Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Mijn ouders hebben een caravan, en hebben een stroombegrenzer (instelbare zekering) ingebouwd. Die stellen ze dan in op bijvoorbeeld 6A als ze een 6A aansluiting hebben. Dan schakelt hun begrenzer af in plaats van de zekering van de camping, als ze per ongeluk net wat te veel verbruikers in de caravan aan hebben staan. Die begrenzer heeft een maximum van 12A. Als ze echter een 16A aansluiting hebben op de camping, kunnen ze maar maximaal 12A gebruiken door die begrenzer. Nu heeft mijn vader met allemaal losse stekkers een soort van bypass gebouwd, maar dat is super onhandig. Ik ben dus voor hem op zoek naar een bypass schakelaar of zo. Ik weet niet hoe je het noemt, dus ik kan ook niet echt makkelijk googelen.

Schematisch ben ik dus op zoek naar het blauwe kastje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDBVZqFFst8n9brpn0MY7JqZUHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/slXxVpfbkRohqKgavlvUiMqq.png?f=fotoalbum_large

Gewoon voeding in en voeding uit, met de mogelijkheid om door te schakelen naar de begrenzer, of in en uit gewoon door te verbinden en dus de begrenzer te bypassen. Met alleen een simpele draai- of drukknop met stand 1 en stand 2.

Iemand een idee hoe dit heet, of nog beter, waar dit te koop is?

Cunning linguist.

Alle reacties

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:09

Illusion

(the art of)

Een omschakelaar. Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.elektramat.nl...schakelaar-2p-16a-i-0-ii/

Eventueel inbouwen in een kastje als dat er niet al is: https://www.elektramat.nl...odules-110x180-mm-gd104e/

[ Voor 38% gewijzigd door Illusion op 08-05-2022 17:50 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:21
Met een dubbelpolig wisselschakelaar kun je het doen, zoals je vermeld.
Echter met een dubbelpolige schakelaar kortsluiten is ook voldoende. Dan onderbreek je de spanning niet, hoewel dat bij een caravan misschien niet zo belangrijk is.
Mocht je de 16A dan nog willen begrenzen, kun je die parallel zetten. Uit is stroombegrenzer, in in 16A bewaking.

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
@Illusion en @Dapdodo dank voor jullie antwoorden. Maar heb ik met jullie oplossingen dan niet altijd spanning op de secundaire kant van die begrenzer?

Cunning linguist.

• Dapdodo
ja, maar dat wil je toch?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou denk ik sowieso eens meten of de "begrenzer" ook iets doet met de nul.. grote kans dat die gewoon al doorgelust is van in naar uit.. met een tap er op voor zn eigen elektronica te voeden
Bart ® schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:26:
[...]

Nou ja, liever niet, zie het middelste van mijn drie schema's, daar is die begrenzer volledig losgekoppeld als ik inkomende en uitgaande voeding doorschakel... Ik weet niet of het kwaad kan als er alleen spanning op de secundaire kant staat, misschien is dat geen probleem, maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen dus vandaar liever niet :).
ik zou daar ook niet op gokken... tenzij je het zeker weet dat het kan.. maar goed bij gebrek aan meer info over het kastje vind het als kampeerder wel een interessant ding :P blijft t een beetje gokken :-)

[ Voor 64% gewijzigd door SMSfreakie op 08-05-2022 19:30 ]

404 Signature not found

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Nou ja, liever niet, zie het middelste van mijn drie schema's, daar is die begrenzer volledig losgekoppeld als ik inkomende en uitgaande voeding doorschakel... Ik weet niet of het kwaad kan als er alleen spanning op de secundaire kant staat, misschien is dat geen probleem, maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen dus vandaar liever niet :).

edit: voor de duidelijkheid mijn plaatje nog even geupdated:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dc0WxrFZf80BSEQNDz0Dukzrrc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iUcITZdF6Q5l7ZCxqMm4By2t.png?f=fotoalbum_large
In stand 1 is de begrenzer dus volledig losgekoppeld...

[ Voor 42% gewijzigd door Bart ® op 08-05-2022 19:30 ]

Cunning linguist.

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
SMSfreakie schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:18:

[...]

ik zou daar ook niet op gokken... tenzij je het zeker weet dat het kan.. maar goed bij gebrek aan meer info over het kastje vind het als kampeerder wel een interessant ding :P blijft t een beetje gokken :-)
Ik zal eens vragen of mijn vader een merk en typenummer voor me heeft, kan ik ten eerste ff uitzoeken hoe dat ding exact werkt, en ten tweede jou misschien blij maken :P.

