Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmertHerm
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-07-2022
Hi,

Ik heb voor het eerst een VA paneel. Goed schermpje ook, 165hz, 1440p, 27', heel blij mee. Maar... het is net alsof ik letterlijk op alle pixels een kleine blur heb, waardoor alles een beetje een glans krijgt die soms een waas lijkt. Het is gewoon niet "lekker" om ernaar te kijken. Brightness, settings, niets werkt.

In games en video geen problemen, puur met tekst.

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om even ergens snel 10 andere 165hz 1440p 27" panelen te bekijken, dus ik vraag me af;

Zijn er tweakers met een cylinderafwijking die bij VA panelen op hoge resolutie en refresh, of uberhaupt met VA, hetzelfde ervaren zonder corrigerende middelen?

Achtergrond: Ik heb een cylinderafwijking en ben me er bewust van. Ik kan hard focussen en het dan teniet doen, zo werkt dat, je spieren kunnen het corrigeren maar het is vermoeiend. Ik vind een bril of lenzen dragen niet prettig, zeker de lenzen zijn lastig vanwege hun oneven dikteprofiel.

Ik ben gewend op 1080p 24" IPS te werken en daar heb ik nooit hard hoeven focussen om vanaf mijn werkafstand text scherp te zien. Op het nieuwe scherm wordt het dichterbij ook niet veel beter.

Dat, samen met het feit dat ik merk dat het soort "ongemak" wat ik ervaar heel erg overeenkomt met hoe het eruit ziet als ik iets bekijk op een bepaalde afstand en mn cylindercorrectiespieren? onstpannen hou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-04 23:13
Ik zou eens kijken in de instellingen van je tekstgrootte, kan goed zijn dat die op 125% staan waardoor ze er vaag uit gaan zien. Windows 11 onder Toegankelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmertHerm
De Priester schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:58:
Ik zou eens kijken in de instellingen van je tekstgrootte, kan goed zijn dat die op 125% staan waardoor ze er vaag uit gaan zien. Windows 11 onder Toegankelijkheid.
Bedankt voor je advies, ik heb dit al meermaals geprobeerd, tesamen met BetterClearTypeTuner maar dat mocht helaas niet baten. Het zijn ook niet enkel de letters, dat omschreef ik verkeerd.

Alle statische materiaal heeft een soort van afwijken die overeenkomt met wat ik herken van mijn cylinderafwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-05 18:18
Misschien toch even een bril opzetten, al is het alleen maar om te checken of het idd je oogafwijking is? Ik verwacht eigenlijk van niet maar weet het natuurlijk ook niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:56
Eh ja, ik heb een cylinderafwijking maar nergens last van, maar ik draag dan ook m'n bril of lenzen wel. Als dat het probleem is, en je wilt geen bril of lenzen dragen, dan vrees ik dat je het zal moeten accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dus op je 24" FHD IPS monitor had je nergens last van, maar nu op je Samsung 32" WQHD VA scherm wel? Ze zitten beide rond de 92ppi, dus qua pixeldichtheid is er niks geks.

Dus het kan liggen aan:

1. VA vs IPS. VA heeft een behoorlijk slechtere kijkhoek, misschien dat dit problemen geeft. Daarnaast heeft VA een veel hoger contrast, al weet ik niet in hoeverre zoiets nadelig voor je kan zijn.

2. De Samsung heeft een zéér agressieve curve van 1000R. Mogelijk zorgt dit voor wat issues?

3. De Samsung gebruikt een ander type (matte) coating dan je vorige monitor. Zo heb ik voorheen een Iiyama gehad waarbij de coating alle text een beetje groen/rood wazig maakte, terwijl ik nu een 'betere' LG heb waarbij dit fenomeen volledig weg is en tekst mooi scherp en strak zwart is.

4. Je monitor gebruikt een afwijkende pixelstructuur (verwacht echter dat het gewoon RGB is).

5. Je nieuwe monitor heeft vage instellingen (lijkt me stug)

6. Je nieuwe monitor is defect

Persoonlijk denk ik dat het om punt 3 gaat, dus het type coating dat tekst wat onscherp maakt. Dit is echter wel een gok omdat ik niet volledig begrijp wat je precies ziet. Is het mogelijk een duidelijke foto te maken van je beeldscherm met tekst erop om te illustreren wat je ziet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:55
stin00 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:26:
Is het mogelijk een duidelijke foto te maken van je beeldscherm met tekst erop om te illustreren wat je ziet? :)
Lijkt me nogal lastig een foto te maken als het komt door zijn eigen oogafwijking.

