Drie inbouwspotjes kapot binnen drie jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-06 18:43
Mijn vraag
In mei 2019 heeft onze aannemer 6 spots geplaatst in de badkamer (typenr hieronder)
Vorig jaar ging de eerste stuk, daarna nog twee. Ze gaan eerst flikkeren en blijven daarna zwart. Aantal branduur volgens fabrikant is 25.000, daarmee zouden ze 2,8 jaar voltijd kunnen branden. Maar uiteraard doen ze dat niet bij ons, hooguit eerder 2-4 uur per dag. Dan verwacht ik dat ze 20-35 jaar mee gaan.

Is dit pech? Of is er iets aan de hand?

Ik kan de drie spots makkelijk zelf vervangen door hetzelfde type. Maar ik wil weten of het vervangen van spots mijn nieuwe hobby gaat worden…

Relevante software en hardware die ik gebruik
ENLITE
EN-DDL10160/27
8W 2700K
0518-42615

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een kapotte spot vervangen met een andere: dan doet hij het weer.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Misschien heeft vocht van je badkamer invloed op de levensduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
de LED chippies kunnen zoveel uren wel branden, de electronica erachter gaat helaas vaak veel eerder stuk
Gewoon een doos spotjes bij de rest van de lampen klaar hebben staan, want alle spotjes zullen regelmatig eens vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:30
Henvar schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:54:
Misschien heeft vocht van je badkamer invloed op de levensduur?
Ze zijn IP44 rated en volgens de fabrikant ideaal voor zone 2 van de badkamer, daar zou het dus eigenlijk ook niet aan mogen liggen.

@MatthijsZ Hoe zijn de spots ingebouwd? Kunnen deze boven het plafond wel hun warmte kwijt?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Bedankt voor het meedenken, allen!

De spots zijn idd IP44, zou wel zo mogen.

Er zit geen isolatie in het badkamer plafond, dus voldoende plek om warmte kwijt te raken.

Edit: het plafond is een soort gipsplaat van 1cm dik met veel ruimte er boven.

[ Voor 19% gewijzigd door MatthijsZ op 07-05-2022 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:12
Tjah. 8W, 6cm plastic behuizing. Geen warmteoverdracht...

Dat klinkt inderdaad als hobby-materiaal.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Welke dimmer gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Er is geen dimmer, gewoon direct op een aan/uitschakelaar.

@Raymond P bedoel je dat ik een ander soort spot moet kiezen? Wat bedoel je met de warmte overdracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@MatthijsZ Ledjes worden warm en kunnen daar eigenlijk niet heel goed tegen.
Led lampen die daadwerkelijk lang mee gaan hebben méér diodes op een lager voltage, maar daar is (waarschijnlijk) geen plek voor in zo'n kleine unit.
Je zoekt dus een spot met een koellichaam en/of fatsoenlijker cirquit.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
@Raymond P , bedankt! Heel heldere uitleg.
Waarschijnlijk zijn dit gewoon elcheapo lampjes.

Ik ga eens op zoek naar beter, maar dan wel zelfde plaatsing diameter. Geen grotere gaten te boren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:30
MatthijsZ schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:11:
Geen grotere gaten te boren…
Waarom niet? In "een soort gipsplaat" moet dat toch geen moeite zijn? Of zitten er nu gaten strak tegen de rachels?

Als je het spul toch vervangt is het in mijn ogen zonde om de keuze te beperken door zoiets.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
“Of zitten er nu gaten strak tegen de rachels?” Precies dat.

En dan zou het nog wel kunnen, maar ik zie er een beetje tegenop :) ik had een simpel klusje verwacht. Misschien praat ik mezelf nog wel de moed in, zal het even laten bezinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
MatthijsZ schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:03:

En dan zou het nog wel kunnen, maar ik zie er een beetje tegenop :) ik had een simpel klusje verwacht. Misschien praat ik mezelf nog wel de moed in, zal het even laten bezinken
gewoon doen, na 1 keer zal je merken dat het meevalt en met een jaarlijkse wisseling van een spotje prima te leven valt, hou je ogen open en wie weet heb je net als ik het geluk precies de goede spotjes bij Amazon warehouse te kunnen kopen voor een bodemprijs, heb er nu nog 17 klaarliggen, voor nog geen 1€ het stuk, keuken heeft er 9 en ik moet erongeveer elke zes maanden 1 vervangen (en de hoogste zitten ruim 3.5M hoog dus na de eerste keer wist ik al dat het meeste werk de juiste trap naar binnen dragen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Dergelijke ledjes gaan bij mij in de badkamer ook snel stuk (enkele maanden), dezelfde in de gang blijven heel. Ik vermoed idd vocht als oorzaak.