Cunning linguist.

• SMSfreakie
  • Niet online
Bart ® schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:33:
[...]

Ik zal eens vragen of ie een merk en typenummer voor me heeft, kan ik ten eerste ff uitzoeken hoe dat ding exact werkt, en ten tweede jou misschien blij maken :P.
:Y schema zou dingen makkelijk kunnen maken

* SMSfreakie denkt nu aan iets van een omschakelaar met 4 polen....

eerste set voor de stroom richting de begrenzer te sturen of direct door te voeden op de caravan...
tweede set op de afgaande draden van de begrenzer om deze los te nemen van de caravan installatie..

404 Signature not found

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:07
Je schema klopt niet dus.
De schakelaar schakelt tussen In en de stroombegrenzer.
De stroombegrenzer zelf blijft altijd onder spanning staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcaPJhtFqmsx3dilsSnXvD6OQTM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UJD5s2OaEmOjxwx6ZOIztDdI.png?f=user_large
SMSfreakie schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:37:
[...]

eerste set voor de stroom richting de begrenzer te sturen of direct door te voeden op de caravan...
tweede set op de afgaande draden van de begrenzer om deze los te nemen van de caravan installatie..
Hebben ze in feite ook altijd. De uitgang heeft dan 2 bruggen erop zitten.
Maar laten we het niet moeilijker maken dan het hoeft te zijn. De begrenzer kan prima onder spanning blijven.

[ Voor 48% gewijzigd door Jim423 op 08-05-2022 19:38 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• SMSfreakie
  • Niet online
Ansigh zou dat moeten kunnen ja.. of dat ding moet hinderlijk geluid, dus danige warmte produceren dat het niet wenselijk is om hem " aan " te laten

404 Signature not found

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Jim423 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:37:
Euh, mijn schema geeft aan hoe ik het graag zou willen. Dat klopt dus wel degelijk, want het is precies hoe ik het wil hebben :P.
[Afbeelding]

[...]

Maar laten we het niet moeilijker maken dan het hoeft te zijn. De begrenzer kan prima onder spanning blijven.
De primaire kant zou inderdaad onder spanning moeten kunnen blijven staan. Dus in feite zeg je dat ik de secundaire kant moet doorschakelen of kortsluiten. Op zich denk ik een mooie oplossing ja :).

Cunning linguist.

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
SMSfreakie schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:37:
[...]

Blijkt een Reich Fuse Control te zijn. Worden niet meer gemaakt. Online kan ik wel een gedeeltelijke handleiding vinden, maar daar heb ik ook niet veel aan. Mocht je zelf zoiets willen, dan is https://www.obelink.nl/bba-euro-powerprotect.html blijkbaar een optie :).

Cunning linguist.

• Jim423
Bart ® schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:42:
[...]
Euh, mijn schema geeft aan hoe ik het graag zou willen. Dat klopt dus wel degelijk, want het is precies hoe ik het wil hebben :P.

[...]

De primaire kant zou inderdaad onder spanning moeten kunnen blijven staan. Dus in feite zeg je dat ik de secundaire kant moet doorschakelen of kortsluiten. Op zich denk ik een mooie oplossing ja :).
Haha zo kun je het zien ja. Als je echt zo wilt hebben zou je de bruggen op de uitgang van de om-schakelaar kunnen verwijderen en een 3-fase model kopen (4 polig). Kost wel een aardige duit en ik zou dan denken aan 2 losse schakelaars.

De secundaire kant wordt dan doorgeschakeld of afgeschakeld. Niet kortgesloten :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Jim423 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:49:
[...]

Haha zo kun je het zien ja. Als je echt zo wilt hebben zou je de bruggen op de uitgang van de om-schakelaar kunnen verwijderen en een 3-fase model kopen (4 polig). Kost wel een aardige duit en ik zou dan denken aan 2 losse schakelaars.
Ja 2 schakelaars had ik ook al bedacht. Technisch prima oplossing natuurlijk, maar weer gedoe :P. Moet toch makkelijker kunnen, denk ik dan :). 4-polig wordt inderdaad weer te duur.
De secundaire kant wordt dan doorgeschakeld of afgeschakeld. Niet kortgesloten :P
Je hebt gelijk :). Ik bedoel met kortsluiten de ingaande en uitgaande kant doorschakelen.

