Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:33
Goedendag allen,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen aan de hand van de tips voor offertes:

1. Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zcv3PxQi1w-zvQKMdrHtpPv-OdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGsA8x3Flu7x0MVHHwUCn0Lv.jpg?f=fotoalbum_large

2. Beschikbare (dak)ruimte:
60+ m2

3. Schaduw
Geen schaduw

4. Jaarverbruik
3500kWh

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A

6. Budget en doel

Budget is een mooie prijs en doel is het dak vol. (Future proof)

7. Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen, heb al genoeg aan het huis gewerkt en ik kom ongeveer 24uur op een dag tijd tekort :+

8. Bijhouden van data
Totaal opgewekte vermogen zien en niet al te veel poespas is prima.
Ik ga er niet vanuit dat ik elk uur wil zien wat mijn panelen hebben gedaan.

9. Reeds verkregen offertes
Alleen CoolBlue

10. Regio
Noord-Brabant

Het is goed te merken dat de vraag naar zonnepanelen groot is.
Vooralsnog heb ik alleen offertes van CB gehad.

Van 2 bedrijven niets gehoord en bij een ander bedrijf een belafspraak over 2 weken.

Ik heb 4 offertes van CB waarvan er 2 afvallen doordat deze parallelle schakelingen al buiten de btw regeling vallen met de huidige prijzen.
Dus geen Micro-omvormers.

Het goede nieuws is dat ik een groot garage dak heb waar 25 panelen in oost-west opstelling kunnen liggen.
2 serieschakelingen is dus helemaal perfect.

Door de ligging van de garage en het gebrek aan objecten er omheen die schaduw op het dak kunnen werpen staat er letterlijk de hele dag de zon erop 8) .

Ik heb de keus uit 2 opties:

25 x Suntech ultra V mini 405Wp
1x Growatt MOD 9000 TL3-X
Prijs 10070 (ex btw)
Serieschakeling

25x REC alpha pure black 405Wp
1x Growatt MOD 9000 TL3-X
Prijs 11.700 (ex btw)
Serieschakeling

Veelal zoek ik alles tot op de bodem uit en vraag altijd meerdere offertes aan, dat is nu vrij problematisch aangezien het zo druk is.
Wachttijden van 4-5 maanden zijn ook niet vreemd en ga er dan ook niet uit dat ik ze in de zomer al heb liggen.

Zelf heb ik het montage materiaal via webshops bij elkaar gesprokkeld met de bijbehorende zonnepanelen en omvormer.
Als ik zelf het REC systeem samenstel kom ik al op zo’n 10.500€

Dan is die prijs van CB nog niet eens zo slecht na de BTW teruggaaf.

Heeft iemand nog tips of aanbevelingen?

[ Voor 28% gewijzigd door elektriekert op 08-05-2022 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:15
Als je veel tips wilt ontvangen is het handig om het template in te vullen.
Op basis van de huidige info zou ik die goedkopere nemen, want die is goedkoper en slechte panelen zijn er eigenlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:20
REC alpha zijn wel echt goede panelen en het merk biedt goede echte garanties. Voor deze prijs is het een hele mooie deal, vaak zijn ze veel duurder €/Wp

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
Het zijn vooral de Chinese panelen die echt duurder geworden zijn, dat is hier heel goed te zien.

Het REC Alpha systeem zou door lagere degradatie in dit geval gewoon het extra geld waard kunnen zijn... Na 20 jaar dan wel.

Het suntech vind ik niet heel scherp... Het REC systeem is redelijk netjes voor wat geboden wordt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Smobbo schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:43:
Als je veel tips wilt ontvangen is het handig om het template in te vullen.
Op basis van de huidige info zou ik die goedkopere nemen, want die is goedkoper en slechte panelen zijn er eigenlijk niet meer.
Zal ik nog even doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Let op met zelf aanschaffen dat de omvormer wel leverbaar is, er heerst nogal wat schaarste, anders zit je 4 maanden te wachten met je panelen en is de zomer om.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Ronald schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:07:
Het zijn vooral de Chinese panelen die echt duurder geworden zijn, dat is hier heel goed te zien.

Het REC Alpha systeem zou door lagere degradatie in dit geval gewoon het extra geld waard kunnen zijn... Na 20 jaar dan wel.

Het suntech vind ik niet heel scherp... Het REC systeem is redelijk netjes voor wat geboden wordt.
Dat vond ik ook, er zit een flink prijsverschil tussen de suntech en de REC zo’n 120€
Dat is in de offerte van de suntechs niet echt te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
Rol-Co schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:11:
Let op met zelf aanschaffen dat de omvormer wel leverbaar is, er heerst nogal wat schaarste, anders zit je 4 maanden te wachten met je panelen en is de zomer om.
Vanwege tijdgebrek en de btw regeling ga ik de installatie laten uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Inmiddels een volgende offerte ontvangen.
8800 ex btw.

