Advies vervanging 'Online Backup KPN'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debruijnsteven
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-08 22:38
Huidige situatie;
Op dit moment hebben we zakelijk een abbonement bij KPN Online Backup. Elk weekend worden al onze projecten hierin gebackupd, en binnen KPN Online backup hebben we de mogelijkheid om tot 30 backups, dus 30 weken, terug te gaan, en oude versie's van onze projecten terug te halen. Wanneer er hier wat mis gaat, of een project wat beschadigd oid, dan kunnen we hierin een oude versie terughalen. Dit werkt heel goed, en heeft ons al meerdere malen gered.
1 complete backup is een kleine 700GB. KPN doet er iets mee, want de gebruikte opslag is volgens KPN slechts 428GB, en toch kunnen we tot 30x de versies terughalen.

Probleem;
Dit KPN abbonement koste ons een 10tje in de maand. Klopte natuurlijk niet, maar was al jaren zo. Nu heeft KPN aangegeven dat ze hiermee gaan stoppen, begrijpelijk voor zo'n maandbedrag. Echter is het alternatief wat ze aandragen geen optie, aangezien we dit een enkele backup betreft waarbij we niet oudere versies terug kunnen halen, en een maandbedrag wat vele malen hoger ligt.

Vraagstelling
Nu zijn we dus op zoek naar een alternatief hiervoor; Met als voornaamste doel dat we een x aantal keer terug kunnen in de tijd. dus wanneer bijvoorbeeld een project beschadigd is, de backup al gedraaid heeft en de laatste versie in de backup dus ook beschadigd is, dan willen we 1 of 2 versies ouder terughalen.

Ik heb geen ervaringen op dit gebied, ook nooit nodig gehad aangezien dit goed werkte. Via google en dit forum zat gevonden over NAS oplossingen, maar niet specifiek over oudere versies terug halen.

Is hier iemand die hier ervaring mee heeft? wat zouden jullie adviseren? Zijn er kant en klare NAS systemen bijvoorbeeld met deze functionaliteit?

Wat is je budget?
Budget is niet echt van belang. Het moet goed en betrouwbaar zijn, en daar wil ik best wat voor betalen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur. Las veel positieve dingen over synology? + dat dat te koppelen zou zijn aan ons domotica systeem. Maar kwaliteit en betrouwbaarheid is het voornaamste.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Alle bestanden die gebackupd moeten worden staan op een windows PC (win10). Vandaar uit werd alles gebackupd naar KPN.

Wellicht stel ik hier wat vragen die al vermeld zijn op dit forum of elders, maar zag zelf door de bomen het bos niet meer! ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen, bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:13

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar SSC want dit heeft niets met hardware te maken. oeps toch op zoek naar een NAS. Een collegamod zal je topic verplaatsen naar Componenten Aankoopadvies.

[ Voor 52% gewijzigd door br00ky op 09-05-2022 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:00
Klinkt als iets waar je prima Azure cloud cold storage voor kunt gebruiken.

Of de versie van AWS of Google voor dat part.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:14
Acronis Cyber Cloud?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mundatin
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 16:05
Backblaze zie ik vaak als optie aangehaald worden. Die hebben zowel voor particulieren als bedrijven abonnementen. Acronis is overigens ook een goede professionele oplossing.

[ Voor 20% gewijzigd door Mundatin op 09-05-2022 15:50 ]

Voorliefde voor alles wat tech-gerelateerd is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 15:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

De vraag is even wat je nu wilt? Wil je een dienst afnemen waarbij je ontzorgd wordt, of wil je zelf apparatuur gaan plaatsen en zelf verantwoordelijk worden voor backup danwel disaster recovery.

Wat voor data praten we eigenlijk over? Een mix aan office-data (word, excel, etc), of grote databases of CAD bestanden? Los van 30 revisies die teruggehaald moeten kunnen worden, hoe lang mag dit duren? En welk dataverlies is acceptabel?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debruijnsteven
Question Mark schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:51:
De vraag is even wat je nu wilt? Wil je een dienst afnemen waarbij je ontzorgd wordt, of wil je zelf apparatuur gaan plaatsen en zelf verantwoordelijk worden voor backup danwel disaster recovery.

