Hoe zorg ik ervoor dat mijn laptop blijft slapen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
Mijn vraag
Mijn laptop wil niet in slaap blijven. Als ik de laptop in de sleep stand in m'n tas stop, dan komt hij er geheid gloeiend heet weer uit omdat hij het een goed idee vond om uit zichzelf weer aan te gaan.

Hoe stop ik dit? Ik wil dat mijn laptop in sleep blijft, wat er ook gebeurt, totdat ik op de power knop druk om 'm weer aan te zetten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dell Latitude 5420 met alle drivers actueel van Dell. Windows 10 volledig geupdate.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn draadloze bluetooth muis maakte de laptop telkens wakker als hij bewogen werd. Daarom zet ik deze muis handmatig uit voordat ik de laptop laat inslapen. Wat belachelijk is, niemand wil dat z'n computer wakker wordt als je de muis beweegt, dus waarom staat dat niet standaard uit?

Op internet circuleren verschillende handleidingen om dit per device aan te pakken. Er wordt dan verwezen naar de device properties (bv keyboard), die kun je aanpassen en dan komt er een tabblad 'power management' tevoorschijn en daar zit dan een vinkje 'allow this device to wake up the computer' en dat moet je dan uitzetten. Dat tabblad verschijnt gewoon niet bij mij, bij geen enkel device. Dus dat is een dood spoor.

Wat kan er verder nog verkeerd zijn? Ik wil dat de laptop ALTIJD blijft slapen, tot ik op de power knop druk of de klep open doe.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Waarom zet je 'm niet gewoon helemaal uit?

Slaapstand betekent dat hij niet helemaal uit gaat, sluimerstand betekent dat hij de staat opslaat (inclusief een geheugendump) en weer herstelt bij opstarten, dus in jouw geval zou sluimerstand een oplossing kunnen zijn. Als dat ook niet werkt dan zou ik helemaal uitzetten eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:29

FreakNL

Well do ya punk?

Chrome kan ook die onhebbelijkheid hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:34
Draai je Windows? Kijk eens in de energie instellingen en in het update beleid. Windows kan je laptop weer aan zetten om te updaten.

Verder kun je in het bios/uefi, instellingen vinden voor power management. Wakker worden door USB devices kun je hier zeer waarschijnlijk instellen

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:01

Croga

The Unreasonable Man

Één van de eerste dingen die ik met iedere laptop doe is alle power instellingen van "Sleep" naar "Hibernate" zetten.

Sleep-mode is geen echte powersave optie. De laptop blijft gewoon aan staan maar doet minder hard zijn werk. In Hibernate wordt de status opgeslagen op de schijf en opnieuw geladen bij opnieuw aan zetten. Dat duurt iets langer dan uit sleep-mode komen maar alsnog is hij binnen een paar seconden weer bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Croga schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 07:26:
Één van de eerste dingen die ik met iedere laptop doe is alle power instellingen van "Sleep" naar "Hibernate" zetten.

Sleep-mode is geen echte powersave optie. De laptop blijft gewoon aan staan maar doet minder hard zijn werk. In Hibernate wordt de status opgeslagen op de schijf en opnieuw geladen bij opnieuw aan zetten. Dat duurt iets langer dan uit sleep-mode komen maar alsnog is hij binnen een paar seconden weer bruikbaar.
Sleep is goed genoeg. Het gaat me er alleen om dat ik de laptop kan meenemen van de ene plek naar de andere, het gaat niet echt om energie besparen maar om niet gloeiend heet worden in de tas.

Ik heb inderdaad de hibernate optie weer aangezet. Normaal zet ik dat juist uit om schrijfruimte te besparen, maar om te testen nu even aangezet en het is wel een redelijk bruikbaar alternatief.

Maar sleep is wel handiger. Als ik op een conferentie ben, dan wil ik mijn laptop gewoon in de tas kunnen stoppen als ik 'm niet nodig heb, maar als ik 'm wel nodig heb moet hij ook meteen werken. Als je aantekeningen wilt maken of iets wilt opzoeken, zijn zelfs die 10 seconden die je moet wachten tot ie uit hibernate is, storend.

