QR-code maken met uniform uiterliijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 17:56
Hallo,

Ik maak wel eens een QR-code op een website (https://www.qrcode-monkey.com/) en dat werkt prima. Bedrijfslogo er in en gaan.

Nu kreeg ik van onze communicatieafdeling de vraag of de QR-codes, als er meerdere bij elkaar staan, wat minder druk kunnen zijn / uniform in uiterlijk.

Nu zijn het 3 qr codes gegenereed om naar een bepaalde website te gaan. Waarvan in willekeurig voorbeeld deze links er ongeveer zo uit zien:

- https://tweakers.net/
- https://gathering.tweakers.net/forum
- nieuws: Amerikaanse providers verlagen prijzen of verhogen snelheid voor lage...

Oftwel, kort, middellang en lang.

De eerste QR-code is redelijk 'klein', en naarmate de informatie voor de QR-code groter wordt, wordt die QR-code ook gedetaileerder.

Veel informatie proppen in een kleine QR-code gaat niet lukken, maar is het wel mogelijk om weinig informatie te stoppen in een grote QR-code?

Dus om een QR code te genereren die er uit ziet alsof de lange link wordt gebruikt (dus veel pixels), maar enkel de korstte link bevat.

Nu dacht ik zelf aan een url-shortner, waarbij de bovenliggende link nagenoeg gelijk is in het aantal tekens, maar een extra tussendienst is niet altijd even wenselijk.

Zijn er QR-code generatoren die zeg maar standaard een '256 bit' QR code genereren onafhankelijk of daar nou een link van 15 of 150 bits in staat? (al zijn die 'bits' bij QR codes dan weer 'modules' voor zover ik dat kan achterhalen).

Litebit.eu voorraad check :).

Beste antwoord (via BLACKfm op 09-05-2022 15:10)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:43
BLACKfm schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:02:
Nu dacht ik zelf aan een url-shortner, waarbij de bovenliggende link nagenoeg gelijk is in het aantal tekens, maar een extra tussendienst is niet altijd even wenselijk.
Zelf een URL shortener opzetten. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Gaat het altijd om links ? Zo ja dan kan je toch url shortners gebruiken om ze uniform te maken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:49

TommieW

Numa numa.

Je zou nog kunnen spelen met de error correction in QR-codes. Minder error-correction resulteert in minder "pixels" en andersom.

Ander alternatief is gewoon een HTTP GET parameter meegeven. Dus bijvoorbeeld:
https://tweakers.net?opvulling=123456890abcdef

Maar een (bij voorkeur zelf gehostte) URL shortener lijkt mij de netste oplossing.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xander
BLACKfm schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:02:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
DukeBox schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:04:
Gaat het altijd om links ? Zo ja dan kan je toch url shortners gebruiken om ze uniform te maken.
In dit specifieke geval ging het om links, maar over het algemeen ook links.

Ik heb nog nagevraagd of we mogelijk een bedrijfs url-shortner hebben, maar dat was niet het geval. Maar je wilt niet in de situatie komen dat een link van een url-shortner dienst na verloop van tijd niet meer werkt of naar een andere website linkt.

Vandaar eigenlijk niet de wens een dergelijke dienst te gebruiken.
Xander schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:09:
[...]

Een eigen url-shortner opzetten zou een optie zijn, maar de realisatie ervan zie ik niet snel gebeuren.
TommieW schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:06:
Je zou nog kunnen spelen met de error correction in QR-codes. Minder error-correction resulteert in minder "pixels" en andersom.
Die optie is denk ik niet bij elke online generator aanwezig.
Ander alternatief is gewoon een HTTP GET parameter meegeven. Dus bijvoorbeeld:
https://tweakers.net?opvulling=123456890abcdef
Dat is inderdaad ook nog een creatieve oplossing. Maar dat ziet er mogelijk weer 'verdacht' uit als je de qr-code scanned en de link eerst ziet bij een qr-code scanner. OF het moet een creatieve tekst zijn uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:30
Wil je niet gewoon de minimum versie van een QR code forceren? Deze site lijkt dat wel leuk te doen:
https://www.nayuki.io/page/creating-a-qr-code-step-by-step

dan heb je iig het aantal rijen en colommen gelijk. Je ziet bij korte URL's wel wat periodiciteit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
BLACKfm schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:33:
Ik heb nog nagevraagd of we mogelijk een bedrijfs url-shortner hebben, maar dat was niet het geval. Maar je wilt niet in de situatie komen dat een link van een url-shortner dienst na verloop van tijd niet meer werkt of naar een andere website linkt.

