Bak van piepschuim en cement waterdicht maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:16
Vooraf: Ja, dit is misschien een vreemd project :p

Ik ben een 'mini' fontein aan het bouwen voor in de tuin. Er komen 15 kleine pompen in ( 120L/u ), 3 grotere ( 1000L/u ), en elke pomp krijgt een RGB ring er omheen ( gecoat in epoxy ) om de stralen in een kleur te kunnen zetten. De pompen stuur ik aan dmv een ESP32 en meerdere mosfets, zodat ik de kracht / hoogte kan aansturen via Sacn ( dmx over ethernet ) en hier dus uiteindelijk ook kleine shows voor kan maken.

Om alles zo licht mogelijk te houden heb ik de basis van piepschuim gemaakt, en dit heb ik gecoat in cement. De bak is ongeveer 1.80 breed, 1.20 lang en 30cm hoog.
Dit heb ik echter nét iets te snel gedaan: nadat het cement droog was heb ik hem namelijk met water gevuld, en ja hoor: er zitten meerdere kleine lekken in, en uiteraard ook precies aan de onderkant. Ik heb vanuit de onderkant al een poging gewaagd om beschadigingen op te vullen met pur, maar dit heeft niet genoeg geholpen.

Aangezien er nu al een redelijke laag cement op de onderkant van de bak zit, ben ik op zoek naar een goedkope oplossing om de binnenkant waterdicht te maken. Ik heb meerdere opties gevonden: doorzichtige vijverfolie ( duur ), hydrofobe impregneermiddel ( waarschijnlijk is de laag cement van ~0.5cm hier niet dik genoeg voor ?), epoxy ( afschuwelijk duur ), en zwembadverf.

Heeft er toevallig iemand hier ervaring met projecten als deze, zodat ik het deze keer wél meteen goed kan doen?

[ Voor 14% gewijzigd door Pater91 op 09-05-2022 16:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corneej
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:18
ik weet niet of het werkt, maar bij kelders willen ze wel eens hydrofuge gebruiken om e.e.a waterafstotend te maken.

Dit is een impregneer middel welke je kunt aanbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-05 13:14
Is cementgebonden mortel uberhaupt waterdicht? Voor waterdichte voegen gebruik je mortel op epoxy basis, wat inderdaad duur is. Gewone cementgebonden voeg is waterkerend wat voor de meeste toepassingen goed genoeg is. Maar voor een dunne coating die waterdicht moet zijn gaat cementgebonden mortel niet goed genoeg zijn. Zoek anders online eens op waterdichte coating. Genoeg alternatieven, maar wellicht te duur allemaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vijverfolie vind je vermoedelijk niet mooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Een liter epoxy kost iets meer dan 20 euro, dat is toch wel te doen ?

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 09:37
digifun schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:05:
Een liter epoxy kost iets meer dan 20 euro, dat is toch wel te doen ?
Bij mijn weten lost epoxy piepschuim op.

@Pater91 ik heb wel eens een paar plantenbakken waterdicht gemaakt met van die zwembad verf. Werkte prima.

Alternatief, als het kleurtje niet uitmaakt kun je ook eurocol 685/063. Hiermee maak je natteruimtes waterdicht. (Mooi rose is niet lelijk) maar het is wel een stuk goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:36
Je zou ook nog kunnen kijken naar vloeibaar rubber.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Woody179 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:23:
[...]

Je moet het ook op de mortel aanbrengen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 09:37
digifun schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:46:
[...]

