kosten aanvraag hypotheek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-05 18:13
...Vandaag heb ik een hypotheek aangevraagd.

starterslening + hypotheek ( eerste huis)

ik schrok best van het bedrag.
Iemand verstand van hypotheken?

Financieringskosten
Kosten hypotheekakte (2)(1) € 1.200
Taxatiekosten (2) € 750
NHG-kosten (2) € 1.464
Advieskosten (2) € 1.850
Overige bemiddelingsvergoeding € 350
Afsluitkosten SVn Starterslening (2) € 750
Bankgarantiekosten € 248
+
TOTAAL FINANCIERINGSKOSTEN € 6.612

[ Voor 8% gewijzigd door FoundYa op 09-05-2022 16:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:13
Eerste hit op google geeft antwoord:

https://www.atotzhypothek...starterslening-afsluiten/

Verder kan je dit beter navragen bij je hypotheekadviseur, die zou dit ook bij opstellen van de hypotheek benoemd moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:07

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Als je zegt aangevraagd, dan is het dus al in gang gezet en ben je dus al akkoord gegaan met deze kosten of hoe moeten we dit plaatsen?

Dat is iets anders dan dat je gaat shoppen bij enkele hypotheekadviseurs en een offerte opvraagt.

Voor onze woning destijds was het denk ik iets van 2800 eu excl. taxatie.

Persoonlijk vind ik de taxatie kosten hoog, de hypotheekakte is tegenwoordig haast een standaard document dus dit zou je via goedkoopste notaris moeten kunnen regelen en moet je afstemmen met de verkopende partij. Die moeten immers bij de notaris op komen dagen, en als je voor 200 eu minder 200km moet rijden, wellicht niet zinnig.

Advieskosten zijn de kosten van je adviseur, die 1850 zijn niet onredelijk, bij de Hypotheker ben ik 3 jaar geleden geweest dat was 2000 eu.

De overige kosten, de bemiddelingsvergoeding, zou ik even naar vragen waar dit voor is en wat je er voor krijgt.
De SVN lening aanvragen voor te verduurzamen of te lenen is iets wat je volgens mij prima zelf kan (heb dit zelf gedaan voor zonnepanelen, maar weet niet of het vergelijkbaar is)

De bankgarantie, tja die heb je nodig als een soort van bewijs dat de bank garant staat als jij je betalingsverplichting niet na kan komen, zie https://www.consumentenbo...heek/starter/bankgarantie

Dus zeg het maar, ik denk dat je misschien 500 tot 1000 eu kan besparen op het een en ander, en vergeet ook niet dat bepaalde zaken aftrekbaar zijn van de belasting en je dit dus terug krijgt/fiscaal kan verrekenen.

Die NHG garantie kost je zoals hier staat uitgelegd gewoon 0.6% van het totale hypotheek bedrag dus ook daar kun je weinig aan veranderen: https://www.eigenhuis.nl/...-hypotheek-garantie-nhg#/

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
FoundYa schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:53:
...Vandaag heb ik een hypotheek aangevraagd.

starterslening + hypotheek ( eerste huis)

ik schrok best van het bedrag.
Iemand verstand van hypotheken?

Financieringskosten
Kosten hypotheekakte (2)(1) € 1.200
Taxatiekosten (2) € 750
NHG-kosten (2) € 1.464
Advieskosten (2) € 1.850
Overige bemiddelingsvergoeding € 350
Afsluitkosten SVn Starterslening (2) € 750
Bankgarantiekosten € 248
+
TOTAAL FINANCIERINGSKOSTEN € 6.612
hypotheekakte is aan de hoge kant
taxatiekosten is aan de hoge kant
NHG is vast percentage, dus goed
advieskosten zijn aan de lage kant
overige bemiddelingsvergoeding (?), geen idee welke dienst je hiervoor ontvangt
SVn starterslening is vast bedrag, blijkbaar heb je dit nodig om 't huis te kopen, dus goed
bankgarantie heb je blijkbaar nodig, dus goed

de hogere kosten voor hypotheekakte en taxatie vallen wat mij betreft weg tegen de goede deal voor de advieskosten, je praat misschien over een paar honderd euro, nog vóór je belastingaftrek.

niet teveel over nadenken, je praat hier over misschien een keer minder uit eten wat jer er nog uit kan halen met een boel gedoe. veel plezier met je huis!

en schrikken van 't bedrag: je kosten zitten nu aan de voorkant, vergelijk je situatie over 30 jaar maar eens met iemand die dan nog zit te huren. mijn glazen bol zegt dat je de juiste keuze aan 't maken bent ;)

edit: alleen de overdrachtsbelasting (2%) was waarschijnlijk al hoger dan je totaalbedrag nu, dus de kosten zijn voor de aanschaf van een huis laag te noemen, als je 't vergelijkt met alles voor 2021.

