Meerdere vragen over een glasvezel aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:11
Inmiddels zijn ze hier in de regio bezig met het graven van de geulen en het leggen van glasvezel kabel. Met enige vreugde kijk ik uit naar heerlijk snel internet (1000/1000Mbit), en met name de upload snelheid.

Van alle genoemde providers leek Multifiber mij wel het beste, omdat deze provider niet moeilijk doet over het afnemen van een internet only abonnement. TV hoeft voor mij niet, en radio ontvang ik wel via de ether of kan het zelfs ook wel streamen indien nodig.

Ik heb Multifiber gevraagd wat voor apparatuur hun gebruiken. Ik kreeg als bericht terug dat ze de Zyxel PMG5617GA "Optical network terminal" gebruiken.

Omdat glasvezelinternet nieuw voor mij is ben ik gaan zoeken op dit apparaat, en het blijkt een zgn. "OTN" te zijn. Een type apparaat volledig onbekend voor me, niet echt een modem ook niet echt een router. Kijkende in de specificaties kon ik nergens een DHCP functie vinden en tevens zag ik ook geen IPV4 ondersteuning. Hieronder de specificaties van het apparaat zoals te lezen op Bol.com (ik kon em niet vinden op Tweakers helaas).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
Productspecificaties
Draadloos netwerk (LAN)

Wifi-standaard

Wireless AC 
Wifi-banden

Dual-band 
Wifi snelheid totaal
1200 Mbps 

Bedraad netwerk

Ethernet poorten

4 
Bedrade snelheid

Niet bedraad 

Router functies
IPv6 ondersteuning
Ja 
Quality of Service (QoS)
Ja 
Universal Plug and Play (UPnP)
Ja 

Fysieke kenmerken
Aan/uit-schakelaar
Ja 
Breedte
25 cm 
Diepte
16 cm 
Hoogte
3,5 cm 
Gewicht
656 gram 
Kleur
Wit 
Verpakkingsinhoud
AC adapter, meegeleverde kabels: LAN (RJ-45),Phone (RJ-11 

Overige kenmerken
Merk
Zyxel 
Artikelnummer
PMG5617GA-EU01V1F 
EAN
4718937601578 

Mogelijke vereisten instellen en gebruik
Kan zelfstandig met internet verbinden
Ja 
App vereist voor gehele functionaliteit
Nee 
App werkt op besturingssysteem
Informatie niet beschikbaar 
Delen van gebruikersgegevens vereist
Wifi vereist
Bluetooth vereist
Mobiele data verbinding mogelijk
Betaalde diensten vereist

Introductie en ondersteuning
Ondersteuning met updates

Overige kenmerken
Compatibel met
Verpakking breedte
37 cm 
Verpakking hoogte
5 cm 
Verpakking lengte
20 cm 

Je vindt dit artikel in
Categorieën
Computer Netwerk Routers 

Merk
Zyxel 
Wifi-standaard
Wifi 5 / AC 
WiFi snelheid
Basissnelheid, Gemiddelde snelheid 
Ethernet poorten
4

Wat ik heb gevonden is dat als je een router wilt gebruiken dan moet je een Fiber router gebruiken, maar dan vraag ik me af, moet ik dan al mijn CAT6 UTP kabels dat ik nog liggen heb ook vervangen? En als ik zo naar een plaatje kijk van deze Zyxel OTN, waarom heeft dit apparaat 4 (gele) ethernetpoorten? Als het al ethernetpoorten zijn, het is moeilijk te lezen op het plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://www.everythingtech.nl/online/Zyxel.jpg

Al met al, wat zijn de hoofdlijnen in verschil met regulier kabelinternet? Ik heb nu Ziggo, met de Connectbox, die fungeert als modem en router in één en daar heb je verder weinig werk aan. Is een Fiber Router aan te bevelen, en zo ja welke? En uiteraard de vraag heb ik andere kabels nodig.

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Vanuit een normale gebruiker gezien is er echt geen verschil, los van de snelheid. In plaats van via de kabel komt het via een andere 'kabel' - glas, binnen.

Je hebt gewoon 4 ethernet (lan) poorten en klaar (ok, ook WiFi). Verder heb je basis router functionaliteiten zoals DHCP en ipv4 support zit er in, volgens mij zelfs ipv6. De reden dat het er misschien niet zo expliciet op staat is dat je het kan vergelijken of je vraagt of een browser ook websites kan bezoeken.

