Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:44
Ik zoek een?
twee reepjes van 16Gb aan DDR4 geheugen voor m'n Ryzen 9 5950x setup.

Wat is je budget?
Mag best iets boven de gemiddelde prijs liggen, maar niet extreem

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een Noctua D15 met twee koelers, en dus zou ik liefst zo fysiek laag mogelijke geheugen hebben, of verwijderbare heatsinks. RGB heb ik een broertje dood aan

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

ASUS Pro B550M-C CSM
AMD Ryzen 9 5950x
AMD RX 6800 XT
Seasonic Focus GX-850
Samsung 980 Pro 1TB SSD
ASUS Thunderboltex4 add-on card

M'n systeem is nu (met Kingston HyperX reepjes) niet stabiel, soms start de machine niet op, met BEEP - biep biep biep error wat volgens mij zou duidelijk op geheugen probleem.

Eerder had ik soms problemen met mn Ryzen 7 5800x in combi met m'n oude GTX 1050. Toen die GTX voor RX6800XT gewisseld werd, leek de stabiliteit niet toe te nemen zeg maar.. Maar sinds een kleine week nu met Ryzen 9 5950x is het systeem gewoon NIET stabiel. Start Firefox en poef, spontane reset. Soms draait ie langer, soms is het met een minuut alweer voorbij.

Ik doe soms een beetje aan gamen, maar gebruik voor m'n werk vooral GIS en andere processor + geheugen + grafisch wat zwaardere taken.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:41
JayPe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:54:
M'n systeem is nu (met Kingston HyperX reepjes) niet stabiel, soms start de machine niet op, met BEEP - biep biep biep error wat volgens mij zou duidelijk op geheugen probleem.
Is dat ook met XMP uitgeschakeld?
In dat geval weet ik niet of nieuw geheugen je gaat helpen...

AMD DX4 100 (3.11) / Pentium MMX 200@233 (95) / Athlon Slot A Thunderbird 1000 (98SE) / P!!!-S 1,4GHz (ME+2K) / AthlonXP 1700+@3200+ (XP) / Opteron 165 (XP x64) / Q6600 (Vista) / Ryzen 5 5600X (10)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:36
Afhankelijk van de breedte van je kast kan je de voorste koeler van de D15 gewoon wat hoger plaatsen. Dit heb ik zelf ook gedaan en werkt prima. Dus ik zou dat eerst meten. Op de website van Noctua staat dacht ik ook een schema met de afmetingen van de koeler en geheugen plaatsing.

Heb je je oude geheugen al eens getest met Memtest x86+ of beter met Testmem5 met het anta777 profiel? Als het niet je geheugen is dan zou het ook iets anders kunnen zijn, wellicht voeding (die kunnen ook kaduuk).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Crucial Ballistix is het meest stabiele RAM met Ryzen. pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B bijvoorbeeld. Loopt nog makkelijk op 3600C16 ook.

Erg matig bord trouwens voor een 5950X. Wordt de VRM niet te heet?
Is het BIOS van het moederbord up to date?

Heb je bij de switch van GTX 1050 naar 6800XT de GeForce drivers verwijderd met DDU?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Dat met die vrm's is wel een goede, geen koeling heeft dat moederbord er voor :X :X

Verder weet je zeker dat het een geheugen probleem is, want uit de post word het me niet duidelijk of dit ook echt het geval is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:37
Belangrijk is dat je de juiste chips hebt: ik heb zelf g.skill 3200 14-14-14-34 ram - dus samsung B-die. Samen met ballistix (die niet meer gemaakt worden), bij de beste keuzes.

Ben je zeker dat het je voeding niet is die problemen geeft? Van 1050->6800 geeft wel een verschil in max belasting en die seasonic is niet de beste voeding
Krijgt je ook ram errors als je het test?
Wat doet die als je hem gewoon met OCCT/prime95 maximaal belast
Drivers van de geforce verwijderd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
b die is erg duur op het moment.

De enige goedkopere setjes die er zijn zijn deze:

pricewatch: Patriot Memory Viper Steel PVS416G440C9K

XMP zal echter niet werken met 4400mhz,je zal dan alles handmatig moeten instellen, wel b die

ook b die en compatible met AMD:

pricewatch: G.Skill Flare X F4-3200C14D-16GFX

Wil je een wat 'veiligere optie" dan zou ik naar het Crucial kijken Uzska als het 16gb mag zijn
Dit is GEEN bdie:

pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B

Ryzen houd wel van strakke timings, dan zit je met een b die setje sowieso wel goed,ook als je wilt overklokken.

[Voor 58% gewijzigd door freaky35 op 10-05-2022 18:35]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:34
B-die is overrated. Crucial / Micron heeft met Micron RevE nogsteeds het wereldrecord in handen: nieuws: Overklokker behaalt ddr4-snelheidsrecord van 6666,6MT/s

@JayPe ik zou direct een nieuw moederbord kopen en dat met je huidige geheugen testen ipv nieuw geheugen. Een pricewatch: Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 (Tier A) heeft voldoende kwaliteit VRM’s.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Gaat niet om de mhz maar om de timings die b die aankan,zeker niet overrated.
En timings hebben zeker invloed bij Ryzen:

YouTube: 3rd Gen Ryzen DDR4 Memory Performance, XMP vs. Manual Timings

qua moederbord,wel eens,dat lijkt me een veel beter alternatief als het bord wat de TS nu heeft

[Voor 72% gewijzigd door freaky35 op 10-05-2022 23:04]

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:36
Volgens mij zijn er toch geen reepjes van 16GB met B-die?

