Verflaag weg van binnenkozijnen na afplakken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:52
Na het dunpleisteren van de muren is het afplakmateriaal weggehaald door degene die de klus in mijn nieuwbouwwoning had uitgevoerd.

Toen ik later alles ging controleren constateerde ik dat er op bepaalde kozijnen afwerklijsten de verf af was getrokken. Ik ben er 100% zeker van dat de schade er nog niet was voordat hij de klus uitvoerde.

Hij heeft gele afplaktape gebruikt, echter hebben deze wel een hele week op de kozijnen gezeten want door omstandigheden is de uitvoering een week vertraagd geweest.

Nu vraag ik me af, heeft de tape te lang op de kozijnen afwerklijsten gezeten waardoor het teveel heeft gehecht ? Of zijn de kozijnen afwerklijsten gewoon slecht geverfd. Of een combinatie van beide ?

Degene die de klus had uitgevoerd is van mening dat de verf gewoon slecht is aangebracht waardoor dit is onstaan. Afplaktape zelf kan volgens hem niet de oorzaak zijn. Het feit is echter wel dat de schade er is na het uitvoeren van zijn werkzaamheden.

Ik weet nu niet of ik hem daarvoor aansprakelijk moet stellen of dat ik de aannemer moet aanspreken omdat ze slechte materiaal hebben geleverd.

Zelf de plekjes herstellen is uiteraard mogelijk maar ik ben toch benieuwd naar de oorzaak. De afwerklijsten lijken van multiplex te zijn. Er is nog niet geverfd op de muren. De zaak is afgeplakt voor het aanbrengen van dunpleister op de muren van een sinds 2 weken opgeleverde nieuwbouwwoning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bCYLJOnVIr-Xl_vIUsu4k26zaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcSLAf2ALZPZI71OPn0GYJ1u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlyE5aTwq-tQ38Lzca_afSdmWeQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L0bcXD5L7Ipgavm2X4DRlVdw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door dcell op 08-05-2022 15:49 . Reden: extra informatie toegevoegd/aangepast ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 15:49
Tape te lang laten zitten is de oorzaak.
Of de verf dan ook niet goed was durf ik niet te zeggen, maar bij een nieuwbouw woning waar gewoon kant en klaar spul ingezet is lijkt het me niet logisch.

Degene die de klus heeft uitgevoerd moet dit in principe herstellen, maar dat is natuurlijk wel compleet afhankelijk van jullie gemaakte afspraken en eventuele voorwaarden en uitsluitingen die jullie overeengekomen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Euhm tape dat fabrieksverf heeft eraf getrokken?
Wat voor soort hout is dat? Lijkt me slecht voorbehandeld voor ze schilderde.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juuls kr
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01 15:14
het kan liggen aan het te lang laten zitten met de tape of de uitvoerende heeft de tape er gewoon zonder enige zorg afgeragd,

Lego-fanboy pc-enthousiast gamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
Smobbo schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:56:
Tape te lang laten zitten is de oorzaak.
Of de verf dan ook niet goed was durf ik niet te zeggen, maar bij een nieuwbouw woning waar gewoon kant en klaar spul ingezet is lijkt het me niet logisch.

Degene die de klus heeft uitgevoerd moet dit in principe herstellen, maar dat is natuurlijk wel compleet afhankelijk van jullie gemaakte afspraken en eventuele voorwaarden en uitsluitingen die jullie overeengekomen zijn.
Mijn vermoeden is ook dat de afplaktape te lang is blijven zitten.
Damic schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:26:
Euhm tape dat fabrieksverf heeft eraf getrokken?
Wat voor soort hout is dat? Lijkt me slecht voorbehandeld voor ze schilderde.
Merantihout, welk soort verf en welk merk is niet bekend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:34

thijsco19

KTM 990 SMT

Imo/ my 0.02€:
Als het verf is dat al lang goed opgedroogd en uitgehard is dan kan het lang laten zitten van schilderstape eigenlijk niet de oorzaak zijn.
Zo goed plakt dat spul ook niet. Bij bijvoorbeeld ducttape of ander soort tape is het wel mogelijk.
De enige momenten dat je met schilderstape een onderliggende verflaag kan beschadigingen is als de verf nog niet volledig uitgehard is.
Het is immers niet voor niets schilderstape.

