Voorbereiden elektrische gordijnen nieuw te bouwen huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 13:25
Goedemiddag,

We zijn bezig een huis te bouwen met een architect en aannemer. Een van de dingen die we hierin willen aanbrengen zijn elektrische gordijnen(railsen) zodat deze dmv het koppelen aan onze domotica of een losse app bediend kunnen worden. Voor nu willen we dit alleen tijdens de bouw voorbereiden zodat we later de elektrische gordijnen kunnen plaatsen als het huis af is(zal ivm budget wat later worden).

Nu heb ik al heel veel dingen uitgezocht en contact gehad met verschillende leveranciers en winkels maar krijg ik eigenlijk elke keer een ander advies. Aangezien hier op dit forum de meeste net zoveel van gadgets en automatisering houden als ik zijn er vast ervaringsdeskundigen die hun ervaring en tips met mij willen delen.

Het huis wordt een vrijstaand huis met veel glas en de gordijnen willen we als volgt gaan plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrOaJ0pFAP4Nd9u4yMa-Var-Y_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WEksUQLxgCYMWaAYypMWbzRZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8L1H9TePdKqRJU1NVC7c0b8n2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/06rHcb2MQuKBIls4ASqbu8RY.png?f=fotoalbum_large

Het huis zal er als volgt uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QH4ylQTCS2po-w0e804ZDkJHfs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1hMWhd9AywDsHo2Zt7aOrODK.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAUz_1d46HxNSmi50PBEhk5azJU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/y1Wc4WTLjeKUprfCbSA9AVc2.png?f=fotoalbum_tile

Mijn vraag is hoe kan ik het best de stroom (en in het geval ik iets mis ook andere dingen) kan voorbereiden zodat ik dit later netjes kan aansluiten en geen last heb van de kabels, maar in het geval dat ik achteraf het toch net iets anders doe ik niet met een gat of stopcontact op een rare plek blijf zitten. Ik heb tot nu toe de volgende adviezen gekregen:
  1. Elektra buis uit de muur laten komen op de plek waar de motor komt(G in de plattegronden) en naar het dichtsbijzijnde stopcontact laten lopen, hier de kabel van de motor doorheen trekken en aansluiten op het stopcontact
  2. Stopcontact plaatsen 20 a 30cm onder het plafond op de plek waar de motor komt(G in de plattegronden)
  3. Elektra buis uit het plafond laten komen op de plek waar de motor komt(G in de plattegronden) en naar een centraaldoos laten lopen, hier de kabel van de motro doorheen trekken
Wat is in jullie ervaring de beste en netste manier om dit voor te bereiden en moet ik nog aan andere dingen denken? En moet bij de meeste producten rekening houden met een stekker(die in een stopcontact moet komen) of een aantal draadjes die ik op een stroom punt kan aansluiten?

Daarnaast de vraag: Hoe weet ik wat de plek waar de motor komt precies? In het geval dat het gordijn voor de ramen hangt en eindigt bij de muur lijkt me dit simpel. Maar in het geval de gordijnen weggehangen worden voor een muur(zoals aan de achterkant met het tussenmuurtje), hoever dient de rails dan over te steken voorbij het raam? Ik wil namelijk voorkomen dat het stroompunt te ver voorbij de rails zit en je deze later ziet of dat het gordijn voor een van de schuifpuien hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-05 22:40
Ik zou optie 3 doen. Een stekker of wago klemmen, maakt voor de instalatie niets uit. Een centraaldoos is strakker af te werken dan een wcd aan t plafond. Daarnaast trek je de stekker er niet per ongeluk uit waardoor je gordijnen magisch niet meer werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:32
Ten eerste complimenten met het mooie ontwerp van het nieuwe huis. Heb zelf geen ervaring met elektrische gordijnen maar wie weet komt het ooit nog. Heb dan wel weer ervaring met een bedraad KNX systeem voor de plafond en buitenlampen.

Optie 1 zou ik eigenlijk alleen kiezen wanneer je een bestaand huis heb waarbij je met een muurfrees achteraf een loze leiding wilt aanleggen.

Optie 2 is voor degene met twee linker handen die nog nooit een stuk gereedschap hebben vast gehad en iets plug en play willen.

Optie 3 is de meest logische optie als je op een goedkope manier de beschikking wilt hebben over stroom tpv de gordijnrails.

Optie 4 zou ik echter prefereren. En dat is een loze leiding vanuit de meterkast (uitgaande dat daar het hart zit van het Domotica systeem) naar het plafond/de neg van het kozijn. Behalve stroom kan je hier dan ook de bedrading voor de aansturing van het systeem door laten lopen. En wanneer het systeem een ander voltage nodig heeft is dit ook gewoon nog mogelijk.

Misschien ook iets om over na te denken. Een loze leiding naar de buitengevel voor een licht/temperatuur sensor om het systeem te laten bepalen wanneer de gordijnen open/dicht mogen.