Lijkt me inderdaad enige manier om te testen door een bril op te zetten en kijken of je het dan nog hebt.
Als je geen bril/lenzen wil dragen is ooglaseren wellicht een oplossing?
Lijkt me namelijk enorm vermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Arjant2 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:09:
[...]

Lijkt me nogal lastig een foto te maken als het komt door zijn eigen oogafwijking.

Lijkt me inderdaad enige manier om te testen door een bril op te zetten en kijken of je het dan nog hebt.
Als je geen bril/lenzen wil dragen is ooglaseren wellicht een oplossing?
Lijkt me namelijk enorm vermoeiend.
Als het puur door z'n oogafwijking komt is het inderdaad niet vast te leggen. Maar aangezien z'n 24" FHD IPS monitor geen issues geeft dacht ik dat het mogelijk aan het nieuwe paneel zou liggen. Maar misschien kan @SmertHerm nog wat extra info geven.

Ooglaseren kan een oplossing zijn, maar heb zelf ondervonden dat dit niet zonder risico's is. Zo heb ik zelf door ooglaseren 's avonds/snachts met weinig omgevingslicht last met contrast scherp zien, halo's en tekst dubbel zien. Laat je dus goed informeren hierover :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:49

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

@SmertHerm Ik heb zelf ervaring met genoeg panelen, ik heb o.a TN/IPS en VA panelen gehad, ik gebruik op dit moment een gecurvede AOC met VA paneel.

Ik moet je eerlijk zeggen dat de tekst inderdaad 'minder scherp' of 'waziger' is met een VA paneel dan bij andere type panelen...

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmertHerm
Bedankt @d22wth @stin00 @Arjant2 en anderen in deze thread.

Ik ga maar eens langs een opticien weer een setje welfare-glasses laten aanmeten, dat lijkt me de enige manier om het definitief vast te stellen. Ik laat nog wel weten wat eruit komt voor geinteresseerden.

Coating is gelijkwaardig.
Scherm is 1440p 27" niet 32" dus PPI is significant hoger :)
Kromming is inderdaad agressief, maar ik kon weinig klachten vinden specifiek van mijn karakter.

De negatieve invloed van de kromming is bij statische content vooral merkbaar in de hoeken/aan de randen bij de onjuiste kijkafstand. De tekst is over het hele scherm onprettig. Nieteens echt wazig. Soort van mix tussen halo en waas.

[ Voor 45% gewijzigd door SmertHerm op 24-05-2022 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:05

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waarom vermoed je specifiek dat VA dit probleem geeft? Ik snap niet direct wat de reden daarvoor zou zijn. De pixels zijn qua vorm of scherpte bij VA niet anders dan bij andere paneeltechnologieën; het is niets bijzonders in dat opzicht.
SmertHerm schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:56:
Zijn er tweakers met een cylinderafwijking die bij VA panelen op hoge resolutie en refresh, of uberhaupt met VA, hetzelfde ervaren zonder corrigerende middelen?
Ik heb een monitor met VA-paneel maar geen idee waar je het over hebt. M'n astigmatisme is dan wel (grotendeels) gecorrigeerd.
[small]Achtergrond: Ik heb een cylinderafwijking en ben me er bewust van. Ik kan hard focussen en het dan teniet doen, zo werkt dat, je spieren kunnen het corrigeren maar het is vermoeiend. Ik vind een bril of lenzen dragen niet prettig, zeker de lenzen zijn lastig vanwege hun oneven dikteprofiel.
Astigmatisme kun je niet (goed) teniet doen door te accommoderen. Het probleem is dat je brandpuntsafstand van je oog in één richting (horizontaal) anders is dan in een andere richting (verticaal). Door je ooglens te accommoderen, verander je de brandpuntsafstand van je oog in beide richtingen. Daarmee kun je het verschil tussen verticaal en horizontaal dus niet teniet doen. Je kunt alleen 'kiezen' om verticale features scherp af te beelden, maar met een horizontale blur, of andersom. Niet allebei, daarvoor heb je echt een cilindrische corrigerende lens (in de vorm van een bril of contactlenzen) nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 24-05-2022 13:59 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Gekke vraag, maar staat chroma subsampling niet gewoon aan? Dat zie je vaak bij die resolutie op/boven 120Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmertHerm
Umbrah schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:00:
Gekke vraag, maar staat chroma subsampling niet gewoon aan? Dat zie je vaak bij die resolutie op/boven 120Hz.
Geen idee, wel van gehoord dat dat lelijkheid oplevert, hoe check je dat?

