Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebakker1982
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15-09 11:31
Hoi Allemaal,
Gisteravond roken we ineens een brandigere geur in huis. We konden het niet erg goed lokaliseren en zijn gaan slapen. Midden in de nacht kwam onze zoon bij ons dat alle nachtlampjes, wekker etc uit waren. De aardlek was gesprongen.
Alle stopcontacten bij langs en uiteindelijk ook de WTW unit bekeken. De stekker eruit gehaald en de stroom er weer op gedaan.

Wat ik opmerkelijk vind is dat bij het testen van de WTW, door de stroom er weer op te doen de aardlek er niet direct uit klapt en de motor wel draait. De kast vannacht daarom even opengemaakt (stroom eraf) en daar kwam wel duidelijk de brandlucht vandaan. Hoe zou dit kunnen? Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Ik snap niet dat enerzijds iets lijkt doorgebrand, de aardlek eruit vliegt, maar als je de stroom er weer oo doet de motor gewoon draait🙄🤔.
Dank voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

ebakker1982 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:55:
Hoi Allemaal,
Gisteravond roken we ineens een brandigere geur in huis. We konden het niet erg goed lokaliseren en zijn gaan slapen. Midden in de nacht kwam onze zoon bij ons dat alle nachtlampjes, wekker etc uit waren. De aardlek was gesprongen.
Alle stopcontacten bij langs en uiteindelijk ook de WTW unit bekeken. De stekker eruit gehaald en de stroom er weer op gedaan.

Wat ik opmerkelijk vind is dat bij het testen van de WTW, door de stroom er weer op te doen de aardlek er niet direct uit klapt en de motor wel draait. De kast vannacht daarom even opengemaakt (stroom eraf) en daar kwam wel duidelijk de brandlucht vandaan. Hoe zou dit kunnen? Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Ik snap niet dat enerzijds iets lijkt doorgebrand, de aardlek eruit vliegt, maar als je de stroom er weer oo doet de motor gewoon draait🙄🤔.
Dank voor het meedenken!
Ik denk dan eerder aan iets dat slecht contact maakt. Dat kan dan (na een tijdje) heet worden en gaan smeulen, maar zal na opnieuw stekker in het stopcontact eerst weer gewoon een tijdje werken, totdat het opnieuw heet wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zit er geen verhitter element in wat slecht is?
Hoe oud is de wtw? Onderhoud? Welk type is het?
Trek de wisselaar er uit en je ziet wat meer.

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2022 09:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:38

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

is er geen lager die vast loopt
als je hem aanzet is hij stil of komt er geluid uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heb je een aardlekautomaat of losse aardlek en zekering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebakker1982
AUijtdehaag schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:03:

Zit er geen verhitter element in wat slecht is?

Hoe oud is de wtw? Onderhoud? Welk type is het?

Trek de wisselaar er uit en je ziet wat meer.
WTW is van 2004, toen het huis gebouwd is. Type Renovent HR-CF. Eens per 4-5 jaar haal ik hem grotendeels uit elkaar, wisselaar en rad goed schoonmaken. Met enige regelmaat de filters vervangen/schoonmaken.
kanaaldijk schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:04:

is er geen lager die vast loopt

als je hem aanzet is hij stil of komt er geluid uit
Ik kan niet zozeer een opmerkelijk geluid herkennen. Vaak als er een raar geluid is ben ik de eerste die het hoort in huis O-)
Accretion schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:04:

Heb je een aardlekautomaat of losse aardlek en zekering?
Zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4ARRddbG1H1EQpWErDmdnLoYw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDXi6T98HgFMaXcFihxAo5vy.jpg?f=fotoalbum_large

Net nog even een foto gemaakt met de kap open. Het lijkt erop dat het onderdeeltje in het rode cirkel wat warm is geworden… Geen idee wat dat is, en waarvoor het dient.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rQDowO0w80wkbAWEak7cJVBYqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8U6bIdIKFArj8HfvUv8EcBF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kan het slecht zien, maar is dat niet dit ding?
https://www.shoponderdeel.nl/brink-klepbediening-renovent

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
ebakker1982 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:55:
Gisteravond roken we ineens een brandigere geur in huis. We konden het niet erg goed lokaliseren en zijn gaan slapen.
Zoiets vind ik nou moeilijk om te begrijpen: het ruikt naar brand, dus je gaat gewoon slapen? Gelukkig leven jullie nog. Waarschijnlijk met dank aan de aardlekschakelaar. Rookmelders aanwezig hopelijk?

