Moederbordbatterij vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STFU
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04 22:28
Twee vragen:

Staan al je BIOS/UEFI-instellingen weer op default als je je moederbordbatterij vervangt?

Zo ja, kun je dat voorkomen door de batterij te vervangen als de computer aanstaat? Of is dat sowieso niet aan te raden ivm abrupte spanningswisseling?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Tegenwoordig kan je in elke bios wel een backup maken van je profiel, deze kan je vaak zelfs op een usb stick opslaan. Dan je batterij vervangen, en erna de backup weer terug zetten.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 256GB | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x LG 27UD59-B | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Als je de bios batterij vervangt terwijl de computer aanstaat blijven de instellingen inderdaad behouden.
Ook blijven de BIOS/CMOS instellingen normaal gesproken behouden zolang de voeding onder spanning blijft staan als de computer is uitgeschakeld (desktop PC).
Ik heb dat ook wel eens gedaan. :P
Maar waarom wil je dat persé, kans op ongelukje doordat de batterij per ongeluk iets kortsluit is dan wel aanwezig.

Superuser.com: Can you remove the CMOS battery from a powered computer?
If you remove & replace cmos battery with the power on you can lay the PC on its side or put some sticky tape on the old & new batteries first (or do both). If you do it this way when you pop the old battery out the tape enables you to hold onto the battery & also stops it from falling onto the board. Same deal with the new battery & once it is in place remove the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:17
maak gewoon een paar foto's van je bios instellingen voordat je de batterij omwisseld.
Dan heb je de instellingen en kan je zonder risico voor kortsluiting de batterij wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STFU
rikadoo schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:38:
Tegenwoordig kan je in elke bios wel een backup maken van je profiel, deze kan je vaak zelfs op een usb stick opslaan. Dan je batterij vervangen, en erna de backup weer terug zetten.
Het is dit mobo: pricewatch: Gigabyte GA-A75M-UD2H

Redelijk oud al dus. Ik weet niet of je de biosinstellingen op een USB kunt zetten. Ik scroll door de handleiding nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STFU
The_Doman schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:29:
Als je de bios batterij vervangt terwijl de computer aanstaat blijven de instellingen inderdaad behouden.
Ook blijven de BIOS/CMOS instellingen normaal gesproken behouden zolang de voeding onder spanning blijft staan als de computer is uitgeschakeld (desktop PC).
Ik heb dat ook wel eens gedaan. :P
Maar waarom wil je dat persé, kans op ongelukje doordat de batterij per ongeluk iets kortsluit is dan wel aanwezig.

Superuser.com: Can you remove the CMOS battery from a powered computer?

[...]
Het risico op kortsluiting was ik me wel bewust van. Ik was alleen bang dat überhaupt het verwijderen het opnieuw plaatsen van de batterij problemen zou kunnen geven.

Bedankt voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STFU
Vervangen met de computer draaiend. Er waren gewoon te veel bios-instellingen die ik niet allemaal wilde fotograferen of weer nagaan.

Ondanks dat ik een plakband op het batterijtje had geplakt viel hij toch uit mijn handen. Gelukkig zit de batterij bijna onderaan bij mijn moederbord en heeft hij niks geraakt.

Eind goed, al goed. Topic mag dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:28
STFU schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:58:
Twee vragen:

Staan al je BIOS/UEFI-instellingen weer op default als je je moederbordbatterij vervangt?

Zo ja, kun je dat voorkomen door de batterij te vervangen als de computer aanstaat? Of is dat sowieso niet aan te raden ivm abrupte spanningswisseling?
Dan moet je wel kijken of de BIOS batterij niet onder een essentieel onderdeel, zoals bij mij de videokaart, verstopt zit.
Pagina: 1