1 set speakers, 2 versterkers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb wellicht een beetje een rare vraag.

Situatie is als volgt, ik heb nu een stereo multiroom audio systeem (Loxone Domotica, prima voor dagelijks gebruik maar niet mega high end). Twee van deze speakers staan in de woonkamer.

Nu wil ik een Denon AVR-X1700H kopen om een 5.2 set op te bouwen. Voordat ik speakers ga kopen, wil ik eigenlijk kijken of ik de bestaande stereo speakers onderdeel kan maken van de 5.2 omgeving.

Ik wil deze speakers set dus vanuit twee versterkers aan gaan sturen, liefst passief met wat weerstanden, maar ik heb te weinig verstand of it kan. Anders met een speaker switch. Probleem is dat ik alleen switches vind om meerdere speakers op 1 versterker aan te sluiten.

Werken deze ook omgekeerd of zit er een richting in de ingang en uitgangen?

In de basis dus 2 vragen:
1) is speakers op 2 versterkers mogelijk (en zijn er evt nadelen?)
2) hoe kan ik dit realiseren, passief dan wel met een switch?

Edit: het hergebruik van de speakers is onderdeel van de "business case" richting mijn vrouw, die 1 set sowieso al onnodig vindt.

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 08-05-2022 21:11 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:56
Het makkelijkste wat in me op komt is zijn 2 dubbelpolige of hotelschakelaars schakelaars voor de linker en de rechter luidspreker en deze dan gezamenlijk schakelen. Dat kan met een sonoff zb mini of gewoon met 2 echte schakelaars van busch en jaeger of gira.

En die sonoff kun je flashen met tasmota dus dan kun je zelf de functies bepalen

[ Voor 17% gewijzigd door loewie1984 op 08-05-2022 21:28 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
JackBol schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:10:
Probleem is dat ik alleen switches vind om meerdere speakers op 1 versterker aan te sluiten.

Werken deze ook omgekeerd of zit er een richting in de ingang en uitgangen?
Een mogelijk probleem is dat slechts één pool geschakeld wordt, dit hoeft geen probleem te zijn, maar het kan wel een probleem zijn bij het verkeerd aansluiten of wanneer de polen van een versterker beide "hot" zijn t.o.v. aarde.
Geen idee of ik het simpel uit kan leggen:
Een luidspreker is passief, en zolang je slechts 1 van beide aansluitingen hebt aangesloten maakt het niet uit waar je die op hebt aangesloten (Wat mij betreft op een stopcontact.)
Bij versterkers is het een ander verhaal, als het chassis van beide versterkers verbonden is met de negatieve luidspreker terminals en de switch schakelt slechts 1 pool dan zou het, als je het goed aansluit (dus de positieve polen van de versterkers schakelt), in theorie geen probleem moeten zijn.
Als je het verkeerd aansluit, dus de positieve en negatieve aansluiting van één of beide versterkers omdraait waardoor de negatieve aansluiting (Lees aarde) van beide versterkers niet blijvend met elkaar verbonden zijn, dan schakel je dus een positieve uitgang met aarde (= kortsluiting) of de positieve uitgangen van beide versterkers met elkaar en dat geeft volgens mij ook geen goed resultaat (Eerlijk gezegd geen idee wat er gebeurd, maar zeer waarschijnlijk is de uitkomst ik vergeet volgens mij het e.e.a.

Misschien kom ik hier later nog op terug.
Wat @loewie1984 zegt is misschien ook een optie, al vraag ik me af hoe je dat met een hotelschakeling wilt doen? Een dubbelpolige wisselschakelaar per luidspreker zou sowieso moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Op basis van de info van @loewie1984 heb ik de conclusie getrokken dat een audiosignaal niet heel speciaal is ;)

Dus net een 4-voudige relais module gekocht. Daarmee kan ik L+, L-, R+ en R- tegelijkertijd schakelen.

Als ik de 4 inputs samenbind, schakelen de relais allemaal samen. Ook kan ik die met een ESP32 of zo schakelen vanuit mijn domotica systeem. Eens kijken of ik dit werkend krijg.

[ Voor 6% gewijzigd door JackBol op 08-05-2022 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-10 07:49
JackBol schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:48:
Op basis van de info van @loewie1984 heb ik de conclusie getrokken dat een audiosignaal niet heel speciaal is ;)

Dus net een 4-voudige relais module gekocht. Daarmee kan ik L+, L-, R+ en R- tegelijkertijd schakelen.

