Van MBR naar GPT met behoud van Windows 10-registratie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-09 01:11
Beste tweakers,

Ik weet niet hoe ik de interne SSD van MBR naar GPT kan converteren om in UEFI te kunnen booten en de registreerde Windows Pro te behouden. :?

Situatie:
Ik heb net voor een zacht prijsje een mooie Dell Latitude E7450 Touch laptop op de kop getikt.
Tot mijn verbazing blijkt de SSD als MBR ingesteld te zijn, zodat ik niet in UEFI-modus kan booten.
Ik ben aardig thuis in Windows, maar als het over BIOS en booten gaat....

Laatste 2020-versie van BIOS.
De (Samsung SC210 mSATA 256GB) SSD heeft 4 primaire NTFS-partities:
1. System Reserved 350MB
2. C:Windows 235GB
3. *: 557MB
4. D:Recovery 2,39GB.

Ik zou het met MiniTool partition Wizard Pro kunnen doen, maar die zit op mijn desktop en kan ik niet ook op de laptop draaien zonder een nieuwe licentie te kopen.
AOMEI Partition Assistant Pro beweert het ook te kunnen doen, maar blijkt dat alleen bij pure data-schijven te doen.
Er is nog een third party tool, maar daar kan ik even niet opkomen en ik wil liefst geen geld betalen voor weer andere software.
Dus blijven over de Windows tools 'mbr2gpt' en 'diskpart'.
Ik heb een met de MediaCreationTool gemaakte usb-stick klaar liggen met dezelfde Windows 10(Pro) 21H2.

In de uitleg over hoe te werk te gaan met mbr2gpt wordt er gezegd dat je tijdens de Windows-installatie na "Installeren" in het activatiescherm 'Shift+F10' moet aanslaan om in de cmd-omgeving te komen. Maar aangezien de laptop al een geregistreerde Windows 10 draait, kom ik niet in het activatiescherm (hij begint meteen met de installatie) en doet Shift+F10 niets.

In het geval van diskpart moet ik via Windows Herstel de cmd-omgeving activeren en kan vervolgens de SSD cleanen, maar daarmee wordt de geregistreerde Windows verwijderd en is het de vraag of ik Windows met de uit de registry gekopieerde registratiesleutel opnieuw kan registreren?

Bovendien is de BIOS-omgeving mij vreemd. Zie screenshots.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGBZAjnYqMxnmIEwsMCf_7bJIUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQRKJtip0F6PCNB6S1fXTUyG.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqgHtjDLdWWSd1e9WGoQbCiwzJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8rbglhuyWzqh0R93IsZkwGK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BG3VCSxCpbRSSfvPsnXrfXjDQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yulqMhw8k21tzaaoRsIsVq1P.jpg?f=fotoalbum_large

Stel dat ik SSD naar GPT converteer en de boot instel op UEFI, start Windows dan inderdaad op of krijg ik dan alsnog foutmeldingen als "Windows Cannot Be Installed to This Disk"?

Kortom, ik ben me niet zeker van de te nemen stappen om de SSD te converteren naar GPT en vervolgens in UEFI op te starten én de Windows-licentie/registratie te behouden. :?
Dus jullie hulp is zeer welkom. Bvd! _/-\o_

@moderators: Ik weet niet of ik dit topic in het juiste forum heb gezet?

[ Voor 5% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 09-05-2022 16:52 . Reden: Juiste forum? + blunder na blunder ]

Beste antwoord (via verdroidnogaan2 op 09-05-2022 17:51)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:32
UEFI of Legacy (MBR) maakt niet uit voor activatie (behoud) van Windows 10.
De laptop is denk ik uitgeleverd met een OEM Windows 8 Pro licentie (sticker op laptop)?
De activatie is dan permanent, ook bij een upgrade naar Windows 10.
Waarschijnlijk start Windows 10 de installatie al automatisch aan de hand van de BIOS/OEM licentie informatie.

Als je geen gegevens wilt/hoeft te behouden kan je in UEFI mode de Windows 10 USB starten en bij de installatie gewoon alle partities verwijderen.
Windows zal dan automatisch de juiste partities aanmaken voor UEFI.
Als je een eigen partitie indeling wil moet je dat dan natuurlijk zelf aangeven.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:32
UEFI of Legacy (MBR) maakt niet uit voor activatie (behoud) van Windows 10.
De laptop is denk ik uitgeleverd met een OEM Windows 8 Pro licentie (sticker op laptop)?
De activatie is dan permanent, ook bij een upgrade naar Windows 10.
Waarschijnlijk start Windows 10 de installatie al automatisch aan de hand van de BIOS/OEM licentie informatie.

Als je geen gegevens wilt/hoeft te behouden kan je in UEFI mode de Windows 10 USB starten en bij de installatie gewoon alle partities verwijderen.
Windows zal dan automatisch de juiste partities aanmaken voor UEFI.
Als je een eigen partitie indeling wil moet je dat dan natuurlijk zelf aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
Dank, @The_Doman The_Doman

Helaas zit er geen sticker meer op.
Maar ik begrijp dit niet "De activatie is dan permanent, ook bij een upgrade naar Windows 10".
Dus de registratie blijft sowieso behouden - ook bij (her-)installatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:22
Alle gegevens omtrent je Windows licentie staan in de ACPI tabellen van je UEFI/BIOS, deze SLP licentie is de enige manier voor een OEM om een licentie voor te installeren op een consumentensysteem sinds Windows 8. Licentiestickers zijn er niet meer. Als je de upgrade hebt gedaan dan is bij Microsoft bekend dat deze systeem recht heeft op Win10/Win11

In het kort: gewoon herinstallatie en Windows pakt de rest zelf op

[ Voor 13% gewijzigd door vrilly op 09-05-2022 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verdroidnogaan2
Top. Dank allebei! _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 54% gewijzigd door verdroidnogaan2 op 09-05-2022 17:51 ]