Vreemde kleuren netwerkkabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:02
Weet iemand misschien welke standaard dit is?

Het is een 25-jaar-oude netwerkkabel (foiled). Aangesloten op een duitse machine: misschien dat dat iemand een belletje doet rinkelen.

Er zat een stp connector op die kapot was. Ik dacht: ik zet er wel even een andere op als noodoplossing, maar dat valt tegen..

Ik heb wel wat gegoogled, maar gebruik denk ik de verkeerde zoekwoorden. Op de kabel zelf stond ook nog wel geprintte tekst, maar da's niet meer te lezen :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGxC78J_S0NzMw3gujHqbMKo1FQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6k5oNYaz0tBrAmfn57YmnZJL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-09 12:32
Dit is gewoon 8 aarderige data-kabel. Dus de kleuren zijn niet persé in pairs. Makkelijkste is een pin-layout zoeken en kijken hoe je je RJ45 stekkertje er weer op knijpt. Misschien kan je het nog zien aan je oude stekker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:40
Ik heb zo'n vermoeden dat het geen UTP is maar ISDN...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Powergrim schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:39:
Dit is gewoon 8 aarderige data-kabel. Dus de kleuren zijn niet persé in pairs. Makkelijkste is een pin-layout zoeken en kijken hoe je je RJ45 stekkertje er weer op knijpt. Misschien kan je het nog zien aan je oude stekker?
Zal het inderdaad eens proberen ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-09 13:30
Ik zat aan RS485 te denken, maar dat is volgens mij 6 aderig.

Misschien aan de andere kant van de kabel kijken of hier iets van tekst bij staat (op de printplaat)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kun je niet even de oude connector uit de vuilnisbak vissen en kijken hoe de kleuren daarop aangesloten zaten? Dat lijkt mij de makkelijkste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Zo te zien geen twisted pairs dus ook niet te gebruiken voor ethernet. Ik zou eens beginnen met massa(s) zoeken en dan een voor een kijken of je iets van spanning vind tussen de ander aders.

[ Voor 46% gewijzigd door DukeBox op 09-05-2022 14:49 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:59
De aderkleuren in stuurkabel zijn standaard voor adernummering.
DIN 47100

Hoe die aders gebruikt zijn is aan de systeembouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Powergrim schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:39:
Dat was m ja :)

Behalve kleuren is het een prima kabel lijkt het. Flink stuk afgestript en de twists ziet er herkenbaar uit.

Zal straks nog wel even de juiste verbindingen posten (al moet kabel geheel vervangen worden, maar je moet wat voor noodoplossing)
Ah, zoals @jeroen3 zegt zal dat toendertijd aan systeembouwer zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door _H_G_ op 09-05-2022 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
Het is geen UTP en je kunt het dus in ieder geval net als netwerkkabel gebruiken.
Dat gaat voor geen meter werken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:02:
Het is geen UTP en je kunt het dus in ieder geval net als netwerkkabel gebruiken.
Een meter lukt misschien nog wel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
Waarschijnlijk dat zelfs niet

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
Ben(V) schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:02:
En meer meters ook nog wel (kabel is 15 meter). Het is zeker een netwerkkabel. En het werkt nu (wordt nog wel vervangen, want deze is wel heel oud).

De kabel is precies de DIN norm die Jeroen3 aangaf en is gewoon pre EIA/TIA-568 tijdperk. Verder is het identiek. Ik had het ook nog nooit gezien hoor, maar het is gewoon oud spul :)
Pagina: 1