Kan je PoE patchen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Mijn vraag
Ten behoeve van een AP in de tuin wil ik een netwerkkabel van de meterkast naar de schuur aanleggen en in de schuur het AP ophangen. Ik heb het volgende in mijn hoofd:
- met LAN-kabel van router naar PoE adapter,
- met LAN-kabel van PoE adapter naar patchpanel,
- van patchpanel met dikke LAN-kabel met stugge kern naar de schuur, hier netjes afmonteren op een wandcontactdoos
- met LAN-kabel van wandcontactdoos naar AP.

Ik heb meer AP's die via PoE worden gevoed, maar die hebben allemaal de PoE adapter vlakbij het AP en hangen allemaal binnen in huis. Deze AP in de schuur wel droog, maar heb hier liever niet de PoE adapter ook hangen omdat in de winter het in de schuur niet veel warmer is dan buiten. Daarom PoE in meterkast. Ik heb al zitten schetsen op papier, maar ben zelf niet overtuigd og het op de geschetste manier goed gaat met de PoE.

Kan iemand mij het antwoord geven? Alvast bedankt.

Beste antwoord (via GEi op 09-05-2022 22:53)

• daredevil__2000
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 21:42
Als dat niet zou kunnen dan zou een switch met PoE in een zakelijke omgeving ook nooit kunnen werken.

Zolang je netjes volgens de standaard bekabeld zou dat echt zonder problemen moeten werken. Dan heb je in principe ook hoe het in een kantoorpand zou liggen.

Wel even opletten of je access point PoE of PoE+ is. Als je een PoE+ access point hebt en je PoE injector is maar PoE dan kan het zijn dat het of niet werk of dat het access point terug schakelt in het aantal radio's/zendvermogen.

Als je trouwens veel access points hebt zou het de moeite kunnen lonen om eens te kijken naar een switch met PoE. Wel even goed opletten hoeveel PoE er per poort en in totaal geleverd kan worden ;)

[ Voor 16% gewijzigd door daredevil__2000 op 09-05-2022 16:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Zolang je de aders in de kabel niet gaat verwisselen kan dit wel. Maar tussen Router naar Patchpaneel is te ver ofzo?
Idealiter zou ik de POE injector na het patchpaneel plaatsen.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Ja dat kan prima :)
een patchpaneel is ook niet meer dan een koperdraadje ,dus gaat probleemloos spanning doorgeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@GEi ja hoor dat moet prima werken, zolang je LAN-kabel niet langer is dan 100 meter. Want volgens specs ga je dan (ook) signaalverlies krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:15
Ik heb dezelfde setup hier in huis: switch -> POE injector -> patchpanel -> AP
Ik gebruik de injectors die bij de mikrotik zaten (al verwacht ik daar weinig verschil tussen merken in de functionaliteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online
Bedankt voor jullie snelle bevestiging. Ik leg alles aan volgens T568B. Omdat hier zoals jullie weten een paar adres worden gekruist begon ik te twijfelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:15
GEi schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:43:
Bedankt voor jullie snelle bevestiging. Ik leg alles aan volgens T568B. Omdat hier zoals jullie weten een paar adres worden gekruist begon ik te twijfelen...
als het goed is, gaat er niets over kruis (beide connectoren bedraad je hetzelfde). Wel heb je dat, voor het gevoel, de paartjes niet naast elkaar liggen (1a,1b,2a,3a,3b,2b,4a,4b).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• daredevil__2000
Als dat niet zou kunnen dan zou een switch met PoE in een zakelijke omgeving ook nooit kunnen werken.

Zolang je netjes volgens de standaard bekabeld zou dat echt zonder problemen moeten werken. Dan heb je in principe ook hoe het in een kantoorpand zou liggen.

Wel even opletten of je access point PoE of PoE+ is. Als je een PoE+ access point hebt en je PoE injector is maar PoE dan kan het zijn dat het of niet werk of dat het access point terug schakelt in het aantal radio's/zendvermogen.