B-die is zeker niet overrated, het was het enige geheugen wat stabiel op hoge snelheden met lage timings kon draaien in het begin. Met mijn 1700x heb ik 3200 cl14 gedraaid en op mijn 3950x op hetzelfde bord (Asus x370 Crosshair VI) draai ik 3600 c15 (dit zijn nog steeds dezelfde reepjes die ik vanaf het begin heb gekocht (4x 8GB 3600 c15 single rank b-die).
Dat er nu beter geheugen is veranderd weinig aan het feit dat b-die in het begin het enige fatsoenlijke geheugen was.

Heb je al het geheugen een keer getest? Je beantwoord de vraag van Uszka niet of je bios al up to date is. Dat kan een gigantisch verschil maken of je geheugen wel of niet stabiel draait. Om maar weer terug te komen op mijn oude situatie, de eerste weken kon ik met hetzelfde geheugen met moeite 2933 draaien icm de boven genoemde hardware en dit moest met een BLCK overclock.

• JayPe
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:58:
Afhankelijk van de breedte van je kast kan je de voorste koeler van de D15 gewoon wat hoger plaatsen. Dit heb ik zelf ook gedaan en werkt prima. Dus ik zou dat eerst meten. Op de website van Noctua staat dacht ik ook een schema met de afmetingen van de koeler en geheugen plaatsing.

Heb je je oude geheugen al eens getest met Memtest x86+ of beter met Testmem5 met het anta777 profiel? Als het niet je geheugen is dan zou het ook iets anders kunnen zijn, wellicht voeding (die kunnen ook kaduuk).
Ik heb anta777 laten draaien, en het 1usmus profiel. Géén fouten in het geheugen. Mijn klomp is gebroken.

Wel heb ik voldoende restart/resets gehad tijdens het downloaden en installeren van de software. Bij het openen van Windows Explorer, en het bladeren naar de download map, klapte de machine er meerdere malen (herhaalbaar dus) uit op het moment dat de icoontjes/voorbeelden werden geladen: Weergave stond op grote pictogrammen,.. Dat doet/deed mij eigenlijk vermoeden dat het inladen van die icoontjes in 't geheugen de fout deed veroorzaken, maar nu het geheugen (uren!) getest is zonder fouten.. moet het ergens anders in zitten ???

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

• JayPe
Uszka schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:58:
Crucial Ballistix is het meest stabiele RAM met Ryzen. pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B bijvoorbeeld. Loopt nog makkelijk op 3600C16 ook.

Erg matig bord trouwens voor een 5950X. Wordt de VRM niet te heet?
Is het BIOS van het moederbord up to date?

Heb je bij de switch van GTX 1050 naar 6800XT de GeForce drivers verwijderd met DDU?
Matig bord: Misschien. De machine kan uren aanstaan op een memtest (ben ik nu achter), maar kan binnen een minuut herstarten als je de 'verkeerde' handeling verricht: Dat doet ie als ie nog koud is: Zou ik geen VRM probleem verwachten.

Ook een CPU stresstest in CPU-Z tegelijk met Furmark (GPU) levert niet direct een herstart op. Ook niet na een halfuurtje. Ik had CPU, GPU, koeling, voeding en VRM's daarmee eigenlijk uitgesloten.

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:48

KhaZ

Alfa Romeo

Het mooiste zou zijn als je van iemand even wat geheugen kan lenen (ander merk en type dat je nu hebt), en dat je een paar dagen probeert of het dan beter is.

Helpt dat niet, dan is grootste vermoeden toch moederbord lijkt me?

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

• freaky35
  • Nu online
JayPe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:44:
[...]

Matig bord: Misschien. De machine kan uren aanstaan op een memtest (ben ik nu achter), maar kan binnen een minuut herstarten als je de 'verkeerde' handeling verricht: Dat doet ie als ie nog koud is: Zou ik geen VRM probleem verwachten.

Ook een CPU stresstest in CPU-Z tegelijk met Furmark (GPU) levert niet direct een herstart op. Ook niet na een halfuurtje. Ik had CPU, GPU, koeling, voeding en VRM's daarmee eigenlijk uitgesloten.
Als je een echte stresstest wilt, y cruncher, prime95. Die belasten ook gelijk het geheugen en

Heb je alles wel up date van windows en drivers?

[Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 11-05-2022 09:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 01:59:
Volgens mij zijn er toch geen reepjes van 16GB met B-die?

