Access point voor inbouwdoos plafond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Hai,

Ik heb een nieuwbouwhuis met vanuit een de bouw een plafondpunt voor een accesspoint op de eerste verdieping in de hal. Ik heb me er wat in verdiept via de pricewatch, maar ik kom er niet echt uit.

Wat ik had verwacht is het idee van een rookmelder, Je schroeft een plaatje op de inbouwdoos en je draait de rookmelder erop, klik en klaar. Maar wat ik vind zijn of inbouw voor stopcontacten met een lan connector of bv dit soort aansluitingen waarbij ik volgens mij twee gaten voor in het plafond moet boren en de kabel moet dan buitenom via de zijkant.

https://image.coolblue.nl/max/2048x1536/products/1521437

Verder heb ik stroom in dat punt en wat ik dus ook raar vind is dat ik nog een extra peo adapter in de meterkast moet gaan hangen.

Daarom heb ik het idee dat ik gewoon op het verkeerde product zoek of zo, hopelijk kan iemand mij op de goede weg helpen. Ik krijg ook een kpn box 12 modem. Wensen die ik verder heb zijn:

- wifi6
- web management (lijkt me handig?)
- goed bereik op eerste verdieping en als het kan ook de zolder.

Budget 100-250 euro.

Beste antwoord (via iamcj op 08-05-2022 10:38)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-07 19:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Volgens mij kom je met de standaard mounting bracket van een Unifi AP, al een heel eind. Anders is er ook nog optioneel een wat meer profi versie te krijgen zie ik.

https://store.ui.com/coll...ofessional-mounting-plate

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCyFfAEZ1Po_eRRCjFRfmTKFv0s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3zQeBNIHnJX5RzfamtYXMQRC.png?f=user_large

De gaten "G" komen overeen met een inbouwdoos lijkt het.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:24

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Tussen de inbouwdoos en de AP zou je een klein plaatje triplex kunnen monteren.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:56

Ankh

|true

ik heb iemand met een 3d printer gevraagd een plaatjes te fabriceren waar ik mijn Unifi AP op kon klikken.
Werkt perfect. Dus je zou op die manier elk type AP kunnen plaatsen :)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-07 19:45

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Volgens mij kom je met de standaard mounting bracket van een Unifi AP, al een heel eind. Anders is er ook nog optioneel een wat meer profi versie te krijgen zie ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCyFfAEZ1Po_eRRCjFRfmTKFv0s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3zQeBNIHnJX5RzfamtYXMQRC.png?f=user_large

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Die 'stroom' in de plafond-doos kun je niet gebruiken. Access-points vinden het niet lief als ze 230V DC op d'r mieter krijgen. Je zal dus altijd met een PoE injector óf een PoE switch moeten gaan werken welke de stroom over UTP aan kan leveren. Als er al UTP bekabeling in die doos uit komt dan kun je in principe ieder type access-point gebruiken zolang het maar een access-point is wat niet afhankelijk is van een enterprisecontroller.

Zoiets bijvoorbeeld: https://store.ui.com/products/unifi-ap-6-lite

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 08-05-2022 10:18 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44
Als je een plafondpunt hebt voor een accespoint is het vreemd dat daar utp en stroom in uitkomt. Je mag namelijk die soorten niet in dezelfde doos gebruiken. Los van dat je niets hebt aan 230volt.

Zoals gezegd gewoon poe gebruiken via de utp kabel om het accesspoint te voeden. En van bijv. Unifi of een ander merk boor je desnoods 2 gaatjes op de juiste plek van de montageplaat. Je moet dan wel voor goede schroeven zorgen want die mogen vaak niet uitsteken.
(En anders boor je 2 gaatjes, 2 plugjes en monteer je het over de doos heen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Question Mark schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:14:

[Afbeelding]

Will_M schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:14:
Die 'stroom' in de plafond-doos kun je niet gebruiken. Access-points vinden het niet lief als ze 230V DC op d'r mieter krijgen. Je zal dus altijd met een PoE injector óf een PoE switch moeten gaan werken welke de stroom over UTP aan kan leveren. Als er al UTP bekabeling in die doos uit komt dan kun je in principe ieder type access-point gebruiken zolang het maar een access-point is wat niet afhankelijk is van een enterprisecontroller.

Zoiets bijvoorbeeld: https://store.ui.com/products/unifi-ap-6-lite
Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Blijft het vreemd vinden dat er geen versies zijn met een geintegreerde peo adapter, maar heeft er waarschijnljik mee te maken dat je geen netwerk en stroom door dezelfde leiding mag trekken zoals @jongetje zegt. Die unifi is qua aansluiting wat ik zoek volgens mij. Maar daar vond ik weer bij dat je daar weinig voor in kon stellen zonder unifi controller. Ik wil eigen wel 2 ssid nl bv. Klopt dat?