Dus zeer waarschijnlijk slechte stukjes in het verfwerk. Ook af fabriek prima mogelijk. Is namelijk altijd een massa product waar er niet altijd 100% zorg aan kan worden besteed.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Gezien het schrootje onder het raam heb heb je er op meer plekken last van en lijkt het mij niet helemaal terecht dat je er ergens anders neer wilt gaan leggen.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
thijsco19 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:38:
Imo/ my 0.02€:
Als het verf is dat al lang goed opgedroogd en uitgehard is dan kan het lang laten zitten van schilderstape eigenlijk niet de oorzaak zijn.
Zo goed plakt dat spul ook niet. Bij bijvoorbeeld ducttape of ander soort tape is het wel mogelijk.
De enige momenten dat je met schilderstape een onderliggende verflaag kan beschadigingen is als de verf nog niet volledig uitgehard is.
Het is immers niet voor niets schilderstape.

Dus zeer waarschijnlijk slechte stukjes in het verfwerk. Ook af fabriek prima mogelijk. Is namelijk altijd een massa product waar er niet altijd 100% zorg aan kan worden besteed.
Dat is dus het lastige. Ik kan moeilijk bewijzen dat het slecht verfwerk is dus weet ik niet waar ik moet aankloppen. Misschien toch een combinatie van slecht verfwerk en te lang blijven zitten van de afplaktape.

De kozijnen zitten er in ieder geval al zeker meer dan 2 maanden in.
Gekkenhuis schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:40:
Gezien het schrootje onder het raam heb heb je er op meer plekken last van en lijkt het mij niet helemaal terecht dat je er ergens anders neer wilt gaan leggen.
Sorry, deze begrijp ik niet. De woning is 2 weken geleden opgeleverd door de aannemer. Er is verder niks aan de kozijnen gedaan behalve dat het afgeplakt is om dunpleister aan de muren aan te brengen. Door die werkzaamheden is er schade ontstaan. Waarom is het dan niet helemaal terecht dat ik het bij een ander neerleg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:34

thijsco19

KTM 990 SMT

dcell schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:48:
[...]

Dat is dus het lastige. Ik kan moeilijk bewijzen dat het slecht verfwerk is dus weet ik niet waar ik moet aankloppen. Misschien toch een combinatie van slecht verfwerk en te lang blijven zitten van de afplaktape.

De kozijnen zitten er in ieder geval al zeker meer dan 2 maanden in.
Hoe het juridisch zit weet ik niet maar ik zou sowieso in gesprek gaan met de klusser over hoe hij het wilt oplossen.
Hij heeft tenslotte schade gemaakt, wat de oorzaak is is voor jouw minder belangrijk zolang jij daar geen aandeel aan hebt gehad (dus dat je het kozijn niet zelf hebt geschilderd).
Hoe hij het oplost met bijv. de aannemer moet hij zelf uitzoeken.
Probeer dan niet de schuld overduidelijk bij hem neer te leggen, maar vraag naar een oplossing.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:38
Als ik de foto’s bekijk lijkt het wel de kopse kant van spaanplaat? Is het een soort afwerklijst bij je kozijn?
Als normaal hout goed voorbehandeld en opgeschuurd is gebeurt dit niet zo snel.
Maar bij een kopse kant van spaanplaat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
thijsco19 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:54:
[...]

Hoe het juridisch zit weet ik niet maar ik zou sowieso in gesprek gaan met de klusser over hoe hij het wilt oplossen.
Hij heeft tenslotte schade gemaakt, wat de oorzaak is is voor jouw minder belangrijk zolang jij daar geen aandeel aan hebt gehad (dus dat je het kozijn niet zelf hebt geschilderd).
Hoe hij het oplost met bijv. de aannemer moet hij zelf uitzoeken.
Probeer dan niet de schuld overduidelijk bij hem neer te leggen, maar vraag naar een oplossing.
Even voor de duidelijkheid. De aannemer heeft geen zakelijke relatie met de klusser. De woning is projectbouw en is 2 weken geleden opgeleverd. De klusser heb ik zelf ingeschakeld om de muren te dunpleisteren.