B-die is zeker niet overrated, het was het enige geheugen wat stabiel op hoge snelheden met lage timings kon draaien in het begin. Met mijn 1700x heb ik 3200 cl14 gedraaid en op mijn 3950x op hetzelfde bord (Asus x370 Crosshair VI) draai ik 3600 c15 (dit zijn nog steeds dezelfde reepjes die ik vanaf het begin heb gekocht (4x 8GB 3600 c15 single rank b-die).
Dat er nu beter geheugen is veranderd weinig aan het feit dat b-die in het begin het enige fatsoenlijke geheugen was.

Heb je al het geheugen een keer getest? Je beantwoord de vraag van Uszka niet of je bios al up to date is. Dat kan een gigantisch verschil maken of je geheugen wel of niet stabiel draait. Om maar weer terug te komen op mijn oude situatie, de eerste weken kon ik met hetzelfde geheugen met moeite 2933 draaien icm de boven genoemde hardware en dit moest met een BLCK overclock.
Er zijn setjes met 2x16gb b die. Ik heb ook setje van GSkill, 🙂

• JayPe
DDU voor het verwijderen van drivers gebruikt. Windows11, AMD drivers, Bios, Agesa; Alles up to date. M'n eerst volgende stap is een frisse installatie van Windows, maar deze is uberhaupt nog niet zo oud of vervuild. Vermoed echt een hardware defect.

Stomme, out-of-the-box: Zou de SSD een storing kunnen geven? (inladen afbeeldingen) SSD stress je niet echt met Furmark of CPU benchmarks toch?

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:37
Gebruik je pbo of curve optimizer; crasht hij onder belasting of idle

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe
Hmm. @freaky35 : y cruncher doet 't prima. Draait 4 test ofzo, allemaal zonder problemen: cpu en mem in mixed: niets vreemds.

AS SSD gedraaid (dacht: misschien is het de ssd wel?)

PC stond nog gewoon aan: in idle doet ie niets verkeerd ( pc heb ik zo ingesteld dat ie niet naar slaapstand schakelt)

Maar prime95 is een soort reset button: Dubbel klik op de executable, en direct zwart scherm. Instant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
prime95 instant crash zegt me toch dat je een hardware matig probleem hebt, dit is namelijk iets wat prime95 hoort te doen.

Heb je de temperaturen met prime95 in de gaten gehouden?

ik zoek het dan echt in de hoek van cpu,geheugen,moederbord en ook voeding.

[Voor 17% gewijzigd door freaky35 op 13-05-2022 12:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe
Ik kan prime95 niet eens starten; zoals ik zei: dubbel klik op de executable en poef; reset

Heb een MemTest86 usb stick gemaakt (dat lukte met slechts een reset tussendoor ) en MemTest86 draait nu al ruim 2 uurtjes. In nu met de 3e pass bezig. De eerste 2 zonder enige fouten doorlopen.
Ik laat m nog even doorlopen. Maar machine draait dus tot nu toe stabiel die MemTest86.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
laatste bios?

klinkt mogelijk alsof je cpu onstabiel is, mogelijk vcore issues.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe
Correctie:

Bladeren met Explorer naar de map 'Downloads' en daar in de map bladeren naar prime95 deed m resetten.

Memtest86 deed dus gewoon rustig zonder fouten lopen.

Mapje Prime95 gecopieerd naar desktop, en dáár gestart: Werkt. Just stresstest draait. continuous torture test. 100% CPU load, 99% Memory load; no problems. (ik tik dit terwijl hij aan het stresstesten is).

Dus, .. iets in Explorer? Zal toch niet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-03 21:06
JayPe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:12:
Correctie:

Bladeren met Explorer naar de map 'Downloads' en daar in de map bladeren naar prime95 deed m resetten.

Memtest86 deed dus gewoon rustig zonder fouten lopen.

Mapje Prime95 gecopieerd naar desktop, en dáár gestart: Werkt. Just stresstest draait. continuous torture test. 100% CPU load, 99% Memory load; no problems. (ik tik dit terwijl hij aan het stresstesten is).

Dus, .. iets in Explorer? Zal toch niet?
sfc /scannow al geprobeerd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Zap_pa schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:57:
[...]

Dat zou ik zeker even proberen, :)

https://www.windows-helpdesk.nl/repareren-met-sfc/

[Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 13-05-2022 19:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou persoonlijk gewoon met een schone windows installatie beginnen.

SSD laatste firmware? eventueel ander nvm slot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe
Update.

Alles eruit. Re-seated. Ssd firmware updates.
PCIe 16x gen 3 extension vervangen voor een Gen4.
(Video kaart staat in de kast, PCIex4 slot in gebruik voor Thubderboltex4 addin kaart)

Leek heel even dat t verbetering gaf.

Nope. Toch weer gewoon een plotselinge, niet aangekondigde reset.

Windows 11 opnieuw geïnstalleerd op aparte partitie (dualboot). Tijdens installatie liep ie een keer ergens op vast. Maar tweede keer installatie starten ging ie wel gewoon door.
Alle Windows updates gedraaid.

Lijkt (!) vooralsnog opgelost; m'n zoontje heeft vanochtend probleemloos Forza Horizon 5 gespeeld (instellingen op extreme)

Ik ga nu testen of het zo blijft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JayPe
Zap_pa schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:57:
[...]

Jep. Vond geen fouten.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee