Oplossing gezocht voor hoge latency/ping online PS5.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik hoop dat iemand mij hier inzicht /tips kan geven hoe dit op te lossen. Met mijn kennis heb ik het probleem tot nog toe niet weten te tackelen vandaar dit topic.

Ik heb sinds een maand of 2 last van latency/lag tijdens online gamen. Ik speel voornamelijk PES/Efootball en Rocket league en beide zijn vrijwel onspeelbaar geworden. In de tussentijd is hier niets veranderd. Ieder potje dat ik speel geeft hoge latency, waarbij mijn ping op een neer gaat (vaak tussen de 30 - 60) waar dat voorheen bij Rocket League bijv 7-9 was.

De situatie hier thuis is als volgt. Ik woon in een huis met 4 studio's. Ieder heeft een eigen aansluiting op zijn kamer met een eigen router. We hebben een 300/30 mbit. verbinding in huis.

Ik zelf gebruik een Netgear R7000 router op mijn kamer die ingesteld staat als Access point met een vast IP als ook de Playstation.

Wat ik al geprobeerd heb:
  • De kabel vervangen naar de playstation.
  • De netgear router in 'router mode' gezet (dit halveert de doorvoersnelheid).
  • De DNS server veranderd op de playstation (staat nu op google dns).
  • Het ziggo modem vervangen, sinds vorige week een Connectbox. (hiervoor oud Cisco modem). De doorvoersnelheid is verdubbeld sinds de Connectbox.
  • statisch IP playstation in DMZ gezet.
Ik weet niet of het heel relevant is maar een speedtest via de wifi op mijn Imac resulteert in: 300 mbit down, zo'n 6 mbit up en een ping van 9.

Ik weet niet wat ik nog meer kan doen. Ik heb overwogen de Netgear R7000 te vervangen maar gezien deze als access point functioneert lijkt mij dat weinig uitmaken toch? Is er iemand die suggesties en hopelijk een oplossing heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:43
Wat doet een speedtest op je playstation?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
HKLM_ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:56:
Wat doet een speedtest op je playstation?
Download 275mbps. Upload: 6mbps

edit: ik heb een aantal keren op verschillende momenten de snelheid test gedaan op de playstation. En merk nu op dat de snelheid behoorlijk kan variëren per keer. Zo is deze het ene moment rond de 300, dan weer onder de 100mpbs, dan weer 250+ etc.. De upload veranderd ook steeds tussen de 5.5. tot 10.

[ Voor 47% gewijzigd door Djiee op 10-05-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 02:47
Even hardop denkend. Het eerste wat we willen weten is of het probleem specifiek met de game servers te maken of het een probleem met de verbinding is.

Laat met gamen eens een continue ping lopen naar 8.8.8.8 (Google DNS servers):
code:
1
ping 8.8.8.8 -t

Als de ping varieert met die van het spel dat je speelt dan ligt het probleem bij de verbinding en wordt dat het startpunt van verder onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:27
Is het mogelijk om je huisgenoten even los te koppelen van t modem en kijken hoe get dan gaat?
Misschien loopt er wel iemand torrents te blazen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37

lier

MikroTik nerd

Ieder potje dat ik speel geeft hoge latency, waarbij mijn ping op een neer gaat (vaak tussen de 30 - 60) waar dat voorheen bij Rocket League bijv 7-9 was.
Afgezien van het feit dat het technisch vrijwel onmogelijk is dat de latency tussen de 7 en 9 ms was (met welke gameserver maakte je verbinding?) Zou een waarde van rond de 30 ms nog niet eens zo verkeerd zijn (maar lager is natuurlijk beter).

Zou je eens een tracert [naam of IP adres van de gameserver] willen uitvoeren?

Op basis van jouw speedtest uitkomsten vermoed ik ook dat het gaat om iemand die veel upload, bijvoorbeeld door Torrent verkeer. Een te lage upload geeft vergelijkbare problemen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
EricJH schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:51:
Even hardop denkend. Het eerste wat we willen weten is of het probleem specifiek met de game servers te maken of het een probleem met de verbinding is.

