PC upgrade - ivm drops / clipping in DAW Cubase

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Schizofronic
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 29-05-2022
Ik zoek een?
Mogelijkheden om drops / clipping in cubase te voorkomen. Om hardware problemen uit te sluiten upgrade intern geheugen, videokaart en tweede harddisk om de projecten zelf op te slaan voor snellere performance.

extra toelichting probleem
Momenteel is de VST performance in Cubase al erg hoog als er nog niks draait. Bij 3 a 4 sporen met VST instrument loopt de boel al helemaal te trippen. Vermoedelijk zit er iets in het systeem de boel te frustreren. Windows op nieuw geinstalleerd. Bios update uitgevoerd. Diverse overbodige standaard programma's verwijderd. Internet uitgezet. Alle andere audio uitgeschakeld via Windows. Hypertread op enable en disable geprobeerd. Het is als of de pc het concentratievermogen van een goudvis heeft :*) CPU daar in tegen blijft gewoon laag

Wat is je budget?
Dat wat nodig is (en geschikt) voor minimaal de komende 5 jaar.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
belangrijk is dat het ook stil is. Is het handig een msi videokaart te nemen op een msi moederbord?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De videokaart is bedoeld om het moederbord te ontlasten De videokaart op het moederbord is eigenlijk goed genoeg (2 schermen in gebruik) Het is voor gebruik in een home studio, (Niet voor grafische bewerking, alleen audio)

Zelf dacht ik aan:
Vraag 1) Uitbreiding huidig intern geheugen 2x8gb met 2x16gb extra. Totaal naar 48gb. Kan dit of dient het geheugen op alle 4 de slots het zelfde te zijn? Huidige is Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugenmodule welke ik uit wil breiden met Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200 Geheugenmodule

Vraag 2) Ik zit te denken aan de volgende videokaart (mede omdat hier in de toekomst een derde scherm op aan gesloten zou kunnen worden) MSI Geforce GTX 1650 D6 AERO ITX OC Videokaart

Ik (newby) ben nog even aan het zoeken hoe ik handig mijn huidige 'inventaris lijst' kan plaatsen hier nu maar even als foto toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrKrVtvlP9KUTedCm94aMJopyWs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/heIK4BCEK0YNVEmiAS1lEBDj.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:08
Een NH-L9i is nogal magertjes om een 9900K te koelen. Wat is de temperatuur van de cpu als je aan het pielen bent?

Wat is het geheugengebruik?

Op welke snelheid loopt het RAM?
Staat XMP aan?

[ Voor 15% gewijzigd door Uszka op 08-05-2022 16:57 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-01 14:40
Lijkt op een koelingsprobleem. De NH-L9i kan de de boost van de 9900k niet aan. Die koeler is gemaakt voor kantoorwerk met een TDP van 65W.

• Schizofronic
Hoi Uszka,

CPU temp ligt rond de 40c
Geheugen rond de 35%
De snelheid van de RAM (update foto 3)
XMP update aangezet. is nu van 2133 naar 3200

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJAmRRkJv7NEhEV1uLSY6Yvgt8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnrsI77932HotJjHT1cXcv0f.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xktHnhTHEYQp_oREWZdxLdLUDEI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dq0HkAbXdk1bsx1fvfZGuQpB.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-X4mDPOQ7gnjkL5yaiJyZqVOBDY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ixj7O0z1Ac8S4623ugSKSO9o.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Schizofronic op 08-05-2022 17:36 ]

• Schizofronic
De CPU schiet af en toe door naar max 22%
Geheugen ligt op circa 25%
De temperatuur ligt nu zo rond 55c

De GPU is de videokaart toch? Wat de indruk wekt dat ook deze erg weinig vraagt van het moederbord met slechts een paar %

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

JW1

Wat is de temperatuur en de belasting van de processor en het geheugengebruik wanneer de boel aan het trippen raakt?
Als je processor terug gaat klokken door temperatuur of het geheugen vol loopt, dan vind ik performance problemen wel verklaarbaar. Verder is dit in mijn ogen een heel stevig systeem.
De GPU is de grafische kaart, in jouw situatie in de CPU ingebouwd.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:42
Die koeler is zeker te mager voor een 9900k.
Om die echt goed gekoeld te krijgen ben je toch wel een bv d15 nodig.

Als de vcore erg omhoog gaat tijdens belasting,dan is het helemaal te weinig.
Verder als het 40c idle is,dat is dat behoorlijk hoog.

Verder zit het geheugen in de goede sloten?

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 08-05-2022 19:28 ]

• Schizofronic
Wat is de temperatuur en de belasting van de processor en het geheugengebruik wanneer de boel aan het trippen raakt?
De vermelde waarden zijn als de pc aan het trippen is.

Die koeler is zeker te mager voor een 9900k.
Als de koeler op 38% zit en de temperatuur rond de 55c als de pc aan het flippen is dan is er voor wat betreft de koeling toch niet zo heel veel aan de hand? (Ben een newby dus heb er totaal geen verstand van.)

