Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn systeem gaan gebruiken voor foto en video bewerking. Ik maak hierbij gebruik van de Adobe suite. Premiere Pro, After Effects, Photoshop, Lightroom. Wellicht wil ik in de toekomst overstappen naar DaVinci Resolve Studio. Ik verwerk momenteel 4k footage maar wil ook een beetje future proof zijn.
Gamen is voor mij niet belangrijk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken aan max €2500-€3000. Budget is niet het belangrijkst maar bang for buck vind ik wel belangrijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur is reeds aanwezig. Mijn monitor is een: LG 34WN80C (3440x1440)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een wensenlijst aangemaakt. Zie onderaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. In onderstaand systeem is een Intel processor opgenomen maar daar ben ik niet aan gebonden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Performance is het belangrijkst. RGB is geen must.
Ga je overklokken?
Nee, daar heb ik geen ervaring mee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag weten of alles samen gaat werken. In de basis weet ik er wel wat van maar de opties zijn zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Is het bijvoorbeeld €500 extra waard om toch voor een 3080 (ti) te gaan ipv de 3070 ti.
Ik heb nu gekozen voor een DDR4 systeem omdat ik denk dat DDR5 momenteel nog duur is en ik las in een ander topic iemand zeggen dat de geheugencontroller van Alderlake,maar op de halve snelheid gaat met DDR5.
Ik heb gekozen voor 3 SSD's. Wellicht dat ik er later nog 1 bij plaats. Lopende projecten staan op de schijf daarna worden ze op HDD's gearchiveerd.
Is de koeling en voeding voldoende? Zie ik verder nog iets over het hoofd.
Hebben jullie nog suggesties voor andere onderdelen?
Componenten[i]
Ik wil mijn systeem gaan gebruiken voor foto en video bewerking. Ik maak hierbij gebruik van de Adobe suite. Premiere Pro, After Effects, Photoshop, Lightroom. Wellicht wil ik in de toekomst overstappen naar DaVinci Resolve Studio. Ik verwerk momenteel 4k footage maar wil ook een beetje future proof zijn.
Gamen is voor mij niet belangrijk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken aan max €2500-€3000. Budget is niet het belangrijkst maar bang for buck vind ik wel belangrijk.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur is reeds aanwezig. Mijn monitor is een: LG 34WN80C (3440x1440)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een wensenlijst aangemaakt. Zie onderaan.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. In onderstaand systeem is een Intel processor opgenomen maar daar ben ik niet aan gebonden.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Performance is het belangrijkst. RGB is geen must.
Ga je overklokken?
Nee, daar heb ik geen ervaring mee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag weten of alles samen gaat werken. In de basis weet ik er wel wat van maar de opties zijn zo groot dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Is het bijvoorbeeld €500 extra waard om toch voor een 3080 (ti) te gaan ipv de 3070 ti.
Ik heb nu gekozen voor een DDR4 systeem omdat ik denk dat DDR5 momenteel nog duur is en ik las in een ander topic iemand zeggen dat de geheugencontroller van Alderlake,maar op de halve snelheid gaat met DDR5.
Ik heb gekozen voor 3 SSD's. Wellicht dat ik er later nog 1 bij plaats. Lopende projecten staan op de schijf daarna worden ze op HDD's gearchiveerd.
Is de koeling en voeding voldoende? Zie ik verder nog iets over het hoofd.
Hebben jullie nog suggesties voor andere onderdelen?
Componenten[i]
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-12700K Tray | € 419,- | € 419,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z690 AORUS ELITE DDR4 (rev. 1.0) | € 252,90 | € 252,90 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3070 Ti GAMING OC 8G | € 799,- | € 799,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair 5000D Airflow Tempered Glass Wit | € 169,90 | € 169,90 |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 34 eSports DUO (Wit / Wit) | € 39,90 | € 39,90 |
| 1 | Geheugen intern | Team Group T-Force Xtreem ARGB TF13D464G3600HC18JDC01 | € 386,74 | € 386,74 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x (2018) Wit | € 129,95 | € 129,95 |
| 3 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 137,17 | € 411,51 |
| Totaal | € 2.602,90 | |||