Gardena life start niet bij start schema

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kevig
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17-04 19:07
een paar weken terug is er een software update geweest van de robotmaaier.
Het is nu dagelijkst dat bij het starten van het schema de robotmaaier meld "verplaatsen naar het startpunt" maar er niets gebeurd.
Dit is na het parkeren bij het starten van het schema niet na het laden
wanneer dan op de robotmaaier op doorgaan wordt gedrukt verschijnt de melding "wachten" en dat blijft zo staan.
Alleen het uitzetten en weer opstarten helpt.

reactie gardena nederland:
Goedemorgen,
Waarschijnlijk een bug in de software deze bug kan helaas niet overschreven worden.
Gelukkig vinden we in de meeste gevallen een passende oplossing en/of is een reparatie mogelijk.
U kunt het defecte product aanmelden via onderstaande link. (link eruit gehaald)
Sertec 360 is onze service partner. Na aanmelding van je product ontvang je instructies hoe je het defecte product kan opsturen. Indien fabrieksgarantie nog steeds van toepassing is en het product niet defect is door slijtage of onjuist gebruik, dan is de reparatieservice gratis.

Als het product geen fabrieksgarantie meer heeft, dan ontvang je een offerte voor de reparatiekosten en kun je beslissen of je het product wel of niet laat repareren. Meer antwoorden op veelgestelde vragen kun je lezen in onze FAQ

Ik had wat moeite met deze reactie.
1. een bug die na een update niet kan worden overschreven???
2. Opsturen?? de update kwam via het internet en voor de bugfix moet ik hem opsturen??
3. garantie?? al is de garantie al 100 jaar verlopen en heb ik met een hamer gaten geslagen in het apparaat dan is het nog steeds een software update die zij hebben uitgevoerd waardoor het apparaat niet meer werkt!

maar toch maar gemaild naar hun service partner.
Hun reactie:
een formulier wat ik moest invullen met alle maaier gegevens, kopie aankoop bewijs, datum aankoop enz
ik heb dat braaf ingevuld en direct teruggestuurd.
zodra ik antwoord heb laat ik het jullie weten en ook hier hameren op garantie anders offerte etc

door mijn ontevredenheid en omdat ik in duitsland woon heb ik dezelfde vraag hierna ook maar bij gardena duitsland gesteld.
hun antwoord (vrij vertaald uit het duits):
Het spijt ons voor de overlast. heeft u mischien de eco mode aanstaan? het lijkt erop dat er een software fout is in combinatie met de eco mode. er wordt op dit moment parallel aan uw klacht een onderzoek naar deze fout.
Voor het moment raden we u aan de eco mode te deactiveren en zodra de softwarefout is opgelost zal die vie een update verspreid worden.

ik heb de eco mode gedeactiveerd en de maaier werkt weer als vanouds, nu maar wachten op de update.

ik vind het kwalijk dat gardena dit behandeld als een garantie zaak.
Het zou een geweldig verdien model zijn, ik maak een smart apparaat, geef het een update waardoor het niet meer werkt en reken vervolgens geld om de fout op te heffen.
werkt ransomeware niet hetzelfde?
en dan het opsturen!!!, dit is bizar!!
Ik heb onder leiding van diverse helpdesks de meest vreemde en onbegrijpelijke dingen moeten doen met mijn computers, smartphone, sat ontvangers, smartwatch, home automations enz
maar nog nooit was de eerste reactie stuur maar op!
stel voor dat ik niet verder had gevraagd en de maaier had opgestuurd.
uit het antwoord van gardena duitsland blijkt dat de bug nog niet gefixed is en een bugfix kan rustig weken tot maanden duren.
al die tijd zou ik niet kunnen maaien, en zou ik een maaier moeten huren (heb de mijne verkocht ivm een robotmaaier) terwijl de workaround "zet de eco mode uit" voldoende zou zijn.

ik hoop dat ik hier enige mensen mee kan helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derrobbie21
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-05 16:12
Inderdaad heb je er mee geholpen.
Ik zat ook al enige tijd met precies jou probleem.

