Buren hebben onze heg gekort

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superfunki
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-06 20:50
Wij wonen in een hoekhuis. Om onze tuin loopt een dikke groene heg. Een klein stukje daarvan grenst aan de oprit van de buren. Dat spul groeit best snel. Onze buren hebben al meermaals flink gesnoeid in het stukje wat aan hun oprit grenst. Waaronder het afzagen van een klein boompje.

Voor de blaadjes die overhangen op hun erf heb ik daar geen moeite mee. Vorige jaren hebben wij dat zelf netjes weg gehaald. Dit jaar hebben zij dat gedaan. Ik vind het niet helemaal prettig dat die heg en het boompje grenzend aan hun grond heel sterk werd terug gesnoeid ,(verder dan het overhangende gedeelte en zonder enig overleg), maar wilde er niet direct een al te groot punt van maken.

Op het stuk waar onze tuin grenst aan de gemeente grond, een brede stoep in ons geval, was de heg ook best dik. Hing ook wel over de grens van de stoep heen en was absoluut kandidaat om eens fris bijgeknipt te worden.

Nu hebben de buren echter, zonder enig overleg, en groot stuk van die heg helemaal gekortwiekt. Ruim over het stukje heen wat over de gemeente grens hing en zodanig dat we nu ineens ontzettende inkijk in onze tuin hebben.

Ik geloof er in dat wij verantwoordelijk zijn om onze heg netjes te knippen. Het gaat om het aangezicht van de buurt en dan is het goed als iedereen daarin meedoet. Afgelopen jaren ook netjes gedaan, dit jaar nog geen tijd voor gehad.
Maar het kan toch niet zomaar dat de buren uit ergernis iets gaan kortwieken op onze grond, en al helemaal niet als dat niet grenst aan hun perceel?

We zijn groot voorstander in goede relaties met onze buren maar het wordt ons niet makkelijk gemaakt. Mijn vraag; mag dit wat zij hier hebben gedaan?

Acties:
  • +100 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 15:49
Geen tijd steken in online je gelijk halen, gelijk vandaag ff met ze in gesprek gaan. Kopje koffie erbij en de lucht klaren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Smobbo schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:06:
Geen tijd steken in online je gelijk halen, gelijk vandaag ff met ze in gesprek gaan. Kopje koffie erbij en de lucht klaren.
Niets mis mee om even te horen hoe het in elkaar steekt of hoe anderen er tegenaan kijken voordat je dat gesprek gaat voeren. Het heeft niet zoveel met gelijk halen te maken.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nee, dat mag niet.

Ze mogen aan hun kant overhangend snoeien, meer niet. Ik zou eerst rustig gaan praten, voor je je druk maakt met je partner, en hier online.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 03-07 15:49
@FirePuma142 Snap ik, maar het lijkt me nogal logisch dat iemand niet zomaar je heg mag gaan knippen.
Het is het deel wat niet aan de buren grenst, dus wat deden ze daar überhaupt?
Weet TS zeker wie het gedaan heeft?

Dit soort gedrag geeft mij de indruk dat het kopje koffie misschien al een jaar geleden gedronken had mogen/moeten worden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
superfunki schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:03:
Mijn vraag; mag dit wat zij hier hebben gedaan?
zo ver terug snoeien niet maar ik denk ( gok ) dat het ze te lang duurt voor dat jij er aan begint en dat begint ze te irriteren

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-07 20:51
Het kan ook best zijn dat ze gewoon verstand hebben van snoeien, sommige heggen moet je juist zo terugsnoeien dat je denkt van 'oh dat komt nooit meer goed' waarna ze fantastisch mooi teruggroeien. Dus ga inderdaad even langs, en misschien kan je nog wat van ze leren over snoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Smobbo schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:11:
@FirePuma142 Snap ik, maar het lijkt me nogal logisch dat iemand niet zomaar je heg mag gaan knippen.
Het is het deel wat niet aan de buren grenst, dus wat deden ze daar überhaupt?
Weet TS zeker wie het gedaan heeft?

Dit soort gedrag geeft mij de indruk dat het kopje koffie misschien al een jaar geleden gedronken had mogen/moeten worden.
Van beide kanten is er geen kopje koffie gedronken, dus qua communicatie kan het aan beide kanten wel wat soepeler. Is ook wel een indicatie van de kans op succes van de kop koffie ;)

Des te meer reden even goed voor te bereiden alvorens je het gesprek aan gaat. Misschien is het niet nodig en ga je met een diner afspraak uit elkaar, wellicht kom je niet verder dan drie minuten bij de voordeur.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Om wat voor heg gaat het eigenlijk? Sommige snoei je inderdaad vrij ver terug.

Stel dat het niet mag, wat verwacht jij dan als redelijke oplossing? Het 'probleem' van inkijk blijft namelijk bestaan totdat het weer voldoende begroeid is.

[ Voor 61% gewijzigd door souljah1h op 08-05-2022 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superfunki
  • Laatst online: 16-06 20:50
Het gaat me niet om "gelijk halen". Als ze er zoveel last van hebben en even naar ons toe waren gekomen was ik de eerste geweest om te zeggen ' ik pak m'n trimmer en doe er wat aan'

Maar nu is onze heg zonder overleg tot de grond gekort waardoor mijn tuin niet meer is afgesloten, iets wat ik juist heel prettig vond.

