Help!! Welke laptop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-10 15:27
Beste Tweakers,

Ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer.

Ik ben op zoek naar een Windows laptop.
Mijn oude laptop heeft een 128GB C: schijf en een 1,5TB HDD voor opslag. Het is een i7 6e generatie met 8GB en draait op Win10 merk is Medion.

Deze laptop wordt het meest gebruikt voor streaming, internet, lichte foto bewerking, alle huis, tuin en keuken dingen, wat lichte spellen zoals Rollercoaster Tycoon 2, The Sims 3 en online spelletjes.

Mijn budget is max € 800,-

Ik wil bij voorkeur een laptop met:

-Minimaal Intel core i5 11e generatie
(of gelijkwaardige AMD, weet echt niet welke)
-Geheugen onzeker: 8 of 16GB?
-SSD minimaal 512GB m.2
-Plaats voor een 2de ssd/hdd zou heel fijn zijn
-Een aparte videokaart is niet persé nodig
-15 inch tot 17 inch display
-Nieuwste usb versie met 10Gb/sec
-HDMI 2.0 of hoger
-Aansluiting ethernet kabel 1Gbs
-WiFi 6
-Windows 10 of (upgrade naar) Windows 11

Merk niet zo belangrijk, maar geen onbekend merk.
Geen Apple

Enkele vragen:

-Ik loop vast in de Pricewatch door o.a. de Asus Vivo serie. Er zijn er zoveel met minimale verschillen dat ik daar niet uit kom. (Autisme)
-Boven al genoemd, 8 of 16GB en moet ik kiezen voor geheugen 'on board'?
-Is het beter te wachten op laptops met Intel 12de generatie?
-Welk type beeldscherm? IPS, Oled, TN of VA?
-Welk type USB? 5Gbs of 10Gbs?

Alvast bedankt voor het lezen.

Tips waar ik op moet letten zijn altijd welkom, aanbevelingen of juist het afraden van een bepaald merk en/of serie hoor ik ook graag.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Nossie

Beste antwoord (via nossie63 op 14-05-2022 15:34)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:45
[

-SSD minimaal 512GB m.2
-HDMI 2.0 of hoger
-WiFi 6
Eigenlijk is het niet zo heel moeilijk. Als je een laptop wilt met ethernetaansluiting, wordt de keuze al gauw heel wat minder (en vallen de Asus Vivobooks af).
Core i5 van de 11e generatie zou ik links laten liggen, echt snel zijn die niet. 12de generatie is stukken beter, maar duur of moeilijk verkrijgbaar. De AMD Ryzen 6000 serie heeft hetzelfde probleem, is duur ofwel niet te krijgen. Ik zou opteren voor een Ryzen 5000-laptop, en dan minimaal de 5500U.
Qua geheugen, als je twijfelt, ga voor 16 GB.

Onderstaande laptop is ruwweg het snelste wat je kunt krijgen voor € 800. Een Ryzen 5600H processor, een RTX 3050 videokaart, en 16 GB RAM. Nadeel is wel dat de batterijduur waarschijnlijk redelijk kort is, als je dat belangrijk vindt, kijk je best nog even verder. Ook de bouwkwaliteit is niet de beste.

Lenovo Idepad Gaming 3

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drewstah
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-05-2022
.

[ Voor 99% gewijzigd door Drewstah op 12-05-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dude360
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:23
Volgens mij had Drewstah een mooie aanrader voor je, maar helaas wel een Apple ;)

En om je zoektocht iets op weg te helpen is het raadzaam om de Best Buy Guide hier eens door te lezen. Hier te vinden; reviews: Laptop Best Buy Guide - April 2022

Overigens lees ik ook vaker de voorgaande Best Buys om een idee te krijgen van waar ik op kan letten en wat ongeveer haalbaar is voor een bepaald budget. Hier te vinden;
reviews: Laptop Best Buy Guide - Februari 2022
reviews: Laptop Best Buy Guide - December 2021

En eventueel nog een laatste vraag; wat is er mis met je huidige laptop dat je op zoek bent naar een nieuwe? Loop je ergens tegenaan qua performance bijvoorbeeld?

[ Voor 49% gewijzigd door Dude360 op 12-05-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Op de één of andere manier komt er geen snelheid meer in.

Paar keer opnieuw geïnstalleerd maar hij blijft traag. Nieuwe SSD, nog steeds traag. Geheugen verwisseld, ook dit zonder resultaat.

Toch maar weer in gebruik genomen, office 2019 geïnstalleerd, duurt zo'n anderhalf uur.
Ook andere software installeert traag, lijk wel een Commodore die vanaf een cassette bandje installeert.

Al ik dan Outlook open duurt het ook te lang krijg een melding Outlook reageert niet, klik op wachten en na een tijdje kan ik wat doen.

Als Windows updates binnen haalt kan ik al helemaal niets meer niets meer doen, alles duurt voor m'n gevoel uren.

