Hoe vlekken te verwijderen op zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCtr_65
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-04 22:13
Op mijn pas aangeschafte zonnepanelen zitten vlekken. Als ik met mijn vinger over het paneel ga voel ik dat op de plek waar de vlek zit het wat stroever gaat. Elk paneel heeft dit in meer of mindere mate

Eerste poging gedaan met water en een microvezeldoekje, maar er gebeurt met de vlek helemaal niks. Je verwacht dat je het minimaal een klein beetje uitsmeer, maar dat is niet het geval. Reactie van de leverancier was in eerste instantie dat het "waarschijnlijk geen kwaad kon". Toch ben ik hier niet gerust op en ben van mening dat een nieuw paneel niet zo geleverd hoort te worden.
Momenteel wacht ik nog op verder antwoord van de leverancier, maar was toch benieuwd naar jullie idee/mening hierover.

- Wat kan ik veilig proberen om de vlekken te verwijderen?
- Of is het verstandig hier helemaal niks mee te doen?
- Afgaand op de afbeeldingen: Zouden jullie de panelen alsnog plaatsen in de staat zoals op de foto, of beroep doen op herroepingsrecht als er niet geantwoord wordt, of gezegd wordt dat het allemaal wel mee valt?

ps. de foto waarop lijkt dat het een hand is is ook niet te verwijderen met water en een doekjeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqOmT6UZiiyqxMAo5ipXD_ItIJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/itryuCyc8BSDp2tkuqM825mW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-TOFwNRs_o9vYShBfjqwFFxrpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5omyN3aoqfHi6mDUKdvBenJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQeXKFoxw1-EhlUQJn4a-Fb_5hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PFmRWq8IM6htIvvbwfn81jA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ETCFry90uel7AFhY5p80NCZWyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEIMnehGW6r8nfjithQoZ8o0.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dat zijn wrschijnlijk vingers etc in de coating. die coating wil je er juist niet vanaf poetsen gewoon lekker laten zitten en na 3-5 maanden nog eens kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 10-05-2022 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
idd coating, monteurs hebben daaraan gezeten met vingers en een zweethoofd. Trekt normaal vanzelf weg.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCtr_65
De vlekken kwamen nieuw uit doos (pallet). De 3e foto lijkt idd wel op een hand. Verdwijnen de vlekken dan wel zomaar naar een paar maanden? Zouden ze dan al ergens op het dak gelegen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

twain4me schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:57:
dat zijn wrschijnlijk vingers etc in de coating. die coating wil je er juist niet vanaf poetsen gewoon lekker laten zitten en na 3-5 maanden nog eens kijken.
Die coating is geen eigeel hoor en kan best wat hebben, al zoveel panelen schoongemaakt met een dasty of allesreiniger.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:39

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik zag hetzelfde en kreeg de uitleg dat het idd van vastpakken/handen is in de waslaag (zou weer bovenop de coating zitten). Hoef je niks aan te doen, zou zelf weer wegtrekken na een paar weken in de zon. Was laag is voor het makkelijk aflopen van water en vuilafstotend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rol-Co schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:56:
[...]

Die coating is geen eigeel hoor en kan best wat hebben, al zoveel panelen schoongemaakt met een dasty of allesreiniger.
Het is eigenlijk niet de coating maar de waxlaag, er zijn mensen die zeggen dat die min of meer gaat inbakken. ik heb er geen verstand van maar aangezien die vlekjes gewoon vanzelf verdwijnen zou ik ze lekker laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Rol-Co schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:56:
[...]

Dasty op zonnepanelen :X Dat lijkt me nou niet echt een goed idee. Die shit lost zelfs beits op.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:47

JB

Cédric roelt!

Glashelder schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:25:
[...]

Dasty op zonnepanelen :X Dat lijkt me nou niet echt een goed idee. Die shit lost zelfs beits op.
Wat is dan de tip om ze weer @Glashelder te krijgen? Ik ben in afwachting van mijn solar clips en moet nog wat kilo's sahara zand uit "de onderkant" weg halen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nou ik zou zeggen gewoon wat osmose water :p

Verder zou ik ze niet teveel poetsen, dat geeft krassen en daar kan weer troep in nestelen. Sowieso blijkt dat het schoonmaken van panelen echt nauwelijks enig voordeel geeft.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
JB schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Wat is dan de tip om ze weer @Glashelder te krijgen? Ik ben in afwachting van mijn solar clips en moet nog wat kilo's sahara zand uit "de onderkant" weg halen.
Als ze morgens nat zijn van dauw een doekje met regenwater eroverheen. Thats it.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twain4me schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:19:
[...]

Het is eigenlijk niet de coating maar de waxlaag, er zijn mensen die zeggen dat die min of meer gaat inbakken. ik heb er geen verstand van maar aangezien die vlekjes gewoon vanzelf verdwijnen zou ik ze lekker laten zitten.
Het is bij nieuw een vettige laag inderdaad die meestal wel weg regent, maar ik heb al een paar honderd gebruikte panelen schoongemaakt met een emmer water en daar een scheut dasty of fin clean all 2 in, gaat perfect en tot op heden doen ze het allemaal nog en niets bijzonders.

@Glashelder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Rol-Co een scheutje Dasty is wel heel anders dan gewoon erop spuiten. Dasty is eigenlijk niet bedoeld om te verdunnen dus het ligt ook niet voor de hand dat mensen dat dan doen ;)

Zoals ik al zei is Dasty behoorlijk agressief. Ik heb hier de houten tafel ermee ‘schoon’ gemaakt en het lost dus gewoon de beits op. Bizar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Glashelder schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:25:
@Rol-Co een scheutje Dasty is wel heel anders dan gewoon erop spuiten. Dasty is eigenlijk niet bedoeld om te verdunnen dus het ligt ook niet voor de hand dat mensen dat dan doen ;)

Zoals ik al zei is Dasty behoorlijk agressief. Ik heb hier de houten tafel ermee ‘schoon’ gemaakt en het lost dus gewoon de beits op. Bizar.
Ja klopt, gebruik het vaak voor ovens thuis en dicht geslibde gasbrander huizen schoon te maken op mijn werk. Alles wat extreem smerig is.
Maar inderdaad, ik verdun altijd in een emmer water en al zo gewoon dat ik er niet aan gedacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoCtr_65
Bedankt voor jullie antwoord zo ver! Het lijkt er op dat er weinig aan de hand is als ik dat zo begrijp. Inmiddels heeft de leverancier ook geantwoord dat het binnen een paar maanden weg zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-05 16:22
Had exact hetzelfde toen mijn panelen er net op lagen (2 jaar geleden), maar inmiddels is er niks meer van te zien. Geef het een maandje en kijk dan nog eens…

Garmin Fenix 6XPro + HRM-Run | hardlopen | Garmin Connect | RopaRun Team 264

Pagina: 1