2011 MBP 17" in WSOD reboot loop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05:59

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Mijn dochter's Mac is al een oudje, maar wel een zware I7 met 16GB en een SSD, dus kon nog goed meekomen. Vandaag bootte hij echter niet meer... hij geeft het apple logo, de 'chime', een korte tijd een laad indicator, de fan gaat daarbij naar 100% en na een tijdje wachten (ik gok een minuut) reboot hij gewoon weer. En dat blijft zo loopen zonder einde.

Het ding word alleen voor een beetje Youtube en tekenen gebruikt... geen zware taken. Als hij overleden is, tja, dan moet ik wat anders gaan regelen, maar dat zou erg jammer zijn. Kan ik hier nog wat mee?

Ik heb geprobeerd:

Command-R tijdens chime/booten voor recovery mode (dan duurt de laad-indicator veel langer, maar eindresultaat is hetzelfde)
Hetzelfde, maar toen zonder peripherals (zat sowieso alleen een muis en een wacom tablet aan), toen kreeg ik tijdens de recovery boot ineens een blauw scherm... met lijnen (alsof de videokaart de geest heeft gegeven).
Ik heb Clearn NVram geprobeerd (Command+Option+P+R) maar ook dat verandert niks aan de uitkomst.

Zijn er nog opties of moet ik hem voor doodverklaren? De SSD kan naar een nieuwe model toe hoop ik, zou ik nog wat met die 16GB ram kunnen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-09 13:29

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

https://support.apple.com/en-us/HT201255

Je kunt:
- safe mode
- network recovery
- diagnostics

Nog proberen, in het ergste geval ook met maar één van de twee RAM sticks (en deze wisselen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Grote kans dat de videokaart kapot is, dat hebben alle 2011 modellen van 15” en groter. Daar is geen fix voor behalve de videokaart uitschakelen in de firmware of de kaart fysiek desolderen van het moederbord.

Daarmee is-ie feitelijk een baksteen en is het tijd voor wat nieuwers.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Accretion schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:57:
https://support.apple.com/en-us/HT201255

Je kunt:
- safe mode
- network recovery
- diagnostics

Nog proberen, in het ergste geval ook met maar één van de twee RAM sticks (en deze wisselen)
Ik heb het ook nog met safe mode (shift) geprobeerd - no dice helaas.

Dat ram geheugen kan ik nog proberen maar dat is nieuw gekocht, ik acht de kans klein eerlijk gezegd.
Zeker als ik de opmerking van @nelizmastr lees ben ik bang voor het ergste :P.

Tja, dat word op zoek naar een nieuw oudje :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

HTT-Thalan schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:28:
[...]

Ik heb het ook nog met safe mode (shift) geprobeerd - no dice helaas.

Dat ram geheugen kan ik nog proberen maar dat is nieuw gekocht, ik acht de kans klein eerlijk gezegd.
Zeker als ik de opmerking van @nelizmastr lees ben ik bang voor het ergste :P.

Tja, dat word op zoek naar een nieuw oudje :P.
Neem dan wel eentje van 2014 of 2015 en anders van 2020 of nieuwer. 2016-2019 is allemaal rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
nelizmastr schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:29:
[...]

Neem dan wel eentje van 2014 of 2015 en anders van 2020 of nieuwer. 2016-2019 is allemaal rommel.
Kun je daar iets over uitwijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

HTT-Thalan schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:05:
[...]

Kun je daar iets over uitwijden?
De 2012 en 2013 modellen hebben ook problemen met de videokaart (specifiek grafische MUX) indien de Nvidia kaart aanwezig is. 2016-2019 (m.u.v. de 2019 16" ) zijn drollen met defecte beeldschermkabels, defecte SSD's, slechte toetsenborden die continu stuk gaan.

De 2014 en 2015 MacBook Pro's hebben deze euvels niet. Idealiter neem je het exemplaar met alleen Intel Iris videochip, die zijn het meest betrouwbaar en hebben geen bekende grote kwalen. Alleen de beeldschermcoating, maar dat hebben alle retina's.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 08-05-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
nelizmastr schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:11:
[...]

De 2012 en 2013 modellen hebben ook problemen met de videokaart (specifiek grafische MUX) indien de Nvidia kaart aanwezig is. 2016-2019 (m.u.v. de 2019 16" ) zijn drollen met defecte beeldschermkabels, defecte SSD's, slechte toetsenborden die continu stuk gaan.

De 2014 en 2015 MacBook Pro's hebben deze euvels niet. Idealiter neem je het exemplaar met alleen Intel Iris videochip, die zijn het meest betrouwbaar en hebben geen bekende grote kwalen. Alleen de beeldschermcoating, maar dat hebben alle retina's.
Ja dat met die coating ken ik, mijn vrouw had er een uit 2014 waarbij zich dat voordeed. Dat was eenvoudig opgelost door het scherm met listerine te poetsen.
Pagina: 1