Voor de positie waar de loze leiding dient uit te komen kan ik alleen maar adviseren om een leverancier van een dergelijke gordijnrails te raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Hoi bedankt voor de input, optie 3(of optie 4) klinkt als de beste optie dan. Ik wil gebruik maken van Zwave(fibaro wat ik meeneem uit mijn bestaande woning) om deze reden denk ik niet dat het heel nuttig is deze buizen naar de meterkast door te leggen ipv naar een bestaand stroompunt.

Maar als ik voor optie 3/4 ga, dan blijf ik met het probleem zitten waar dit exact moet komen(hoever van de muur/het raam), is er echt niemand hier die daar ervaring mee heeft?

De leveranciers(winkels) konden me tot nu toe niet echt veel hierover vertellen. Ik ga nog eens proberen met een fabrikant hierover contact op te nemen mogelijk hebben die meer kennis hiervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:16
Wij hebben de aansluiting in de gevel of /zijmuur op ongeveer 20cm onder het plafond vlak naast het raam.
Als je een nette inbouw WCD hebt maakt het toch niet heel veel uit waar die achter het gordijn op de muur is? Het gordijn zit er toch voor en hangt altijd een stuk van de muur. Anders voor de tussenmuur oplossing doe je 2x30cm uit het midden?

Mijn advies is, neem die handmatige gordijnen en jaloezie ook meteen mee. Dat zijn 5 extra leidingen, dat zijn de kosten niet op het totaal. Heb je wel het gemak van al neem je het pas later in gebruik.

Wil je het echt mooi doen vergeet dan ook de schakelaars op de muur niet mee te nemen voor de bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-02 00:58
Ik heb het zo, wcd in het plafond en een doosje achter het gordijn met een Fibaro schakelaar die de railmotor aanstuurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuruNn2LF9KhcAoD2wTaeS0xOhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aLgjkYjydCYIQhtKRdXT1Wv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
@Boel-Shit en @ruudvee heel erg bedankt voor jullie ervaring.

@Boel-Shit heb je dan een stopcontact/muurdoos of een buis hier uit de muur laten komen. Wel een goed punt om de andere ramen ook mee te nemen. Alleen dan ziet het er misschien wel raar uit als er een gat in de muur zit waar later nog iets voor moet komen.

@ruudvee dat ziet er goed uit. Dat is inderdaad nog een punt waar ik niet aan gedacht had dat in het geval er geen ingebouwde module in de motor zit ik een losse fibaro module moet nemen, die ook weer ergens geplaatst moet worden, vanuit dat oogpunt zou een muurdoos handiger zijn. Welke gordijnrails gebruik je precies in combinatie met fibaro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 19:40
Bij elektrische gordijnen hangt de motor onder de rails en doorgaans achter het gordijn. De precieze positie voor de elektra maakt niet uit, want dat hangt dan ten aller tijden achter het gordijn en kun je meestal wel uit het zich wegwerken.

Je geeft aan Fibaro te willen gebruiken, dus dan zal je de motor waarschijnlijk net als zonnewering willen aansturen (2 schakeldraden plus nul en eventueel aarde; volgens mij ook wel "DCT" genoemd). Dan moet je dus regelen dat die 3/4 aderige kabel naar je Fibaro module (of Fibaro Walli) kan komen en vandaar uit van stroom wordt voorzien.

Er zijn ook diverse opties, waarbij de motorunit zelf slim is. Veel 433MHz, maar ook Zigbee en Z-Wave. In dat geval is simpelweg elektriciteit nodig.

De verschillende gordijnrailssystemen hebben allemaal verschillende afstanden. In de specificaties zie je per rails hoeveel ruimte er aan beiden kanten nodig is. Aan het einde van de rail heb je al snel 10 centimeter ruimte waar de motor hangt/waar de riem in de rails zijn keerpunt heeft. Maar om het gordijn niet voor het raam te hebben moet je simpelweg genoeg ruimte hebben voor het gordijnpakket + eventueel enkele centimeter extra. Dat probleem heb je alleen bij de 2 gordijnrails onderaan de begaande grond. Ik geloof dat je nu al zo'n ~50 centimeter ingetekend hebt. Ik heb op een rails van 3,5 meter zo'n 2 x 35 centimeter ruimte nodig voor het gordijn + motor. De ingetekende extra ~75 cm lijkt mij niet onredelijk voor de rechter rails.

[ Voor 5% gewijzigd door Groentjuh op 09-05-2022 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaez
Top! Heel erg bedankt voor de ze informatie @Groentjuh . Ik denk dat ik wel een redelijk idee heb van de mogelijkheden nu. Het muurtje is totaal 2,15m lang. Het raam aan de lange kant is 4,26m breed en het korte stukje tot de hoek 2m.

Als ik de verhouding van hierboven zou aanhouden(3,5/0,7 =5) dan zou het grote raam 85cm + nog iets extra = 1 meter uitkomen. En het kleine stukje 40cm voor het muurtje.

