Vraag warmtepomp - vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CheshireCat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-08 21:21
In combinatie WP - vloerverwarming, wat is het debiet van de vloerkringen voor een zo efficiënt mogelijke verwarming?

In 2018 Kocht ik bij Masser een lucht-water WP van het merk Ochsner. Een Air Basic 200.
Helaas is dit uitgedraaid op een ramp. Tot 2x toe een foute aansluiting die de installatie op de koop toe nog beschadigde etc. Jaren over gedaan om het werkende te krijgen ( via rechtbank zelfs ).
Werkende... maar niet correct.

Ik wens dus niets meer met het bedrijf Masser te maken te hebben en Mailen naar Ochsner voor hulp wordt niet beantwoord.

Het toestel is een combi toestel: het warmt zowel sanitair warm water als de vloerverwarming, schakelt tussen de 2 met een klep. Sanitair warm water heeft een groot warmtemassa / buffer vat. Verwarming is echter rechtstreeks aangesloten.
Verder heb ik 'ergens' gelezen dat vloerverwarmingskringen best een debiet hebben van amper 1 - 1,5Liter / seconde. Bij mij valt op de ballonnetjes 2.5-3.5L/s te lezen.
Als ik dat debiet verminder slaat de pomp in alarm ( waarschijnlijk vermoed de software een blockage )

Is 1-1,5 L / s effectief correct? Zoja, kan ik dit oplossen door een 2e buffervat voor de verwarming met een 2e, losstaande circulatiepomp?

Ik ben moe van dit probleem, ten einde raad en weet het gewoon niet meer.

halp? :)

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-11 20:09
Hangt van een paar factoren af.
- Grote van de lussen
- Dikte van de leidingen
- Aanvoertemperatuur
- Retourtemperatuur

Wat voor een verdeler heb je voor je vloerverwarming en staan er naast de vloer nog andere groepen open?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-11 15:16
Het is geen probleem om een hoger debiet door je vloer te halen, een te laag debiet is een probleem.
Een warmtepomp wil je niet teveel laten pendelen (retourtemperatuur loopt op, WP valt uit, temp zakt weer, weer aan, enzovoort), maar met vloerverwarming kan je normaal genoeg bufferen en blijft de retour lekker laag.

Maar met @D-dark, maak de verdeler en rest van je installatie eens duidelijk; misschien staat er ergens elders wat mis (bypass die te snel opengaat, hoge temperatuur verdeler, handdoekradiator die teveel debiet slorpt, ...)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.