Ik zit tevens met hetzelfde scherm op 60hz via HDMI op de werklaptop, maar geen idee van welke HDMI versie. Daarmee ervaar ik dezelfde ongemakken.

[ Voor 4% gewijzigd door SmertHerm op 24-05-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmertHerm
Compizfox schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:57:
Waarom vermoed je specifiek dat VA dit probleem geeft? Ik snap niet direct wat de reden daarvoor zou zijn. De pixels zijn qua vorm of scherpte bij VA niet anders dan bij andere paneeltechnologieën; het is niets bijzonders in dat opzicht.

[...]

Ik heb een monitor met VA-paneel maar geen idee waar je het over hebt. M'n astigmatisme is dan wel (grotendeels) gecorrigeerd.

[...]

Astigmatisme kun je niet (goed) teniet doen door te accommoderen. Het probleem is dat je brandpuntsafstand van je oog in één richting (horizontaal) anders is dan in een andere richting (verticaal). Door je ooglens te accommoderen, verander je de brandpuntsafstand van je oog in beide richtingen. Daarmee kun je het verschil tussen verticaal en horizontaal dus niet teniet doen. Je kunt alleen 'kiezen' om verticale features scherp af te beelden, maar met een horizontale blur, of andersom. Niet allebei, daarvoor heb je echt een cilindrische corrigerende lens (in de vorm van een bril of contactlenzen) nodig.

Waarom ik VA verdenk? Dit is voor het eerst in mn leven dat ik er last van heb, en voor het eerst dat ik achter VA zit. Vrij simpel eigenlijk. Het zou best ook Chroma Subsampling kunnen zijn denk ik, weet jij hoe ik dat check?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Doorgaans hier mits je de monitor aan een nVidia kaart hebt hangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_H5pFT6xtR9lZ0MDm_SQWxdtOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwxoQSIwmZ713VhAVI6sJmWA.jpg?f=fotoalbum_large

RGB is doorgaans wat je wilt. Ik kan YCbCr (444, 422, 420...) niet laten zien, maar dat is dus chroma subsampling en wil je niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:04
SmertHerm schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:12:
[...]

Waarom ik VA verdenk? Dit is voor het eerst in mn leven dat ik er last van heb, en voor het eerst dat ik achter VA zit. Vrij simpel eigenlijk. Het zou best ook Chroma Subsampling kunnen zijn denk ik, weet jij hoe ik dat check?
Heb je geen mogelijkheid om, eventueel in een winkel, een ander VA scherm te bekijken? Als je daarmee dezelfde ervaring mee hebt, dan kun je misschien concluderen dat een VA scherm niet geschikt is voor jou.
Ik zelf zou niet met een scherm kunnen werken waarop ik de tekst niet goed kan lezen. Hoe mooi de overige specificaties ook zijn, zou ik hem dan toch terugsturen, indien nog mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-05 21:40
Close up foto maken van de pixels eventueel met text. Dan weet je in ieder geval dat de pixel layout goed is of niet en of het er voor ons wel scherp uit ziet.

Controleer de Hz, sommige monitoren hebben een wazig beeld als de Hz niet goed ingesteld staat. Zo is mijn 24 inch 75 hz echt wazig als hij op 59.9 staat.

Iemand anders naar je scherm laten kijken?

Enige reden dat het niet scherp zou zijn is of een afstelling of een fabrieksfout. Geloof niet dat het iets met je ogen te maken kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-05 21:45
Heb je toevallig je scherm op "game/fps/racing" modus gezet? Mijn scherm wordt dan ook onleesbaar tijdens het browsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmertHerm
@computerjunky @layzzzz @ruftman
Freesync premium aan, geen andere truukjes voor snellere refresh, via HDMI op 144hz, via DP op 165hz.

@Umbrah Thanks, op mijn eigen PC met nVidia kaart lijkt het na het forceren van RGB idd een stuk beter.

Op mijn werklaptop met Intel Iris XE geeft windows het volgende weer, dus dat zou ook RGB moeten zijn? Toch ervaar ik dat na het forceren van RGB op m'n prive PC in de nVidia driver als significant slechter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nS4WlQ0QK-0-8MmYsE6FWwSMG10=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jucSmaAHroHvQ5CKB1AKe2uh.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ClumsyBarry
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-05 16:27
Wellicht hetzelfde probleem als hier?