Bedankt voor je tip, en we wachten maar af op een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desty98
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-02 10:05
_/-\o_ exact zelfde probleem met 2 robotmaaiers...alles geprobeerd, hard reset, 2e gateway (had ik nog op zolder liggen). Behalve dit dus.. Maaiers gedisconnect van de smart gateway had probleem wel opgelost, maar ja daar heb je geen smart robotmaaier voor gekocht.
Omdat (lang verhaal) ik er 2 heb met exact zelfde probleem had ik al wel bedacht dat het dus eigenlijk niet aan de maaier zelf kon liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buman
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-03 13:26
Hier hetzelfde probleem, alhoewel het bij mij soms wel werkte en soms (vaker) niet.

Sinds de updates van 31 mei (firmware van de maaier + gateway) heb ik Eco mode maar weer eens geactiveerd. En zowaar, de laatste 3 keer is de maaier prima gestart. Statistisch nog geen bewijs maar het lijkt er toch op dat ze het probleem hebben opgelost (y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Lohman
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-12-2022
Top! Dank voor de info
Met vriendelijke groet, Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjerryHoekstra
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-12-2022
Dank voor de info, bij mij ook het geval. Alleen was hij toe al opgestuurd naar Gardena aangezien het nog een garantie gevalletje was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisA_1982
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-01-2023
Hier iets verglijkbaars.
Is afgelopen week een (firmware?) update gebeurd waardoor mijn smart functionaliteit weg is. Heb niet achter die update gevraagd. App geeft aan dat het niet kan connecteren met de maaier. Als ik 'em terug wil toevoegen kan dat alleen via bluetooth. Heel de 'smart' functionaliteit is weg. De smart gateway werkt en toont zelfs in de app.

Heb toestel bijna 3 jaar en is de tweede keer dat door een software fout het toestel niet meer naar behoren werkt. Vorige keer (2021) heb ik 'em moeten retourneren.

Bende prutsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:18
Ik realiseer me dat dit een oud topic is. Paar maanden geleden een tweedehands Gardena robotmaaier gekocht en eindelijk geïnstalleerd. Lijkt allemaal goed te werken, maar er is een software update beschikbaar. Dan gaat het keuken natuurlijk! Toen zag ik dit topic....

Inmiddels 1,5 jaar verder, gebeuren zulke zaken nog steeds? Of hebben ze ervan geleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartieboy
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-02 10:00
Plantje1978 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:50:
Ik realiseer me dat dit een oud topic is. Paar maanden geleden een tweedehands Gardena robotmaaier gekocht en eindelijk geïnstalleerd. Lijkt allemaal goed te werken, maar er is een software update beschikbaar. Dan gaat het keuken natuurlijk! Toen zag ik dit topic....

Inmiddels 1,5 jaar verder, gebeuren zulke zaken nog steeds? Of hebben ze ervan geleerd?
Toch even op reageren. Ik heb een Smart Sileno Life, ongeveer 2 jaar oud.

Problemen met het starten heb ik ook. Echter dacht ik dat het een slecht contact was op het basisstation. Elke keer als hij niet vertrok de bedrading even losmaken en terug insteken en het was opgelost.

Nu ik dit topic zie heb ik hele andere feedback:

ECO modus staat aan:
  • robot vertrekt heel regelmatig niet zoals hierboven vermeld.
  • robot wijkt regelmatig van de geleidings draad af. vindt deze wel steeds terug.
  • het systeem van startpunten werkt bij mij niet; hij begint altijd aan zijn basis station te maaien
Als ik nu de ECO modus af zet:
  • robot vertrekt altijd en blijft niet meer hangen in de 'vertrekken naar startpunt' mode.
  • robot wijkt niet meer af van de geleidings draad.
  • het systeem van startpunten werkt perfect; volgens de ingestelde verdeling kiest hij zijn startpunt
door het topic te lezen heb ik net de maaier waarvoor ik betaald heb _/-\o_
Ik denk trouwens niet dat er al iets aan veranderd is; als ik de changelog bekijk is de laatste update nog steeds van 05/2023...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje1978
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:18
Eco mode is nooit een goed plan! :) Dank voor je reactie
Pagina: 1