Je moet het ook op de mortel aanbrengen.
Dat snap ik maar die halve centimenter mortel is poreus, de epoxy trekt daar doorheen en tast het piepschuim aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-05 07:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 15:29
Vloeibaar rubber, meerdere dunne laagjes.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
3D epdm folie zak op maat bestellen, die er in lijmen en klaar. Diverse vijverbouwers kunnen dit voor je leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 15:45

Rmg

polysterhars geschikt voor piepschuim: https://polyestershoppen....-voor-piepschuim-321.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:36
Dat laagje cement waterdicht maken met e.o.a. goedje gaat niet werken. Daar is het veel te dun en te zwak voor.
Mijn advies is om dat cement er uit te halen en vijverfolie er in te doen. Als het geen 10-tallen jaren mee hoeft te gaan zou je ook gewone folie kunnen nemen in een kleur die je leuk vind, maar die zijn minder UV-bestendig.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-05 13:50
Woody179 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:23:
[...]
Polyester wel, maar epoxy normaal niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ongeveer hetzelfde recent gedaan om wat waterdicht te krijgen. Mijn regen afvoeren komen in de grond in putten terecht voor het via het riool wegloopt. In deze putten blijft water staan en de putten zelf zijn gemaakt van bakstenen.

Hier had ik een lek in 1 van de voegen waardoor het mijn kelder in kwam. (oud huis, jaren 60). Hierna heb ik met het volgende goedje de lekkage opgelost, water blijft erin staan en verkleurt niet.

weber-snelcement-1-min-waterstop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
d5stick schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:37:
Ongeveer hetzelfde recent gedaan om wat waterdicht te krijgen. Mijn regen afvoeren komen in de grond in putten terecht voor het via het riool wegloopt. In deze putten blijft water staan en de putten zelf zijn gemaakt van bakstenen.

Hier had ik een lek in 1 van de voegen waardoor het mijn kelder in kwam. (oud huis, jaren 60). Hierna heb ik met het volgende goedje de lekkage opgelost, water blijft erin staan en verkleurt niet.

weber-snelcement-1-min-waterstop
Er zit een groot verschil in het dichtmaken van metselwerk of een laagje cement van 0,5 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
Het laagje van 0.5cm is inderdaad wat karig, maar het is echt een budget project ( op de techniek na ), én als het een jaartje blijft staan ben ik al tevreden :p

Ik had al naar epoxy gekeken, en dit heb ik ook nog staan ( 1.5L ), maar na een testje op een proefstukje merk ik inderdaad dat dit niet lekker werkt: het trekt te ver in de cementlaag, en maakt hier scheuren in. Het piepschuim werd helaas ook aangetast.

Als ik het zo lees is vijverfolie dus de enige juiste manier om dit te bewerkstelligen?
Zwembadverf leek me ook wel een optie, maar aangezien het laagje cement erg dun is ( puur voor de look ) ben ik bang dat dat meescheurt zodra er onverhoopt iets of iemand tegenaan loopt / valt.

Ik ga even aan de slag met de diverse gegeven tips, en ik zal een update plaatsen zodra ik een werkende oplossing heb!
Heck, misschien maak ik er gewoon even een tweakblogje van met de voortgang. Foto's van de voortgang heb ik intussen toch al ruimschoots gemaakt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:53
Misschien is dit spul een oplossing:
https://www.aquaplanshop....waterdichte-renovatielaag

Trekt niet in je betonlaag, bevat verstevigingsvezels, verwerkt als een soort appelstroop en heeft een 'zwembad'-achtige kleur. Ik heb mijn balkon er mee opgeknapt en ben (voor de prijs) erg tevreden met het resultaat.

Dikke disclaimer dat dit natuurlijk niet helemaal voor jouw toepassing bedoeld is, maar wat is dat wel :) En relatief lange tijd voordat het echt uitgehard is. Na een week heb ik nog een mooie voetafdruk gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pater91
slacksoff schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:50:
Misschien is dit spul een oplossing:
https://www.aquaplanshop....waterdichte-renovatielaag

Trekt niet in je betonlaag, bevat verstevigingsvezels, verwerkt als een soort appelstroop en heeft een 'zwembad'-achtige kleur. Ik heb mijn balkon er mee opgeknapt en ben (voor de prijs) erg tevreden met het resultaat.

