Kan een VloerVerwarming Verdeler ook buiten huis?

Pagina: 1
Acties:

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:09

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Ik zie het nergens, dus het zal wel niet.
Maar ik vraag het toch effe.

Op dit forum en op het net zie ik een vloerverwarmingverdeler (VVV) op diverse plaatsen in huis zitten.
Bijkeuken, kelder, keukenkastje, zolder.

Maar zou je zo zo'n ding ook tegen de buitenmuur kunnen plaatsen, en dan wel aan de buitenzijde.
Daaromheen dan een goede geïsoleerde kast.

Of slaat dat technisch gezien werkelijk nergens op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqBS7yNVFz-UbqgV30u_s8od7xM=/f/image/mv6fC8FOQxY7TG5KHRyOahhO.jpg

• Juuls kr
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01-2025
in principe kan het alleen met kou en vorst in de winter kan het problemen opleveren,
ik snap alleen niet waarom je dit zou willen doen, het blijft het verstandigst om ze binnenshuis te houden aangezien ze buiten last krijgen van alle weersomstandigheden en hier zijn ze niet voor gebouwd

Lego-fanboy pc-enthousiast gamer

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Juuls kr schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:02:
in principe kan het alleen met kou en vorst in de winter kan het problemen opleveren,
ik snap alleen niet waarom je dit zou willen doen, het blijft het verstandigst om ze binnenshuis te houden aangezien ze buiten last krijgen van alle weersomstandigheden en hier zijn ze niet voor gebouwd
Ik zit nog een beetje te stoeien met waar ik ze zou kunnen plaatsen.

En toen dacht ik "goh, zouden ze ook tegen de buitenkant van het huis geplaatst kunnen worden?".
En er dan een zeer goed geïsoleerde kast omheen bouwen.

Ik heb namelijk één zijde van het huis die nauwelijks in het zicht is. Tussen ons huis en de muur van de buren zit een ruimte van ± 150cm en dat is een ruimte waar we eigenlijk niks mee kunnen.

Niet dat ik het zo ga doen, maar het was slechts een gedachte.
Toen ik ging googlen en nauwelijks een voorbeeld hiervan kon vinden, dacht ik het hier eens te vragen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Zolang die niet kan bevriezen, is dat mogelijk.
De reeks nadelen is echter groot:
- Je moet helemaal zeker zijn dat het niet bevriest. Ook als je niet thuis bent en de CV valt uit. En de electriciteit. Binnenshuis zal het enkele weken niet vriezen.
- Je moet je isolatieschil doorboren (of heel effectief de verdeler isoleren en detaillering is erg moeilijk bij de doorvoeren van de vloerverwarmingsbuizen).
- Bij dilitatievoegen in je vloer moet je al extra maatregelen nemen (mantelbuis) om de vloerverwarmingsbuizen te beschermen tegen de minimale uitzetting en krimp van 2 even warme vloerstukken. Hoe ga je de buizen beschermen als ze door je koude buitenmuur heen gaan?
-

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:07:
Zolang die niet kan bevriezen, is dat mogelijk.
De reeks nadelen is echter groot:
- Je moet helemaal zeker zijn dat het niet bevriest. Ook als je niet thuis bent en de CV valt uit. En de electriciteit. Binnenshuis zal het enkele weken niet vriezen.
- Je moet je isolatieschil doorboren (of heel effectief de verdeler isoleren en detaillering is erg moeilijk bij de doorvoeren van de vloerverwarmingsbuizen).
- Bij dilitatievoegen in je vloer moet je al extra maatregelen nemen (mantelbuis) om de vloerverwarmingsbuizen te beschermen tegen de minimale uitzetting en krimp van 2 even warme vloerstukken. Hoe ga je de buizen beschermen als ze door je koude buitenmuur heen gaan?
-
Heldere technische uitleg!
Dit allemaal zal er mede toe hebben bijgedragen dat we het niet of nauwelijks zien voor komen.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Ja, vaak is er wel een goeie reden waarom iets steeds op dezelfde wijze gebeurt.
En in de bouw komt daar nog eens bij dat vakmannen maar vakman zijn in wat ze kennen, een CV boer die zomaar overschakelt naar warmtepompen heeft ontevreden klanten; een metselaar laat je ook geen gipswanden zetten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1