Dezelfde klus heeft hij ook bij 2 andere buren van het project gedaan en daar is er geen schade geweest maar daar heeft hij de tape ook niet een week laten zitten.

Ik zal maandagochtend kijken of er nog iemand rondloopt van de aannemer en hem de schade tonen en vragen te stellen. Als zij het willen oplossen dan is dat mooi meegenomen maar daar ga ik niet van uit.

De klusser moet maandagmiddag de muren nog schuren en dan ga ik ook met hem in gesprek hoe we dit gaan oplossen. Ik heb hem al op de schade gewezen maar ik wilde niet in een welles nietes discussie over de telefoon. Hij was het er mee eens om het maandag te bespreken.
Frank_P schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:04:
Als ik de foto’s bekijk lijkt het wel de kopse kant van spaanplaat? Is het een soort afwerklijst bij je kozijn?
Ja in feite is het niet echt de kozijn zelf maar inderdaad de kopse kant van de afwerklijst. Het is goed mogelijk dat dit onderdeel geen meranti hout is maar spaanplaat. In de documenten staat dat de kozijnen van meranti hout zijn. Mogelijk dat dit weer ander materiaal betreft. Ik ben momenteel niet ter plekke om te kijken wat voor materiaal het is.

[ Voor 6% gewijzigd door dcell op 08-05-2022 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@dcell
Gekkenhuis schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:40:
Sorry, deze begrijp ik niet. De woning is 2 weken geleden opgeleverd door de aannemer. Er is verder niks aan de kozijnen gedaan behalve dat het afgeplakt is om dunpleister aan de muren aan te brengen. Door die werkzaamheden is er schade ontstaan. Waarom is het dan niet helemaal terecht dat ik het bij een ander neerleg ?
Ik denk dat er gerefereerd wordt aan deze plekken (deze vielen mij iig op)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRHdisBrwAFsOqvUdgIFCDeHLG0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vs05rj39iZoOS6c6rnVop9Mh.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcell
jeroenkb schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:37:
@dcell

[...]

[...]

[Afbeelding]
Ik ga later even goed kijken wat voor plekken dat zijn maar ik heb een vermoeden dat het bouwvuil. Ik kan denk ik aannemen dat een kozijn niet na 2 maanden al vocht gerelateerde schade heeft terwijl er tussendoor geventileerd is.

De woning is pas 2 weken in mijn bezit en tijdens die 2 weken is er elke dag gewoon netjes geventileerd met de ramen open. Tijdens de bouw is er na het plaatsen van de kozijnen ook gewoon geventileerd door de aannemer voor zover ik kon zien. Ik ging namelijk meerdere dagen per week even kijken en de ramen stonden vaak genoeg open.

[ Voor 6% gewijzigd door dcell op 08-05-2022 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:45
Zo te zien is er geen grondverf gebruikt. Slechte lak dekking is het gevolg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Knollie schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:14:
Zo te zien is er geen grondverf gebruikt. Slechte lak dekking is het gevolg..
Niet per se. Ik heb ook meegemaakt dat juist de (fabrieks)grondverf niet goed hecht waardoor je die meetrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@dcell Nu het toch hersteld moet worden is het trouwens mooi om overgang kozijn en muur meteen even af te kitten met anti-crack acrylaatkit. Die van Den Braven vind ik prettig (en kost geen drol).