Ik wil hier helemaal geen burenruzie uit laten ontstaan maar wel weten of zij met hun knipgrage handjes zomaar aan onder tuin mogen komen en dit met hen bespreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-07 23:14
bie100 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:13:
[...]

zo ver terug snoeien niet maar ik denk ( gok ) dat het ze te lang duurt voor dat jij er aan begint en dat begint ze te irriteren
Kan ik mij voorstellen, mijn vorige buren waren er ook laks mee en dat wekt irritaties op. Aan de andere kant kan is het ook wel zo netjes als de buren aan de TS hadden gevraagd wanneer hij van plan was te gaan snoeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• morritz34
  • Laatst online: 14:23
superfunki schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:23:
Het gaat me niet om "gelijk halen". Als ze er zoveel last van hebben en even naar ons toe waren gekomen was ik de eerste geweest om te zeggen ' ik pak m'n trimmer en doe er wat aan'

Maar nu is onze heg zonder overleg tot de grond gekort waardoor mijn tuin niet meer is afgesloten, iets wat ik juist heel prettig vond.

Ik wil hier helemaal geen burenruzie uit laten ontstaan maar wel weten of zij met hun knipgrage handjes zomaar aan onder tuin mogen komen en dit met hen bespreken
Het gaat je niet om gelijk halen maar vervolgens blijf je de vraag hier tot in den treure herhalen of de buren je heg mochten snoeien of niet....

Ga gewoon lekker bij ze langs en ga in gesprek met hun. Hoezo zou dit gelijk een burenruzie moeten worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Jij vind duidelijk dat het niet kan/mag, dan is het toch vrij makkelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat betreft het boompje, als die echt klein en dus relatief nieuw was: Een nieuw laagstamboompje moet op minimaal een meter van de erfgrens geplant worden. Hoger groeiende bomen moeten véél verder van de grens (stelregel evenzover als ze hoog kunnen worden, met een hoekwoning betekent dat feitelijk dat je geen hoogstamboompjes kan planten)

Qua heg klinkt het nu alsof je er een keer per jaar naar kijkt. Afhankelijk van de heg moet dit véél vaker. Een coniferenhaag moet je elk kwartaal bijwerken, of deze wordt almaar dikker (of je eindigt na een snoeibeurt met een bruine muur aan dood hout). Een beukenhaag moet twee keer per jaar bijvoorbeeld.

Onze buren hebben (naast nog veel meer) een enorme heester laten verwilderen op een halve meter van onze erfgrens vlak naast ons huis, die groeit na een snoeibeurt alleen aan onze kant binnen drie maanden weer op ons dak en is dan vier tot vijf meter hoog. Een heester hoor je jaarlijks terug te snoeien tot grondniveau of maximaal twee meter rond de erfgrens, anders krijg je er ellende mee.

Maar ga gewoon eens in gesprek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:01

Croga

The Unreasonable Man

Eerst ging het over terug gesnoeid, nu gaat het tot de grond gekort. Wat is het? Er zijn nog wel wat gradaties tussen te ver laten groeien en tot de grond toe afknippen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Croga schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:29:
[...]

Eerst ging het over terug gesnoeid, nu gaat het tot de grond gekort. Wat is het? Er zijn nog wel wat gradaties tussen te ver laten groeien en tot de grond toe afknippen.
Een foto zegt meer als duizend woorden..

[ Voor 91% gewijzigd door souljah1h op 08-05-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Tux3.14 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:26:
[...]

Kan ik mij voorstellen, mijn vorige buren waren er ook laks mee en dat wekt irritaties op. Aan de andere kant kan is het ook wel zo netjes als de buren aan de TS hadden gevraagd wanneer hij van plan was te gaan snoeien.
tuurlijk met overleg het probleem is we horen maar één kant van het verhaal mijn buren vonden het ook niet erg toen ik vroeg om te snoeien

maar dan denk ik altijd doe het zelf dan ff maar goed het scheelt als een ander het doet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:22
dit jaar nog geen tijd voor gehad.
Het is mei!

Natuurlijk dat iemand bij zo'n snelgroeiende heg en passieve buren de boel dan maar zelf bijsnoeit.

Dat er vervolgens ook iets over de erfgrens gesnoeid wordt is enerzijds bijeffect anderzijds logisch om te doen omdat anders de eerste uitgroei weer overhangt.

Idem gedeeld pad. Vaak is daar recht van overpad van toepassing en belanghebbenden kunnen dan zelf onderhoud plegen als de eigenaar van het pad danwel het groen het nalaat.

Met gesteggel om een paar cm ga je nergens komen - de blaadjes gaan er niet harder van groeien. Met kortsluiten om het voortaan zelf tijdig te doen des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
pagani schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:29:
Wat betreft het boompje, als die echt klein en dus relatief nieuw was: Een nieuw laagstamboompje moet op minimaal een meter van de erfgrens geplant worden. Hoger groeiende bomen moeten véél verder van de grens (stelregel evenzover als ze hoog kunnen worden, met een hoekwoning betekent dat feitelijk dat je geen hoogstamboompjes kan planten)
Check voor de afstand tot de erfgrens de APV. Veel gemeenten hanteren een andere grens dan die uit het BW. In Utrecht is de grens voor bomen 50 cm van de erfgrens, en voor struiken en heesters nihil.