Als ik de 4 inputs samenbind, schakelen de relais allemaal samen. Ook kan ik die met een ESP32 of zo schakelen vanuit mijn domotica systeem. Eens kijken of ik dit werkend krijg.
Risico van losse relays en sturingen is dat er 1 kan haperen waardoor je 2 versterkers aan elkaar kunt leggen. Of dit een probleem geeft durf ik niet te zeggen maar zal mede afhankelijk zijn van het gebruikte circuit van je versterker. Betere oplossing is een relay met 4 schakel contacten. Voorbeeld: https://www.phoenixcontac...2-rpt-lv-24ac4x21-2903306 Hier is de kans dar er 1 contact niet mee schakelt heel erg klein. Deze zal dan vast moeten zitten.

Hoe zit het met omschakelen onder belasting (wanneer de versterker aan staat)? In hoeverre is er een mogelijkheid dat de versterker schade oploopt? (Zit met een zelfde vraagstelling alleen wil de amp om laten schakelen op het triggersignaal van amp 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:38

dragonhaertt

@_'.'

Heeft die loxone niet gewoon een audio output die je als input kan gebruiken op je Denon versterker?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
dragonhaertt schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:35:
Heeft die loxone niet gewoon een audio output die je als input kan gebruiken op je Denon versterker?
Ja, maar die Denon voegt vertraging toe, dus je hoort dat de woonkamer en keuken out of sync zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:38

dragonhaertt

@_'.'

JackBol schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:42:
[...]

Ja, maar die Denon voegt vertraging toe, dus je hoort dat de woonkamer en keuken out of sync zijn.
Ah, daar had ik niet over nagedacht. Ik wist niet dat je ze beide tegelijk wil gebruiken.

Is die vertraging ook aanwezig als je de Denon op 'Pure' modus zet? Daarbij word alle audio-processing uitgeschakeld.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

JackBol schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:42:
[...]

Smerig trucje, maar volgens mij kun je bij Denon de sync aanpassen voor HDMI ingangen. Moet je even in het boekje kijken. If so, zou je de loxone naar HDMI kunnen zetten en zelf de vertraging aanpassen

Hoe kom je er trouwens bij dat de Denon vertraging toe voegt als ie het ding nog niet eens hebt? Heb je dat proefondervindelijk vastgesteld ergens?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
dragonhaertt schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:45:
[...]

Ah, daar had ik niet over nagedacht. Ik wist niet dat je ze beide tegelijk wil gebruiken.

Is die vertraging ook aanwezig als je de Denon op 'Pure' modus zet? Daarbij word alle audio-processing uitgeschakeld.
Ik hoeft ze niet per se tegelijkertijd te gebruiken, maar ik wil eigenlijk voorkomen om handmatig te hoeven schakelen of andere apparaten te moeten in schakelen. Er wonen meer mensen in huis die niet even handig zijn.

We gebruiken dat Loxone systeem 95% van de tijd. Die staat lekkere achtergrondmuziek te maken gedurende de dag of tijdens een feestje. Mijn vrouw weet nu hoe ze dat moet aanzetten op alle kamers. Dus dat gebruikersgedrag wil ik niet veranderen.

Die Denon gebruiken we alleen als we een film of goede serie (of F1) kijken. Dan vind ik het niet erg om even om te schakelen.

Bijkomend voordeel is dat ik dat relais wat ik ga klussen door mijn domotica kan laten schakelen.
Ik laat de NO op de Loxone en de NC op de Denon. Dan als de Loxone muziek gaat streamen, sluit ik het relais zodat de speakers op de Loxone zitten. Als de muziek stopt, klikt het relais terug naar de Denon.

Tenminste, dat is het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:50:
[...]

Smerig trucje, maar volgens mij kun je bij Denon de sync aanpassen voor HDMI ingangen. Moet je even in het boekje kijken. If so, zou je de loxone naar HDMI kunnen zetten en zelf de vertraging aanpassen

Hoe kom je er trouwens bij dat de Denon vertraging toe voegt als ie het ding nog niet eens hebt? Heb je dat proefondervindelijk vastgesteld ergens?
Ik heb eerder een digitale versterker gehad die dat deed. Wellicht is deze Denon stukken beter, dus ik kan me ook laten verrassen. Blijft het probleem dat die Denon aangezet moet worden voor geluid in de woonkamer, wat ik eigenlijk wil voorkomen.

Pagina: 1