En zo gaat het met veel software.

Dus ik vind het wel tijd voor een nieuwe....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dude360
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:23
Ow, ik geloof je direct hoor! Ik stel de vraag vooral, zodat je voor jezelf een aantal vragen kunt beantwoorden die je stelt :)

Bijvoorbeeld; als je in je huidige laptop al 8gig RAM hebt zitten en deze constant vol is (of tijdens games vol is), dan is sowieso 16GB een goede keus.
Of zit je huidige SSD (bv van 512gb) helemaal vol, waardoor deze traag is, en dien je dus minimaal 1TB te hebben nu? Zo bedoelde ik de vraag meer.

Op die manier, gecombineerd met de info uit de Best Buys zou al wat kunnen helpen bij het zoeken naar jouw perfecte laptop.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
[

-SSD minimaal 512GB m.2
-HDMI 2.0 of hoger
-WiFi 6
Eigenlijk is het niet zo heel moeilijk. Als je een laptop wilt met ethernetaansluiting, wordt de keuze al gauw heel wat minder (en vallen de Asus Vivobooks af).
Core i5 van de 11e generatie zou ik links laten liggen, echt snel zijn die niet. 12de generatie is stukken beter, maar duur of moeilijk verkrijgbaar. De AMD Ryzen 6000 serie heeft hetzelfde probleem, is duur ofwel niet te krijgen. Ik zou opteren voor een Ryzen 5000-laptop, en dan minimaal de 5500U.

Onderstaande laptop is ruwweg het snelste wat je kunt krijgen voor € 800. Een Ryzen 5600H processor, een RTX 3050 videokaart, en 16 GB RAM. Nadeel is wel dat de batterijduur waarschijnlijk redelijk kort is, als je dat belangrijk vindt, kijk je best nog even verder. Ook de bouwkwaliteit is niet de beste.

Lenovo Idepad Gaming 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Iedereen bedankt voor de info.

Misschien dat ik nog maar even wacht tot Gen12 meer beschikbaar is.
Denk dat deze de komende weken wel steeds meer beschikbaar komen.

Weet je, niks moet, maar ik zou wel graag willen en ik schrok ook wel een beetje van de huidige prijzen voor laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Toch nog even een vraagje:

Ik weet dat dit een instap gaming laptop is maar zou dit net zo goed een gewone huis, tuin en keuken laptop kunnen zijn waar ik naar op zoek ben, het gaat om deze Asus:

pricewatch: ASUS TUF Gaming F15 FX506HCB-HN323W

Ik hoor graag van jullie 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLarger1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:46
De laptop die @LievenD aanraad zou ik dan doen, die heeft een hoger TDP bij de GPU..
Waarom voldoet die laptop niet aan je wensen? Wil je per se een Intel?

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Om eerlijk te zijn gaat mijn voorkeur idd wel meer naar een Intel.

Daarnaast heeft de Asus een 144Hz scherm de Lenovo 60Hz
Bij de Lenovo is het geheugen niet uitbreidbaar, bij de Asus wel.
De Asus heeft volgens de site van Asus en gezien op YouTube een 2de m.2 slot voor een extra ssd.
De Asus heeft USB 3.2 gen 2 usb met 10Gbs.

Dat maakt wel verschil toch....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Een paar opmerkingen:

Als je het scherm belangrijk vindt, zou ik eerst kijken naar een helderder scherm (> 300 nits), en pas dan naar de hogere verversingssnelheid (> 60Hz).

Of het geheugen niet uitbreidbaar is bij de Lenovo, durf ik niet te zeggen, op de site van Lenovo staat immers 32 GB Tech Ready.

Een tweede m2.slot is maar van belang als je echt veel opslag wil (> 2 TB). In het andere geval heb je daar niet zoveel aan en kan je net zo goed de huidige SSD verkopen en een grotere kopen (van 1 of 2 TB).

Mij boeit het trouwens minder hoe snel de USB-poorten zijn, zolang het USB 3 is en geen USB 2 zal dat wel meevallen. Wat heb je aan een zeer snelle poort, als je usb-stick of externe schijf maar een fractie van de snelheid benut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:27
nossie63 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:01:
Op de één of andere manier komt er geen snelheid meer in.
Zomaar dan meteen de laptop met die specs (I7/6gen) opgeven wil je toch ook niet?
Om welke Medion model laptop gaat het eigenlijk precies?
Probleem met SSD/geheugen kan het normaal gesproken niet zijn.
Misschien dat de CPU ongewild wordt geremd (CPU throttle)?
Probeer in ieder geval ook een Bios reset/default en natuurlijk check de snelheid/temperatuur met een tool zoals bijvoorbeeld HWMonitor of Aida64
Misschien dat je daarmee een oorzaak kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

nossie63 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:28:
Om eerlijk te zijn gaat mijn voorkeur idd wel meer naar een Intel.