En voor wat betreft het snoeien: als de heg op de erfgrens staat mogen ze hun kant snoeien, maar de heg niet beschadigen. Als de heg aan jouw kant staat, mogen ze overhangende takken snoeien, maar alleen na jou te hebben gevraagd je heg te snoeien en je daarvoor een redelijke termijn te hebben gegeven.

Ik snap dat je graag eerst helder wil hebben hoe het zit voor je in gesprek gaat met de buren. Dat betekent nog niet dat je het ziet uitlopen op een burenruzie. Waarschijnlijk hebben de buren zich geërgerd aan de te brede heg, en jij baalt ervan dat er nu te rigoureus gesnoeid is. Daar komen jullie voor een volgende keer wel uit.

[ Voor 33% gewijzigd door Peacefield78 op 08-05-2022 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 03-07 19:58
Mijn buren doen dat ook bij me als ik weer aan t slacken ben. Zijn wel andere dingen waar ik wakker van lig hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 14:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Buren dienen van jouw eigendommen af te blijven. Zo simpel is het. Als mensen last hebben van jouw heg moeten ze je daarop aanspreken (alhoewel voorkomen beter is dan genezen natuurlijk). Het resultaat dat jij nu inkijk hebt is natuurlijk helemaal volkomen ruk.

De oplossing is denk ik toch koffie gerelateerd. Ga een gesprek aan, bied excuses aan dat je verzuimd had tijdig te snoeien en beloof beterschap, maar geef aan dat je in het vervolg liever hebt dat ze je een berichtje sturen dan dat ze zelf gaan snoeien, vanwege de inkijk. Laat je nr. even achter zodat ze laagdrempelig kunnen appen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Rukapul schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:38:
[...]

Het is mei!

Natuurlijk dat iemand bij zo'n snelgroeiende heg en passieve buren de boel dan maar zelf bijsnoeit.
Ik heb hier in de omgeving nog geen heg gezien die (beg)in mei al snoeiwaardig is.

Maar misschien zijn die allemaal in het najaar al correct onder handen genomen.

En zelfs dan hebben de buren enkel het recht om te snoeien wat op hun erf overhangt.

[ Voor 9% gewijzigd door Frappuccino op 08-05-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14:02
Frappuccino schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:49:
[...]

Ik heb hier in de omgeving nog geen heg gezien die (beg)in mei al snoeiwaardig is.

En zelfs dan hebben de buren enkel het recht om te snoeien wat op hun erf overhangt.
Ik heb een nog vrij jonge ligusterhaag en die snoei ik twee keer per jaar. Dit jaar nog niet gedaan en hij is nu erg rommelig, dus het kan zeker. Ook de beukenhaag die wij hebben ziet eruit alsof hij gesnoeid moet worden maar die wordt twee keer per jaar door de tuinman gedaan, eind mei volgens mij. Zo gek is het dus niet om nu een heg te snoeien.

To, ik zou toch echt het gesprek aangaan met de buren. Het lijkt alsof ze steeds een stapje verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
[...]

Ik heb zelf ook al het e.e.a. gisteren moeten snoeien, dus het kan echt wel in mei :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Misschien denken de buren wel dat ze je een gunst bewezen hebben door jouw stukje ook mee te pakken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:44
Allereerst mogen buren niet de begroeiing op jouw erf snoeien. Overhangend groen mogen ze wel snoeien.

Maar: je hebt het over een heg die ook deels langs hun oprit loopt. Is dat dan bij de voortuin of zijtuin van jouw woning? Zo ja: wat zegt je gemeente/APV over erfafscheidingen rond de gedeeltes van de tuin die niet tot het "achtererfgebied" horen? Meestal mogen schuttingen en heggen (en andere aaneengesloten afscheidingen) daar niet hoger zijn dan één meter boven maaiveld.

Als jouw heg hoger was, daar waar dat niet toegestaan is en jij die heg niet onderhoudt, dan kan ik me voorstellen dat de buren er op een gegeven klaar mee zijn en hun uitzicht terug willen. Niet netjes dat er in zo'n geval vanuut de buren dan geen overleg plaatsvindt, maar het is in zo'n geval ook niet netjes dat de andere wellicht een veel te hoge erfafscheiding heeft staan die niet aan de regels voldoet.
Staat de heg in een gedeelte van je tuin wat onder het achtererfgebied valt, dan is de maximale hoogte meestal 1,8 of 2 meter.

Voor je het gesprek met de buren aan gaat, lijkt me dat het uitzoeken wel waard.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-07 23:06
Of het mag of niet doet er eigenlijk niet toe. Je moet dit soort zaken bespreken als je een beetjr gezellig wilt wonen.

De buren moeten sinpelweg vragen of je de heg wil snoeien als ze zich ergeren. Jij moet nu tegen de buren zeggen dat je ze dankbaar bent voor het snoeien, maar dat je de volgende keer het liever zelf doet omdat het nu iets te dun is naar je smaak. Bovendien vind je dat zij natuurlijk niet voor jouw heg hoeven op te draaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:24

UTM

Iris1234 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:54:
[...]

Ik heb een nog vrij jonge ligusterhaag en die snoei ik twee keer per jaar. Dit jaar nog niet gedaan en hij is nu erg rommelig, dus het kan zeker. Ook de beukenhaag die wij hebben ziet eruit alsof hij gesnoeid moet worden maar die wordt twee keer per jaar door de tuinman gedaan, eind mei volgens mij. Zo gek is het dus niet om nu een heg te snoeien.