Wat voor data praten we eigenlijk over? Een mix aan office-data (word, excel, etc), of grote databases of CAD bestanden? Los van 30 revisies die teruggehaald moeten kunnen worden, hoe lang mag dit duren? En welk dataverlies is acceptabel?
Dank voor de reactie's!

Mijn voorkeur heeft toch wel lokale apperatuur wat we zelf volledig in beheer kunnen houden. Ben dus niet direct opzoek naar een vervangende cloud dienst. excuus, wellicht niet helemaal duidelijk omschreven in de vraag.

Wat betreft soort data; Wij schrijven software voor klanten, en dit soort projecten zijn vaak heel wisselend. mappen met extreem veel kleine bestanden, of juist files van een paar gb.
Gemiddeld genomen blijft een enkel project wel onder de 500mb.

Los van het KPN verhaal hebben we al backups ingericht voor de data; elke nacht wordt de data gecloond naar een externe disk, zodat wanneer er een schijf kapot gaat, we geen data kwijt zijn, en snel weer door kunnen.Daarnaast ging KPN ruim een half jaar terug, dus maakten wij elk half jaar ook nog een backup op een externe disk. Daar paste 5 versies op, daarna overschreven we de eerste weer.

Dataverlies ken ik dus niet zo bang voor. Het gaat me puur om de revisies. Maak ik een programmeer fout en verknoei ik mn complete project, dan heb ik een probleem. Soms duurt dat dan ook nog een tijdje voor je er achter bent dat er wat verknoeid is. Op dat moment wil ik een paar revisies terug kunnen gaan, om te kunnen vergelijken en niet zo veel tijd kwijt te zijn in dingen opnieuw maken of problemen zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-09 15:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

debruijnsteven schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:43:
[...]
Dataverlies ken ik dus niet zo bang voor. Het gaat me puur om de revisies. Maak ik een programmeer fout en verknoei ik mn complete project, dan heb ik een probleem. Soms duurt dat dan ook nog een tijdje voor je er achter bent dat er wat verknoeid is. Op dat moment wil ik een paar revisies terug kunnen gaan, om te kunnen vergelijken en niet zo veel tijd kwijt te zijn in dingen opnieuw maken of problemen zoeken.
Maar moet je dat oplossen in je backup-software? Is het dan niet verstandiger om over te stappen naar de versie- en branchebeheer mogelijkheden vanuit developmentsoftware?

What is Team Foundation Version Control?
Intro tot Github for version control

Voor bestanden die niet in "repository software" opgeslagen wordt zou je ook nog kunnen kijken naar de previous versions optie die ook in Windows 10 zit.

Dit neemt overigens nog steeds niet weg dat je nog steeds offsite backups moet hebben, maar door ook dit soort opties mee te nemen in een overweging kan je backup-oplossing er misschien wat simpeler uit komen te zien. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:17

D4NG3R

kiwi

:)

debruijnsteven schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:43:
[...]
Maar vanwaar ben je dan nog ouderwets middeleeuws losse back-ups aan het maken i.p.v. versiebeheer als Git toe te passen?

Nu geen beter moment om je daar over in te lezen en daar naar toe over te stappen. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

als ik een simpele maar bruikbare tip mag geven, bij office365 family krijg je 1TB per gebruiker. Zet 30 mappen op je server op, sync die naar onedrive en je bent er al. Kost je minder dan 100euro per jaar. Besef je ook dat een externe harde schijf ook smelt bij een fikse brand., En denk niet, dat valt wel mee.. been there... en dan ben je erg blij dat alles buiten de deur staat. Ga voor je versiebeheer inderdaad GitHub, subversion of iets inzetten. succes.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:50
Qua cloud backup is c2 van synology een optie. Zelf zakelijk een hele tijd naar tevredenheid gebruikt icm een nas. Maar het werkt ook icm windows.
https://c2.synology.com/nl-nl/backup/business/overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