Als je trouwens veel access points hebt zou het de moeite kunnen lonen om eens te kijken naar een switch met PoE. Wel even goed opletten hoeveel PoE er per poort en in totaal geleverd kan worden ;)

[ Voor 16% gewijzigd door daredevil__2000 op 09-05-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online
Dank je wel voor je reactie daredevil_2000. Ik ben lang geleden de fuik van Ubiquiti Unifi ingezwommen. Heb hier geen spijt van overigens. Het AP in de tuin is het derde AP. Ik heb tot op heden losse PA's gekocht met PoE adapter. Mijn laatste grote investering was de UDM Pro (tweedehands). De volgende zal de switch zijn. Dan zal ik ook de PoE voeding meenemen. Maar ik zie die switch niet op korte termijn komen; het is maar hobby hè..
Hier op het werk liggen nog 150+ AC Pro AP's, wanneer die in de tombola gaan oid dan kan het wel snel veranderen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daredevil__2000
Ik ben "helaas" verwend met Meraki spul vanuit het werk. Super spul maar voor privé als je het zelf moet betalen flink overpriced.

Er zijn best wat goedkope PoE+ switches te vinden maar dan is het vaak wel even uitzoeken hoeveel je access points daadwerkelijk verbruiken. Specificaties zijn helaas niet altijd heel duidelijk geschreven. Dan staat er dat er op 4 poorten PoE+ geleverd kan worden maar als je dan verder naar de specificaties kijkt is het totaal wat de switch kan leveren maar 60watt. Als je dan 1 of 2 grootverbruikers op de PoE+ hebt zitten dan zit je al snel op die 60 watt. Zeker IP camera's willen nog wel eens veel verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27
GEi schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:00:
Ik ben lang geleden de fuik van Ubiquiti Unifi ingezwommen. [..] Ik heb tot op heden losse PA's gekocht met PoE adapter.
Hou er rekening mee als je een PoE switch wilt gaan halen dat sommige oudere Ubiquiti ap's gebruik maken van hun eigen 24V Passive PoE 'standaard' in plaats van de normale/officiële PoE (802.3af) en PoE+ (802.3at) standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online
Nielson schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:25:
[...]
Hou er rekening mee als je een PoE switch wilt gaan halen dat sommige oudere Ubiquiti ap's gebruik maken van hun eigen 24V Passive PoE 'standaard' in plaats van de normale/officiële PoE (802.3af) en PoE+ (802.3at) standaarden.
I know. Ik heb al een PoE omvormer in mijn favorieten staan mocht de dag komen dat ik met een PoE switch aan de gang ga. Maar helemaal waar, dit is een aandachtspunt met een uitroepteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Hier de volgende opstelling: Ubiquiti Switch Lite 8 PoE met 5 meter patchkabel naar een patchpaneel, 60 meter AWG23 UTP Cat 7 grondkabel* (100% koper) naar een wanddoos in het tuinhuis, 5 meter patchkabel naar een Ubiquiti U6 Lite accesspoint. Werkt perfect.

* Om discussies voor te zijn: Ik weet het, Cat 7 is "onzin", maar kon 'm goedkoper krijgen dan Cat 6(a).

[ Voor 17% gewijzigd door Masimo op 09-05-2022 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online
Weer wat geleerd 😅. Dank jullie wel allemaal. Blijft een fijn forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daredevil__2000
Nielson schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:25:
[...]
Kijk die wist ik dan weer niet. Maar ik gebruik dan ook momenteel geen Ubiquiti. Wel jammer dat ze zich niet netjes aan de standaarden houden. Klinkt een beetje zoals bij Apple zodat je alleen spullen vanuit hun kan bestellen of waar ze aan kunnen verdienen door andere fabrikanten het alleen te laten produceren in licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online
daredevil__2000 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:58:
[...]

Kijk die wist ik dan weer niet. Maar ik gebruik dan ook momenteel geen Ubiquiti. Wel jammer dat ze zich niet netjes aan de standaarden houden. Klinkt een beetje zoals bij Apple zodat je alleen spullen vanuit hun kan bestellen of waar ze aan kunnen verdienen door andere fabrikanten het alleen te laten produceren in licentie.
Wat ik er van heb begrepen is dat Ubiquiti bij de start heeft gekozen voor een bepaalde manier van PoE. Gaandeweg hebben ze gekozen voor een andere manier van PoE; één die breder in de markt wordt gebruikt. Ze voorzien dan weer wel in omvormers zodat de AP's die op de oude manier worden gevoed niet gelijk onbruikbaar worden.
Pagina: 1