Wat is hier trouwens aan de hand? Lijkt wel alsof de verf blaarvorming aan het vertonen is (had ik helaas ook met een kozijn, door de matige hechting icm zon en donkere verf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-v54wZmPm9tM4sj1j_yqZ8ZAbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWvhgie5QlOHqqz5LDt9DInI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door sOid op 08-05-2022 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 11:15

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Even contact zoeken met de bouwer van het huis. Die kunnen bij de fabrikant herstelkits voor deze order/kleur leveren.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

sOid schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:40:
@dcell Nu het toch hersteld moet worden is het trouwens mooi om overgang kozijn en muur meteen even af te kitten met anti-crack acrylaatkit. Die van Den Braven vind ik prettig (en kost geen drol).

Wat is hier trouwens aan de hand? Lijkt wel alsof de verf blaarvorming aan het vertonen is (had ik helaas ook met een kozijn, door de matige hechting icm zon en donkere verf).

[Afbeelding]
Den Braven is overgenomen door Bostik. Mogelijk dus nu met een ander etiket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Dit is toch een gevalletje: De kozijnen waren HARD aan een schilderbeurt toe. Niet zeuren, pak een stukje schuurpapier, een lap met amonia en een verfkwast. Regel het en ga niet lopen huilen.
Dit heeft niets te maken met 'beschadigen van de verflaag'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcell
michielRB schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:56:
Dit is toch een gevalletje: De kozijnen waren HARD aan een schilderbeurt toe. Niet zeuren, pak een stukje schuurpapier, een lap met amonia en een verfkwast. Regel het en ga niet lopen huilen.
Dit heeft niets te maken met 'beschadigen van de verflaag'.
Dit is zo opgeleverd 2 weken geleden (nieuwbouwhuis) ….

Ik mag toch verwachten dat de boel niet uit elkaar valt na 2 weken lijkt mij. Het heeft niks met huilen te maken.

Ik wil gewoon weten of dit acceptabel is en wat de oorzaak is. Er is gewoon garantie dus die kan ik dan ook aanspreken als blijkt dat er onacceptabel werk is geleverd.

[ Voor 25% gewijzigd door dcell op 08-05-2022 14:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-07 09:55
Ligt waarschijnlijk toch echt aan de gebruikte tape, ik gok deze of vergelijkbaar gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://brandwerendonline.nl/wp-content/uploads/2017/09/Seals-solutions-afplaktape-6X4.png

Die moet je niet te lang laten zitten, een vriend van mij is schilder, die zegt dat je hem meteen na het schilderen(wanneer de verf nog nat is) weer moet verwijderen en eigenlijk niet op reeds geverfde delen moet gebruiken.

Wanneer het langer moet blijven zitten of al geschilderd is gebruikt je zoiets(wel duurder), die is zelfs na een paar weken nog weer goed te verwijderen.
Afbeeldingslocatie: https://www.bestel-verf.nl/img/cloud/product/2be1d567042f6e189c56699c083d9911bcc3f7ec/0/0/1/deltec_maskeertape_gold_gele_tape-wwwbestel_verfnl.jpg

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Jorn schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:12:
Ligt waarschijnlijk toch echt aan de gebruikte tape, ik gok deze of vergelijkbaar gebruikt:
[Afbeelding]

Die moet je niet te lang laten zitten, een vriend van mij is schilder, die zegt dat je hem meteen na het schilderen(wanneer de verf nog nat is) weer moet verwijderen en eigenlijk niet op reeds geverfde delen moet gebruiken.

Wanneer het langer moet blijven zitten of al geschilderd is gebruikt je zoiets(wel duurder), die is zelfs na een paar weken nog weer goed te verwijderen.
[Afbeelding]
Zie je vaak inderdaad, goede verf, dan goedkope schilderstape bij de Action en sowieso niet 2x plakken want dat kost teveel tijd. Ik beweer overigens niet dat het hier gebeurd, maar de vraag blijft dan nog, zeker op een kozijn of je met deze tape het verf eraf zou mogen trekken.

