18v makita batterijen gebruiken voor 20v ax-powertools

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perveneficus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-05-2024
Er zijn veel adaptertjes for parkside -> ferm etc.
Echter er is geen adapter om makita batterijen aan te sluiten op de machines van de action.

Ik denk omdat het 2v verschil is all denk dat het niet echt uitmaakt dc motor minder voltage = langzamer dacht ik maar ben redelijke nitwit opdat gebied.

Dus in kort:
Bestaan er al adapters en google ik niet goed.
Is dit mogelijk zo ja hoe ? Als ik bijvoorbeeld schemaatjes of iets dergelijks kan vinden fabriceer ik wel wat.

Regards,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik heb zelf een makita-kloon slagschroevendraaier omgebouwd om op de AXPower accus te werken.

De adapter is voornamlijk om de vorm aan te passen, want de enige contacten die je nodig hebt tussen apparaat en accu zijn + en -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:18
Sowieso zijn 20V en 18V hetzelfde.
Een 18V accu vers van de lader levert zo'n 20 volt. Dus dat is puur marketing meuk.

Kwa accu's gebruiken op andere merken. Werkt niet altijd.
Sommige merken gebruiken een 3de pin. Soort van "key". als hier niet de goede waarde overheen gaat doet ie niks.

Een reden waarom je lastiger jouw specifieke versie vind is dat de meeste mensen het juist andersom willen.
Goede machines op goedkope accu's ;)

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

LordMithril schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:05:
Een 18V accu vers van de lader levert zo'n 20 volt. Dus dat is puur marketing meuk.
Is het?
Toevallig heb ik een 18v en een 20v apparaat. De 18v is een 15 cell NiCad accu en de 20v is een 5 cell Li-Ion

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:18
memphis schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:14:
[...]

Is het?
Toevallig heb ik een 18v en een 20v apparaat. De 18v is een 15 cell NiCad accu en de 20v is een 5 cell Li-Ion
Ok das dan wellicht een uitzondering ;)
Maar vrijwel al het nieuwere gereedschap draait op 5S Lion. En daarbinnen gebruiken de "goedkopere" merken eigenlijk altijd het 20V verhaal.

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perveneficus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 26-05-2024
LordMithril schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:05:

Kwa accu's gebruiken op andere merken. Werkt niet altijd.
Sommige merken gebruiken een 3de pin. Soort van "key". als hier niet de goede waarde overheen gaat doet ie niks.

Een reden waarom je lastiger jouw specifieke versie vind is dat de meeste mensen het juist andersom willen.
Goede machines op goedkope accu's ;)
Klopt maar ik wil gewoon gemak van 1 accu platform daar alles uiteindelijk officeel makita word leek me dit mooie oplossing tijdelijk

Regards,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
memphis schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:14:
[...]

Is het?
NiCD is 1.2V/cell, Lithium 3.7V/cell. Kom je op 18 en 18.5V. Beetje creatief afronden en die batterij doet 20V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het is maar net welke spanning ze hanteren, een Lithium cel komt met 4.1v of 4.2v van de lader, dan zit je zo goed als op 20v. Belangrijker verschil tussen NiCad en Li-Ion is natuurlijk het laadcircuit.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1