Vraag

• C11
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-10 07:21
Hoi,

Ik sta op het punt om na jaren iOS de kans te wagen en een overstap te maken naar Android. Omdat ik nog nooit een Android-toestel heb gehad, is het sowieso al een hele opdracht om alles uit te zoeken. Gelukkig bestaat er deze site en zijn er talrijke reviews van telefoons.
Het hele updatebeleid rond Android blijft echter erg onduidelijk voor me, en dan voornamelijk de waarde hiervan. Ik ben uiteraard verwend door de jarenlange support van Apple en kan deze sowieso niet terugvinden bij Android merken, hoewel Samsung in de buurt komt.

Hoe belangrijk zijn Android updates?
Als ik kijk naar iOS (en wat ik ook vermoed bij Android) zijn er maar weinig grote veranderingen bij nieuwe versies en lijken ook de huidige versies reeds stabiel te draaien. Hoe belangrijk is het dan dat een nieuwe telefoon 4 jaar Android updates krijgt en kan je gerust een oudere versie blijven draaien?

Hoe belangrijk zijn securityupdates?
Deze updates lijken me belangrijker te zijn dan de Android versies, maar is het echt zo'n ramp als je rondloopt met een toestel dat geen ondersteuning meer krijgt? Stel je jezelf daadwerkelijk bloot aan allerlei gevaren of wordt dit gewoon gebruikt om mensen te overtuigen om sneller een nieuw toestel te kopen? Kan dit bijvoorbeeld ook opgevangen worden door een antivirus te installeren?

Alvast bedankt om dit even te bekijken en me op weg te helpen!

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:18
Hier is geen eenduidig kant-en-klaar antwoord op te geven. Je vraagt nu eigenlijk 'hoe belangrijk is een rookmelder nou echt?', want ja, zolang er geen brand ontstaat, heb je daar niks aan :+

Je kan jarenlang geluk hebben met een Android-versie die al jaren niet meer ondersteund wordt, en je toch niet zoveel geks doet, of je kan net pech hebben dat een lek uitgebuit wordt, in de nog niet eens zo erg verouderde versie, en je toevallig net op het verkeerde moment op het verkeerde linkje klikte.

Antivirus is in ieder geval geen waterdichte oplossing, want niet elke security risk is een virus.

The devil is in the details.

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik vroeg me hetzelfde af, maar wil evt. juist overstappen van Android naar iOS vanwege langere ondersteuning / security-updates. Google belooft voor haar Pixel-telefoons nu wel vijf ipv drie jaar ondersteuning.

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:27
Off topic. Ben benieuwd waarom je naar Android wil.

In topic;
Denk dat het belangrijk is. Kans is klein maar schade kan groot zijn.
Hoe snel kan er iets gebeuren? Dat is de vraag maar als er iets gebeurd kan het wel veel ellende zijn waar ik het dus zelf belangrijk vindt

Verwijderd

https://www.cvedetails.co...19997/Google-Android.html
https://www.forbes.com/si...r-attack/?sh=633a38682177

Genoeg lekjes te vinden. Ik zou ze lekker altijd up to date houden.

Als je een beetje technisch bent kun je een keertje een wat oudere versie van Android in een VM draaien en kijken of je wat exploits werkend kunt krijgen.

• C11
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 30-10 07:21
Bedankt voor de reacties. Het is me wel duidelijk dat de updates toch van belang zijn.
Dat maakt het voor mij enkel maar onbegrijpelijker dat er merken zijn die geen of weinig beloftes doen qua software support en dat je eigenlijk enkel keuze hebt tussen Samsung en Google als je enkele jaren met je telefoon wil doen.
jaydenjarno schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:41:
Off topic. Ben benieuwd waarom je naar Android wil.
Ik heb nu meer dan 10 jaar iPhones en de nieuwsgierigheid is gewoon groot om eens over het muurtje te kijken. Mijn homescreens zien er, buiten wat visuele wijzigingen, eigenlijk nog steeds hetzelfde uit als in het begin en het gebrek aan personalisatie hierin begint me wel wat tegen te steken.

Apple blijft daarnaast ook vaak achter bij enkele innovaties die al lang gebruikt worden bij zelfs budgetphones, zoals snelladen en een hoge refresh rate.

Ten slotte heb ik ook wel enkele frustraties rond het notificatie systeem binnen iOS.
Pagina: 1