To, ik zou toch echt het gesprek aangaan met de buren. Het lijkt alsof ze steeds een stapje verder gaan.
offtopic:
Liever überhaupt geen snoeiwerk in mei vanwege het broedseizoen van de vogels.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 08:52
Het is de laatste tijd wel raak met buren dingetjes hier op Tweakers.
Al die topicstarters kunnen beter eerst met hun buren in gesprek gaan dan hier in de pen klimmen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 03-07 19:58
[...]

De haagbeuk hier is anders al helemaal groen en begint behoorlijk te schieten. Volgende week ff de heggenschaar erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
normaal ben ik erg van leven en laten leven.
Vooral dit soort dingen als heggen, en @superfunki deed dat ook met het stuk tussen hem en de buren.
Maar als ik dan lees dat er tot op de grond is gekapt op heel andere plekken dan is dat erg vreemd. Weet je zeker dat het de buren waren en niet de groenafdeling van de gemeente?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:04
Wat heeft het voor zin om deze discussie te gaan voeren als er geen foto's worden bijgeleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-06 05:49
1 foto’s?
2 waarom gelijk een post op tweakers openen ipv even bij de buren aanbellen om het bespreekbaar te maken? De mensheid lijkt wel met de dag meer verlegen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ivow85 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:20:
Allereerst mogen buren niet de begroeiing op jouw erf snoeien. Overhangend groen mogen ze wel snoeien.

Maar: je hebt het over een heg die ook deels langs hun oprit loopt. Is dat dan bij de voortuin of zijtuin van jouw woning? Zo ja: wat zegt je gemeente/APV over erfafscheidingen rond de gedeeltes van de tuin die niet tot het "achtererfgebied" horen? Meestal mogen schuttingen en heggen (en andere aaneengesloten afscheidingen) daar niet hoger zijn dan één meter boven maaiveld.

Als jouw heg hoger was, daar waar dat niet toegestaan is en jij die heg niet onderhoudt, dan kan ik me voorstellen dat de buren er op een gegeven klaar mee zijn en hun uitzicht terug willen. Niet netjes dat er in zo'n geval vanuut de buren dan geen overleg plaatsvindt, maar het is in zo'n geval ook niet netjes dat de andere wellicht een veel te hoge erfafscheiding heeft staan die niet aan de regels voldoet.
Staat de heg in een gedeelte van je tuin wat onder het achtererfgebied valt, dan is de maximale hoogte meestal 1,8 of 2 meter.

Voor je het gesprek met de buren aan gaat, lijkt me dat het uitzoeken wel waard.
Maximale hoogtes gelden alleen voor bouwwerken, niet voor planten. We hebben hem inmiddels flink teruggesnoeid, maar tot voor kort was onze bamboe haag minstens 3,5 meter hoog. Op die plek mag een schutting maar, even uit mijn hoofd, 1,20 meter zijn. Een draadhek met een bepaalde minimale maasdiameter is soms uitgezonderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:38
OP woont toevallig in de buurt van een zekere Wok-restaurant?

Bij mij in de buurt is er recent een, volgens jouw omschrijving, soortgelijke struik flink getrimd. Dat was echter ook wel nodig omdat de struik dusdanig over de stoep hing dat je daar behoorlijk werd verhinderd te lopen. Ik kan mij voorstellen dat in zo'n situatie de buren in actie springen, zeker omdat in het geval van de struik bij mij in de buurt er al zeker twee jaar last van was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

assje schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:17:
Misschien denken de buren wel dat ze je een gunst bewezen hebben door jouw stukje ook mee te pakken.
en omdat ze er net zo'n hekel aan hebben als TS, meteen maar fors gesnoeid opdat iedereen heel het jaar klaar is.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

*troll*
Dit voegt niets toe.

[ Voor 63% gewijzigd door tweakduke op 08-05-2022 21:03 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Anoniem: 39993 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:44:
[...]

Maximale hoogtes gelden alleen voor bouwwerken, niet voor planten. We hebben hem inmiddels flink teruggesnoeid, maar tot voor kort was onze bamboe haag minstens 3,5 meter hoog. Op die plek mag een schutting maar, even uit mijn hoofd, 1,20 meter zijn. Een draadhek met een bepaalde minimale maasdiameter is soms uitgezonderd.
Er zijn in veel APV's en/of bestemmingsplannen wel degelijk maximale hoogtes vastegelegd voor planten indien deze als aaneengesloten afscheiding zijn geplaatst, zoals heggen, hagen en heesters. Dat dat wellicht in jouw gemeente niet zo is, of dat er door jouw gemeente niet actief op gehandhaafd wordt neemt niet weg dat er elders vaak wel regels gelden.