Ik heb het 'opgelost' door ouderwetse halogeen spotjes erin te plaatsen. Die blijven wel langer heel in de badkamer.

[ Voor 11% gewijzigd door bombadil op 13-05-2022 16:16 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsZ
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:23
Ik weet niet welke led lampjes gekocht heb maar er is veel rotzooi in omloop.

Ik heb zelf ook wel eens een partijtje led lampjes via ebay gekocht want die waren een stuk goedkoper dan merklampjes. De een na de ander ging stuk.

Ik heb het idee dat er veel afgekeurde led lampjes worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De bekende merken doen het ook niet noodzakelijk veel beter.

Het kan prima, maar dat moet je afdwingen, zoals ze in Dubai gedaan hebben.

BigClive heeft daar een video over, daar wordt ook het een en ander uitgelegd: YouTube: The lamps you're not allowed to have. Exploring the Dubai lamps

Iets minder technisch: https://hackaday.com/2021...oyal-lights-you-cant-buy/

Met marketing saus: https://www.philips.nl/a-...-lamp-initiatief-aan.html

Een fatsoenlijk circuit achter de LED's helpt enorm. (Ik heb een gen 1 Philips GU10 spot nog steeds in gebruik, al komt daar geen wit licht meer uit.)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-07 21:46

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

MatthijsZ schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:03:

Misschien zit hier een belangrijker punt: als ze idd strak tegen de rachel zitten, kunnen ze aan die kant misschien hun warmte niet kwijt. Als daar net wat electronica zit gaat dat sneller stuk. Onderschat die warmte ontwikkeling niet, zeker als je ze op vol vermogen langer laat branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsZ
Probleem dat ik heb is dat de afzuiging op hetzelfde circuit zit. Er is geen raam (badkamer zit ingesloten in andere kamers), dus alles vocht moet door dat kanaal weg.

De lampen staan daardoor langer aan dan nodig is, en ik kan ze ook niet dimmen.

Nu ik alle informatie bij elkaar heb uit deze thread, kan het wel uit een electrician te vragen de afzuiging op een apart circuit te zetten en wellicht zelfs een dimmer voor de leds te zetten (mocht iemand even wat stilte tijd nodig hebben in het bad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Vooral dat laatste.
Nu heb ik geen idee hoe groot jouw badkamer is, maar hier is 8* 3W (@12V) warm wit al te veel Lumen om ontspannend te dobberen.

Als ik daar 8W in hang dan mag ik in de auto slapen.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Raymond P schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:29:
Vooral dat laatste.
Nu heb ik geen idee hoe groot jouw badkamer is, maar hier is 8* 3W (@12V) warm wit al te veel Lumen om ontspannend te dobberen.

Als ik daar 8W in hang dan mag ik in de auto slapen.
Das ook waar, met 9 spots verlicht ik de keuken prima, en die zijn 4.3W 2700K
keuken is beetje vreemd van vorm, maar zeg 4*9m en 4m op hoogste punt aflopend naar 1.8M vanaf het hoge midden.
minder W is minder warmte.

Maar een tweede schakelaar voor je ventilatie zou natuurlijk ook ideaal zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Silent7 Als dat je opzet is: hier zit er een unit tussen die de afzuiging x tijd laat doordraaien nádat de verlichting uit is gedaan.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Raymond P schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:40:
@Silent7 Als dat je opzet is: hier zit er een unit tussen die de afzuiging x tijd laat doordraaien nádat de verlichting uit is gedaan.
ja dat is natuurlijk ook een optie en er zijn vast wel mooiere oplossingen die het op basis van luchtvochtigheid kunnen doen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 20:37
Silent7 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:54:
[...]

ja dat is natuurlijk ook een optie en er zijn vast wel mooiere oplossingen die het op basis van luchtvochtigheid kunnen doen tegenwoordig.
En hoeft niet duur, je kan het met een relais en een luchtvochtigheid sensor doen voor 50 euro :+ zigbee of wifi wat jou boot doet drijven.

[ Voor 5% gewijzigd door runeazn op 14-05-2022 19:08 ]

Pagina: 1