computer schakelt uit terwijl ik hem wil aanzetten...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-04 12:50
Beste lezers,

Ik hoop dat ik in de juiste rubriek zit, verwijs me anders even.

Op mijn computer met windows 10 home gebeurd sinds twee dagen iets geks.

Mijn computer zet zichzelf in slaapstand, doet die altijd al. Maar als ik weer op de knop druk schakelt hij zich vervolgens uit. Normaal zou de computer uit de slaapstand komen en krijg ik het aanmeldscherm.

Maar wat ook gebeurd is dat de computer nadat deze dus uit is gegaan, zichzelf niet meer opstart als ik hem opnieuw aanzet. Dat duurt dan drie seconden en het valt weer uit.

Meestal lukt een tweede of derde poging wel. Zover als ik weet merk ik als de computer aan staat geen problemen en kan ik er gewoon mee werken.

Het is een algemene vraag, maar ik weet ook niet waar ik moet beginnen. Wat denken jullie dat dit kan zijn? Hoe kan ik dit probleem vinden? Hebben jullie andere informatie nodig?

Verder staat er niets op mijn computer behalve office een een game.

bij voorbaat dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-06 16:41
In Windows power options (control panel) kun je het gedrag van de power button instellen, kijk daar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:25
Welke systeem gaat het om,graag specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulIMx8jeSxpZdZ8e3IicS9VAZBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3GOzeL21CFoJPnIViVlYyjy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:25
voeding,moderbord ect bedoel ik. ook Is het een laptop?,

Dat is allemaal niet duidelijk nu ,vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
oww zo, sorry

Het is een desktop.

de slaapstand van de computer gaat na 30 minuten in, van het scherm na 10 minuten.

verder zie ik er niets staan.

waar vind ik die info.....? van het moederbord enzo?

aha gevonden! MSI H97M-G43(MS-7924) Het lukt mij niet meer te vinden over de voeding.

iets met cooler master geloof ik 500 w? dacht ik uit mijn hoofd...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJE3I2pRSB4Yo6ePENeYvAZ1RMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDIencKYILfQV7JnvThBynE1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mz8WMtq2GRFF-4bmDKtJIjdnn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rXZls2X7OgweRzirKBculFb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door grasmaaier op 07-05-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
ik heb er nog eens naar gekeken, maar het lijkt erop dat de computer zich zelf opnieuw opstart.

dus hij sluit af, en start daarna weer opnieuw op. In plaats van direct naar windows te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:32

HugoBoss1985

Xenotech

Ik heb dit al eens eerder meegemaakt met exact hetzelfde moederbord.

Dat systeem zat toen ook in een rare "power loop" (zoals jij hier omschrijft).
En ik denk dat dit onstaan is door het verkeerd afsluiten van de pc/de stroom onderbreken.
Of je voeding is het aan het begeven.

Ik denk dat het mobo/het bios dan "denkt" dat het systeem verkeerd is afgesloten (power loss o.i.d.) en dan zit het vast in een loop.

Doe eens een ATX reset:

Stroomstekker uit de pc (uit de voeding) halen.
Dan 30 seconden de aan/uit knop van je computer ingedrukt houden.

Dan de stroomstekker weer aansluiten en proberen.

Wellicht is het tijd om de voeding te vervangen.
En/of het bios van het moederbord ook eens updaten (alleen als je 100% zeker weet dat de pc stabiel is!).

[ Voor 50% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-05-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Nou, het is nog slechter geworden.

Uiteindelijk zie ik het opstart lampje van de computer niet meer, die brand niet meer. De computer is wel bezig, maar er is geen beeld meer.

Ik heb de computer van het stroom gehad. Maar geen verschil. Ik kan nu dus niets meer.

Ik heb een opstart CD ROM en USB geprobeerd. Maar ja, ik heb geen beeld dus heb geen idee wat de computer nu doet...

Nog tips?

Aanvulling: Ik heb de computer schoongemaakt, ik dacht dat het wellicht een warmte probleem was, maar het maakt geen verschil.

Na meerdere pogingen had ik uiteindelijk wel weer beeld. Het opstart lampje brande en hoppa ik kon de computer weer gebruiken. Maar goed, dit is tijdelijk, wat zal ik doen?

Ik heb de slaapstand op 5 uur gezet. Zou het helpen als ik de computer opnieuw installeer? Dan heb ik één kans wellicht dus moet het in een keer goed :D

De bios updaten heb ik nog nooit gedaan. Doet windows dat niet zelf? zou dat echt een probleem kunnen zijn?

[ Voor 69% gewijzigd door grasmaaier op 08-05-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:43
Bios update zou ik nu niet zomaar gaan doen.
Ook is onduidelijk is of het nu een probleem van Windows is of dat de computer zelf niet meer goed opstart.
Je kan eens testen door de SSD/HDD af te koppelen en zien of je de computer dan wel normaal aan/uit kan zetten en opstarten met de Windows USB installatie schijf bijvoorbeeld.