Ik heb inmiddels in de bios instellingen gekeken, daar is niks in te stellen op dit gebied. Je kunt daar wel de usb helemaal uitschakelen e.d., maar dat is niet wat ik zoek. Ook de Windows Update instellingen stond niks aan waardoor hij aan zou kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Onderzoek even wat je laptop weer wakker maakt: https://www.hellotech.com...p%20or%20a%20wake%20timer.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:01

Croga

The Unreasonable Man

[quote]PhilipsFan schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:13:
Sleep is goed genoeg. Het gaat me er alleen om dat ik de laptop kan meenemen van de ene plek naar de andere, het gaat niet echt om energie besparen maar om niet gloeiend heet worden in de tas.
[quote]
Sleep is duidelijk niet goed genoeg aangezien hij dan bij het minste of geringste alsnog warmte produceert.
Maar sleep is wel handiger. Als ik op een conferentie ben, dan wil ik mijn laptop gewoon in de tas kunnen stoppen als ik 'm niet nodig heb, maar als ik 'm wel nodig heb moet hij ook meteen werken. Als je aantekeningen wilt maken of iets wilt opzoeken, zijn zelfs die 10 seconden die je moet wachten tot ie uit hibernate is, storend.
Als het bij jou 10 seconden duurt wordt het tijd voor een nieuwe laptop. De mijne is in 2-3 seconden klaar voor gebruik na een hibernate. Het grootste deel daarvan is de fingerprint scanner.

Nog sterker; wanneer ik iets moet opzoeken is het sneller om mijn laptop uit hibernate te halen dan om m'n iPad te pakken. Terwijl die laptop de helft van het geld van die iPad kost (om even een idee te geven dat het zeker geen verouderde iPad en zeker geen hypermoderne top-of-the-line laptop is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Croga schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:38:

Sleep is duidelijk niet goed genoeg aangezien hij dan bij het minste of geringste alsnog warmte produceert.
Hij produceert geen warmte als hij in sleep is. Het probleem is juist, dat hij wakker wordt zonder dat ik dat wil. Dus dan staat hij gewoon aan. Ik probeer erachter te komen waarom hij uit zichzelf aan gaat. Door de tips die ik hier krijg ben ik daar wel wat verder mee (ik heb bijvoorbeeld de wake timers uit kunnen zetten en ik weet nu hoe ik in de Event Viewer kan kijken hoe het ding wakker is gemaakt), maar het is nog niet opgelost.
[...]

Als het bij jou 10 seconden duurt wordt het tijd voor een nieuwe laptop. De mijne is in 2-3 seconden klaar voor gebruik na een hibernate. Het grootste deel daarvan is de fingerprint scanner.
Volgens mij hangt dat voornamelijk af van hoeveel RAM je hebt. De volledige RAM-inhoud moet namelijk naar de SSD worde geschreven bij hibernate, dus bij mij duurt dat langer dan gemiddeld (32GB). De laptop is redelijk modern (vorig jaar) met een Intel i7 van de 11e generatie, dus dat is beslist niet oud. Vanaf het moment dat ik op de powerknop druk tot het moment dat ik kan inloggen duurt precies 10 seconden. Ik vind dat niet zo lang voor ontwaken uit hibernate.

Maar nogmaals, dat was de vraag niet. Ik wil hibernate liever helemaal niet gebruiken en alleen maar sleep. Maar dat werkt dus niet altijd.
Nog sterker; wanneer ik iets moet opzoeken is het sneller om mijn laptop uit hibernate te halen dan om m'n iPad te pakken. Terwijl die laptop de helft van het geld van die iPad kost (om even een idee te geven dat het zeker geen verouderde iPad en zeker geen hypermoderne top-of-the-line laptop is.)
Ik ben blij dat jij dit probleem niet hebt, maar ik heb het helaas wel.
Pagina: 1