21 panelen (DMECG) elk 400Wp op Zuid onder een hoek van 12 graden.
De panelen hebben een Imp van 13,19A en een Vmp van 30,35V
2 strings.
De omvormer die erbij geleverd wordt is de de SAJ R5-10K-T2

Wat mij op valt is dat de omvormer zwaar over gedimensioneerd is ipv onder.
Max Pv power array = 15000Wp. (21 panelen = 8400Wp)
MPPT voltage range = 150V tot 950V

Uit het forum had ik al gehaald dat je liever onderdimensioneerd aangezien je toch nooit je Wp gaat halen maar eerder rond de 85% Max zit. (In de zomermaanden)

Bestaat de kans dat ik nu veel procenten ga laten liggen in de ochtenden/avonden door de slechtere opstart?
(Wellicht is deze bewoording niet helemaal correct)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:54
elektriekert schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:18:
De omvormer die erbij geleverd wordt is de de SAJ R5-10K-T2

Wat mij op valt is dat de omvormer zwaar over gedimensioneerd is ipv onder.
Max Pv power array = 15000Wp. (21 panelen = 8400Wp)
MPPT voltage range = 150V tot 950V

Uit het forum had ik al gehaald dat je liever onderdimensioneerd aangezien je toch nooit je Wp gaat halen maar eerder rond de 85% Max zit. (In de zomermaanden)

Bestaat de kans dat ik nu veel procenten ga laten liggen in de ochtenden/avonden door de slechtere opstart?
(Wellicht is deze bewoording niet helemaal correct)
Deze omvormer heb ik ook hangen bij een systeem van 8125Wp, verdeeld over 2 strings met een string op zuid en de ander op west. Het is een degelijke omvormer, start bij mij snel op en gezien de opbrengst heb ik niet het idee dat ik iets verlies aan efficiency. Hou er wel rekening mee dat er een ventilator in zit die aanspringt als die warm wordt.
Als ik zou moeten kiezen tussen Growatt en SAJ zou ik SAJ kiezen. Ik heb ook een kleine Growatt hangen, werkt prima, maar geeft toch een minder solide indruk.

[ Voor 8% gewijzigd door Tupolev op 12-05-2022 23:43 ]

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Tupolev schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:35:
[...]

Deze omvormer heb ik ook hangen bij een systeem van 8125Wp, verdeeld over 2 strings met een string op zuid en de ander op west. Het is een degelijke omvormer, start bij mij snel op en gezien de opbrengst heb ik niet het idee dat ik iets verlies aan efficiency. Hou er wel rekening mee dat er een ventilator in zit die aanspringt als die warm wordt.
Als ik zou moeten kiezen tussen Growatt en SAJ zou ik SAJ kiezen. Ik heb ook een kleine Growatt hangen, werkt prima, maar geeft toch een minder solide indruk.
Bedankt voor het delen van je ervaring! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Tupolev schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:35:
[...]

Omvormer komt dan in de garage te hangen dus dat is geen probleem :9

Qua functionaliteiten, hoe vind je de Growatt?

Het aanbod van het systeem is via Zonneplan die hun eigen firmware gebruikt op de SAJ.
Ze geven 10 jaar garantie evenals de firmware’s e.d. En lifetime 4G connectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:54
elektriekert schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:38:
[...]

Omvormer komt dan in de garage te hangen dus dat is geen probleem :9

Qua functionaliteiten, hoe vind je de Growatt?

Het aanbod van het systeem is via Zonneplan die hun eigen firmware gebruikt op de SAJ.
Ze geven 10 jaar garantie evenals de firmware’s e.d. En lifetime 4G connectie.
Het instellen van de wifi stick van Growatt is niet erg gebruiksvriendelijk. Het duurde even voordat ik de wifi en de app aan de praat had. Qua functionaliteit is de app karig. Er zal vast meer mogelijk zijn, maar zolang alles werkt heb ik daar geen behoefte aan. Ik stoor me vooral aan de installateursaccount die je voor voor dingen nodig hebt. Maar als je het laat installeren zul je daar waarschijnlijk geen last van hebben.
In dat opzicht werkt Solis een stuk beter, en kun je ook alle data via een web interface bekijken.
De app van Zonneplan is in principe ook basic, maar werkt wel wat makkelijker. Voor mij zijn dat echter bijzaken, ik koop zo’n wifi stick enkel voor eventueel troubleshooting en om nog eens te kijken of mijn bierviltjesberekening voor de opbrengst klopt.

Engineering

Pagina: 1