Dikke disclaimer dat dit natuurlijk niet helemaal voor jouw toepassing bedoeld is, maar wat is dat wel :) En relatief lange tijd voordat het echt uitgehard is. Na een week heb ik nog een mooie voetafdruk gemaakt.
We hebben besloten maar gewoon voor de vijverfolie te gaan, aangezien ik alle techniek intussen al getest heb én dus klaar heb staan :p
Vijverfolie is een veilige keuze hierin, al vind ik het wel jammer dat de binnenbak met de cementlaag nu niet meer zichtbaar zal zijn. Achja, shit happens i guess 8)7

Het komt morgen of overmorgen binnen, en vanaf dat punt zal ik, mits er interesse naar is, een blogje / filmpje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Pater91 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:02:
[...]

We hebben besloten maar gewoon voor de vijverfolie te gaan, aangezien ik alle techniek intussen al getest heb én dus klaar heb staan :p
Vijverfolie is een veilige keuze hierin, al vind ik het wel jammer dat de binnenbak met de cementlaag nu niet meer zichtbaar zal zijn. Achja, shit happens i guess 8)7

Het komt morgen of overmorgen binnen, en vanaf dat punt zal ik, mits er interesse naar is, een blogje / filmpje maken.
Verstandig besluit.
Mocht je nog een soort van betonlook willen hebben. Er is ook steenfolie verkrijgbaar. Niet helemaal hetzelfde, maar ziet er beter uit als kale vijverfolie. Het is geen vervanging voor vijverfolie, maar wordt gebruikt om oevers of kunstmatige watervalletjes een beter (natuurlijk ?) uiterlijk te geven.
Je project wordt daardoor wel steeds duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:35
Pater91 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:02:
[...]

Lijkt me een mooi project om te volgen.
Een Aquanura op thuis niveau lijkt me gaaf om te zien.

Topic vastgezet

Bla Bla Bla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pater91
Ik heb momenteel een zware verkoudheid te pakken, dus de bouw staat eventjes stil totdat het weer wat beter gaat. Ik hou jullie op de hoogte!

Update:
Intussen gaat het beter, en ik heb het e.e.a. al voorbereid om verder te bouwen. Het weer zit echter niet helemaal mee ( veel regen ) en het cement moet echt droog zijn voordat ik het zeil erin kan leggen. Morgen zal ik alvast wat foto's plaatsen van de voortgang, het concept, en de techniek erachter.

Overigens, @MarchelHoek : aquanura was inderdaad een belangrijke inspiratiebron :p

[ Voor 58% gewijzigd door Pater91 op 24-05-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
Hierbij een kleine update :p

Ik ben begonnen met wat stukken oud styrofoam, dat anders op de stort zou belanden.
Met een hot wire cutter heb ik alles op maat gesneden, waarna ik het als 'prototype' aan elkaar heb bevestigd dmv houten satéprikkers.
Ziet er stom uit, maar het werkt :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjzvF_Av5J_QlkprN3AUXyOdxTc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqjpmODPrXmSgqo1rAGurJMv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nd30pZ3-3DeeqANlIa9eHINVlAU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1UhwVuK77DqUewbX0kUhAfY.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit punt heb ik de stukken aan elkaar gelijmt met een 'alles in 1' kit van de action. Ik begon me op dit punt eerlijk gezegd aardig zorgen te maken vanwege de stevigheid. :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/583v-cYqkH59jXYbjrcw2ZCUBYE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvfrNwN0ersGwLcyMnnDKGpC.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je het eerste laagje cement op de 'vloer'. Deze moest een aantal dagen uitharden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SgI9HpPVRJkYxzJkg19UlkzTsAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RYuuiETnIy9mBaJ6NKbR919a.jpg?f=fotoalbum_large