Cunning linguist.

• ISaFeeliN
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-11 23:58
Jouw schema, maar dan gewoon In en Out kort sluiten voor bypass ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCuAmRyo5iOdi8XoFoeWF6Oe7XM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uOtWcIxYBld8ztaRpJVGf7zx.png?f=user_large

• Illusion

Illusion

(the art of)

Jim423 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:37:

[Afbeelding]

[...]

@Bart ® bovenstaande schema is ook wat ik aanraadt. Dat is net alsof je alle apparaten uit het stopcontact trekt, en in een ander (onbeveiligd) stopcontact steekt. Hier zou de begrenzer absoluut tegen moeten kunnen.

Onderstaande schema raad ik af. Nu zet je spanning op de secundaire kant,ook als de beveiliging is afgeschakeld. Dat kan voor onverwachte situaties in de beveiliging zorgen, en ik kan niet garanderen dat hij daar tegenkan.
ISaFeeliN schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:04:

[Afbeelding]

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
ISaFeeliN schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:04:

[Afbeelding]
Dan blijft in de doorverbonden toestand toch nog steeds circa 50% van de stroom door de begrenzer lopen? Technisch geen probleem waarschijnlijk, maar heel wenselijk lijkt me dat ook niet...

Cunning linguist.

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Illusion schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:09:
[...]

@Bart ® bovenstaande schema is ook wat ik aanraadt. Dat is net alsof je alle apparaten uit het stopcontact trekt, en in een ander (onbeveiligd) stopcontact steekt. Hier zou de begrenzer absoluut tegen moeten kunnen.
Ja gevoelsmatig is dat inderdaad de mooiste oplossing die tegelijkertijd veilig, simpel en betaalbaar is. Maar wat voor soort schakelaar heb ik dan exact nodig? Een normale lichtschakelaar schakelt alleen af. De omschakelaar die je al genoemd hebt, zou kunnen denk ik, maar iets in de vorm van een simpele drukknop of draaiknop zou mooier zijn. Geen DIN-rail spul bedoel ik dan :P. Als iemand tips heeft...

Cunning linguist.

• Illusion

Illusion

(the art of)

Heb je misschien een foto van hoe het nu zit? Incl de beveiliging? Dan kunnen we zien wat past.

Op zich zou een willekeurige wandschakelaar al werken, maar die kunnen eigenlijk geen 16a langdurig aan.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:05
Bart ® schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:17:
Maar wat voor soort schakelaar heb ik dan exact nodig? Een normale lichtschakelaar schakelt alleen af. De omschakelaar die je al genoemd hebt, zou kunnen denk ik, maar iets in de vorm van een simpele drukknop of draaiknop zou mooier zijn. Geen DIN-rail spul bedoel ik dan :P. Als iemand tips heeft...
Zoiets?

https://www.elektrototaal...er-t-omschakelaar-4142060

Of inbouw: https://www.elektrototaal...er-t-omschakelaar-4142032
Maar dan moet je natuurlijk wel een geschikte paneel ofzo hebben om het veilig in te kunnen bouwen.

[ Voor 17% gewijzigd door Xander op 08-05-2022 21:27 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• ISaFeeliN
Bart ® schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:12:
[...]

Dan blijft in de doorverbonden toestand toch nog steeds circa 50% van de stroom door de begrenzer lopen? Technisch geen probleem waarschijnlijk, maar heel wenselijk lijkt me dat ook niet...
Nee, alles gaat door de schakelaar.

• ISaFeeliN
Illusion schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:09:
[...]

@Bart ®
Onderstaande schema raad ik af. Nu zet je spanning op de secundaire kant,ook als de beveiliging is afgeschakeld. Dat kan voor onverwachte situaties in de beveiliging zorgen, en ik kan niet garanderen dat hij daar tegenkan.

[...]
Hij is kortgesloten. Ding doet niets meer. Ik ga uit van het schema wat OP meegeeft he. Dus dat die begrenzer eigenlijk gewoon een ding is wat je tussen (in serie dus) de schakeling zet. Als je die dan kort sluit, doet die niets meer. Dat is toch wat OP vraagt?

