Inmiddels zijn ze hier in de regio bezig met het graven van de geulen en het leggen van glasvezel kabel. Met enige vreugde kijk ik uit naar heerlijk snel internet (1000/1000Mbit), en met name de upload snelheid.
Van alle genoemde providers leek Multifiber mij wel het beste, omdat deze provider niet moeilijk doet over het afnemen van een internet only abonnement. TV hoeft voor mij niet, en radio ontvang ik wel via de ether of kan het zelfs ook wel streamen indien nodig.
Ik heb Multifiber gevraagd wat voor apparatuur hun gebruiken. Ik kreeg als bericht terug dat ze de Zyxel PMG5617GA "Optical network terminal" gebruiken.
Omdat glasvezelinternet nieuw voor mij is ben ik gaan zoeken op dit apparaat, en het blijkt een zgn. "OTN" te zijn. Een type apparaat volledig onbekend voor me, niet echt een modem ook niet echt een router. Kijkende in de specificaties kon ik nergens een DHCP functie vinden en tevens zag ik ook geen IPV4 ondersteuning. Hieronder de specificaties van het apparaat zoals te lezen op Bol.com (ik kon em niet vinden op Tweakers helaas).
Wat ik heb gevonden is dat als je een router wilt gebruiken dan moet je een Fiber router gebruiken, maar dan vraag ik me af, moet ik dan al mijn CAT6 UTP kabels dat ik nog liggen heb ook vervangen? En als ik zo naar een plaatje kijk van deze Zyxel OTN, waarom heeft dit apparaat 4 (gele) ethernetpoorten? Als het al ethernetpoorten zijn, het is moeilijk te lezen op het plaatje.

Al met al, wat zijn de hoofdlijnen in verschil met regulier kabelinternet? Ik heb nu Ziggo, met de Connectbox, die fungeert als modem en router in één en daar heb je verder weinig werk aan. Is een Fiber Router aan te bevelen, en zo ja welke? En uiteraard de vraag heb ik andere kabels nodig.
Van alle genoemde providers leek Multifiber mij wel het beste, omdat deze provider niet moeilijk doet over het afnemen van een internet only abonnement. TV hoeft voor mij niet, en radio ontvang ik wel via de ether of kan het zelfs ook wel streamen indien nodig.
Ik heb Multifiber gevraagd wat voor apparatuur hun gebruiken. Ik kreeg als bericht terug dat ze de Zyxel PMG5617GA "Optical network terminal" gebruiken.
Omdat glasvezelinternet nieuw voor mij is ben ik gaan zoeken op dit apparaat, en het blijkt een zgn. "OTN" te zijn. Een type apparaat volledig onbekend voor me, niet echt een modem ook niet echt een router. Kijkende in de specificaties kon ik nergens een DHCP functie vinden en tevens zag ik ook geen IPV4 ondersteuning. Hieronder de specificaties van het apparaat zoals te lezen op Bol.com (ik kon em niet vinden op Tweakers helaas).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
| Productspecificaties Draadloos netwerk (LAN) Wifi-standaard Wireless AC Wifi-banden Dual-band Wifi snelheid totaal 1200 Mbps Bedraad netwerk Ethernet poorten 4 Bedrade snelheid Niet bedraad Router functies IPv6 ondersteuning Ja Quality of Service (QoS) Ja Universal Plug and Play (UPnP) Ja Fysieke kenmerken Aan/uit-schakelaar Ja Breedte 25 cm Diepte 16 cm Hoogte 3,5 cm Gewicht 656 gram Kleur Wit Verpakkingsinhoud AC adapter, meegeleverde kabels: LAN (RJ-45),Phone (RJ-11 Overige kenmerken Merk Zyxel Artikelnummer PMG5617GA-EU01V1F EAN 4718937601578 Mogelijke vereisten instellen en gebruik Kan zelfstandig met internet verbinden Ja App vereist voor gehele functionaliteit Nee App werkt op besturingssysteem Informatie niet beschikbaar Delen van gebruikersgegevens vereist Informatie niet beschikbaar Wifi vereist Informatie niet beschikbaar Bluetooth vereist Informatie niet beschikbaar Mobiele data verbinding mogelijk Informatie niet beschikbaar Betaalde diensten vereist Informatie niet beschikbaar Introductie en ondersteuning Ondersteuning met updates Informatie niet beschikbaar Overige kenmerken Compatibel met Informatie niet beschikbaar Verpakking breedte 37 cm Verpakking hoogte 5 cm Verpakking lengte 20 cm Je vindt dit artikel in Categorieën Computer Netwerk Routers Merk Zyxel Wifi-standaard Wifi 5 / AC WiFi snelheid Basissnelheid, Gemiddelde snelheid Ethernet poorten 4 |
Wat ik heb gevonden is dat als je een router wilt gebruiken dan moet je een Fiber router gebruiken, maar dan vraag ik me af, moet ik dan al mijn CAT6 UTP kabels dat ik nog liggen heb ook vervangen? En als ik zo naar een plaatje kijk van deze Zyxel OTN, waarom heeft dit apparaat 4 (gele) ethernetpoorten? Als het al ethernetpoorten zijn, het is moeilijk te lezen op het plaatje.

Al met al, wat zijn de hoofdlijnen in verschil met regulier kabelinternet? Ik heb nu Ziggo, met de Connectbox, die fungeert als modem en router in één en daar heb je verder weinig werk aan. Is een Fiber Router aan te bevelen, en zo ja welke? En uiteraard de vraag heb ik andere kabels nodig.