Een flinke sprong: op dit punt heb ik het cement idee voor de binnenwanden opgegeven, en ben ik voor vijverfolie gegaan. Vanwege de afwerking heb ik gekozen om een houten rand er bovenop te leggen, gemaakt van oude gerecyclede pallets.
De rand zorgt er ook voor dat de vijverfolie, die ik nét over de rand heb laten gaan, op zijn plek blijft.
De vijverfolie heb ik zo netjes mogelijk afgesneden.
De buitenkant heeft nog een extra laagje cement nodig voor de vorm, maar tot dusver ben ik niet ontevreden met het resultaat. De bak heeft me tot dusver 14 euro gekost, aangezien ik de pallets en het piepschuim gratis kon ophalen. Én ik heb nog 60kg cement over aangezien het oorspronkelijke idee niet werkte :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sra4b81ufhhfpdgyvpxkd4dw0rQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MLQ8QC4YdPnEChb6qV29q4p5.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe verder?
Morgen kan ik éindelijk beginnen aan het echte 'fontein' deel. Alles staat in principe klaar en is getest, maar het is nu even afwachten of alles ook écht werkt zoals ik wil.
Ik weet nog niet zeker hoé ik alles erin ga monteren, maar ik neig naar een oplossing waarbij ik de pompjes op de bodem leg, en deze met slangetjes naar boven laat komen.
Deze zullen dan uitkomen in een plaat ( hout ? aluminium? piepschuim met cement?) waarna ik hier 3D geprinte nozzles op kan monteren.
Wat betreft afstellen ( zorgen dat alle stralen recht zijn ) gaat dit waarschijnlijk nog een aardig drama worden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:11

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kudo's voor je vindingrijkheid :) Zijn die wanden nu dus van piepschuim met een laagje cement erop? En zo ja, gaat dat de zijwaartse druk van het water tegenhouden?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
Thijsmans schreef op zondag 29 mei 2022 @ 18:16:
Kudo's voor je vindingrijkheid :) Zijn die wanden nu dus van piepschuim met een laagje cement erop? En zo ja, gaat dat de zijwaartse druk van het water tegenhouden?
Yep, piepschuim van 1cm dik met een extreem dun laagje cement. Het water staat er intussen al een aantal dagen in, en tot mijn grote verbazing houdt hij zich goed staande :p
Sterker nog, tijdens een bbq afgelopen weekend is er iemand tegenaan gelopen, erin gevallen, en buiten wat verloren water is er 0 schade. Sterk spul, dat piepschuim haha.

Misschien werk ik de buitenkant nog af met hout voor wat extra stevigheid, maar tot dusver lijkt dit eigenlijk voldoende te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Pater91 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:16:
[...]

Yep, piepschuim van 1cm dik met een extreem dun laagje cement. Het water staat er intussen al een aantal dagen in, en tot mijn grote verbazing houdt hij zich goed staande :p
Sterker nog, tijdens een bbq afgelopen weekend is er iemand tegenaan gelopen, erin gevallen, en buiten wat verloren water is er 0 schade. Sterk spul, dat piepschuim haha.

Misschien werk ik de buitenkant nog af met hout voor wat extra stevigheid, maar tot dusver lijkt dit eigenlijk voldoende te zijn.
bij een aantal bouwmaat vestigingen staat een bakje gemaakt van wediplaat en wedi montagekit daar hebben ze water inzitten. opzich heeft dat een betonlook zeker als je het nog zou aansmeren dus mocht je willen upgraden, het is wel een beetje duurder dan gratis piepschuim. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:36
Leuk idee. Kan je het water wel makkelijk afvoeren? Lijkt me dat dit anders kapot vriest in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik neem aan dat de bak niet helemaal tot de rand vol staat? Dan valt de druk tegen de wanden nog wel mee.
En de korte duur sterkte van piepschuim is redelijk goed. Bij langdurige belasting kan er wel kruip optreden en dan kunnen de wanden naar buiten gaan verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
@twain4me Dit had ik eerder moeten weten, dan was ik zeker voor deze oplossing gegaan :p

@Bulldock Yep, er komt een extra pomp in met een afvoer naar buiten. Dit haalt uiteraard niet alles weg, maar het laatste plensje water kan ik dan opdoen met handdoeken o.i.d.
Het plateau met de pompen maak ik zo dat deze apart te verwijderen is.

