansluiten die al aanwezig is in de meterkast en zijn data nu naar Enelogic wegschrijft.

Regio
Zuid-holland

Meegegeven info bij aanvragen offertes
Het betreft een hoekhuis met een schuin pannendak waar qua oppervlakte 23 - 26 panelen op zouden kunnen passen.
Gezien het feit dat er eigenlijk geen schaduw lijkt te zijn zover ik kan inschatten gaat de voorkeur uit naar een string omvormer en niet optimizers of micro omvormers.

Op de tekening van het dakvlak heb ik een loopzone aangegeven met rood aan de zijkant van de dakkapel om nog het dak op te kunnen. De aangeven 50cm is geen harde waarde dus mocht er nog wat centimeters nodig zijn om goed uit te komen met de panelen dan kan het ook wel smaller als er maar wel ruimte overblijft om langs te kunnen lopen.

Ik heb onderstaande wensenlijstje:
  • Degelijke 3 fase omvormer met netwerk of wifi aansluiting
  • Kwalitatief goede panelen, met langere garantie en weinig degradatie. Als het kan liever geen Chinese panelen
  • Zwarte panelen
  • Dak vol leggen om voorbereid te zijn op de toekomst

Het huis is bij de verbouwing al voorbereid op de komst van zonnepanelen.
Zo is er een dakdoorvoer geplaatst op het dak,
is de groepenkast voorzien van een B16 3-fase aardlekautomaat,
is er al een kabel naar de garage. Dat is de plek waar de omvormer moet komen te hangen.
Buizen met DC kabels van de garage naar de zolder ga ik binnenkort aanleggen waardoor het plaatsen van de omvormer praktisch plug & play is.

Huidige verbruik is:
4400 kWh jaarverbruik elektriciteit
1900 m2 jaarverbruik gas

Graag zou ik een offerte ontvangen voor plaatsing van zonnepanelen op het dak met daarin twee mogelijke opties; goede kwaliteit panelen en nog betere kwaliteit.

<en daarbij dan alle foto's en tekeningen als bijlagen die ik ook in deze startpost heb gezet>

Reeds verkregen offertes
Zie posts hieronder, ik zal deze aanvullen als ze binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Offerte bedrijf 1
  • 8800 Wp (uitbreiding naar 9600Wp mogelijk als optie)
  • Euro per Wp (ex. BTW): €1,19
  • Verwachte jaaropbrengst: 8008 kWh
  • Gegarandeerde jaaropbrengst: 7207 kWh

AantalArtikelPrijs (€)
22 Axitec ***400WP Duits 1133X1722mm | WP 400
4356,00
1 SMA STP 8 Kw/ 3 fase/strings/montage
2604,00
1 Afmontage 22 Panelen/onder construct./vert. transport
4059,00
Staffel korting 5%
-550,95
Totaal ex. BTW
10468,05
BTW 21%
2198,29
Totaal incl. BTW
12666,34

Aanvulllende opmerkingen van bedrijf 1
  • De berekende opbrengst hierbij bedraagt 8.008 kWh en de minimale door ons gegarandeerde opbrengst 7.207 kWh op jaarbasis voor een periode van 10 jaar.
  • Er is mogelijkheid om nog twee extra panelen aan te leggen waarmee de opbrengst wordt verhoogd tot minimaal 7.862 kWh.
  • 10 jaar zorg-garantie: Wij leveren een totaal concept, bij een eventuele storing zorgen wij ervoor dat uw systeem snel weer naar behoren functioneert zonder bijkomende kosten en wij alles afhandelen met de fabrikanten.
  • Product garanties
    • 10 jaar product garantie op de omvormer
    • 10 jaar garantie op 95% van het vermogen van de panelen 10 jaar ontzorg garantie op uw systeem
    • 15 jaar op al onze gevoerde merken panelen.
    • 20 jaar garantie op de montagematerialen
    • 25 jaar garantie op > 80% van het vermogen van de panelen
  • BTW teruggave regeling kosteloos.
  • Betaling: 50% voor en 50% na installatie.
Legplan bedrijf 1
Members only:

Eigen opmerkingen en vragen
De twee extra panelen die als optie worden aangegeven; doen of niet?
Ik neig naar doen want iemand later terug laten komen voor 2 panelen lijkt me een stuk duurder en dan komen ze er nooit meer.

Ze vermelden nergens welk dakmontage systeem ze gebruiken

Er is deze AXITEC folder meegeleverd van:
”AXIworldblackpremium XXL HC
High performance solar module 108 halfcell, monocrystalline”

En in de offerte staat ook een plaatje daarvan, maar de tekst die daar onder staat is:
”Axitec 400WP Full Black HC 120 Cells Zonnepaneel”.
Hoe rijmt “120 cells” met “108 halfcell”?

Alle garanties en ontzorging spreken me wel aan en de gebruikte producten lijken me hoogwaardig.
SMA heb ik enkel goede verhalen over gehoord, de AXItec panelen zelf ben ik echter niet bekend mee, zijn dat erg goede?

Wat ik ook opvallend vond is dat ze een folder van SMA meeleveren met de titel “Het gevaar van optimizers: Waarom optimizers niet werken en een brandgevaar zijn”.