Ik zou in elk geval de stekker uit dat apparaat halen totdat er een installateur naar gekeken heeft. Dan maar even geen ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebakker1982
Dat lijkt er wel op inderdaad, niet exact hetzelfde type zo te zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPiMC6zPk044SdrOG8BD8zx1-b4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6Ffk1q71VhtDHc1r6F2oD7l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door ebakker1982 op 08-05-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebakker1982
Wilke schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:23:
[...]

Zoiets vind ik nou moeilijk om te begrijpen: het ruikt naar brand, dus je gaat gewoon slapen? Gelukkig leven jullie nog. Waarschijnlijk met dank aan de aardlekschakelaar. Rookmelders aanwezig hopelijk?

Ik zou in elk geval de stekker uit dat apparaat halen totdat er een installateur naar gekeken heeft. Dan maar even geen ventilatie.
De geur werd gisteravond minder(blijkbaar meeste schade toen al aangebracht), het komt ook nog wel eens voor als er stank van buiten naar binnen komt. Geloof mij, ik slaap niet als ik iets vermoed qua brand of water. Ik ben daar ‘allergisch’ voor. Uiteraard zijn de rookmelders aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ziet er naar uit dat de klepmotor is doorgebrand. Maar je zou ook moeten kijken of de klep/rooster niet vast zit.
(zonder de klepmotor testen)

Trek de AMP pennetjes los en draai gewoon zonder klepmotor
De 2 bevestigings gaten komen wel overeen met mijn linkje. Misschien toch niet dezelfde, maar die link hieronder wel.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-05-2022 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 19:04
Ik gok dan dat het dit onderdeel is:
https://www.brinkairshop..../renovent-hr-large/531285

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebakker1982
Daar lijkt het wel op inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebakker1982
AUijtdehaag schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:38:
Ziet er naar uit dat de klepmotor is doorgebrand. Maar je zou ook moeten kijken of de klep/rooster niet vast zit.
(zonder de klepmotor testen)

Trek de AMP pennetjes los en draai gewoon zonder klepmotor
De 2 bevestigings gaten komen wel overeen met mijn linkje. Misschien toch niet dezelfde, maar die link hieronder wel.
Weet je toevallig wat de standaard instelling van de klep is? In de beperkte handleiding van 2004 staat niet wanneer de klep open of dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee heb zo geen idee.
Heb zelf een brink flair hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebakker1982
Na een grondige schoonmaak, motortje afgekoppeld de ventilator weer aangedaan. Een van de twee motoren maakt wel een raar schrapend geluid… 🤔

YouTube: 8 mei 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Toch vind ik het wel wat vreemd dat de aardlek er uit komt, kan je nog eens goed kijken, zit er nergens water in of zo door bijv een cv afvoer o.i.d?
Dan krijg je ook van die brandplekken en veelal naar aarde dus gaat de aardlek er uit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wilke schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:23:
[...]