Zet dan ook de optie snel opstarten eens uit:
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
ik heb nog nooit opgestart met een usb installatie schijf.

Ik heb wel zo'n installatie usb gemaakt, maar daar heb ik windows mee geïnstalleerd. Is dat hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Ik heb de ATX reset gedaan, eerste opstart ging goed. wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Het is twee dagen goed gegaan maar nu is het probleem weer terug.

Dan zal ik vanavond kijken of het met de harde schijf te maken heeft. Ik heb een SSD er in zitten en een HD. Ik geloof dat de HDD niet eens in gebruik is.

Kan iemand mij nog vertellen of een opstart schijf hetzelfde is als een installatie USB of CD ROM van Windows 10?

En moet ik in dat geval de opstart volgorde weer aanpassen?

Ik heb hier nog een half jaar oude SSD die nu in een ongebruikte laptop zit. Zou ik die ook in de desktop kunnen zetten?

[ Voor 41% gewijzigd door grasmaaier op 11-05-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de harde schijf te ontkoppelen. Maar ik kan intussen wel zeggen dat de computer het nu al drie keer twee of drie dagen heeft gedaan nadat ik de stroom en alle kabels eruit heb gehad.

Dus op een gegeven moment gaat die moeilijk vanuit de slaapstand weer aan of ik heb geen beeld meer. Stroom er af voor een langere tijd, en daarna doet de computer het weer een paar dagen.

Geeft dat nog meer nuttige informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Ik heb de HDD afgekoppeld. Het systeem draait op de SSD. Ik weet wel dat vorigjaar bleek dat deze schijf nog rond de 90% werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Zouden jullie nog kunnen meedenken?

Ik heb de HDD los maar het probleem blijft bestaan. De HDD was ook niet in gebruik. Ik kan op zich de SSD wel loskoppelen maar alles werkt weer nadat ik de stroom er een tijdje van heb afgehad. Dus als ik het dan test met een los gekoppelde SSD en opstart met een opstart USB dan weet ik nog steeds niet of het wel of niet aan de SSD ligt toch?

Overigens is de opstart USB die ik zojuist gemaakt heb via een stappenplan exact hetzelfde als wat ik altijd gebruik om Windows opnieuw te installeren. Klopt dat?

En iemand echt geen idee waar nu de storing zit?

[ Voor 3% gewijzigd door grasmaaier op 17-05-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
De SSD is nu ook los en het resultaat is hetzelfde.

Ik hoor de ventilator aangaan, ik zie geen lichtknopje branden van de aan/uit knop. En er is geen beeld.

Ook niet als ik een opstart USB gebruik. Dus al zou de computer opstarten met de USB, ik zie het niet.

Voeding stuk?

[ Voor 12% gewijzigd door grasmaaier op 18-05-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:03
Lijkt me een hardware probleem... hoe oud is je moederbord? Volgens pricewatch was ie van grofweg 2014 tot 2017 te koop, misschien begint die gewoon de geest te geven?
Als je helemaal geen beeld meer krijgt (zelfs geen bios/uefi scherm) kun je een windows issue wel uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
dankjewel.

ja, circa 10 jaar. uit 2012, dus dat pricewatch begrijp ik niet.

geen beeld maar ook geen lichtje bij de aan knop.

is er nog een manier om met zekerheid vast te stellen dat het moederbord het probleem is?

[ Voor 11% gewijzigd door grasmaaier op 18-05-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:03
grasmaaier schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:20:
dankjewel.

ja, circa 10 jaar. uit 2012, dus dat pricewatch begrijp ik niet.

geen beeld maar ook geen lichtje bij de aan knop.

is er nog een manier om met zekerheid vast te stellen dat het moederbord het probleem is?
Er zijn hier ongetwijfeld mensen die een veel specifieker antwoord kunnen geven - laatste keer dat ik een pc open getrokken heb is ook al zo'n 10 jaar terug, maar:

Als ik je verhaal zo hoor denk ik aan brak moederbord, brakke voeding, of slecht aangesloten aan/uit knop.
Misschien kun je nog ergens een voeding lenen om even mee te testen?

Evt ook nog eens testen met minimaal aantal componenten aangesloten (mobo, cpu+koeler, ram, videokaart), buiten de kast, om zoveel mogelijk factoren uit te sluiten.

(wat betreft pricewatch: ik heb even snel gekeken en zag een prijsgrafiek van 2014 tot 2017, misschien kon ik ook nog wel naar links scrollen tot in 2012...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmaaier
Ja ik ga er gewoon mee aan de slag. dankjewel
Pagina: 1