Dan kan ik hier een muurdoos maken waar mogelijk de module al in kan of een buis uit muur/plafond die naar het stopcontact/meterkast gaat en hier de module inbouwen. In het geval dat ik een motor neem inclusief z-wave module is alleen de stroom dan inderdaad nodig.

Voor de rails zat ik zelf te denken aan Somfy of Forest. Het voordeel van de forest is dat deze inclusief Z-wave module in de motor gekocht kan worden. De somfy daarentegen lijkt de meest robuuste en mooist afgewerkte variant. Dit zou ik dan via het Somfy systeem zelf kunnen aansluiten en op basis van zonsondergang/spraak aansturen of via de API in de fibaro in kunnen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Beste is echt een domme rail die je met de Fibaro module slim maakt.
Alleen dan weet je Fibarocontroller de stand van je gordijn, b.v. 20% open.
Somfy kan die standen niet doorgeven aan je controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
Welke rail heb jij gebruikt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudvee
Vaez schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:34:
Welke rail heb jij gebruikt dan?
Dooya.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ligt wel een beetje aan de mate van automatisering in huis. Ik zou in jouw geval eerder kiezen voor een bedrade/centraal gestuurde oplossing dan draadloos.

Ik stuur de gordijnmotoren aan met 12v over een signaalkabel. Deze komt uit een buisje in het plafond t.h.v. de motor. De kabel gaat dan naar de meterkast waar een enkele 12v din-rail voeding hangt en 2 relais per gordijn.

Fibaro modules kun je dan voor nu in meterkast plaatsen. En ben je flexibel naar de toekomst toe.

[ Voor 25% gewijzigd door Sethro op 11-05-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb een zemismart systeem met dubbel gordijn dat links en rechts tegelijkertijd sluit/opent. Wat lastig was, was dat de ramen en zijwanden niet gelijke afstanden hebben. Ik heb toen van de nood een deugd gemaakt door de motor in de muur te bouwen (foto is tijdens het bouwen, de muren zijn inmiddels weer strak).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Onn-3udtWTT9yp-nrJXp0RXKjJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BgBSkdnA3yyOEmGqKr3S0ISW.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn ervaringen en leerpunten:
+ veel goedkoper dan de systemen van Nederlandse installateurs.
+ het inbouwen van de motor zorgt ervoor dat je de motor niet ziet, erg netjes. Ik denk dat ik zelfs een plaatje voor de motor kan plaatsen om het helemaal onzichtbaar te maken.
+ stopcontact zo dicht mogelijk bij motor. Nog mooier zou het zijn om een centraaldoos te maken, in mijn geval was het stopcontact al zo onzichtbaar dat dat overkill zou zijn. En ik kan de motor nu gemakkelijk verwijderen en monteren.
+/- ik heb het snoer ingekort om zo min mogelijk snoer in het zicht te hebben.
+ het in elkaar zetten en de montage van de rails met rubberen band ging echt heel makkelijk (en dat terwijl de rails 6 meter lang is en op 4 meter hoogte opgehangen moest worden).
- achteraf was het slim geweest om een dubbel stopcontact te plaatsen. Dan had ik er ook gemakkelijk een lichtsysteem bij kunnen plaatsen (tijdens kerstdagen).
+/- ik heb bewust gekozen voor ir en dus niet wifi/zigbee/voice. Ik kan ook aan de gordijnen trekken om de motor aan te zwengelen. Erg handig.
- ik moet wel eens de afstandsbediening resetten omdat de verbinding weg is. Dat is irritant.
- hoewel de familie vooraf skeptisch was, vinden ze het nu geweldig.

[ Voor 6% gewijzigd door KabouterSuper op 11-05-2022 14:51 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:16
Vaez schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:47:
@Boel-Shit heb je dan een stopcontact/muurdoos of een buis hier uit de muur laten komen. Wel een goed punt om de andere ramen ook mee te nemen. Alleen dan ziet het er misschien wel raar uit als er een gat in de muur zit waar later nog iets voor moet komen.
Elke kamer/locatie is voorzien een inbouwdoos met een nette blinde plaat in dezelfde serie als de wandschakelaars/WCDs waar nog geen elektrische gordijnen hangen. Dus als er nog niets hangt zit je niet naar een lelijke plek te kijken.
Zo ook de wandschakelaars op de muur. 5 inbouwdozen op de achtermuur naast elkaar maar 3 gevuld, 2 voorzien van een blinde plaat. Dat kan dan later mooi uitgebreid worden met een shelly of iets dergelijks.

Bij de bouw gekozen voor vooraf bekabeld, 5 draden. Fase/neutraal/aarde/2x schakel. Dit houdt de mogelijkheid open om te kiezen voor controller in de meterkast of WCD. Elke leiding loopt dus direct naar de meterkast.

[ Voor 5% gewijzigd door Boel-Shit op 11-05-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 14:09
Is een screen op je ramen niet handiger? Daarvan kan je de aansluiting perfect verstoppen, helemaal strak, en het houdt je huis in de zomer veel frisser.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1