Nou, laat mij me d'r dan ook even tegenaan bemoeien. Komt'ie:
Om te beginnen zijn 3-fase kookplaten voor thuisgebruik erg zeldzaam. Ik zeg niet dat ze niet bestaan, maar de kans dat jij, topic-starter, d'r eentje hebt is zéér gering.
Vervolgens is het van belang om onderscheid te maken tussen fasen een groepen. Laat me daarvoor even wat terminologie verzinnen. Elektriciëns zullen daar wel bij cringen, maar als ik zo even door het topic ga, lijken die zich nog niet te hebben gemeld.
Een groep is een groep lasten die samen door dezelfde zekering(*) beveiligd worden.
Een fase is een lijn (bij gebrek aan een beter woord) met daarop 240 Volt wisselspanning ten opzichte van de nul (en ook de aarde). Meerdere fasen dragen deze zelfde wisselspanning, maar zijn onderling 120 graden in fase verschoven. Het resultaat daarvan is dat elke twee verschillende fasen onderling, een wisselspanning van 400 Volt wisselspanning ten opzichte van elkaar hebben.
Er zijn verschillende redenen waarom een last meer van 1 fase nodig heeft:
1. De last heeft de faseverschillen nodig om zijn werk te kunnen doen (zie: Draaistroom)
2. De last heeft 400 Volt nodig om te zijn werk te kunnen doen (zie: Driehoek-belasting)
3. De last heeft zelf 2 of 3 'groepen', die de nul delen, maar waarvan de doorsnede van de nul-draad te klein is om de totale stroomsterkte van deze 2 of 3 groepen tegelijk te kunnen verdragen.
Het gaat hier om een kookplaat, dus reden 1 valt af. Die is hoofdzakelijk van toepassing op motoren.
Reden 2 is onwaarschijnlijk. Ik denk niet dar er driehoeksbelastingen zijn of toegestaan zijn die slechts 2 fasen gebruiken.
Blijft reden 3 over. Dat is gemakkelijk te controleren. Als je kookplaat naast twee fasen-draden ook twee nul-draden heeft, mogen de twee draden op dezelfde fasen worden aangesloten. Ze moeten echter wel elk individueel naar de meterkast bedraad en afgezekerd worden.
En dat is waar ik de (*) voor plaatste. Een fornuisgroep is een enkele groep van 2 (of 3) zekeringen, die onderling mechanisch gekoppeld zijn, zodat zodra de ene afschakelt, hij de andere meeneemt. De ingang van deze twee gekoppelde zekeringen mogen aan dezelfde fase liggen. Waarom zo ingewikkeld? Omdat zekeringen in woonhuizen doorgaans maximaal 16A zijn. Dat is een maximum van 3840 Watt, en een kookplaat heeft doorgaans een hoger aangesloten vermogen. Twee volstaat meestal wel, maar ze moeten voor de veiligheid wel gekoppeld zijn.
Dan blijft tenslotte nog de Perilex WCD over. Deze bevat 5 contact pennen. De middelste is een platte pin en is de aarde. De andere 4 zijn:
1. 3 verschillende fasen en een nul.
2. 2 dezelfde fasen en 2 nullen.
3. 2 verschillende fasen en 2 nullen.
Versie 2 en 3 zijn nagenoeg hetzelfde: De 400V tussen de 2 fasen in versie 3 moet in dat geval niet als zodanig belast worden.
Onderscheid tussen versie 1 en 2/3 wordt gemaakt door de oriëntatie van de aard-pin: horizontaal of verticaal, want deze twee versies zijn niet compatibel en dus niet uitwisselbaar.
Ik hoop dat dit duidelijkeid biedt. Het is echter geen advies; Je klust op eigen verantwoordelijkheid en ik accepteer geen enkele verantwoordelijk voor de gevolgen.