Heb ik met die lite ook bereik op de 2e verdieping of maak ik meer kans met de pro versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bij Ubiquiti kun je de controller op een PC / Laptop installeren en vervolgens de Access-Points configureren zoals jij dat wenst. Vervolgens kun je die controller weer UIT zetten, de AP's blijven gewoon werken én weten elkaar dan ook te vinden met exact de zelfde configuratie.

Zolang je géén Guest-Portal gaat draaien heb je de controller dus niet continue nodig om het WiFI netwerk operationeel te houden.
iamcj schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:32:
[...]
>>knip<<

Heb ik met die lite ook bereik op de 2e verdieping of maak ik meer kans met de pro versie?
Idealiter hang je per vloer / verdieping minimaal één eigen UTP bekabeld access-point op. Zo'n access-point heeft de antennes zo geplaatst dat ze naar beneden toe afstralen. Je moet het een beetje zien als een soort van 'paraplu' welke een onzichtbaar scherm heeft waaronder je WiFi dekking krijgt.

De Pro versie in deze heeft alleen meer capaciteit qua hoeveelheid gelijktijdig te bedienen clients, de LR versie (Long-Range) is bedoeld voor hoge plafonds in bijvoorbeeld magazijnen.

[ Voor 49% gewijzigd door Will_M op 08-05-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Will_M schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:36:
Bij Ubiquiti kun je de controller op een PC / Laptop installeren en vervolgens de Access-Points configureren zoals jij dat wenst. Vervolgens kun je die controller weer UIT zetten, de AP's blijven gewoon werken én weten elkaar dan ook te vinden met exact de zelfde configuratie.

Zolang je géén Guest-Portal gaat draaien heb je de controller dus niet continue nodig om het WiFI netwerk operationeel te houden.

[...]

Idealiter hang je per vloer / verdieping minimaal één eigen access-point op. Zo'n access-point heeft de antennes zo geplaatst dat ze naar beneden toe afstralen. Je moet het een beetje zien als een soort van 'Paraplu' welke een onzichtbaar scherm heeft waaronder je WiFi dekking krijgt.

De Pro versie in deze heeft alleen meer capaciteit qua hoeveelheid gelijktijdig te bedienen clients, de LR versie (Long-Range) is bedoeld voor hoge plafonds in bijvoorbeeld magazijnen.
Bedankt, dan ga ik voor de lite, op zolder komt alleen een werkstation daar heb ik ook nog zo'n devolo voor, dat werkt nu ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

iamcj schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:02:
[...]

Bedankt, dan ga ik voor de lite, op zolder komt alleen een werkstation daar heb ik ook nog zo'n devolo voor, dat werkt nu ook goed.
Dan bij deze alvast een tweetal simpele 'tips' voor je, voordat je dadelijk nummer 300.000 wordt met dezelfde vragen in het Ubiquiti Topic hier op GoT :9 :*)
  • Je kunt de Ubiquiti Controller Software maar op één apparaat gelijktijdig in een netwerk laten werken doordat de access-points zichzelf "vastknopen" áán de controller instance. Zorg er dus voor dat je het IP-Adres van die controller vast heb staan óf opnieuw in kunt stellen op het moment dat je weer wat wenst te gaan veranderen.
  • Als je met PoE gaat werken (en dat moet je met dit soort spullen): Zorg er voor dat je de juiste PoE injectoren óf een switch met het juiste PoE vermogen / budget hebt!!! (Die U6-Lite AP's vragen om 802.3af).
Suc-6 d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
Will_M schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:07:
[...]

Dan bij deze alvast een tweetal simpele 'tips' voor je, voordat je dadelijk nummer 300.000 wordt met dezelfde vragen in het Ubiquiti Topic hier op GoT :9 :*)
  • Je kunt de Ubiquiti Controller Software maar op één apparaat gelijktijdig in een netwerk laten werken doordat de access-points zichzelf "vastknopen" áán de controller instance. Zorg er dus voor dat je het IP-Adres van die controller vast heb staan óf opnieuw in kunt stellen op het moment dat je weer wat wenst te gaan veranderen.
  • Als je met PoE gaat werken (en dat moet je met dit soort spullen): Zorg er voor dat je de juiste PoE injectoren óf een switch met het juiste PoE vermogen / budget hebt!!! (Die U6-Lite AP's vragen om 802.3af).
Suc-6 d:)b
Bedankt voor de tips!

Ik heb deze erbij besteld:
U-POE-af Ubiquiti U-POE-af Gigabit PoE injector 802.3af compatible (max. 15W)
Pagina: 1