[...]

Een eigen url-shortner opzetten zou een optie zijn, maar de realisatie ervan zie ik niet snel gebeuren.
Het is wel de meest fijne optie. Je houdt zelf de volledige controle, kunt de URL's waarnaar wordt doorgestuurd altijd nog eens aanpassen (lullig als je drukwerk opnieuw moet door een dode link) en de klant ziet links naar een vertrouwd / bekend domein. Ohja en je kunt meteen allemaal toffe stats maken hoe vaak je QR codes worden gescand.

Je hoeft niet per se korte links te maken he, zolang ze maar even lang zijn. "https://bedrijfsnaam.nl/qr/AsDfAsDF" ofzo is prima, een domeinnaam is er vast al. Heb je alleen nog een webdeveloper met een middagje tijd nodig. :+

Maarja, geen idee in wat voor een bedrijf je werkt en of het een optie is. De vraag uitzetten kan natuurlijk altijd.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 09-05-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

BLACKfm schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:33:
Maar je wilt niet in de situatie komen dat een link van een url-shortner dienst na verloop van tijd niet meer werkt of naar een andere website linkt.
Dan is je júíst een goed idee om een shortner op te zetten en te gaan gebruiken, de link die nu in je QR staat kan ook wijzigen, door er iets tussen te zetten kan je altijd deze 'aanpassen'.

Wij printen QR's op onze eigen producten en soms ook voor eigen print materiaal voor klanten, het aanbieden van een qr + shortner is zelfs een dienst die wij daarvoor leveren als meerprijs.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
+1 voor de url-shortener. Zo'n ding is in een paar minuten opgezet.

En anders gewoon niet zeuren over een "drukke QR code". Waar hebben we 't nou helemaal over. Een QR code is een zwik zwart/witte blokjes, dat zal niemand roesten of 'ie "druk" is of niet. Zo werkt een QR nou eenmaal.

(En anders, als je ze uniform wil hebben, kun je bij de kortere URL's ook gewoon wat random zooi in de URL gooien ("padding") a-la https://tweakers.net/?padding=lalalalalalalala), maar echt joh, waar hebben we 't over... :F )

[ Voor 42% gewijzigd door RobIII op 09-05-2022 14:57 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:10

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

RobIII schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:55:
...
Waar hebben we 't nou helemaal over.
...
Dan ken je de 'Communicatie afdeling/Marketing' nog niet! >:)
Maar, maar, het ziet er niet mooi uit! ;w

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
Ik kan het inderdaad eens voorstellen. Ik werk bij een bouwbedrijf (~800 man), maar het gebruik van een QR-code is een beetje een niche binnen het bedrijf.

Ik gebruik het persoonlijk om een 3D ontwerp te linken in een online viewer. Voor de links in dit verhaal gaat het om omwonenden van een project in te lichten over duurzaamheid waarbij diverse lokale (/gemeentelijke) initiatieven worden toegelicht.

Het is eigenlijk ook alleen maar een vraagstuk uit 'designprincipe', dat de simpele QR code er rustiger uit ziet dan de geen met een lange link. Voor mij persoonlijk is de achterliggende gedachte over de 'drukte' van de QR-code wel duidelijk, maar dat maak je niet iedere 'designer' duidelijk (die geen technische achtergrond hebben).
RobIII schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:55:
+1 voor de url-shortener. Zo'n ding is in een paar minuten opgezet.

En anders gewoon niet zeuren over een "drukke QR code". Waar hebben we 't nou helemaal over. Een QR code is een zwik zwart/witte blokjes, dat zal niemand roesten of 'ie "druk" is of niet. Zo werkt een QR nou eenmaal.