Om geen beperkingen van hoogte voor planten te hebben, moeten deze sowieso al minimaal 50cm uit de erfgrens geplaatst zijn als je ze niet onder de regels voor een erfafscheiding wilt laten vallen. Voor bomen (een beukhaag bestaat uit bomen) geldt dat deze 2 meter uit de erfgrens geplaatst moeten worden als je buiten de regels voor een erfafscheiding wilt gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Ivow85 op 08-05-2022 10:30 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:47
Zelfde situatie gehad met heg in de voortuin, klein stukje op erfgrens. Toen ging buurvrouw met haar 5-jarige dochter de heg knippen. Resultaat was om te janken. Schots en scheef, sloot niet meer aan op de rest van de heg.
Eerst was ik verontwaardigd toen ik het resultaat bij thuiskomst zag. Vervolgens aangebeld en gevraagd hoe het kwam dat het er zo uitzag. Ze gaf aan dat ze met haar dochter in de tuin was gaan werken en goedbedoeld de heg had meegenomen. Tja. Verontwaardiging weg, afgesproken dat ze de bovenkant en mijn zijde aan mij laat. (Vond ze zelf ook beter idee). Heg beetje gefatsoeneerd en die is later prima aangegroeid.
Overigens kun je een ligusterheg prima fors snoeien om de vorm beter terug te laten komen. Mogelijk zaten er aan de zijde van de buren enorme gaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 14:58

bonzz.netninja

Niente baffi

...en dan? Schadevergoeding? Taakstraf? Of wat is het plan?

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 08-05-2022 21:05 . Reden: Quote aangepast ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ivow85 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:14:
[...]

Er zijn in veel APV's wel degelijk maximale hoogtes vastegelegd voor planten indien deze als aaneengesloten afscheiding zijn geplaatst, zoals heggen, hagen en heesters. Dat dat wellicht in jouw gemeente niet zo is, of dat er door jouw gemeente niet actief op gehandhaafd wordt neemt niet weg dat er elders vaak wel regels gelden.
Zolang er niets afwijkends beschreven is en er geen sprake is van onrechtmatige overlast, mogen planten gewoon groeien. Wel - ook weer doorgaans - 50 cm van de grens planten tenzij het een gezamenlijke haag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Anoniem: 39993 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:31:
[...]

Zolang er niets afwijkends beschreven is en er geen sprake is van onrechtmatige overlast, mogen planten gewoon groeien. Wel - ook weer doorgaans - 50 cm van de grens planten tenzij het een gezamenlijke haag is.
En dat "iets afwijkends" is dus vaak van toepassing. Vandaar mijn tip om daar even naar te kijken voor TS het gesprek aan gaat, zodat hij ook weet waar hij staat in het verhaal.
Al helemaal omdat TS het heeft over een haag die "om de tuin" loopt. Dat impliceert toch wel dat de haag op of tegen de erfgrens staat en niet meer dan 50cm daarvan verwijderd is.

Een buur er op aanspreken dat hij de heg vernield heeft gaat geen constructief gesprek opleveren als je zelf ten aanzien van die heg al langere tijd 'verwijtbaar' bent omdat je hem niet kort genoeg hebt gehouden.

[ Voor 13% gewijzigd door Ivow85 op 08-05-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ivow85 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:35:
[...]

En dat "iets afwijkends" is dus vaak van toepassing. Vandaar mijn tip om daar dus even naar te kijken voor TS het gesprek aan gaat, zodat hij ook weet waar hij staat in het verhaal.
Al helemaal omdat TS het heeft over een haag die "om de tuin" loopt. Dat impliceert toch wel dat de haag op of tegen de erfgrens staat en niet meer dan 50cm daarvan verwijderd is.
Juist meestal niet van toepassing. In een APV kan wel bijvoorbeeld iets beschreven staan over het belemmeren van het zicht van verkeersdeelnemers. Maar dat zijn dan dus vrij specifieke gevallen. Is voor ons perceel al niet van toepassing, omdat er genoeg openbare ruimte is voor het zicht van het verkeer.

Onze haag loopt ook om de tuin, maar is geplant op 50cm van de grens. Moet ook wel, want anders zal hij altijd over de grens hangen. De beukenhaag in de voortuin is gedeeld met de buren. Die staat op de grens ongeveer en inderdaad stopt die 2 meter van de openbare weg.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 08-05-2022 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

bonzz.netninja schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:28:
[...]

...en dan? Schadevergoeding? Taakstraf? Of wat is het plan?
*knip*
Dergelijke escalerende adviezen geven we dus niet.

[ Voor 25% gewijzigd door tweakduke op 08-05-2022 21:05 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zoals al een paar keer gevraagd: post eens foto's want op dit moment is het voor iedereen koffiedik kijken op basis van uitleg die nogal veranderd per post.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-07 11:37
bie100 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 08:13:
[...]

Precies dit. Is jouw heg dus jij bent er verantwoordelijk voor. Als het JOUW heg groeit over HUN erf vind ik dat jij dat gezien moet hebben en zelf actie hebt moeten ondernemen. Nu hebben zij actie ondernomen en hebben ze het niet goed gedaan volgens jou? Had je het zelf maar moeten doen, kort gezegd. Volgende keer beter opletten kerel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik had ook zoiets; m'n buren hadden een boom in mijn voortuin gesnoeid zonder overleg. Ik vond het eigenlijk niet zo'n punt maar ze bedachten later dat het niet zo netjes was om dat zomaar te doen en kwamen zich verontschuldigen. Het is natuurlijk ook niet netjes, maar het moest toch gebeuren.

Resultaat: we snoeien nu elk jaar samen de boom en nog wat andere dingen in de voor- en zijtuin. Beetje ouwehoeren, beetje zagen, beetje vegen, beetje knippen. Prima middagje werk dus.

Je zou dus ook zoiets kunnen voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:13

Jean Paul

Reservebelg

Heel vervelend dat de buren zo het initiatief genomen hebben en jouw heg hebben teruggesnoeid zonder communicatie.

