Inleiding
Omdat ik zonnepanelen op mijn huis wil laten leggen heb ik bij verschillende bedrijven offertes opgevraagd.Doel van dit topic is advies vragen of deze offertes geschikt zijn voor mijn situatie qua technische specs; grootte, garantie, Wp & kwaliteit van de panelen, hoe goed past de omvormer daarbij en is deze van enige kwaliteit.
Uiteraard ook de prijs is belangrijk maar niet dat de laagste per Wp automatisch degene is die het wordt.
Ik vind de beste prijs/kwaliteit verhouding het belangrijkste maar ik kan slecht inschatten wat kwaliteit is en wat niet en dus ook niet of hetgeen wordt aangeraden een meerprijs rechtvaardigt.
Bijvoorbeeld had ik eerder goede verhalen gehoord over Qcells panelen en slechte over Hyundai panelen.
Maar 1 van de bedrijven die ik sprak gaf aan de ze vroeger Qcell deden maar relatief veel DOA’s hadden en nu Hyundai en daarmee vrijwel geen DOA’s.
Maar hoeveel zegt dat dan weer over de kwaliteit op de langere termijn, ik heb geen idee.
Foto's
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Beschikbare (dak)ruimte
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Schaduw
Zover ik kan inschatten is het in principe vrijwel schaduwvrij.Aan het einde van de dag valt er wel wat schaduw van de dakkapel links op de onderzijde van het rechter dakdeel.
Maar of de zon dan nog genoeg kracht dat het echt invloed op de opbrengst heeft kan ik niet goed inschatten.
Jaarverbruik
Jaarverbruik op basis van 2021:- Elektriciteit: 4400 kWh
- Gas: 1900 m2
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase kast waar al een pv aansluiting in is voorbereid in de vorm van een 3P+N B16 30mA ABB aardlekautomaat (rechtsonder op de foto).En een Eastron SDM72D-M kWh meter voor het meten van de opbrengst (rechtsboven op de foto)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v9tnk4MWR09NgpACo87UTq8W.jpg?f=user_large)
Budget en doel
- Het doel is het huis compleet van het gas af te krijgen. Bedoeling is om binnenkort naar een warmtepomp over te stappen.
- Het installeren van airconditioning voor koelen van de woonkamer beneden en 3 slaapkamers boven is ook en wens. waarbij de mogelijkheid om verwarmen op de slaapkamers met deze airco’s ipv lage temperatuur radiatoren overwogen wordt.
- In de toekomst komt er wellicht ook een elektrische auto maar niet op korte termijn.
Wie gaat het project uitvoeren
Zonnepanelen bedrijf het leggen van de panelen en plaatsen & aansluiten van de omvormer.De AC bekabeling van meterkast naar omvormer in de garage en de DC bekabeling vanaf de vliering naar de garage voer ik zelf uit en is gereed voordat het bedrijf langs komt.
Bijhouden van data
De Eastron kWh meter heeft een pulspoort output welke ik op de youless wil aansluiten die al aanwezig is in de meterkast en zijn data nu naar Enelogic wegschrijft.Regio
Zuid-hollandMeegegeven info bij aanvragen offertes
Het betreft een hoekhuis met een schuin pannendak waar qua oppervlakte 23 - 26 panelen op zouden kunnen passen.Gezien het feit dat er eigenlijk geen schaduw lijkt te zijn zover ik kan inschatten gaat de voorkeur uit naar een string omvormer en niet optimizers of micro omvormers.
Op de tekening van het dakvlak heb ik een loopzone aangegeven met rood aan de zijkant van de dakkapel om nog het dak op te kunnen. De aangeven 50cm is geen harde waarde dus mocht er nog wat centimeters nodig zijn om goed uit te komen met de panelen dan kan het ook wel smaller als er maar wel ruimte overblijft om langs te kunnen lopen.
Ik heb onderstaande wensenlijstje:
- Degelijke 3 fase omvormer met netwerk of wifi aansluiting
- Kwalitatief goede panelen, met langere garantie en weinig degradatie. Als het kan liever geen Chinese panelen
- Zwarte panelen
- Dak vol leggen om voorbereid te zijn op de toekomst
Het huis is bij de verbouwing al voorbereid op de komst van zonnepanelen.
Zo is er een dakdoorvoer geplaatst op het dak,
is de groepenkast voorzien van een B16 3-fase aardlekautomaat,
is er al een kabel naar de garage. Dat is de plek waar de omvormer moet komen te hangen.
Buizen met DC kabels van de garage naar de zolder ga ik binnenkort aanleggen waardoor het plaatsen van de omvormer praktisch plug & play is.
Huidige verbruik is:
4400 kWh jaarverbruik elektriciteit
1900 m2 jaarverbruik gas
Graag zou ik een offerte ontvangen voor plaatsing van zonnepanelen op het dak met daarin twee mogelijke opties; goede kwaliteit panelen en nog betere kwaliteit.
<en daarbij dan alle foto's en tekeningen als bijlagen die ik ook in deze startpost heb gezet>