Ik begrijp dat een betere koeler voor optimalisatie van het systeem raadzaam is maar heb op dit moment niet de indruk dat dit de oorzaak kan zijn van de drops / clippings in cubase. Zelf heb ik sterk het gevoel dat er ergens iets met Windows en/of Cubase instellingen niet lekker zit waardoor die de weg kwijt raakt.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:42
wat gebeurd er precies,wat tripped er word het systeem traag, krijg je foutmedling ect?

systeem moet ruim genoeg zijn voor wat je ermee doet, dat is sowieso een feit voor mij dan.

Met de eerste hit op google zie ik dat het programma zelf ook niet echt vrij is van bugs?
Alles geupdate?dus Cubasse en ook Windows?

[ Voor 63% gewijzigd door freaky35 op 08-05-2022 19:53 ]

• Schizofronic
freaky35 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:50:
wat gebeurd er precies,wat tripped er word het systeem traag, krijg je foutmedling ect?

systeem moet ruim genoeg zijn voor wat je ermee doet, dat is sowieso een feit voor mij dan.

Met de eerste hit op google zie ik dat het programma zelf ook niet echt vrij is van bugs?
Alles geupdate?dus Cubasse en ook Windows?
Ik heb inmiddels zelf ook de indruk dat de componenten los het allemaal prima aan moeten kunnen en het echt een software, drivers, instellingen in Windows en/of Cubase issue is. Iets loopt er op de achtergrond te rommelen waardoor Cubase niet de volle aandacht blijft krijgen. Ik ga als ik thuis ben nog een keer checken of Windows alle updates heeft gehad. En googlen hoe ik kan checken of alle hardware de nodige updates hebben gehad.

Trippen: De audio sporen in Cubase haperen continue. Tijden het trippen ligt de CPU op max 22%
Geheugen circa 25%, temperatuur rond 55c GPU op een paar procent

Extra aanvulling:
Ik gebruik een externe Plugin in Cubase. Deze plugin is ook standalone te draaien. Zowel standalone als in Cubase werkte het niet goed. Met de standaard plugins van Cubase liep Cubase ook vast. Op basis daarvan ben ik aan de slag gegaan met, alle audio uit te schakelen in Windows, andere externe audio interface gekocht, overbodige programma's verwijderd, internet uitgeschakeld. Uiteindelijk Windows opnieuw geïnstalleerd en alle wijzigingen nogmaals doorgevoerd en daarna ook de bios geupdate. Daarna werkte de externe plugin standalone stabiel. In Cubase was het daarna mogelijk om de externe Plugin op 2 tot 3 sporen 'redelijk' stabiel te draaien. Na een paar minuten begint het dan toch wel weer meer te haperen. Zelfde voor de plugins van Cubase zelf.

Dank in ieder geval voor alle reactie tot nu toe _/-\o_

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:11
Over welke plugin spreek je?
Welke geluidskaart heb je?

• Schizofronic
manzonderdas schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:50:
Over welke plugin spreek je?
Welke geluidskaart heb je?
Plugin: Neuraldsp Archetype Petrucci
Geluidskaart: Externe audio interface Steinberg ur24c (Daarvoor met de focusrite scarlett 2i2 in de weer geweest, dacht dat dat misschien de boosdoener was.)

• manzonderdas
welke usb poorten gebruik je?

• Schizofronic
Dat is een goeie daar ben ik ook een hele tijd mee in de weer geweest idem met verschillende USB snoeren (you never now)

Ik heb overigens ook de bluetooth muis en keyboard vervangen voor de bedraden variant omdat bluetooth weer storing kan geven op het audio signaal.

De Audio interface is nu aangesloten op de rode vakje USB poort (B aansluiting) ik dacht dat die 3.2 gen 2 is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDhlVcnJjojd8xt3_r2MKXsG3EQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6aURdxQC0qC34TBVhuJUFLBr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Schizofronic op 08-05-2022 21:37 ]

• manzonderdas
AISO driver? Latency issues? Dat is wat het eerste probleem dat ik tegenkom op google met die plugin

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12-2025

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Probeer eens je WLan kaart er eens uit te halen en kijken of dat het oplost (en ook de driver verwijderen).
Check je Windows error log voor meldingen?

Draai eens LatencyMon om te kijken welke programma's voor de spikes zorgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 08-05-2022 23:57 ]

• Schizofronic
Nogmaals dank voor alle reacties _/-\o_

Onderstaand is indien ik alleen edge open heb staan met de pagina van tweakers. Ik draai hier nog geen Cubase of Plugin. Ik ga nu aan de friemel met het updaten van de drivers voor de hardware.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oSq3DDoD5hCTFseAhq5SCvqmj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wokxSMhFJXpgo17oPvqXBBBj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3WGPytmD9dAmKaA5z63QitTsHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ZcvhwBvR8b3UlJnyLuSSCOY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRdPaftpBTZaGTwMI6nUcpSBWFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khFXZBk5RZKzQZxb0JfhL6sX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcLtspHUVAuoGJXFb3o43XS9P64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LI3X1OLj3hTR61bqFErShOcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rj2MX0__L0xBWhVobhBwtes2SI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHkv364R6e6BCMUNQf91o60c.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1