Daarnaast heeft de Asus een 144Hz scherm de Lenovo 60Hz
Bij de Lenovo is het geheugen niet uitbreidbaar, bij de Asus wel.
De Asus heeft volgens de site van Asus en gezien op YouTube een 2de m.2 slot voor een extra ssd.
De Asus heeft USB 3.2 gen 2 usb met 10Gbs.

Dat maakt wel verschil toch....?
Hoe kom je er bij dat bij de voorgestelde Lenovo het geheugen niet uit te breiden is? Volgens de spec-sheet zijn er twee sloten aanwezig: https://psref.lenovo.com/...ing_3_15ACH6?M=82K201B8MH

Daarnaast waarom de voorkeur voor Intel, tegenwoordig niet perse de betere.

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 15-05-2022 23:13 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:21
LievenD schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:57:
[...]

Lenovo Idepad Gaming 3
Er bestaat een configuratie die exact even duur is maar in plaats van 60 Hz een 120 Hz scherm heeft. Toevallig vandaag binnen gekregen :). Haal er ongeveer 80-100 fps mee in Forza Horizon 5 dus prestatie prima in orde. Ongelofelijk voor dit geld...

Maar dat gezegd hebbende is dit wel echt een gaming laptop. Een (normale) Hp pavilion kan wat sjieker ogen. Asus heeft ook nog wel wat opties met een 500 nits scherm (itt 250 nits van de Lenovo). De winst van een gaming laptop is dat ze betere koeling hebben dan de eerder genoemde twee alternatieven.

Zeker dat je geen zwaardere games gaat spelen? Dan zou ik eerder naar een serie: Pavilion x360 14 kijken. Die heb je vanaf 400 euro, zowel Intel als AMD, en de touch functionaliteit is erg prettig. Is eigenlijk geen een goedkopere Surface Pro laptop.

Lenovo Ideapad3 (gaming): https://www.userbenchmark.com/UserRun/52657710
Surface Pro 7 (office werk, mooiste scherm, licht): https://www.userbenchmark.com/UserRun/30708490
HP X360 (office werk, betaalbaar): https://www.userbenchmark.com/UserRun/52658255

Allemaal onder de 800 euro overigens. Ik zou even bij een fysieke winkel gaan kijken naar de verschillen. Zeker wanneer video kijken het primaire doel is denk ik niet dat je bij de Lenovo uit komt. Dan is zo'n HP die je kunt omklappen en met touch kunt bedienen een stuk logischer.

[ Voor 23% gewijzigd door sdk1985 op 17-05-2022 23:05 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
@The_Doman Sorry, heb even geen type bij de hand.
Ik heb al verschillende 'monitor' gebruikt maar daar waren geen gekke dingen op te zien.
Een stress test geeft een voldoende, alle functies en temperaturen bleven normaal.

Maar zodra ik bijvoorbeeld Outlook 2016 opstart duurt zeker 90 seconden voor ik iets kan doen. Ook na een schone Win10 en Office 2016 duurt het dan om Outlook op te starten.
Tijdens dat opstarten van Outlook schiet de temperatuur omhoog, het proccesor gebruik staat 100%.
Ook bij relatief lichte games en streamen gaat de processor naar 100% en koeling op strandje extra hard
Tot een tijdje geleden was aanzetten, 10-15 seconden later Windows, klik op Outlook en 2-3 seconden later Outlook geopend.

@sdk1985 De door jou genoemde laptop heeft een 14 inch scherm, mijn voorkeur gaat echt naar een 15-16 scherm, maar een laptop/tablet is dan wel weer interessant.

@_Dune_ Meerdere m.2 sloten heb ik niet gezien op verschillende vergelijking sites. Ook op de Pricewatch is het niet vermeld. Wat betreft Intel / AMD: Zolang als ik pc's heb heb ik Intel.
Mijn eerste pc had een 8086 daarna een 386, een 486, na een tijdje en pentium 2, een p4 en daarna kwam de eerste pc core i5 pc 5de gen.een mijn huidige laptop gen 6 i7. De pc is inmiddel vernieuwd met een 11de gen i5.

Al deze machines hebben nog nooit iets gehad. Nog gekker, de 8086 wordt nog nog steeds gebruikt in een bejaardentehuis (daar is tie mooi op z'n plaats) met bingo software er op. Aanzetten, spatiebalk voor het volgende nummer, enter voor een nieuwe ronde.

Dus ja, mijn voorkeur gaat echt uit naar Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Iedereen bedankt voor de tips en informatie en het meedenken.

Ik heb inmiddels mijn keuze gemaakt, het is toch de Asus geworden. pricewatch: ASUS TUF Gaming F15 FX506HCB-HN323W

De helderheid van het scherm moet voldoende zijn, ja deze is wat lager dan de eerder genoemde Lenovo... (dacht ik).
Pagina: 1