(En anders, als je ze uniform wil hebben, kun je bij de kortere URL's ook gewoon wat random zooi in de URL gooien ("padding") a-la https://tweakers.net/?padding=lalalalalalalala), maar echt joh, waar hebben we 't over... :F )
Inderdaad, waar hebben we het over. Maar zie mijn laatste regeltje hierboven :O

[ Voor 32% gewijzigd door BLACKfm op 09-05-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Hoe langer de url, hoe meer bitjes, hoe meer blokjes. Vrij simpel. Enige manier om dat 'uniform' te krijgen is alle URL's even lang maken => url shortener (of padding zoals ik eerder voorstellde).

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 22:16

Reptile209

- gers -

Of je zet één QR op je drukwerk naar een landing page van het project. Op die pagina geef je dan de mogelijkheid om naar een van de drie opties door te klikken. Probleem verhuist dan van hardcopy-PR naar web-PR :P

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Weet je zeker dat je zulke lange links nodig hebt? Vaak zijn het SEO- en gebruikersvriendelijke links, met de titel van de pagina, terwijl het CMS alleen maar een id nodig heeft. De volgende twee links hebben hetzelfde effect:
code:
1
2
https://tweakers.net/nieuws/196530/amerikaanse-providers-verlagen-prijzen-of-verhogen-snelheid-voor-lage-inkomens.html
https://tweakers.net/nieuws/196530/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
ElCondor schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:57:
[...]

Dan ken je de 'Communicatie afdeling/Marketing' nog niet! >:)
Maar, maar, het ziet er niet mooi uit! ;w
"Jammer maar spijtig, hier zullen we het mee moeten doen", hoe goed of leuk een idee ook is, soms moet je gewoon nee accepteren, zeker voor zoiets onbenulligs. Ook al zou het misschien technisch wel kunnen als je je in allerlei bochten gaat wringen, want volgende keer verwachten ze dat je je in nog meer bochten kan gaan wringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Laatst online: 18:10

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Lanfear89 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:56:
[...]

"Jammer maar spijtig, hier zullen we het mee moeten doen", hoe goed of leuk een idee ook is, soms moet je gewoon nee accepteren, zeker voor zoiets onbenulligs. Ook al zou het misschien technisch wel kunnen als je je in allerlei bochten gaat wringen, want volgende keer verwachten ze dat je je in nog meer bochten kan gaan wringen.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben het helemaal met je eens, maar mijn opmerking was meer een beetje tongue-in-cheek bedoeld. MarCom luitjes of andere designer/grafische vormgevers vallen over pixels. Dat heb ik wel geleerd tijdens mijn loopbaan.
Er onstaan dan situaties als: "Nou, ik heb de huisstijl zo goed als kon in een css gevat en dit over de website heen getrokken" met als reactie: "Waarom staat dat icoontje twee puntjes naar rechts?" En dit is niet verzonnen... 8)7

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je hoeft niet meteen een URL-shortener-service op te zetten. Ja, je kunt dat vast ergens als een kant-en-klare Docker-image vandaan plukken, maar dat ding moet ergens gehost en onderhouden worden, en waarschijnlijk in of aan een bestaand landschap worden geprikt.

Daarentegen heeft je bedrijf vast al een website met daarachter een CMS. Vraag bij het verantwoordelijke team op die site de URL's aan die weer redirecten naar de uiteindelijke URL's, en je kunt in je QR linken naar jouwbouwbedrijf.nl/projectX-link1, /projectY-link2 enzovoorts.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
ElCondor schreef op zondag 15 mei 2022 @ 21:49:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik ben het helemaal met je eens, maar mijn opmerking was meer een beetje tongue-in-cheek bedoeld. MarCom luitjes of andere designer/grafische vormgevers vallen over pixels. Dat heb ik wel geleerd tijdens mijn loopbaan.
Er onstaan dan situaties als: "Nou, ik heb de huisstijl zo goed als kon in een css gevat en dit over de website heen getrokken" met als reactie: "Waarom staat dat icoontje twee puntjes naar rechts?" En dit is niet verzonnen... 8)7
Ah, mijn reactie komt denk ik doordat ik te veel op TFTS heb gezeten. Hoe vaak het wel niet voorkomt dat 'marketing' gouden oplossingen belooft, en daarna de loden problemen bij IT neerlegt. Ondanks dat ik zelf niet eens in IT zit of met iets van marketing te maken heb, ben ik toch zo allergisch als de pest voor ze geworden :P
Pagina: 1