peterpijpelink schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:23:
als ik een simpele maar bruikbare tip mag geven, bij office365 family krijg je 1TB per gebruiker. Zet 30 mappen op je server op, sync die naar onedrive en je bent er al. Kost je minder dan 100euro per jaar. Besef je ook dat een externe harde schijf ook smelt bij een fikse brand., En denk niet, dat valt wel mee.. been there... en dan ben je erg blij dat alles buiten de deur staat. Ga voor je versiebeheer inderdaad GitHub, subversion of iets inzetten. succes.
Niet helemaal de bedoeling een home pakket zakelijk in te zetten. Zal vast in de EULA staan dat dat ook niet mag en dan ga je nat bij een audit.

Hetzelfde als dat family pakket bereik je ook met een MS365 business producten. Als je geen Office desktop nodig hebt ben je met €5 per gebruiker per maand klaar met Business Basic.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debruijnsteven
De software die wij programmeren valt onder de industriele automatisering, en doen wij in pakketten als codesys en TIA portal. Hierin zijn geen versiebeheer mogelijkheden, anders dan dagelijks 'save as' met een andere datum ;)

We zijn een klein bedrijf, met stuk of 12 laptops. De software waar wij mee werken vereist de data lokaal op de harddisk. zelf een UNC pad wordt niet geaccepteerd. Daarom hebben we een zakelijk abbonement op dropbox, waardoor al onze projecten onderling gedeeld zijn, en dus ook met de Win10 PC waar vandaan de backups lopen.

De backup die snachts loopt, cloont alle data naar een hardeschijf op een andere locatie. Op die manier is bij brand de data dus veilig.

het nadeel van versiebeheer in bv windows 10, of in dropbox waar we mee getest hebben, is dat deze per bestandje een history gaan bij houden. Onze projecten bestaan uit een hele hoop bestanden, waarvan sommige elke paar seconden geupdate worden, en sommige bijna nooit. Oudere versies terughalen geeft hiermee vaak problemen, wat in sommige gevallen zelfs meer schade gaf.

KPN backup maakte een complete momentopname, dus daar kon ik het gehele project van dat moment in 1 keer terug halen, dat werkte altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Door welke reden zijn de bestanden niet in een versiebeheersysteem te gebruiken? Je kan met een git-client (om maar iets te zeggen) toch gerust een lokale map monitoren? Je bepaalt dan zelf wat een versie is. Minimaal zou je dan dagelijks een commit doen (als vervanging van de dagelijkse back-up).
Ik vind het interessant om op een situatie te botsen waarin dat geen optie zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debruijnsteven
zowel het versiebeheer (verwijderde bestanden) van dropbox, als dat van win10 hebben we getest, met beide konden we de projecten niet meer openen nadat we een herstel hadden gedaan. Projecten werden 9 van de 10x corrupt. Ik vermoed dat dit komt door hoe zon project is opgebouwd.

Ik vermoed dat dat er mee te maken heeft dat bovenstaand continu draait, en dus ook continu de verschillen aan het opslaan is. Om een idee te geven, afgelopen vrijdag de gehele dag aan het zelfde project gewerkt, van 7 tot 18u. als ik in dropbox nu naar de geschiedenis hiervan kijk, zie ik dat hij totaal afgelopen vrijdag 23 versies heeft opgeslagen. elke versie bestaat uit een verschillend aantal bestanden, kleinste 11 bestanden, grootste 740 bestanden. Zojuist 5 versie's geprobeerd terug te zetten, bij alle 5 is project corrupt geworden.
Daarnaast is de oudste versie van 14:08u.

Met andere woorden, zo'n versiebeheer werkt wellicht als de bestanden opzich zelf staan, zoals bij simpele documenten, dan werkt het prima. Voor ons helaas niet.