• Dapdodo
Als je het echt zo wilt heb je een 4 polig wissel nodig.
Waarbij de 4 P contacten op de in en uit zitten.
wissel 1 naar de begrenzer 2x in en 2x uit
wissel 2 bruggen voor fase en nul
https://www.elektramat.nl...KqUIaAg6nEALw_wcB#details
Dan komt er links en rechts in je schema een wissel contact te zitten met de P naar beneden.
Rechts gaat dan naar begrenzer en links de brug naar andere wissel die naar uit gaat

Maar omschakelbaar zoals boven benoemd is wel beter. Dan ga je alleen door de nul.

[ Voor 38% gewijzigd door Dapdodo op 08-05-2022 21:19 ]

• Xander
Dapdodo schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:13:
Als je het echt zo wilt heb je een 4 polig wissel nodig.
Waarbij de 4 P contacten op de in en uit zitten.
wissel 1 naar de begrenzer 2x in en 2x uit
wissel 2 bruggen voor fase en nul
https://www.elektramat.nl...KqUIaAg6nEALw_wcB#details
Dat specifieke model is alleen geen aanrader:
Nom. continustroom Iu (A) 10
;)

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
ISaFeeliN schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:27:
[...]

Nee, alles gaat door de schakelaar.
Als ik die schakelaar zo monteer als jij voorstelt, gaat de stroom toch zich gewoon conform 1/Z1 + 1/Z2 = 1/Ztotaal verdelen? Waarbij Z1 de weerstand van jouw schakelaar is, en Z2 de weerstand van de begrenzer (die ook praktisch 0 is).

[ Voor 8% gewijzigd door Bart ® op 08-05-2022 21:34 ]

Cunning linguist.

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Illusion schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:20:
Heb je misschien een foto van hoe het nu zit? Incl de beveiliging? Dan kunnen we zien wat past.
Geen foto, maar ik denk ook niet dat het heel relevant is. Het stelt niet veel meer voor dat wat ik al in het schema heb gezet. Hoofdschakelaar ervoor, paar afgaande groepjes erachter, that's it.
Op zich zou een willekeurige wandschakelaar al werken, maar die kunnen eigenlijk geen 16a langdurig aan.
Nee dat is wel iets om rekening mee te houden :).

Cunning linguist.

• Jim423
Correct, al zal de begrenzer waarschijnlijk een iets hogere weerstand hebben dan de schakelaar in de praktijk waardoor die iets minder stroom voor zijn kiezen krijgt.
Ik zou persoonlijk ook kiezen voor een om-schakelaar, geen idee wat die begrenzer doet bij inrush-currents e.d. namelijk.

• Taygeta
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:22

Taygeta

KTM 790 Adventure

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipXTZv3HHemds70x7sZTQoKk7rY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECS70B2az2BSfCLUO8zGd7IC.jpg?f=fotoalbum_large
Je kan hier toch gewoon een wisselschakelaar voor gebruiken of mis ik iets.

• Xander
Taygeta schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:54:
[Afbeelding]
Je kan toch gewoon een wisselschakelaar hier voor gebruiken of mis ik iets.
Zo'n omschakelaar is niets meer dan een 2-polige wisselschakelaar die toevallig ook een wat hogere stroom kan schakelen.

edit:
oja, hij heeft ook nog een nulstand erbij.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 08-05-2022 22:08 ]

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Topicstarter
Taygeta schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:54:
[Afbeelding]
Je kan hier toch gewoon een wisselschakelaar voor gebruiken of mis ik iets.
Dan heb je altijd spanning op de secundaire kant van de begrenzer, ik weet niet of dat goed is voor dat apparaat...

Cunning linguist.

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-11 18:26
https://www.conrad.be/nl/...9379_pla-628088&WT.srch=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gp6eIn7IQoQVaccqOb0hm6Yxg-w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/adLUg5ML6R4UrVbsGLesfA66.jpg?f=user_large

zoiets?
En anders de wisselschakelaar vervangen door een relais met 2 NO en 1 NC contact?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bart ® schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Dan heb je altijd spanning op de secundaire kant van de begrenzer, ik weet niet of dat goed is voor dat apparaat...
Je kan de wisselschakelaar ook aan de secundaire kant plaatsen. Dan heeft de begrenzer nog wel voeding, maar hoeft hij niets meer te leveren. Lijkt mij de meest verstandige optie. En eenvoudig te realiseren met een 2 polige wisselschakelaar.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 10-05-2022 06:40 ]

Pagina: 1