Samsung Odyssey G5 onscherpe letters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmertHerm
Foto's... Ik vind het allemaal nix eigenlijk zo ingezoomed :D

vlnr Samsung@HDMI@144, Samsung@DP@165 en een 75Hz AOC paneel op 1080p als laatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lV2mDYOF6kGoIyEFu96uBdTVucY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7KWDR1DkSznkqesrrSW5Pap.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggqq-UD32RMO6xmsgfuGzNA7zdA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g68BIpxbbobz7GJRzddDTddy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieDD0dMXoYSpKG8T8Pkota8d2zk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nYBMKLSBtYVIH4ichYdzIVO.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 21:01
Ik heb iets soortgelijks sinds ik op mijn werk een 32" Samsung 2560x1440 VA scherm heb.
Heb er hier wat over gelezen. Je komt zelf al met BetterClearTypeTuner aanzetten, ik vermoed dat je dezelfde onderzoeksrichting als ik heb gevolgd. Heel lang geleden in de tijd van de CRT's waren er ook mensen die het verschil tussen 50Hz en 60+ Hz niet zagen, terwijl ik van 50Hz hoofdpijn krijg, ik vermoed dat de een dit soort verschijnselen makkelijker ziet dan de ander.
Ik ga morgen met BetterClearTypeTuner aan de slag. Ik las ook al dat iemand succes had door het scherm 180 graden te draaien (om zo effectief BGR om te zetten in RGB). Misschien broodje aap-verhaal. Topic bookmarked.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb nu een 32" VA paneel voor m'n neus, daarbij heb ik geen last van onscherpe tekst. Van de week een 43" teruggestuurd omdat ik het paneel gewoon niet scherp kreeg bij tekst. Nu heb ik Cleartype in z'n totaliteit helemaal uitstaan, omdat ik graag scherpe letters wil hebben, en die geeft Cleartype me niet. Alles met subpixel rendering ziet er voor mij gewoon blurry uit.

Voor zover ik weet heb ik geen cylinderafwijking. Ik heb m'n ogen een keer laten meten, maar ik heb een hele kleine afwijking in 1 oog ( min een kwart ofzo), dus draag geen bril of lenzen. Maar het is voor mij een wereld van verschil of ik naar Cleartype / Antialiased fonts zit te kijken, of iets waarbij een pixel gewoon een pixel is. Dus misschien dat je daar nog wat kan aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:55
Ik heb zelf ook een VA monitor (CRG9), en daar moest ik de sharpness in het OSD echt op een specifieke (niet-standaard) waarde zetten van 56. Te laag was te blurry, te hoog was te "hoekerig".

Zou toch even in de instellingen van de monitor zelf kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmertHerm
danslo schreef op maandag 11 juli 2022 @ 00:15:
Ik heb zelf ook een VA monitor (CRG9), en daar moest ik de sharpness in het OSD echt op een specifieke (niet-standaard) waarde zetten van 56. Te laag was te blurry, te hoog was te "hoekerig".

Zou toch even in de instellingen van de monitor zelf kijken.
Verrek. Een lagere sharpness, van 100 naar in mijn geval 72, verhelpt al een hele hoop. Het is nog niet zo scherp als ik het zou willen maar dat zal zeker ook aan mijn cylinderafwijking liggen, de onscherpte die ik nu zie ben ik veel meer gewend dan wat ik voorheen had. Bedankt!
0siris schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:22:
Ik heb iets soortgelijks sinds ik op mijn werk een 32" Samsung 2560x1440 VA scherm heb.
Heb er hier wat over gelezen. Je komt zelf al met BetterClearTypeTuner aanzetten, ik vermoed dat je dezelfde onderzoeksrichting als ik heb gevolgd. Heel lang geleden in de tijd van de CRT's waren er ook mensen die het verschil tussen 50Hz en 60+ Hz niet zagen, terwijl ik van 50Hz hoofdpijn krijg, ik vermoed dat de een dit soort verschijnselen makkelijker ziet dan de ander.
Ik ga morgen met BetterClearTypeTuner aan de slag. Ik las ook al dat iemand succes had door het scherm 180 graden te draaien (om zo effectief BGR om te zetten in RGB). Misschien broodje aap-verhaal. Topic bookmarked.
Ik heb zo'n monitorarm die 90 graden kan draaien voor portrait mode, als ik dat inverted met mn hoofd op de schouder bekijk, zie ik geen winst.
Pagina: 1