De ware kosten van het runnen van een ISP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:12
Jaar na jaar na jaar zien we prijsverhogingen van internetproviders. Waar ik dat ten dele begrijp, omdat alles aan onderhoud, uitbreiding en expertise onderhevig is heb ik het idee dat het de laatste jaren echt de pan uit begint te rijzen.

Ergens zou ik verwachten dat een netwerk dat er eenmaal ligt, langdurig gebruikt kan worden en daardoor steeds minder gaat kosten. Dat er technische vooruitgang om de hoek komt kijken begrijp ik. Maar hoe kan het dat er door de jaren heen nooit een prijsdaling heeft plaatsgevonden?

Een snelle rekensom tegen huidige internetprijzen laat mij 50 euro per maand, dus 600 euro op jaarbasis betalen. Vermenigvuldig dat met het aantal huishoudens van 8 miljoen en je komt op een totale internetkostenplaatje van 4,8 miljard euro. (lekker uit de losse pols)

Ik ben benieuwd of er iemand is die de kosten van het draaien van een ISP op kan sommen en waar een schatting dan op uit komt. In hoeverre maken Ziggo en KPN partijen echt achtelijke winsten of in hoeverre spelen ze eigenlijk best wel break even?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:46
Apparatuur wordt niet goedkoper over tijd. Dat wordt allemaal gebudgetteerd op x aantal jaar.
Netwerken moeten constant worden geüpgraded. Er komt steeds meer regelgeving waar ze aan moeten voldoen en arbeid wordt steeds duurder.

Een ISP betaald ook gewoon voor hun dataverkeer naar andere netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

marapuru schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:18:
Maar hoe kan het dat er door de jaren heen nooit een prijsdaling heeft plaatsgevonden?
Hoe kom je tot die conclusie? De snelheden die je nu haalt in het basis abo, daar had je 13 jaar geleden nog het top abo voor nodig. Als je meeneemt wat je terugkrijgt voor je abo-geld is internet wel degelijk steeds goedkoper geworden.

[ Voor 28% gewijzigd door Orion84 op 09-05-2022 14:35 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:14
Ik denk dat je je vergist in het onderhoud. Het houdt natuurlijk niet op na het leggen van een kabel van de wijkkast naar een huis.

Nieuwe technologieën implementeren, uitbreiding capaciteit (dat thuiswerken eigenlijk zo goed verliep en verloopt is gewoon simpelweg een gevolg van investeringen, kost geld), aanleg nieuwe lijnen, stabiliteit, frequentieveilingen, juridische zaken, eruit knikkeren van Huawei, ...

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 09-05-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:16
Apparatuur gaat steeds meer aan kunnen, dus t.o.v. 10 jaar geleden heb je meer capaciteit per server.
Dus vroeger had je er misschien 10 nodig waar je er nu nog maar 1 van nodig hebt.
Echter word er zoveel meer data verbruikt dan vroeger, dat je toch niet genoeg hebt aan 1 server waar je er voorheen 10 van nodig had.
Die 10 heb je nog steeds (minimaal) nodig om aan de capaciteitsvraag te kunnen voldoen.
Alles word duurder, chips voor in de servers, stroom, nieuwe / onderhoud aan bestaande datacenters...

En natuurlijk de aandeelhouders, die willen winst blijven maken.
Dus hoe duurder alles om ons heen word, hoe duurder het internet word.
Anders krijgen de aandeelhouders niet genoeg geld en beginnen die te zeuren...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:38
Er zijn veel kostenposten zoals al beschreven, maar denk ook aan personeelskosten. Beheerders zullen vaak hoge salarissen hebben met vaste contracten. Dus ook elk jaar salarisverhogingen. Klantenservice medewerkers zijn vaak uitzendkrachten met lage salarissen en hoog verloop. Dus daar moet continue training worden gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:49
Pak het jaarverslag van KPN bijvoorbeeld er eens bij. De winsten in deze sector zijn niet exorbitant, het is vrij kapitaalintensief en er is redelijk wat concurrentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:54
Je kan natuurlijk altijd shoppen naar betere aanbiedingen. Wisselen van aanbieder wil nog wel eens schelen. En sowieso is de ene aanbieder goedkoper dan de ander. Ik heb bijvoorbeeld nu voor 440 euro/jaar (dat is ongeveer 37 euro per maand) een 1000/1000 glasvezel abo. Zo goedkoop is mijn abo nog nooit geweest, helemaal niet als je het afzet tegen de snelheid. Dus voor mij geldt de stelling "internet wordt alsmaar duurder" helemaal niet, het is juist goedkoper geworden!
Pagina: 1