Wellicht was het voor hen ook moeilijk om het gesprek aan te gaan, zeker als er frustratie meespeelt. En wellicht proberen ze conflict ook te voorkomen.

Het is zeker een signaal dat ze ontevreden zijn met je tijdige aanpak van het benodigde snoeiwerk. Ook hetgeen over de gemeentegrens steekt moet je tijdig snoeien, de gemeente kan er moeilijk over doen en zelfs iemand inschakelen op jouw kosten.

Ga het gesprek aan en zet je ego even opzij. Geef aan dat je het inderdaad niet tijdig op hebt gepakt en begrijpt dat het frustraties brengt voor hen, en maak beloftes en afspraken die je ook gaat opvolgen. Dus dat je het eerder en vaker oppakt, en geef aan dat als ze ergens mee zitten gerust naar je toe kunnen komen en dat je er wat mee zal doen.

Communicatie is zeer belangrijk, men weet waar ze aan toe zijn. En ook voor hen zal het lastig zijn om hun beklag te doen met de vrees de relatie te verstoren.

Nodig ze uit voor een kopje koffie en wat lekkers, wees begripvol en open, en zorg ervoor dat het in de toekomst niet meer nodig is en gebeurt.

Succes :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Met zulke topics is het altijd even afwachten, ik filter altijd op “toon posts van TS” in afwachting van een bericht dat hij/zij toch de stoute schoenen heeft aangetrokken en een kopje koffie is wezen drinken met de desbetreffende buren.

@superfunki dus hup, in de benen en actie!

[ Voor 9% gewijzigd door HyperTrophy op 08-05-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

@HyperTrophy exact wat ik dacht. Eerst maar even de volgende post van TS afwachten over hoe het gesprek met bd eburen is verlopen. Al het andere is BS en totaal overbodige speculatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

evilution schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Is gewoon een signaaltje naar de buren dat dit soort grappen niet gewaardeerd wordt. Niks meer, niks minder.
Dan toch wel een hele vervelende manier om een signaaltje af te geven! Beter spreek je de 'dader(s)' er eerst even persoonlijk op aan voordat je middels een anonieme melding de politie op gaat trommelen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 19:57
Doe effe normaal :N

Aangifte of eisen dat ze van je planten afblijven kan ik me voorstellen als je het 10x fatsoenlijk (!) hebt proberen te bespreken, en ze daar echt schijt aan hebben, maar dat lijkt me in 99% van de gevallen absoluut niet nodig en heel overtrokken.

Zoals al 40 keer gezegd: ga het gesprek aan.

En ga het gesprek vooral niet aan met "hey, jullie hebben mijn heg heel erg ingekort, kunnen jullie dat effe niet doen?!", maar sta open voor hun kant en vraag of jij iets anders kan doen in de toekomst om dit te voorkomen. Als jij, op een vriendelijke manier, aangeeft dat ze het mogen laten weten wanneer zij het tijd vinden om de heg te snoeien, dan komen jullie er vast samen wel uit.

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 08-05-2022 21:06 . Reden: Quote aangepast ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:17
De buurman hoort niet jou heg te snoeien.

Echter, jou heg hoort ook niet over de buurman zijn grond te hangen. Ook niet over de openbare grond.

Er zijn hier dus 2 partijen “fout”. Waarschijnlijk lost dit probleem zichzelf op als jij er netjes voor zorgt dat de heg het gehele jaar binnen jou erfgrens blijft. “Geen tijd voor snoeien” is naar mijn mening geen goed excuus, dan worden anderen opgezadeld met jou problemen. Er zijn ook onderhoudsvrije beschuttingen te bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wacht.... Je bent serieus?

[ Voor 28% gewijzigd door tweakduke op 08-05-2022 21:06 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-06 12:52
Wij wonen in een hoekhuis. Om onze tuin loopt een dikke groene heg. Een klein stukje daarvan grenst aan de oprit van de buren. Dat spul groeit best snel. Onze buren hebben al meermaals flink gesnoeid in het stukje wat aan hun oprit grenst. Waaronder het afzagen van een klein boompje.

Voor de blaadjes die overhangen op hun erf heb ik daar geen moeite mee. Vorige jaren hebben wij dat zelf netjes weg gehaald. Dit jaar hebben zij dat gedaan. Ik vind het niet helemaal prettig dat die heg en het boompje grenzend aan hun grond heel sterk werd terug gesnoeid ,(verder dan het overhangende gedeelte en zonder enig overleg), maar wilde er niet direct een al te groot punt van maken.

Op het stuk waar onze tuin grenst aan de gemeente grond, een brede stoep in ons geval, was de heg ook best dik. Hing ook wel over de grens van de stoep heen en was absoluut kandidaat om eens fris bijgeknipt te worden.

Nu hebben de buren echter, zonder enig overleg, en groot stuk van die heg helemaal gekortwiekt. Ruim over het stukje heen wat over de gemeente grens hing en zodanig dat we nu ineens ontzettende inkijk in onze tuin hebben.

Ik geloof er in dat wij verantwoordelijk zijn om onze heg netjes te knippen. Het gaat om het aangezicht van de buurt en dan is het goed als iedereen daarin meedoet. Afgelopen jaren ook netjes gedaan, dit jaar nog geen tijd voor gehad.
Maar het kan toch niet zomaar dat de buren uit ergernis iets gaan kortwieken op onze grond, en al helemaal niet als dat niet grenst aan hun perceel?