Zoiets vind ik nou moeilijk om te begrijpen: het ruikt naar brand, dus je gaat gewoon slapen?
ik ruik hier zo vaak iets..... neus even bij de ventilatieroosters bij de ramen.. ah komt van buiten....
maar zo slapen doe ik niet... na een kelderbrand in dec '13 (aangestoken) wordt je wel alerter..

rookmelder en een CO meter...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebakker1982
Het motortje van de bypass is denk ik al even geleden overleden. Het daadwerkelijke probleem zit in een van de motoren. De printplaat hiervan is doorgebrand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnYYHg6fQPYKVBQ0K0f7I6uldWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fmxgxwZ8gafSj1q0M9mVartW.jpg?f=fotoalbum_large

Grote probleem is nu dat onderdelen voor een wtw uit 2000 niet meer geleverd worden door brink, en dat de levertijd voor een nieuwe ligt op ongeveer een jaar aldus de installateur 😟😟😟

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-09 19:00
Dat is exit Brink en op naar een ander merk lijkt me.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ebakker1982
Noutie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:34:
Voor nu nog even niet.. Zojuist heb ik een gereviseerde motor gekocht. Dat scheelt weer weggooien van materiaal en is voordelig ook nog :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:04

_Arthur

blub

Noutie schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:34:
Dan moet je geluk hebben dat een merk/model dat je wilt nog op voorraad is. Anders is de levertijd al snel ergens tussen de 10 en 18 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetKoen
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21-09 09:54
Oud draadje maar dit sluit wel netjes aan volgens mij

Heb net een Brink Renovent uit 2003 de deur uitgedaan.
Deze maakte een hoop herrie. Heb ook overwogen om de lagers voor een relatief klein bedrag te laten vervangen.

Echter na wat onderzoek kwam ik er toch al snel op uit dat het goedkoop duurkoop lijkt.
Een nieuwe WTW die 22 jaar jonger is heeft door het voordeel van ontwikkeling van techniek en inzicht en een hele hoop technische vooruitgang gemaakt.

Heb meerdere leveranciers benaderd en uiteindelijk weer een Brink, een Flair 300 laten ophangen. Het rendement hiervan staat op 95% ten opzichte van de oude Renovent WTW uit 2003 van 45%.

De rekensommen geven aan dat ik de investering in ~6.5jaar terugverdiend heb.
Daarnaast doe ik het klimaat ook een gunst (hoger rendement is lager gasverbruik) en de veligheid van mijn gezin ook; zit niet echt te wachten op brand in een 23jaar oud apparaat.

De nieuwe brink Flair is qua geluid in huis een zegen; megaverschil. En qua stroomverbruik is het ook meteen zichtbaar.

Over 15+ jaar kan ik wellicht van 95% naar 100% of hoger rendement door wederom nieuwe technolgie..Dan maak ik de rekensommen weer opnieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GadgetKoen schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:27:
Oud draadje maar dit sluit wel netjes aan volgens mij

Heb net een Brink Renovent uit 2003 de deur uitgedaan.
Deze maakte een hoop herrie. Heb ook overwogen om de lagers voor een relatief klein bedrag te laten vervangen.

Echter na wat onderzoek kwam ik er toch al snel op uit dat het goedkoop duurkoop lijkt.
Een nieuwe WTW die 22 jaar jonger is heeft door het voordeel van ontwikkeling van techniek en inzicht en een hele hoop technische vooruitgang gemaakt.

Heb meerdere leveranciers benaderd en uiteindelijk weer een Brink, een Flair 300 laten ophangen. Het rendement hiervan staat op 95% ten opzichte van de oude Renovent WTW uit 2003 van 45%.

De rekensommen geven aan dat ik de investering in ~6.5jaar terugverdiend heb.
Daarnaast doe ik het klimaat ook een gunst (hoger rendement is lager gasverbruik) en de veligheid van mijn gezin ook; zit niet echt te wachten op brand in een 23jaar oud apparaat.

De nieuwe brink Flair is qua geluid in huis een zegen; megaverschil. En qua stroomverbruik is het ook meteen zichtbaar.

Over 15+ jaar kan ik wellicht van 95% naar 100% of hoger rendement door wederom nieuwe technolgie..Dan maak ik de rekensommen weer opnieuw
Ik ben wel benieuwd welk model dat was uit 2003? De HR 400 had een rendement van 90%.
Pagina: 1