Wifi access points in nieuwbouwappartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor een nieuwbouw appartement ben ik de locatie van de netwerk-aansluitingen aan het bedenken tbv wifi access points.

In eerste instantie heb ik drie plekken voor APs uitgekozen die enigszins uit het zicht zijn, de groene pijlen. Die APs zouden hoog aan de muur komen. Bij nader inzien vraag ik me af of het niet met twee access points zou moeten kunnen: A en B. In elk geval A zou wel aan het plafond gemonteerd moeten worden om horizontaal gezien alle kanten te bedienen.

Randvoorwaarden: Aansluitingen toevoegen in het plafond is niet mogelijk. De binnenmuren zijn van gipsblokken (7 a 8cm). Binnen de lichtblauwe cirkels mag niets aan het plafond komen te hangen hoger dan 5cm.

Zou 5 GHz-bereik met A en B moeten lukken in de omliggende kamers (excl. berging)? Nog suggesties voor een betere positionering?

Nb. afmeting hele plattegrond is ongeveer 7 bij 12.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_363_eaCe_qGd8f7-wYP81qAKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G7w5OzIRHVXii5rOKFFQ4chf.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Ultra op 10-05-2022 20:55)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Staat het appartement al in ruwbouw? Meten is altijd beter dan gokken op basis van een tekening.

Hamvraag is hoeveel signaal de binnenmuren doorlaten. Zijn ze bijna transparant, dan heb je totaal geen uitdaging en kun je makkelijk met twee of misschien zelfs een enkele AP toe. Blokkeren ze veel of al het signaal, dan heb je een uitdaging...

Verder:
drie plekken voor APs uitgekozen die enigszins uit het zicht zijn
Je schrijft dit alsof dat goed zou zijn. WiFi is een vorm van licht en je kunt dekking redelijk benaderen als je je een lamp voorstelt op de plek. Uit zicht voor jou betekent ook uit zicht van jouw apparaat.

Plafondmontage is vaak het handigst, maar je randvoorwaarden daaromheen lijken beetje tegenstrijdig met wat je zelf verderop schrijft. Je geeft aan dat er geen aansluitingen toegevoegd kunnen worden, maar wilt wel op locatie B waar ik geen plafonddoos zie plafondmontage doen.

Sowieso wil je AP's niet in een hoek plaatsen of tussen muren in. Ik vind daarom de linker twee groene pijlen en locatie A niet handig. Al laten de muren redelijk signaal door, dat zal een hoek niet doen, groot deel van de rechter twee kamers zullen zo in de dekkingsschaduw komen te staan.

Mijn onderbuik zegt dat je hier prima met twee AP's toe kunt, eentje in de buurt van B, een tweede in de rechterkamer in de buurt van stopcontact boven rechts. Maar als de muren meevallen kun je misschien alles vanaf plafond van middenkamertje dekken.

Als de muren tegenvallen gaat met name badkamer een uitdaging zijn (tegels helpen echt niet voor WiFi), waarbij je waarschijnlijk alleen signaal via de deur naar binnen krijgt. In dat geval zou ik zelfde locaties voor de twee grote kamers pakken, maar een derde AP in de gang, niet bij A, maar op het plafond voor de deur van de badkamer (net buiten blauwe cirkel). Daarmee dek je badkamer en middenste kamer via de deur.

Nog een bespaartip: ik zie hier "CAI" vermeld staan. We leven anno 2022. Zelfs kabelaar Ziggo is op all-IP over voor nieuwe installaties. Nul reden dus om coaxkabels te trekken in de nieuwbouw. Vervang die coax door een netwerkkabel of als je die al hebt, laat het geheel weg.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-09 20:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Je kunt het bedenken, maar ik denk dat het slimmer is als je ze inmeet.Op een statief en dan testen. Dan heb je dus een paar flinke einden kabel nodig, 2 accespoints, 2 statieven en een koppeling met de eerste de beste switch, of router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Het is zo nieuwbouw dat het nog in aanbouw is ;) . Ik kan helaas niet meten, maar de locatie van de gewenste netwerkaansluitingen moet wel doorgegeven gaan worden. Dwz, deze worden dan tijdens de bouw aangelegd.

[ Voor 14% gewijzigd door Ultra op 08-05-2022 15:06 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Staat het appartement al in ruwbouw? Meten is altijd beter dan gokken op basis van een tekening.

Hamvraag is hoeveel signaal de binnenmuren doorlaten. Zijn ze bijna transparant, dan heb je totaal geen uitdaging en kun je makkelijk met twee of misschien zelfs een enkele AP toe. Blokkeren ze veel of al het signaal, dan heb je een uitdaging...

Verder:
drie plekken voor APs uitgekozen die enigszins uit het zicht zijn
Je schrijft dit alsof dat goed zou zijn. WiFi is een vorm van licht en je kunt dekking redelijk benaderen als je je een lamp voorstelt op de plek. Uit zicht voor jou betekent ook uit zicht van jouw apparaat.

Plafondmontage is vaak het handigst, maar je randvoorwaarden daaromheen lijken beetje tegenstrijdig met wat je zelf verderop schrijft. Je geeft aan dat er geen aansluitingen toegevoegd kunnen worden, maar wilt wel op locatie B waar ik geen plafonddoos zie plafondmontage doen.

Sowieso wil je AP's niet in een hoek plaatsen of tussen muren in. Ik vind daarom de linker twee groene pijlen en locatie A niet handig. Al laten de muren redelijk signaal door, dat zal een hoek niet doen, groot deel van de rechter twee kamers zullen zo in de dekkingsschaduw komen te staan.

Mijn onderbuik zegt dat je hier prima met twee AP's toe kunt, eentje in de buurt van B, een tweede in de rechterkamer in de buurt van stopcontact boven rechts. Maar als de muren meevallen kun je misschien alles vanaf plafond van middenkamertje dekken.

Als de muren tegenvallen gaat met name badkamer een uitdaging zijn (tegels helpen echt niet voor WiFi), waarbij je waarschijnlijk alleen signaal via de deur naar binnen krijgt. In dat geval zou ik zelfde locaties voor de twee grote kamers pakken, maar een derde AP in de gang, niet bij A, maar op het plafond voor de deur van de badkamer (net buiten blauwe cirkel). Daarmee dek je badkamer en middenste kamer via de deur.

Nog een bespaartip: ik zie hier "CAI" vermeld staan. We leven anno 2022. Zelfs kabelaar Ziggo is op all-IP over voor nieuwe installaties. Nul reden dus om coaxkabels te trekken in de nieuwbouw. Vervang die coax door een netwerkkabel of als je die al hebt, laat het geheel weg.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
dion_b schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:06:

Nee, meten op locatie gaat echt niet lukken :( . Misschien moet ik op zoek naar een vergelijkbare muur ergens.
Verder:

[...]

Dat was de eerste overweging, uit zicht (boven hoge kasten). Dat bijt inderdaad met de signaalkwaliteit , vandaar de vraag over A/B.

Er kunnen geen wijzigingen aan plafond gedaan worden tijdens bouw, wel aan de meeste muren. Plaatsen van data-aansluitingen hoog aan de muur kan dus wel; daarmee zou een AP uiteindelijk wel tegen het plafond gemonteerd kunnen worden, met een lelijk kabeltje ernaartoe.
Die worden inderdaad al aangepast :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Ter aanvulling, de hele muur links op de tekening is prefab. Daar kan dus net als in het plafond geen data-aansluiting aan worden toegevoegd (tijdens de bouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Dan zou het op zoiets kunnen uitkomen. Dat wil niet zeggen dat alle APs er daadwerkelijk komen, wel dat de netwerk-aansluitingen ervoor worden aangelegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUPlWFGSMLcZSuKXb-ztIdmg4vU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SlNQSDgVygiebBoYQDJDtqa5.png?f=fotoalbum_large

Plaatsing van het AP tegenover de badkamer is een goede @dion_b . Nog wel afstemmen of dat daar mogelijk is (boven de deur ertegenover).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
Volgens mij zijn twee AP's meer dan voldoende.
Wij hebben hier een redelijk nieuwe drie verdieping vrijstaande woning en daar realiseer ik wifi dekking in het hele huis met enkel de ZiggoConnectbox en een extra AP erbij.

In nieuwbouw zit er meestal een raam boven elke deur die van gewoon glas is.
Gewoon glas is vrij weinig demping voor wifi.

Persoonlijk zou ik voor te laatste tekening gaan maar de twee AP's in de slaapkamers weglaten.
Te veel AP's is ook niet verstandig.

En cellenblok muren die in een appartementen worden gebruikt laten best redelijk wat wifi door, maar enkel glas en deuren( mits geen branddeuren) nog veel meer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Hmm, ik denk met 1 goed AP in de gang dat je eigenlijk alles al dekt... Er zal telkens maar 1 muur tussen zitten. Voordeel met 1 AP is dat er ook niet moet geroamd worden. Gaat tegenwoordig wel al vrij goed, maar niet roamen indien niet nodig is nog altijd beter.

Als je dan ook nog zorgt voor netwerkaansluitingen bij vaste pc/TV ben je helemaal goed.

Wat zijn de buitenafmetingen van het appartement? Want nu kunnen het muren zijn van 2 meter of 8 meter.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
afmetingen is nauwelijks van belang, het enige wat van belang is het soort muur en de bijbehorende demping.
In open ruimte zonder obstakels kan wifi makkelijk 30m overbruggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:33:
In nieuwbouw zit er meestal een raam boven elke deur die van gewoon glas is.
Gewoon glas is vrij weinig demping voor wifi.
Thx. In dit geval geen glas boven de deuren, en inderdaad geen branddeuren.
Dan lijkt een opzet zoals in laatste plaatje alle opties te dekken, en kan later in de praktijk uitgeprobeerd worden hoeveel APs daadwerkelijk nodig zijn.

Nb. afmeting is ongeveer 7 bij 12.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:56
Met een goede router heb je waarschijnlijk
helemaal geen extra AP's nodig.
Ik (wij) hebben een groter appartement en hebben overal goed bereik op zowel 2.4 - als 5.0 Ghz.
Met de Asus RT-N66U en nu de GT- AX11000 geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40

lier

MikroTik nerd

Bergenfietsen schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:21:
Met een goede router heb je waarschijnlijk
helemaal geen extra AP's nodig.
Ik (wij) hebben een groter appartement en hebben overal goed bereik op zowel 2.4 - als 5.0 Ghz.
Met de Asus RT-N66U en nu de GT- AX11000 geen enkel probleem
Volledig afhankelijk van wat je eisen en wensen zijn. Er zijn (inderdaad) mensen blij met een one-trick-pony, ik gruwel bij het idee (maar ben dan ook een echte Tweaker :9 ).

Wifi is afhankelijk van teveel zaken om blind iets aan te kunnen raden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
In dit geval wordt het waarschijnlijk (vanwege eigenwijs) een router/modem-combi of router op dezelfde plek als modem. Dan zit de router op een heel onhandige plek voor wifi (namelijk de badkamer tussen router en grote slaapkamer).

[ Voor 4% gewijzigd door Ultra op 09-05-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met A&B moet het echt wel lukken, of gaat dit om een woonkamer van 15x22?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Ben(V) schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:04:
afmetingen is nauwelijks van belang, het enige wat van belang is het soort muur en de bijbehorende demping.
In open ruimte zonder obstakels kan wifi makkelijk 30m overbruggen.
Het is dan ook geen open ruimte. Als er een muur is, haal je die 30m totaal niet meer en dan is het wel van belang of er na die muur 3m is of 6m

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultra
  • Niet online
jadjong schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:51:
Met A&B moet het echt wel lukken, of gaat dit om een woonkamer van 15x22?
Afmeting totaal is ongeveer 7 bij 12, dus gaat goed :) .
(Stond al in een eerder comment. Net ook aan TS toegevoegd.)
Pagina: 1