We zijn groot voorstander in goede relaties met onze buren maar het wordt ons niet makkelijk gemaakt. Mijn vraag; mag dit wat zij hier hebben gedaan?
Waarom plaats je dit in godsnaam op Tweakers? Wat is er mis met een gesprek aan gaan met de buren en uitleggen dat je het liever anders had willen zien? mijn god he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 13:37
had ik maar jouw buren of jou als buur. De mijne heeft een boom van 10 meter hoog waar hij nooit iets aan doet. Daarnaast mag ik niet van hem de halve boom wegsnoeien (terwijl die voor 50% over de heg hangt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
kx22 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:17:
had ik maar jouw buren of jou als buur. De mijne heeft een boom van 10 meter hoog waar hij nooit iets aan doet. Daarnaast mag ik niet van hem de halve boom wegsnoeien (terwijl die voor 50% over de heg hangt).
Voor alles wat over de erfgrens hangt heb je geen toestemming nodig.
Je moet gewoon bij je buur aangeven dat wanneer hij zelf niet zorgt dat de boom tot binnen zijn erfgrens wordt teruggesnoeid je genoodzaakt bent om dat zelf te regelen middels het inhuren van een deskundige en dat je de kosten daarvan zal verhalen op de eigenaar van die boom.

Want ja, eigenaar blijft verantwoordelijk voor de kosten, ook als hij verzuimd om zelf zijn groen te onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
42erik schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:46:
[...]

Wacht.... Je bent serieus?
Don’t feed the troll :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Ivow85 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:21:
[...]

Voor alles wat over de erfgrens hangt heb je geen toestemming nodig.
Je moet gewoon bij je buur aangeven dat wanneer hij zelf niet zorgt dat de boom tot binnen zijn erfgrens wordt teruggesnoeid je genoodzaakt bent om dat zelf te regelen middels het inhuren van een deskundige en dat je de kosten daarvan zal verhalen op de eigenaar van die boom.

Want ja, eigenaar blijft verantwoordelijk voor de kosten, ook als hij verzuimd om zelf zijn groen te onderhouden.
Ja daar ook om wel eens een discussie over gehad. Wij hebben namelijk ook een 10m hoge boom die over zijn kant heen gaat (bovenop zijn garage). Dus of ik even het wilde snoeien. Wilde ik alleen doen als hij zijn boom over mijn kant ook ging snoeien. Dat wilde hij weer niet.
Dus nu doen we maar allebei niks en wachten we op een ongeluk zodat de verzekering mag bepalen wie fout zit :o :o :o

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

mwa

rimave schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:31:
Het is de laatste tijd wel raak met buren dingetjes hier op Tweakers.
Al die topicstarters kunnen beter eerst met hun buren in gesprek gaan dan hier in de pen klimmen.
Het is zomer dus de topics de komende maanden zijn :
- BBQ overlast
- Gillende kinderen
- Airco’s (en geluidsoverlast hiervan)
- Camera’s gericht op de tuin

De winter en vroege voorjaar zijn meestal scheidingen en de verdeling van de financiën en huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Tux3.14 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:57:
[...]

Don’t feed the troll :)
Goed punt, dank je

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:54
Even naar de buurman stappen….
Buurman ik zie dat je de heg gesnoeit hebt…had je niet hoeven doen. Als je mij even gewaarschuwd had, had ik het voor je gedaan. Is tenslotte mijn haag, ik vind het lullig als jij er werk in moet steken. Is mijn verantwoording. Dus volgende keer even een seintje en ik snoei hem voor je. ……

Opgelost….en je kunt elkaar blijven aankijken,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

fmrama schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:05:
Even naar de buurman stappen….
Buurman ik zie dat je de heg gesnoeit hebt…had je niet hoeven doen. Als je mij even gewaarschuwd had, had ik het voor je gedaan. Is tenslotte mijn haag, ik vind het lullig als jij er werk in moet steken. Is mijn verantwoording. Dus volgende keer even een seintje en ik snoei hem voor je. ……

Opgelost….en je kunt elkaar blijven aankijken,
Ik zou persoonlijk voorgesteld hebben om het de volgende keer gewoon sámen te doen. Één man snoeien met de heggenschaar, de andere kan dan meteen met de bezem / bladhark er achter aan om het snoeisel op te ruimen (en/of te verdelen over de groene Kliko's) :9

Als je klaar bent: Samen een lekker biertje pakken in één van de achtertuinen en óp naar de volgende snoeibeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:51
RVE_NL schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:08:
. Ook niet over de openbare grond.
Is dit eigenlijk 'strafbaar'? Hier in de wijk meerdere mensen met heggen of klimgroen welke uiteindelijk zeker 30 centimeter van de stoep innemen... Waardoor je niet eens fatsoenlijk naast elkaar kan lopen, heb er al eens over nagedacht om het maar gewoon bij de gemeente te melden als overlast...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:43

MLLL

Palm Treo 650

Gister stond de buurman mijn auto te wassen zo uit het niets, dat vond ik wel gaaf.
Daarna tot 3 uur 's nachts aan het bier gezeten, dat willen we,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:23

FreakNL

Well do ya punk?

evilution schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Is gewoon een signaaltje naar de buren dat dit soort grappen niet gewaardeerd wordt. Niks meer, niks minder.
Niks meer? Vind je het nog niet genoeg?