[ Voor 13% gewijzigd door dyrc op 09-05-2022 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Tsja echt hoog zijn die advieskosten niet maar het blijft veel geld voor 2/3 uurtjes werk met vooral standaardhandelingen.
Zeker bij een starter. Uurtje gesprek, meeste al vooraf te googlen. Uurtje de gestandaardiseerde documenten nakijken en verwerken en nog wat mailen en afhandelen.

Maar goed, kijk ook even welke posten (de meeste) je weer kan gebruiken bij de belastingaangifte. Een beetje notaris vinkt die keurig voor je aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03
Bij mijn laatste hypotheek aanvraag (alweer 7 jaar geleden) heb ik gevraagd of het niet op regie kon (uur/factuur) maar dat wilden ze niet.... het heeft ze behoorlijk wat geld opgeleverd voor 45 min werk.... Ik had alles al voor ze uit gewerkt.

Voor je taxatie zou je nog kunnen kijken of je uit komt met een desktop taxatie. (NHG staat dat toe, ligt aan je geldverstrekker of die het ook toestaat en onder welke voorwaarden, kosten 85 euro inc btw)

[ Voor 29% gewijzigd door htca op 09-05-2022 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

dyrc schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:30:
[...]

hypotheekakte is aan de hoge kant
taxatiekosten is aan de hoge kant
Hypotheekakte zijn er twee, €600 per stuk is niet bijzonder hoog. Beetje middenmoot. Taxatie is wel aan de prijs, maar daar kun je ook voor rondshoppen. Enige bijzondere post is de overige bemiddelingsvergoeding, heb je wellicht ook andere (levens)verzekering(en) afgesloten?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:50

kgl

Vergeet niet dat de kosten voor het verkrijgen van de financiering voor een eigen woning aftrekbaar zijn in box 1. Je krijgt dus een groot deel van de kosten weer terug wanneer je belastingaangifte doet over dit belastingjaar (of eerder als je een voorlopige aangifte doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
FirePuma142 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:51:
[...]

Hypotheekakte zijn er twee, €600 per stuk is niet bijzonder hoog. Beetje middenmoot. Taxatie is wel aan de prijs, maar daar kun je ook voor rondshoppen. Enige bijzondere post is de overige bemiddelingsvergoeding, heb je wellicht ook andere (levens)verzekering(en) afgesloten?
Nee niets verder,

[ Voor 12% gewijzigd door FoundYa op 09-05-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Geen gekke bedragen als je het helemaal uit handen wil geven. Als je meer zelf doet kun je nog aardig wat besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-05 12:00
In februari mijn eerste woning gekocht daarbij heb ik onderstaande offerte gekregen de uiteindelijke kosten vielen iets goedkoper uit.

Kosten hypotheekakte (2)(1) € 850
Taxatiekosten (2) € 700
NHG-kosten (2) € 1.080
Advieskosten (2) € 2.150
Overige bemiddelingsvergoeding € 175
Dossiervergoeding t.b.v. geldlening (2) € 375

[ Voor 5% gewijzigd door SkullboyNL op 09-05-2022 22:08 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 14:57
Taxatiekosten waren in 2020 nog 499 Euro maar er zat al een verhoging aan te komen toen volgens mij. Mijn advieskosten waren destijds 3000 Euro-ish maar met de opmerking dat ie aftrekbaar waren en er een derde vanaf ging (maw, hoog omdat je toch korting krijgt van de Belastingdienst). Verder bankgarantie etc is allemaal iets wat je nodig hebt, kun je niet omheen.

"Afsluitkosten SVn Starterslening" is iets wat voor jouw type lening geld en is dus extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoundYa
TacoTaco schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 00:49:
Taxatiekosten waren in 2020 nog 499 Euro maar er zat al een verhoging aan te komen toen volgens mij. Mijn advieskosten waren destijds 3000 Euro-ish maar met de opmerking dat ie aftrekbaar waren en er een derde vanaf ging (maw, hoog omdat je toch korting krijgt van de Belastingdienst). Verder bankgarantie etc is allemaal iets wat je nodig hebt, kun je niet omheen.

"Afsluitkosten SVn Starterslening" is iets wat voor jouw type lening geld en is dus extra.
Ik schrok van de advieskosten, gebeld en binnen 15 minuten had ik de mail al binnen met alles erop en eraan.
Pagina: 1