[ Voor 104% gewijzigd door Vliegvlug op 11-05-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Offerte bedrijf 2
Optie A
  • 11250 Wp (30x First Choice Solar MWT FB 375Wp)
  • Euro per Wp (ex. BTW): €1,08
  • Verwachte jaaropbrengst: 10100 kWh

Optie B
  • 11100 Wp (30x Munchen Solar FB 370Wp)
  • Euro per Wp (ex. BTW): €1,06
  • Verwachte jaaropbrengst: 9500 kWh

Optie C
  • 11200 Wp (28x Hyundai FB 400Wp)
  • Euro per Wp (ex. BTW): €1,04
  • Verwachte jaaropbrengst: 9300 kWh
Optie A
AantalArtikelPrijs (€)
- 30x First Choice Solar MWT 375Wp Full Black
- Goodwe GW10KN-DT
- Montagemateriaal van Esdec
9484,50
1 Installatiekosten
2812,50
1 BTW teruggaveservice
81,82
Buizen DC kabels verzorgt klant
-200,00
Totaal ex. BTW
12178,82
Totaal incl. BTW
14736,37

Optie B
AantalArtikelPrijs (€)
- 30x Munchen Solar 370Wp Full Black
- Goodwe GW10KN-DT
9034,50
1 Installatiekosten
2812,50
1 BTW teruggaveservice
81,82
-200,00
Totaal ex. BTW
11728,82
Totaal incl. BTW
14191,87

Optie C
AantalArtikelPrijs (€)
- 28x Hyundai 400Wp Full Black
- Goodwe GW10KN-DT
9076,50
1 Installatiekosten
2700,00
1 BTW teruggaveservice
81,82
-200,00
Totaal ex. BTW
11658,32
Totaal incl. BTW
14106,57

Aanvulllende opmerkingen van bedrijf 2
  • Optie A: First Choice Solar, chinese productie, nederlands ontwerp, 25 jaar product garantie.Gezien de afmetingen kunnen er van deze 4 naast elkaar langs de dakkapel en zodoende 30 op het schuine deel.
    De genoemde 375Wp wordt uitgevoerd met First Choice solar 390Wp MWT FB panelen. MWT FB staat voor Metal Wrapped Through, Full Black
  • Optie B: Munchen solar, goed chinees paneel. Ook hiervan kunnen er 30 op het dak.
  • Optie C: meest sjieke paneel, Hyundai 400Wp, Koreaans, 25 jaar product garantie.
  • Voor montage van de panelen maken we gebruik van het nieuwe ClickFit EVO systeem
  • Aanbrengen van extra groep in de meterkast en trekken bekabeling van omvormer naar meterkast en panelen.
  • productgaranties
    • 5 jaar op de omvormer, bekabeling en installatie
    • 20 jaar op montagemateriaal
    • 25 jaar op panelen en vermogensgarantie (First Choice Solar & Hyundai)
    • 15 jaar op panelen en 25 jaar vermogensgarantie (Munchen Solar)
  • Geen opbrengstgaranties
  • Betaling: 10% vooraf, 90% na plaatsing
Legplan bedrijf 2
Members only:

Het vreemde van dit legplan is dat er maar 26 panelen op staan afgebeeld terwijl optie A & B van 30 panelen uitgaan en optie C van 28.
Die 30 panelen staan uitgelegd in de offerte door een extra rij van 4 op het smalle deel van het dak, maar zet dat dan ook in het legplan |:(

Die 28 panelen van optie C kan ik alleen verklaren door de panelen landscape te leggen waardoor er 4 rijen op het brede deel van het dak passen.
Erg gek dat er van deze optie helemaal geen legplan in meegeleverd. :?

Eigen opmerkingen en vragen
  • Waarom zouden ze van die First Choice panelen 375Wp in de offerte zetten maar tegelijkertijd zeggen dat ze 390Wp panelen gaan plaatsen?
  • Waarom zou ik First Choice panelen nemen als ze zelf aangeven dat Hyundai panelen beter zijn en het totaal bedrag en €/Wp voor de laatste lager is?
    Maar als ik daadwerkelijk met 30x 390Wp = 11700Wp voor de First Choice solar panelen reken kom ik met €0,96/Wp wel aanmerkelijk lager uit.
  • Ze verwachten met die Hyundai panelen, die volgens hun eigen opgave in totaal maar 50Wp minder hebben, een verwachte jaaropbrengst van 9500 kWh vs 10100 kWh voor de First Choice panelen.
    Waarom presteren die Hyundai panelen zo beroerd volgens hun rekensoftware?
    Ze geven in de technische beschrijving wel aan dat de First Choice panelen specifiek voor Nederlandse omstandigheden zijn gemaakt met 40% zonlicht en 60% diffuus licht. Zijn de Hyundai panelen niet voor NL geschikt?
  • Wat houdt MWT - Metal Wrapped Through in? En is dit van belang?
  • Met 4 panelen naast elkaar op het smalle deel van het dak is er nog maar 36cm loopruimte langs de dakkapel. (uitgaande van een paneelbreedte van 103,5cm en 30cm (1 panbreedte) van de rand en het smalste gedeelte van het dak is 480cm breed).
    Dat lijkt me aardig smal, dan heb ik maar 20cm om te lopen als ik niet op het daklood wil lopen.
  • Er staat alsnog het plaatsen van een extra groep in de meterkast en bekabeling naar de meterkast in de offerte terwijl ik heb aangegeven dat deze al aanwezig zijn.