De kpn backup maakte snachts een enkele backup, waardoor we wel het gehele project terug konden zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 17:29
Bulldock schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:24:
Qua cloud backup is c2 van synology een optie. Zelf zakelijk een hele tijd naar tevredenheid gebruikt icm een nas. Maar het werkt ook icm windows.
https://c2.synology.com/nl-nl/backup/business/overview
Dit icm een lokale backup van de bestanden naar de Synology nas moet een aardige backup opleveren.

Mij is niet heel duidelijk waar je bestanden staan (fileserver, sharepoint, onedrive etc) maar met Veeam Backup kan je prima bestanden backuppen naar de NAS en dan icm C2 Synology kan je de data nog naar de cloud backuppen.

Op die manier heb je zowel een lokale als off site backup.

En Veeam heeft ook gratis versies (Veeam Free agent for Windows) als zogeheten Community Edities die tot een bepaald aantal items backups maakt.

https://www.veeam.com/nl/...hvt=free&ad=menu-products

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zou eerste de RPO/RTO vereisten goed helder proberen te krijgen voordat je opzoek gaat naar een nieuwe back-up oplossing. Wat verwacht je van de back-up in relatie tot (proactieve) monitoring?
peterpijpelink schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:23:
Een synchronisatie is geen back-up, een sycn naar M365 is natuurlijk prima maar zorg er dan wel voor dat je M365 omgeving wordt gebackuped.

[ Voor 81% gewijzigd door revolution-nl op 16-05-2022 11:09 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:55
Online Backup KPN maakt in het verleden gebruik van IASO software. Dat is toendertijd overgenomen door GFI, ik weet niet of ze het product nog gebruiken of dat er misschien andere resellers zijn met hetzelfde product? Misschien is dat wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debruijnsteven
Bestanden staan momenteel op de PC hier in het netwerk. dus gewoon op een lokale harddisk, en worden vandaar uit gebackupt.

Betekenis van de RPO/RTO termen moest ik even op google opzoeken;
Recovery Point Objective:
we hebben al een backup van de afgelopen dag, in meeste gevallen zijn we daar al mee gered. In de overige gevallen is een RPO van 1 week voldoende.
Recovery Time Objective:
Als ik bij KPN een project moest terugzetten had hij dat in 10minuten voor elkaar. maar mocht dat een uurtje moeten duren is het nog geen probleem.

Ik mis was kennis op dit vlak, maar ben er inmiddels achter dat wat we zoeken een retentie backup heet, en die wil ik 1 x in de week laten draaien.

mn voorkeur gaat gewoon uit naar een fysiek apparaat, dus een NAS met schijven er in, en dan een software pakketje wat ik op de windows PC kan installeren, en waarin ik in kan stellen dat er wekelijks zo'n retentie backup gedraaid wordt. En wil ik via dat software pakketje dan een bepaalde map uit een bepaalde retentie versie terug kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:07
debruijnsteven schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:30:
zowel het versiebeheer (verwijderde bestanden) van dropbox, als dat van win10 hebben we getest, met beide konden we de projecten niet meer openen nadat we een herstel hadden gedaan. Projecten werden 9 van de 10x corrupt. Ik vermoed dat dit komt door hoe zon project is opgebouwd.

Ik vermoed dat dat er mee te maken heeft dat bovenstaand continu draait, en dus ook continu de verschillen aan het opslaan is. Om een idee te geven, afgelopen vrijdag de gehele dag aan het zelfde project gewerkt, van 7 tot 18u. als ik in dropbox nu naar de geschiedenis hiervan kijk, zie ik dat hij totaal afgelopen vrijdag 23 versies heeft opgeslagen. elke versie bestaat uit een verschillend aantal bestanden, kleinste 11 bestanden, grootste 740 bestanden. Zojuist 5 versie's geprobeerd terug te zetten, bij alle 5 is project corrupt geworden.
Daarnaast is de oudste versie van 14:08u.

Met andere woorden, zo'n versiebeheer werkt wellicht als de bestanden opzich zelf staan, zoals bij simpele documenten, dan werkt het prima. Voor ons helaas niet.