Aangifte van vernieling….. _O- Die troep groeit gewoon weer aan.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 08-05-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Bos bloemen geven voor de moeite en bedanken en daarna in gesprek met positieve boventoon lijkt mij een juiste insteek. Niet beginnen over inkijk want kijken ze over de heg, heb je ook inkijk en by the way het groeit wel weer. Het discussiepunt is over een paar weken weg want het groeit wel. Goed water geven.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:23

FreakNL

Well do ya punk?

kx22 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 13:17:
Het is andersom, de TS is jouw buurman :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

President schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:38:
[...]

Is dit eigenlijk 'strafbaar'? Hier in de wijk meerdere mensen met heggen of klimgroen welke uiteindelijk zeker 30 centimeter van de stoep innemen... Waardoor je niet eens fatsoenlijk naast elkaar kan lopen, heb er al eens over nagedacht om het maar gewoon bij de gemeente te melden als overlast...
Of het strafbaar is weet ik niet maar meestal ben je als aangrenzend huiseigenaar verantwoordelijk voor het snoeien van jouw heg / heesters welke aan gemeente / openbare grond grenzen.

Als je alléén de kant van je eigen tuin snoeit dan pleurt het hele spel van zelf wel een keer om waarbij de hele stoep (of brandgang) vervolgens niet meer bruikbaar is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:59
[...]

Bij 30cm kan je er denk ik weinig mee, dat is nog relatief 'minimaal' (komt overeen met één standaard stoeptegel). Een geveltuin mag tegenwoordig in een stad als Utrecht zelfs al 60cm (2 tegels) breed zijn (mits er dan minimaal 120cm (4 tegels) 'over' blijft aan stoep). En ook mensen die bankjes langs hun gevel zetten (volgens mij wordt dat vaak gedoogd, zal officieel misschien niet mogen?) nemen vaak als snel 45cm in beslag. Verder eens dat het onhandig is. Vooral omdat auto's ook vaak nog met enkele wielen op stoep staan, lantaarnpalen ruimte innemen, er ook nog (bak)fietsen rondslingeren, etc wordt het stukje stoep op veel plekken steeds smaller

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
*off-topic*

[ Voor 88% gewijzigd door tweakduke op 08-05-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
FreakNL schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:50:
[...]

Het is andersom, de TS is jouw buurman :+
Nee want mijn buurman wilt niet het snoeien (is ook 10m hoog) en het ook niet laten doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rimave
  • Laatst online: 08:52
mwa schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:53:
[...]

- BBQ overlast
- Gillende kinderen

De winter en vroege voorjaar zijn meestal scheidingen en de verdeling van de financiën en huis.
Sja, ik weet nog wel vroeger… toen kwam je naar Tweakers voor mooie plaatjes van moederborden en grafische kaarten. Maar die tijd is voorbij…

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oudje67
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-05-2022

oudje67

Somewhere I'm better than you!

*off-topic*

[ Voor 88% gewijzigd door tweakduke op 08-05-2022 21:07 ]

Human invented Computer, so if you can't fix your computer issue, you are a Loser with a capital L. Because your not a Human after all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
RVE_NL schreef op zondag 8 mei 2022 @ 12:08:
Echter, jou heg hoort ook niet over de buurman zijn grond te hangen. Ook niet over de openbare grond.
Is dat zo? Zie ro 4.10:
De kantonrechter overweegt dat het ook niet de bedoeling van de wetgever is geweest om het hebben van een boom met over het erf van de buurman hangende takken altijd als onrechtmatig te bestempelen. Hierbij moet in ogenschouw worden genomen dat dit heel vaak voorkomt, zeker in de bebouwde kom van groene dorpen als [woonplaats] , waar veel mensen zoals [eisende partij] en [gedaagden] wonen in woonstraten met huizen met siertuinen en daarin staande bomen, nog daargelaten dat ook vele van de grotere gemeentelijke laanbomen in dat soort dorpen over de aanpalende voortuinen zullen oversteken. Het zou te ver gaan om dat oversteken van takken zonder meer als onrechtmatig te kwalificeren en om al die boomeigenaren reeds vanwege dat oversteken de verplichting op te leggen om die bomen in de hoogte af te knotten boven de erfgrens.
Er kan wel een noodzaak zijn om te snoeien als er door de taken sprake is van onrechtmatige daad, bijvoorbeeld als de taken gevaar (kunnen) opleveren. Maar is er ook een zelfstandige rechtsgrond anders dan onrechtmatige daad of vergelijkbaar zoals in art. 5:37 BW die snoeien verplicht maakt?

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBGEL:2015:7195

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:27
mwa schreef op zondag 8 mei 2022 @ 14:53:
[...]

- BBQ overlast
- Gillende kinderen

Welk jaargetijde bespreken we de techkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
*off-topic*

[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 08-05-2022 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat eindresultaat van je buren. En of het een snelgroeiende heg is of niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:22

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Een paar off-topic posts verwijderd. Als je nieuw advies hebt om te posten dat mag, anders wacht even tot @superfunki reageerd.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:13

Jean Paul

Reservebelg

[...]

Bij de gemeente aangeven en ze kunnen dit handhaven. Veelal spreken ze de verantwoordelijke aan en verzoeken ze tot actie, en bij gebrek aan actie doet de gemeente het (vaak d.m.v. het inhuren van een bedrijf), waarbij de kosten op de verantwoordelijke verhaald worden.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Pagina: 1