Laat met gamen eens een continue ping lopen naar 8.8.8.8 (Google DNS servers):
code:
1
ping 8.8.8.8 -t

Als de ping varieert met die van het spel dat je speelt dan ligt het probleem bij de verbinding en wordt dat het startpunt van verder onderzoek.
Ik weet niet zeker of ik het goed heb gedaan, maar als ik ping plotter gebruik op mijn Mac krijg ik deze uitslag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtOna1RbxNJM6wjtG0a3N0cC0AU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FlsmAaVUnCme7hUNXjd9yIcF.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LW_a6vDGjnULnJ4Lnqoxl5ZlA5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y7NHifbXLdNEXNLV0dEI5ppI.png?f=fotoalbum_large

Ik heb in Rocket league even een 1vs1 oefenpotje geprobeerd daar was de ping tussen de 20-35. Bij een 2vs2 zat het tussen de 30-45. De ping verspringt ook constant wat duidelijk in de gameplay te merken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
laurens0619 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:52:
Is het mogelijk om je huisgenoten even los te koppelen van t modem en kijken hoe get dan gaat?
Misschien loopt er wel iemand torrents te blazen
Mijn huisgenoten doen hooguit Netflixen of andere streaming, weet zeker dat er geen constante torrent upload/download loopt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:32

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Met een laggende, gedeelde verbinding zoals dit kun je 2 dingen doen. Je kunt ofwel de "bufferbloat" die aanwezig is aanpakken met een snelle traffic shaping router (toverwoord is fq_codel of cake), of een eigen verbinding nemen.
Djiee schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:18:
[...]

Mijn huisgenoten doen hooguit Netflixen of andere streaming, weet zeker dat er geen constante torrent upload/download loopt :).
Netflix vult is geen zacht kabbelend stroompje, maar download chunks met data op maximale snelheid. Een enkele netflix kijker kan dus ook al lag opleveren.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
Kanarie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:20:
Met een laggende, gedeelde verbinding zoals dit kun je 2 dingen doen. Je kunt ofwel de "bufferbloat" die aanwezig is aanpakken met een snelle traffic shaping router (toverwoord is fq_codel of cake), of een eigen verbinding nemen.

[...]

Netflix vult is geen zacht kabbelend stroompje, maar download chunks met data op maximale snelheid. Een enkele netflix kijker kan dus ook al lag opleveren.
Oke zal me eens verdiepen daarin, dat is nieuwe materie voor mij :). Verder ervaar ik in de middag precies dezelfde problemen als er niemand thuis is. Wat mij doet vermoeden dat het probleem grotendeels elders ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Djiee schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:27:
[...]

Oke zal me eens verdiepen daarin, dat is nieuwe materie voor mij :). Verder ervaar ik in de middag precies dezelfde problemen als er niemand thuis is. Wat mij doet vermoeden dat het probleem grotendeels elders ligt.
Ah, als je alleen op de verbinding die problemen ook hebt zou ik even in de modemstatistieken van de ConnectBox kijken naar de signaalwaardes en aantal errors.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
Kanarie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:29:
[...]

Ah, als je alleen op de verbinding die problemen ook hebt zou ik even in de modemstatistieken van de ConnectBox kijken naar de signaalwaardes en aantal errors.
Ik heb even wat screenshots gemaakt, ik weet hier zelf te weinig van om conclusies uit te trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjlmW6grDVbMP_-USo0_tl7ptNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sreBn7ENxDa8CqbBVX2jbey2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iqr53r30tM4oOfoMW3JuP_Ves4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/flHwSLoNB4I7QSCG8zmJdC6q.png?f=fotoalbum_large

Bij netwerk historie zie ik een aantal meldingen o.a. 'illegal - dropped input packet en dropped forward packet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Dit zit er niet heel slecht uit voor een connectbox, die T3 errors zijn wat onwenselijk maar "normaal" bij dat onding.

