Toon posts:

Grove structuur op muren egaliseren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-12 17:43

HotFix

CAPSLOCK CRUISER

Topicstarter
Hi medetweakers,

Het huis wat ik heb gekocht heeft een ATBGE-achtig uiterlijk, waardoor ik het flink wil transformeren naar iets netters. De muren zijn voorzien van een stucwerk met een dikke nerf-achtige structuur:

De zwarte lijnen zijn van stucwerk, maximaal ongeveer 3cm dik. De paars/oranje vlakken hebben ook een structuur. De zichtbare bakstenen zijn relatief dunne strips en zijn direct op de onderliggende cementlaag geplakt.

Vanwege de kosten zou ik willen voorkomen dat ik al het stucwerk tot op de kale muur eraf moet bikken om vervolgens een stucadoor langs te laten komen. Ik heb zelf ook geen ervaring met stucwerk, en heb me laten vertellen dat ik er beter niet aan kan beginnen.

Is het een optie om die dikke stukken stucwerk eraf kunnen schuren of frezen, of misschien zelfs plaatselijk los te bikken en de gaten op te vullen? Of zou ik echt alles er af moeten halen en vanaf een blanco muur moeten beginnen?
De baksteenstrips moet ik ongeacht verwijderen en opvullen, maar kleine vlakken zie ik mezelf nog wel doen, echter niet de hele muur.

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-12 18:47
bijzondere muur is dat. Ik ben een DHZ, en heb bij mij thuis geprobeerd het plafond glad te maken door een stuk schuurpapier op een plank met handvat te nieten. Het werkt en het wordt glad. Maar het geeft een mega troep. En als je niet uitkijkt krijg je toch nog krassen in het gladde gedeelte, en hoe gladder het oppervlak hoe beter je alle foutjes ziet. Stuc werk is wel leuk om te doen, maar het vergt veel ervaring om er iets moois van te maken. Zeker met grote vlakken met veel onregelmatigheden.
Ik zou zeggen succes!

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:32
Ik zou het lekker laten stuccen. Zo duur is dat niet als je het door een welwillende Oost-Europeaan laat doen waarvan ik nadrukkelijk niet vraag of hij netjes z'n belastingen afdraagt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Dat zwarte spul kan je er aftikken met een hamer en steenbeitel, ongeacht van de oppervlakte makkelijk te doen.
Schoonmaken met StMarc, muur voorstrijken en dan idd iemand de boel doen stucken met rotband.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xouns
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-11 16:32
Ik heb laatst een kamer verwerkt met MuurGlad. Dit is dikke pasta die je op de muur smeert waarmee je bijvoorbeeld granol of structuur stuc gelijk krijgt. Maar achteraf konden we net zo goed met een stucadoor aan de slag. Het resultaat van de stucadoor is beter, en een bak met MuurGlad is ook echt niet goedkoop - voor een muur betaal je ook zomaar bijna 60 euro (dat is inclusief de tools die je nodig hebt. En zelf stucen krijg ik altijd van alle alle kanten afgeraden. Dus ik heb wel geleerd dat ik dit lekker laat doen.

Mocht je het toch zelf willen gaan doen, zou ik eerst alle uitstekende oneffenheden wegbikken zodat je een soort van egaal geheel krijgt -misschien kom je al een heel eind met een goed plamuurmes en een hamer. Dan schuur je alles op en kan je de gaten, afhankelijk van de grootte van het gat, met MuurGlad, muurvuller of roodband opvullen. Na het drogen de muur nog een keer gladschuren, voorstrijk en een paar lagen verf er overheen en je ziet het waarschijnlijk niet meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
xouns schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:23:
Ik heb laatst een kamer verwerkt met MuurGlad. Dit is dikke pasta die je op de muur smeert waarmee je bijvoorbeeld granol of structuur stuc gelijk krijgt.
Lichte granol kun je nog wel doen met Fix en Finish, dat is max 2mm en lekker om aan te smeren.
Heel vergevingsgezind en ook na te verwerken (plantenspuit en scherpe troffel)
Dit soort dingen (zoals de TS) brand ik als 2x rechtshandige klusser geen vingers aan.
Stucken is een beroep, en ook al zou ik het proberen en in de buurt komen. Een ECHTE Stucker doet het in 1/6 van de tijd die ik erin steek.
Tel uit je verlies.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:39
Er af bikken en dan pleisteren, of anders eerst een raaplaag(je) laten aanbrengen om de muur vlak te krijgen.

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-12 09:46
grote langnekschuurmachine bij lidl kopen (e80)

grove uitsteeksels eraf bikken, overblijfsel eerst voorstrijk erop en dan glad egaal aanstuccen met roodband. je wilt het redelijk glad hebben zonder ribbel en dat kun je gewoon na bekijken van wat youtube filmpjes ongelijkheid max omgeveer 4 mm.

daarna fix en finish of knauf stucpasta - ik vind die laatste fijner werken. Dan schuren, nog een keer stucpasta, schuren.

2 a 3 dagen doorlooptijd? stucwerk komt redelijk nauw met je tijdswindow opzetten aandrogen en koffiedrinken, gladstrijken, lunchen, schuren, wachten, afwerklaag 1 wachten, schuren, afwerklaag 2 wachten schuren

de pro stuccer doet het in 1 keer goed en zal er met alleen het stuccen beter resultaat krijgen in een kwart van de tijd.

Maar als je niet voor desuperbetonstrakkewand gaat en de tijd hebt kun je zelf een resultaat krijgen waar menige roemeense stuccer niet bij in de buurt komt.

hier de grote m2 laten doen door denk ik de laatste 2 nederlands sprekende stuccers en genoeg geoefend op kleine verbouw bijwerk stukjes dat we nu wel zelf de bijkeuken aandurven waar geen tijdsdruk opstaat.
Maar zo in 1 keer strak met de roodband / mp75 zoals hun gaat echt niet lukken en ik hen ook niet zo”n mooie spuit voor het opzetten maar in de afwerking ben ik wel beter…

tis wel vet leuk werk moet ik zeggen, je kijkt daarna nooit meer hetzelfde naar een muur
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee