Lamp buitentafel maken, waterdicht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-12 07:09
Vraagje voor elektra experts :-)

Ik wil voor onze tafel in de tuin (niet overdekt!) zo’n soort frame met lampen maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8BnM8SlqMPu-RzM-_aoixbxGva4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjYnfzZ5gkH2Ro6T6QQvMT7j.jpg?f=fotoalbum_large

Het frame is geen punt. Maar geschikte lampen zoeken een uitdaging. Wat ik kan vinden is allemaal voor binnen.

Nu vraag ik me af, als ik zo’n soort lamp koop (voor binnen) en de plafond plaat netjes waterdicht in een doosje maak met stroomtoevoer, is het dan nog een probleem dat de fittingen dus eigenlijk voor binnen bedoeld zijn? Mijn indruk is dat daar normaal niet echt water in kan komen, maar wellicht toch tricky?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZOt6AU3hd4cq-VWlrmKC06adSM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lXBrl6XvHnwqISTPsYfMXgiC.webp?f=user_large

Wat ik wel kan vinden voor buiten is “gewoon” prik licht. Echter daarmee heb je niet per fitting een langere draad, dus kan je lastig in hoogte verschillen tussen de verschillende lampjes…

Beste antwoord (via onne op 08-05-2022 15:39)

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-12 14:29
Voor buiten gebruik zou ik iets pakken wat ook echt voor buiten gebruik geschikts is.
Wellicht een optie om te zoeken naar (led) lampen met een aangegoten kabel? Of anders, je kunt ook losse prikkabels kopen en daar de juiste fittingen opzetten. even een google actie hier
Wellicht dat je daar verder mee kunt?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-12 14:29
Voor buiten gebruik zou ik iets pakken wat ook echt voor buiten gebruik geschikts is.
Wellicht een optie om te zoeken naar (led) lampen met een aangegoten kabel? Of anders, je kunt ook losse prikkabels kopen en daar de juiste fittingen opzetten. even een google actie hier

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kort antwoord, ja dat is een probleem. Daar zal gewoon super makkelijk water in komen langs de draad.

Maar als ik op fitting waterdicht zoek vind ik er meerdere.

Zou ik daarna wel alleen volledig glazen lampen in doen ivm waterdichtheid.

• onne
Sparkiee schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:45:
Thanks, die was ik niet tegengekomen, dat kan werken! Zijn ook in meerdere lengtes zie ik. Wel wat stugger en minder elegant dan flexibele kabel maar wel eenvoudig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rp5EBNiBX7mvRMVD--NVIM6rHpI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F9XDOllWSjYNEPiRT27oabTT.jpg?f=user_large

• onne
Septillion schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:47:
Kort antwoord, ja dat is een probleem. Daar zal gewoon super makkelijk water in komen langs de draad.

Maar als ik op fitting waterdicht zoek vind ik er meerdere.

Zou ik daarna wel alleen volledig glazen lampen in doen ivm waterdichtheid.
Thanks helder verhaal, gewoon niet doen dus. Ja er zijn voldoende fittingen voor buiten te vinden, maar wil eigenlijk iets “door kunnen lussen” zoals met prikspots. Anders eindig ik met 8 of 10 kabels die netjes bij elkaar moeten komen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:02
onne schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:07:
[...]

Thanks, die was ik niet tegengekomen, dat kan werken! Zijn ook in meerdere lengtes zie ik. Wel wat stugger en minder elegant dan flexibele kabel maar wel eenvoudig.
[Afbeelding]
Die aftakblokken ga je toch nooit netjes in zo'n slank rond frame krijgen?
onne schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:09:
[...]

Thanks helder verhaal, gewoon niet doen dus. Ja er zijn voldoende fittingen voor buiten te vinden, maar wil eigenlijk iets “door kunnen lussen” zoals met prikspots. Anders eindig ik met 8 of 10 kabels die netjes bij elkaar moeten komen.
Lijkt me ideaal! Gewoon de snoeren lang genoeg nemen en door de 2 staanders naar beneden laten lopen. Schroef je onder de tafel twee waterdichte kabeldozen en je bent klaar toch?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Septillion

Septillion

Je hebt ook waterdichte kabelverbinders en ze ook als T-splitters.

Maar die prikkabel met hanglampen is ook best een nette oplossing d:)b

Betreft random Google linkjes, geen ervaring met deze units of shop.

• onne
Xander schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:13:
[...]

Die aftakblokken ga je toch nooit netjes in zo'n slank rond frame krijgen?

[...]

Lijkt me ideaal! Gewoon de snoeren lang genoeg nemen en door de 2 staanders naar beneden laten lopen. Schroef je onder de tafel twee waterdichte kabeldozen en je bent klaar toch?
Klopt, idee zou ook niet zijn om ze in het frame te krijgen, maar beetje er omheen te wikkelen.

Met flexibele kabels kan het wel in het frame, dus dat idee klinkt ook goed, dan krijg je een veel cleanere afwerking. De stroom komt van boven, en wil niet een kabelboom van 8 kabels naar boven laten lopen. Maar wat idd wel kan is onder de tafel verzamelen in doosje, en dan 1 kabel voor de voeding naar boven.

Ok 2 goede opties, ik ga er 1 kiezen en aan de slag. Dank voor het meedenken!👌

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-12 15:39
Misschien is het ook nog een optie om te onderzoeken of zulke lampen op 12 of 24 Volt kan laten werken. En natuurlijk ook niet vergeten om je frame te aarden.

-

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:51
Met ^, sowiezo je frame aarden.
Of op 12V werken, dan is het gewoon veilig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:19
Er zijn heel goedkoop dit soort lampstrengen te koop LED op batterijvoeding (met zelfs automatisch aangaan bij donker) bij bijv. de HEMA. Geschikt voor buiten, veilig en zuinig.

• Septillion

Septillion

... en geen licht :X
Pagina: 1