[ Voor 99% gewijzigd door Vliegvlug op 11-05-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Offerte bedrijf 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Offerte bedrijf 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Offerte bedrijf 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Offerte bedrijf 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

1900m3 gas voor een hoekwoning?! Valt daar niet nog wat te winnen met isolatie?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Sport_Life schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:55:
1900m3 gas voor een hoekwoning?! Valt daar niet nog wat te winnen met isolatie?
Het dak is tijdens de verbouwing in 2020 flink geïsoleerd en voorzien van een dikke laag glaswol. Ook is het oude dubbel glas vervangen door HR++ glas eind februari 2021 dus dat gasverbruik is nog met januari en februari met oud glas.

De spouwmuur is 34 jaar oud maar niet aangepakt want er zit al glaswol in en het verduurzamingsrapport dat ik heb laten maken gaf aan dat dat oude spul eruit halen zodanig duur wordt dat het niet opweegt tegen de voordelen van nieuwe spouwmuurisolatie.

Grootste reden van het hoge gasverbruik zal echter de VR ketel zijn voor de verwarming en de gasgestookte boiler voor het warme tapwater.
Beide erg inefficiënte methodes van opwarmen heb ik me laten vertellen door de installateur die de vloerverwarming kwam plaatsen.

Vandaar ook de wens snel naar een warmtepomp over te stappen en daarvoor eerst de zonnepanelen te plaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 11-05-2022 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Update: offerte van bedrijf 2 toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-05 15:41
Welke is het geworden en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
MadDonkey schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:56:
Welke is het geworden en waarom?
Ik heb nog meerdere offertes aangevraagd maar hier niet toegevoegd omdat het eigenlijk geen interessante offertes waren.
Vanwege prijs, installatiewachttijden of omdat ze geen oor hadden voor mijn wensen. Meerdere partijen bleven aan hun idee vasthouden om enkel het huidige verbruik te dekken en dus maar iets van 14 panelen te offeren, ondanks dat ik vooraf om het dak vol leggen had gevraagd.

Ik ben uiteindelijk voor een aangepaste versie van een offerte van bedrijf 1 gegaan.
De aanpassing betrof het aantal verhogen van 22 naar 26 panelen.
Ze hadden als optie al 2 extra panelen op het bovenste deel van het dakvlak aangegeven maar omdat ik er meer wilde zijn ze komen meten en konden er toch 4 extra bij op het bovenste dakvlak.
Daarmee kwam het totaal op €11612 ex. btw en 10400Wp met dus 26 stuks Axitec 400WP panelen (1133X1722mm).

De andere optie die ik serieus overwogen heb waren de 30 stuks First Choice panelen van bedrijf 2.
Dat kwam op €11900 ex. en 11700Wp.

De keuze was lastig maar denk dat de grootste doorslag heeft gegeven dat ik met die 26 panelen nog een lekker ruime loopzone overhield van ~1m om tussen de dakkapel en de panelen door te lopen.
Bij de tweede optie werd dat maar iets van 30cm en dan moest ik op het lood lopen.
En dat bedrijf 1 een lokale partij is sprak me ook wel aan.

Ik heb vandaag trouwens ook naar de aanbieding van vereniging Eigen Huis gekeken waar ik me ook voor had ingeschreven.
Die was concurrerender dan ik verwacht had eigenlijk. De winnende partij is SolarNRG.
Voor 26 stuks JA Solar JAM54S31-395/MR (1.722 x 1.134mm) met een Growatt omvormer zou ik daar €9436 kwijt zijn voor 10270Wp.
Toch een fiks verschil, maar goed hun offerte kwam te laat omdat ik toch de knoop wilde doorhakken met oplopende prijzen en tekorten aan materiaal en personeel. Daarom had ik ook niet zo’n groot prijsverschil verwacht.

Je kan zelf het aantal panelen kiezen (en ook type, 360 of 395Wp) maar hun offerte geeft wel aan dat ze op basis van hun voorschouw via satelliet maar 23 panelen op mijn dak kwijt zouden kunnen maar gezien het feit dat mijn huidige panelen dezelfde maat hebben zou 26 ook moeten kunnen. De vraag is natuurlijk wel of ze daar dan makkelijk in mee zouden gaan want dan moet er wel weer iemand fysiek langskomen ipv satelliet foto’s en moet het dichter bij de rand.
Bovendien liggen mijn panelen er nu al (hoewel de omvormer nog geplaatst moet worden in september) en SolarNRG moet uiterlijk geplaatst hebben op 31 december 2022 dus het is ook wel fijn dat de boel wat eerder draait ook al zijn dat natuurlijk geen topmaanden qua opbrengst.
Pagina: 1