TomBE schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:48:
[...]
concrete vraag:
Kort gezegd ben ik op zoek naar hardware om zowel in de zithoek ( onderaan op kaartje ) als achteraan in de tuin ( uiterste bovenrand van het kaartje ) zo dicht mogelijk 800 Mbps up/down via LAN en 350Mbps down van de internetprovider te ondersteunen met een AX 201 kaartje.
800Mbps is uitdagend, maar zou moeten kunnen op dit soort afstand.
Probleem:
Ik merk dat de snelheid snel in elkaar zakt ( zie tabel hieronder )
Opvallend is dat de link rate zelf al erg snel daalt. 4m zou niet zoveel uit moeten maken. Is er goede line-of-sight? Dus obstakelvrije uitzicht van je client device op de AP. Let wel: jouw eigen lichaam is bij benadering een zak met water en vormt dus een significante obstakel. Ga er dus niet voor zitten als je de hoogste snelheden wilt

Bedenkingen: ik ben bij bekabelde AP's ipv (mesh) routers uitgekomen omdat dit, volgens andere sites, het meest performant is. Ook heb ik geen nood aan router functionaliteit.
Bij mesh offer je bandbreedte op voor dekking. Gezien jij de grenzen van wat haalbaar is qua bandbreedte wilt opzoeken, is mesh absoluut geen optie.
Ik vermoed dat ik nog een tweede AP nodig heb die geschikt is voor buiten.
Als je in 2.4GHz slechts een RSSI van -71dBm haalt ga je voor goede performance inderdaad een AP nodig. Of het daadwerkelijk buiten moet staan of enkel achter het glas in zicht van buiten hangt af van materiaal van je ramen. Als die een metalen isolatielaag bevatten (HR+(+(+))-glas), dan is een outdoor AP noodzakelijk voor fatsoenlijke throughput.
Antwoord op de bovenstaande vragen en suggesties:
- @
lier Als test kopieer ik een file via SMB naar / van de NAS.
Ik zou toch iets meer low-level proberen om zo zuiver mogelijk de verbinding te testen. iperf3 vind ik voor metingen op de LAN de beste optie. Doe een TCP test tussen twee computers met iperf en je hebt een goed beeld van de haalbare snelheden, los van evt file transfer protocollen (en SMB vind ik sowieso bloated).
- @
dion_b Momenteel ben ik een Unifi 6 Pro AP aan het evalueren.
Ik heb proberen spelen met 80/160Mhz en qua kanalen kan ik inderdaad ook kiezen uit de hogere, maar de snelheid blijft ongeveer dezelfde, geen idee wat de manier is om te bepalen wat van deze params het meest geschikt is.
Ik zou voor hoogste prestaties kanaal 100 kiezen met 160MHz kanaalbreedte en 30dBm transmit power. Let op dat je met deze instellingen in de 10 minuten CAC-gebied terecht komt, dus dat het 10 minuten duurt na instellen voordat je (vol) mag zenden in het 5GHz-kanaal. De UAP 6 Pro zou Zero-Wait DFS moeten ondersteunen. Daarmee kan het wel gelijk zenden in het kanaal, maar moet het alsnog een van de radioketens gebruiken voor het luisteren naar radarsignalen. Pas na 10 minuten is de volle performance beschikbaar.
Het zou kunnen dat je te snel na aanpassen instellingen test, waardoor slechts een deel van de functionaliteit werkt.
Nu had ik ergens gehoord dat een tri-band AP nog betere resultaten zou geven ( hogere snelheden op afstand?, ... ), zoiets als de
pricewatch: Netgear WAX630 ?
Nee. Zie het als een snelweg. Een derde rijstrook kan prima helpen als je last hebt van teveel verkeer in de andere twee. Maar als je probleem is dat je op een lege snelweg niet snel genoeg kunt gaan, gaat een extra rijstrook niets helpen.
Voor thuisgebruik kun je bij benadering stellen dat een derde band voor een bedrade AP nooit zinnig is, dat is pas in 'high density environments' (denk: collegezaal, congrescentrum, sportarena) interessant.
Overigens kijken naar je tabel: de 2.4GHz zit op een onhandig kanaal. Je wilt in 2.4GHz nooit half overlappen met andere netwerken. Het is beter om vol bovenop een andere te zitten dan half. De enige niet-overlappende kanalen zijn 1, 6 en 11. 10 is dus onverstandig en leidt tot meer verstoring van jouw verkeer (en van die van buren) dan nodig.