Heb wel eens muurverf er mee afgetrokken maar lakverf moet toch wel tegen een stootje kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcell
Frank_P schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:04:
Het is geen in ieder geval geen hout. Het lijkt er sterk op dat het multiplex is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbxwKC5Zo9hw2gbFdv9AooEF2rc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvJxAQ4Zz6yAAQmcYQeUkKcv.jpg?f=fotoalbum_large
jeroenkb schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:37:

Ik heb even gekeken net en het is bouwvuil. De buurman had dit ook op zijn kozijnen en hij is al wekenlang bezig met klussen met de ramen open.
sOid schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:40:

Het lijken herstelplekken te zijn. Ik ben bij de buurman binnen geweest en die had het ook op zijn kozijnen. het lijken geen vochtgerelateerde plekken te zijn.
Jorn schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:12:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die bovenste tape is inderdaad gebruikt
SirMemeAlot schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:39:
[...]

Zie je vaak inderdaad, goede verf, dan goedkope schilderstape bij de Action en sowieso niet 2x plakken want dat kost teveel tijd. Ik beweer overigens niet dat het hier gebeurd, maar de vraag blijft dan nog, zeker op een kozijn of je met deze tape het verf eraf zou mogen trekken.

Heb wel eens muurverf er mee afgetrokken maar lakverf moet toch wel tegen een stootje kunnen.
Ik weet niet helaas niet hoe (on)voorzichtig het afplak en afhaalproces is gegaan. Ik had ook verwacht dat het verf tegen een beetje afplaktape bestand is. Zeker omdat het pas 2 weken is opgeleverd. Als het na jaren gebeurd dan kan ik het me nog wel voorstellen. Daarom was ik benieuwd naar meningen over de mogelijke oorzaak en of het acceptabel is dat zoiets is gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dcell schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:47:
[...]

Het is geen in ieder geval geen hout. Het lijkt er sterk op dat het multiplex is.

[Afbeelding]

>>knip<<
Spaanplaat / Persvezelplaat bedoel je?

Goedkoper (plaat)materiaal dan dat spul ga je niet vinden...... :>

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
Will_M schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:09:
[...]

Spaanplaat / Persvezelplaat bedoel je?

Goedkoper (plaat)materiaal dan dat spul ga je niet vinden...... :>
Wat het precies is dat weet ik niet :P Het is in ieder geval geen hout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Er is papier tape er er is schilders tape.
Het verschil is de prijs en de lijmlaag.
Schilders tape is verkrijgbaar met verschillende lijm samenstellingen persoonlijk geeft ik de voor keur aan het merk Kip maar dat is mijn keuze.
Bij het verwijderen papier tape kan dit gebeuren wat er in de foto's te zien is.

Hoe op te lossen.
Valt mijn op dat er geen grondverf te zien is.
Normaal gaat alles in de grondverf en dan komt de uiteindelijke laag er op.
Plekjes opschuren en dan voorzichtig met de "originele verf" en goede varkens haren penseel bij werken.

Offtopic
Op mijn schilders opleiding lang geleden was het afplakken uit den boze.
(ja voor spuitwerk dan mocht het wel maar dat was om de nevel niet overal te krijgen)
Met een goede kwast en een doekje kan het ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 09:52

Fiets

A.K.A. Bambi

Mogelijk is het dan een architraaf die na het kozijn is geplaatst? Dat verklaard het andere 'hout' wel.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dcell
Even een update van de situatie. Ik ben net weer langs geweest en de voorman/uitvoerder liep gelukkig nog rond want niet alles is nog opgeleverd in het rijtje. Hij heeft met mij meegekeken en eigenlijk kwamen we tot de conclusie dat de verf op de afwerklijsten wel voldoende hecht.

Hij heeft geprobeerd met zijn nagels de verf er af te krabben langs de losgeraakte plekjes. De verf kwam er niet af op die manier. Dus waarschijnlijk is de afplaktape te sterk geweest en heeft het er te lang op gezeten waardoor het teveel is gaan hechten. Wellicht in combinatie met onvoorzichtig loshalen.

Ik heb een aangebroken potje verf meegekregen zodat ik zelf de boel kan gaan herstellen d:)b vanmiddag maar even langs gaan met een paar gebakjes.
Pagina: 1