De kpn backup maakte snachts een enkele backup, waardoor we wel het gehele project terug konden zetten.
Dropbox en versiebeheer van Win10 is geen versiebeheer zoals bedoeld door andere, Git is echt voor programmeren, ik zou dus echt aanraden een Git versie tegebruiken dit kan bijvoorbeeld via een lokale gitlab server.

De normale workflow is als volgt:
Je gaat bezig met een feature voor je project, hier maak je een branch voor, terwijl je bezig bent kan je zelf je veranderingen 'comitten' (lees opslaan). Deze komen dan eerst lokaal bij jou te staan, en als je ze 'pusht' staan ze op de remote server.

Ben je klaar met je feature, dan 'merge' je deze naar je main branch, dit is de hoofdversie van je software en de gene die je waarschijnlijk bij je klanten neerzet. Hier een redelijk uitgebreide guide: https://www.freecodecamp....hub-in-a-team-like-a-pro/

Je hebt hier veel voordelen van, je kan bijvoorbeeld zien wie welke line of code heeft aangepast, en je kan terug lopen door je git historie om te kijken welke feature een bug heeft geintroduceerd. Dus het is niet alleen een backup voor al je code maar geeft ook de mogelijkheid om met je hele team aan je projecten te werken.

Dus het is eigenlijk direct ook een collaboration tool, en gitlab levert nog veel meer teammanagement tools, en je kan ze zelf hosten: https://about.gitlab.com/install/

P.S. als ik even zoek op jouw development environments is er wel degelijk support voor versioning via git: YouTube: TIA Portal meets Git - Version Control Interface in V16 using Github...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debruijnsteven
Remco, dankjewel voor de uitgebreide toelichting, geeft een duidelijk beeld!

Wist niet dat er inderdaad support van voor git.
Echter groot nadeel is dat maar een beperkt gedeelte van de software opgeslagen kan worden met git.
Werkt enkel voor de op tekst gebaseerde programmadelen. De overige programmeertalen zitten hier nog niet in, + de ontwikkeling van scada systemen wordt er helemaal niet in meegenomen. Daarnaast wordt de hardware configuratie ook niet meegenomen.

Kortom, git is een heel mooi iets, maar voor ons niet de oplossing die we zoeken.

Ik denk dat we toch richting een fysieke NAS willen, een synology oid. Enigste wat ik dan nog nodig heb is een software pakketje wat retentie backups kan maken. Zit er bij een synology al software waar dit mee kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 10:42
Synology Hyper Backup? Relatief makkelijke zoekopdracht.

Eventueel kan je ook Duplicati gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:46
Je kunt ook eens kijken naar MindTime Backup:

https://www.mindtimebackup.nl/online-backup

In het verleden heb ik een aantal klanten hierop aangesloten. Ben daarmee gestopt omdat ik mijn zakelijke activiteiten stop heb gezet. Maar in de tijd dat ik er gebruik van maakte heb ik het ervaren als backup oplossing met goede opties tegen een redelijke prijs.

Hiermee kun je dus ook een backup van je Synology NAS maken richting hun cloudomgeving :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ik weet dat het een redelijk oud topic is, maar ik wil je toch nog 1 ding meegeven.

Binnen backup software wordt vaak het 3-2-1 principe aangehouden.

3 kopieën van data
Op 2 locaties
1 kopie offsite

Zeker voor kleine bedrijven met 1 "datacenter" (of een stel beefy workstations als servers), is er natuurlijk een risico op brand, lekkage, etc, waarbij je productie en je backup in 1 keer weggevaagd kunnen worden.

Tenzij je die Synology op een andere locatie kunt zetten (van mijn part bij iemand thuis) is het misschien toch een overweging om te backuppen naar een offsite locatie. Dit kan een Synology zijn, maar een cloud bucket/blob account is ook redelijk goedkoop.

Met iets als Duplicati kun je workstation backups bijvoorbeeld naar OneDrive laten schrijven. Voor VMware kun je scripts gebruiken (iets als GhettoVCB).

Als je iets serieuzers wil, kun je kijken naar bijvoorbeeld Commvault of Veeam. Die ook als managed backup services kunnen worden neergezet.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Pagina: 1