@JukeboxBill Oh, zeker wel haha. Er staat nu 20cm water in, en de wanden zijn nog perfect in vorm. De achterkant buigt wel een beetje mee, maar dit maakt niet zoveel uit aangezien deze nu tegen de schutting staat. Ik moet er misschien wel bij vermelden dat ik lange prikkers heb gebruikt om de boel vóór het lijmen bij elkaar te houden, ongeveer 10 per plaatje aan alle kanten. Deze zitten intussen ook vastgelijmd, dus wellicht helpt dat ook grotendeels om het doorbuigen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater91
Korte update :)

Ik had wat problemen met het aansturen van de mosfets. Intussen is dit gefixt, en staan de eerste pompjes aangesloten. Yay!

Ook heb ik intussen nozzles geprint voor op de pompjes, en hiermee ga ik nu testen om uit te vogelen welke diameter het beste resultaat oplevert. Een diameter van 0.8mm levert me een straal op van ~2meter, wat éigenlijk teveel van het goede is. Misschien leuk voor 3 stuks, maar met de andere 12 wil ik een ander effect bereiken. Ik ga dit weekend nozzles proberen met een opening van 1mm, 1.2mm, 1.4mm, en 2mm. Daarnaast ben ik ook een mushroom nozzle aan het printen welke ik in het midden wil plaatsen, samen met 2x 5V luchtbevochtings modules. Deze vernevelen het water met ultrasoon geluid, en ik hoop dat deze nevel dan in de mushroom blijft hangen, zodat ik deze kan 'vullen' en dan kan loslaten door de pomp uit te zetten. Geen idee of dit veel zin heeft, maar het is het proberen waard :)

Tevens ben ik ook achter een flink probleem gekomen: vliegen in het water. Tijdens het testen begon een van de pompjes namelijk flink te sputteren, en bij nadere inspectie bleek dat er zonder pardon een verzopen vlieg in gezogen was. Na een seconde of 5 was deze verpulverd en werd deze de lucht in gelanceerd. Er moet dus iets van een gaasje voor de aanzuigkant van de pompen, want dit is niet de bedoeling :p

Andere zaken die nog op de planning staan zijn 3d geprinte kikkers voor op de hoeken, met slangetjes naar een eigen pompje. Het liefst wil ik deze ook nog kunnen bewegen dmv servo's, maar ik ben nog aan het bedenken hoe ik dit fatsoenlijk waterdicht kan maken.

Foto's volgen zodra ik dit weekend wat meer getest heb!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pater91
Update!

Ik heb flink wat tegenslagen gehad met betrekking tot de fontein. Algen in het water, muggenlarven.. het hield maar niet op. Ik heb er nu een filter in zitten, dus hopelijk is het probleem nu verholpen.
Er gaat best een behoorlijke hoeveelheid water in de bak, en ik heb geen zin om hem elke week schoon te maken en opnieuw te vullen.

Óók was er een probleem met de aansturing: de IRF520 modules werkten niet helemaal lekker in combinatie met de PCA9685. Uiteindelijk heb ik dit kunnen fixen door de weerstandjes + het ledje er vanaf te solderen.

Toen kwam het volgende probleem: van de 20 pompjes die ik klaar had liggen, waren er 16 stuk. Losse impellers, gebroken impellers, en impellers die volledig vast zaten. Niet ideaal, maar eigenlijk was het voor de prijs wel te verwachten: ik heb 13 euro betaald per 5 stuks. De leverancier is gelukkig enorm coulant, waardoor er nu 20 nieuwe onderweg zijn.

Nu het andere probleempje, wat ik deze week ga oplossen: zodra ik de pompjes vol open gooi, en daarna meteen uitzet, crasht de ESP en start deze opnieuw op. Ik heb naar dit probleem gezocht, en de oplossing is vrij simpel: een diode in de tegengestelde richting op de uitgang van de IRF520. Er zijn tich namen voor deze oplossing, maar flyback diode schijnt de meest voorkomende te zijn.

Al met al heb ik tot op heden enorm veel geleerd van dit project!
Foto's / filmpjes post ik zodra de laatste paar issues opgelost zijn. Althans, ik hoop dat dit de laatste zijn :p
Pagina: 1