Langere DisplayPort kabel werkt niet met nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fred-Erik
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-04 18:51
Beste tweakers,

Recent heb ik een nieuwe pc samengesteld met een Nvidia RTX 3060 Ti erin. Daar wil ik mijn AOC Q3279VWFD8 monitor weer op aansluiten met een lange DisplayPort kabel, zodat ik mijn monitor makkelijk kan verplaatsen. Helaas komt er compleet geen signaal door, alles (zowel tijdens boot als in Windows) gedraagt zich alsof de monitor niet aangesloten is. Dit terwijl mijn vorige AMD Radeon RX 480 met dezelfde kabel en scherm wel normaal werkte.

Na een beetje googelen concludeerde ik dat de kabel misschien een te oude DisplayPort standaard gebruikte, dus ik heb een nieuwe lange DP v1.4 kabel gekocht. Maar hiervoor geldt hetzelfde. Een korte DP kabel (1 meter, bij het scherm meegeleverd) doet het wel gewoon met deze scherm-videokaart combinatie. Het scherm op 1080p ipv 1440p instellen (op het moment dat het met de korte kabel wel signaal krijgt) helpt ook niet.

Ik kan verder niks vinden op internet wat hier de oorzaak van kan zijn. Iemand suggesties? Hartelijk dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
3 meter is behoorlijk veel voor displayport, officieel wordt volgens de VESA standaard 1.8m geadviseerd. Boven de 2m zou ik alleen degelijke kabels aanschaffen die de bandbreedte stabiel kunnen leveren. De kabels die je hebt aangeschaft lijken kwalitatief belabberd, voor €6.50 heb je geen fatsoenlijke 3m lange displayport kabel.

Heb zelf goede ervaringen met de kabels van Club3D. Die halen altijd hun geadverteerde specs wel: pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.4 HBR3 8K 3meter Zwart (CAC-1060) Zwart

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 07-05-2022 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het probleem zal eerder liggen in Displayport zelf. Het is op zich een zeer goede technische standaard, als alle fabrikanten zich er ook echt aan zouden houden of dit afgedwongen zou worden zoals met HDMI wel gebeurd.

Veel fabrikanten volgen de standaarden niet en dan is het een loterij of je signaalverlies gaat krijgen. Verreweg de meeste DP kabels zijn eigenlijk gewoon matig op zijn best. Ja ook de meeste kabels die je krijgt bij de monitor. Het lijkt ook langzaam maar zeker een steeds groter probleem te worden. Heb er zelf ook mee te maken gehad met mijn RX5700XT die zo "berucht" was over problemen met signaalverlies. Het meeste kon ik oplossen met de kabels. Er was daar zeker ook een driver probleem, maar het was echt niet alleen de drivers.

Wat je dus wil is een gecertificeerde DP kabel. Dat is er eentje van deze lijst. En omdat die site verschrikkelijk is om te doorzoeken, kan je het beste nu gaan kijken naar Club 3D hier in Nederland. Die zijn hier het makkelijkst te vinden en gecertificeerd. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:42
Goedkope kabels zijn inderdaad vaak niet geschikt voor grotere afstanden.
Ik heb zelf 4 jaar geleden deze kabel gekocht.
voldoet al jaren prima op 3440x1440 resolutie. Ook op hoge refreshrates (iig 100hz) geen probleem.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred-Erik
Dank voor jullie antwoorden! Ik woon in het VK dus dat wordt 42 pond betalen voor een kabel, au. Als het er om gaat dat het in de lijst staat, zou deze dan ook gewoon kunnen?

En nog een vraag ter bevestiging: alle verhalen die ik in de reviews van die kabels op Amazon lees zijn dat mensen niet de frequentie of kleurendiepte krijgen die hun scherm aankan; ik daarentegen krijg helemaal geen beeld. Is dit nu wel echt hetzelfde onderliggende probleem?

[ Voor 24% gewijzigd door Fred-Erik op 07-05-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Fred-Erik schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:39:
Dank voor jullie antwoorden! Ik woon in het VK dus dat wordt 42 pond betalen voor een kabel, au. Maar wat moet dat moet.
Dan maar bijvoorbeeld deze. ;)
Wel nog een vraag ter bevestiging: alle verhalen die ik in de reviews van die kabels op Amazon lees zijn dat mensen niet de frequentie of kleurendiepte krijgen die hun scherm aankan; ik daarentegen krijg helemaal geen beeld. Is dit nu wel echt hetzelfde onderliggende probleem?
Wat er in reviews om Amazon staat, is vaak geen realiteit. Er kan zoveel mis zijn qua instelling waarvan ze de kabel de schuld geven of het is wel de kabel. Maar geen beeld krijgen wijst al snel naar de kabel. Je kan het proberen met een HDMI kabel om het echt uit te sluiten, maar het feit dat een korte DP kabel wel werkt, zegt waarschijnlijk ook al alles. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Lukt het niet om de afstand wat te verkorten? Je linkt nu naar een 4m kabel en daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen.

Edit: de 3m opties hierboven zullen zeker voldoende zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door stin00 op 07-05-2022 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fred-Erik
[b]DaniëlWW2 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:47
Dan maar bijvoorbeeld deze. ;)
[...]

Wat er in reviews om Amazon staat, is vaak geen realiteit. Er kan zoveel mis zijn qua instelling waarvan ze de kabel de schuld geven of het is wel de kabel. Maar geen beeld krijgen wijst al snel naar de kabel. Je kan het proberen met een HDMI kabel om het echt uit te sluiten, maar het feit dat een korte DP kabel wel werkt, zegt waarschijnlijk ook al alles. :)
Dank, dat slaat ergens op!
stin00 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:48:
Lukt het niet om de afstand wat te verkorten? Je linkt nu naar een 4m kabel en daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen.

Edit: de 3m opties hierboven zullen zeker voldoende zijn.
Goed punt, 3 meter is voldoende voor mij.

Mijn dank is groot beiden! Ik post hier straks nog wel het resultaat van de nieuwe aankoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fred-Erik
Oeps, vergeten te reageren. Ik heb deze gekocht en hij werkt uitstekend. Hartelijk dank allen!
Pagina: 1