Ik mis nog een screenshot met alle 24 of 32 kanalen en hun errors (preRS, postRS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
Kanarie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:51:
Dit zit er niet heel slecht uit voor een connectbox, die T3 errors zijn wat onwenselijk maar "normaal" bij dat onding.

Ik mis nog een screenshot met alle 24 of 32 kanalen en hun errors (preRS, postRS).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JIrpuN7uvUd1P11lxy3Uz4eISI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2BCaTsXwlAZwQGPuTA4GGfvk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Een aantal van je downstream kanalen heeft erg veel Post RS errors (Pre RS kun je bij dit modem negeren, is een lang openstaande bug in de firmware). De meeste kanalen hebben sowieso veel errors, maar wellicht staat je modem al erg lang aan?

Kanaal 15-17, 21-24 lijken te veel Post RS errors te hebben. Wellicht 4G instraling vanwege slechte kabels, connectors of een verouderd Ziggo AOP.
Dit probleem kun je het beste melden bij de Ziggo klantenservice of het Ziggo community forum.

Heb je wellicht nog een screenshot van de downstream kanalen 10-24? Je eerdere screenshot hield op bij kanaal 10.
We kunnen dan aan de frequenties zien of het 4G instraling kan zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Kanarie op 10-05-2022 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
Kanarie schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:53:
Een aantal van je downstream kanalen heeft erg veel Post RS errors (Pre RS kun je bij dit modem negeren, is een lang openstaande bug in de firmware). De meeste kanalen hebben sowieso veel errors, maar wellicht staat je modem al erg lang aan?

Kanaal 15-17, 21-24 lijken te veel Post RS errors te hebben. Wellicht 4G instraling vanwege slechte kabels, connectors of een verouderd Ziggo AOP.
Dit probleem kun je het beste melden bij de Ziggo klantenservice of het Ziggo community forum.

Heb je wellicht nog een screenshot van de downstream kanalen 10-24? Je eerdere screenshot hield op bij kanaal 10.
We kunnen dan aan de frequenties zien of het 4G instraling kan zijn.
Dat zegt mij allemaal vrij weinig, waar komen die errors door? Het modem draait nu een week. Vorige week dinsdag is ons oude modem (Cisco EPC3925) vervangen door een Connectbox. Verder zijn de aansluitingen/kabels zover ik weet zo oud als dat ze hier Ziggo geïnstalleerd hebben, dat zal inmiddels wel zo'n 10 jaar geleden zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZF9lJGC-vB-_-7A_nRc2zdOid8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lUg2m8zq6YX3jEZPZqPOi2xN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Djiee schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 08:54:
[...]

Dat zegt mij allemaal vrij weinig, waar komen die errors door?
Coax verbindingen hebben altijd wel wat ruis en errors. In jouw geval lijkt het me wel aan de hoge kant en je hebt de meeste errors in de range waar de Nederlandse 4G frequenties zitten.
Ik zou dit probleem voorleggen aan de Ziggo klantenservice. Op het Ziggo forum zie je dit probleem ook vaak besproken worden (met de screenshots). Een Ziggo medewerker kan aan de hand van jouw klantgegevens de statistieken voor jouw coax lijn opvragen en bepalen of er teveel ruis op de lijn zit en er wellicht een monteur langs moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
Oké dankjewel voor je reacties weer wat wijzer geworden, erg gewaardeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:19
Ik zou ook eens kijken naar de coax kabel tussen je AOP en je modem.
Als je last hebt van instraling door 4G frequenties wordt dat waarschijnlijk daar opgepikt.

Als je er een coax splitter gebruikt om het coax signaal elders te gebruiken zou ik al je coax bekabeling en connectors eens op kwaliteit controleren.

[ Voor 32% gewijzigd door Ben(V) op 11-05-2022 10:04 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djiee
  • Niet online
Even een update. Ik heb inmiddels via Ziggo een nieuwe Coax kabel en splitter gekregen, sindsdien is mijn upload snelheid maximaal en zijn de latency problemen ook verholpen. Dankje voor alle adviezen.

Deze mag dicht.
Pagina: 1