Tenzij je hele specifieke (vaak technische) wensen/eisen hebt, is dit meer dan voldoende om gewoon mee te werken. Als die 4 porten te weinig zijn, gooi je er zelf nog een switch achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Die Zyxel PMG5617GA heeft een WAN en verschillende LAN aansluitingen. Dat maakt het vanzelf al een router met dingen als DHCP aan boord. Alleen zijn WAN ingang is "toevallig" geen coax maar fiber. En hij heeft ook Wifi.

Het is functioneel gezien gewoon een vergelijkbaar ding als wat je van Ziggo hebt hangen.
Glas erin prikken, stroom erop, eventuele netwerk kabels erin en klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 07-05-2022 03:00 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even over PON netwerken (want dat is waar we het hier en bij de meeste B2C glasvezelprojecten over hebben):

Het is eigenlijk zelfde idee als kabelinternet - een passief verdeeld signaal over een netwerk die je deelt met je buren. Totale capaciteiten zijn misschien iets hoger, maar verder is het een pot nat.

Zo'n PON netwerk wordt op layer 2 opgezet door een OLT (vgl DOCSIS CMTS, of DSL DSLAM) aan providerkant en een ONT/ONU (vgl DOCSIS/DSL modem) aan eindgebruikerkant. Het is geen modem omdat er een digitaal signaal over glas gaat, er wordt dus niets gemoduleerd of gedemoduleerd, maar verder is het voor hoe je het inzet exact hetzelfde als een DSL of DOCSIS modem.

Die kan zoals bij DSL en kabel geintegeerd zitten in een router, of het kan een standalone layer 2 apparaat zijn dat enkel het PON-netwerk termineert en een UTP-poort heeft waar je een eigen router op aan kunt sluiten. Wederom niet anders dan bij DSL of DOCSIS. KPN kiest er bijvoorbeeld voor om standaard een standalone "NTU" wat dus een ONU is te leveren, maar de specs die je hier post zijn van een ONT/ONU+router+WiFi AP. Je hebt dus niets anders nodig dan dit.

Wat me opvalt over de PMG5617GA is dat het een legacy GPON-apparaat is, geen actuele XGS-PON, en aan WLAN-zijde is het ook WiFi-5, niet WiFi-6. Weet je zeker dat je dit bij een nieuwe aansluiting gaat krijgen? Zo ja krijg je niet bepaald nieuwste van het nieuwste en zou ik de keuze - niet alleen voor ONT/router, maar ook voor provider heroverwegen :o

Relevant om te weten is dat je sinds januari dit jaar recht hebt op vrije eindapparaatkeuze. De ACM heeft gedefinieerd dat de overnamepunt tussen netwerk van jou en provider passief dient te zijn. Dat wil zeggen dat het bij glas de FTU is, en je dus het recht hebt een eigen ONU/ONT aan te sluiten. Als je geen gebruik wilt maken van de meegeleverde Zyxel ONT/router is dat het overwegen waard. Bedenk echter dat providers hier niet om staan te sprigen en je dus niet op support moet rekenen. Als je twijfelt of je het zelf voor elkaar kunt krijgen, hou het gewoon bij provider-hardware.

Je hebt het trouwens meerdere keren over "OTN". Dat is geen standaardafkorting, en ik zie het ook niet in de documentatie van Zyxel of Multifiber terug. Is dit een typo of heb je dit daadwerkelijk ergens gelezen?

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 07-05-2022 03:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

dion_b schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 03:34:
Even over PON netwerken (want dat is waar we het hier en bij de meeste B2C glasvezelprojecten over hebben):

Het is eigenlijk zelfde idee als kabelinternet - een passief verdeeld signaal over een netwerk die je deelt met je buren. Totale capaciteiten zijn misschien iets hoger, maar verder is het een pot nat.

Zo'n PON netwerk wordt op layer 2 opgezet door een OLT (vgl DOCSIS CMTS, of DSL DSLAM) aan providerkant en een ONT/ONU (vgl DOCSIS/DSL modem) aan eindgebruikerkant. Het is geen modem omdat er een digitaal signaal over glas gaat, er wordt dus niets gemoduleerd of gedemoduleerd, maar verder is het voor hoe je het inzet exact hetzelfde als een DSL of DOCSIS modem.

Die kan zoals bij DSL en kabel geintegeerd zitten in een router, of het kan een standalone layer 2 apparaat zijn dat enkel het PON-netwerk termineert en een UTP-poort heeft waar je een eigen router op aan kunt sluiten. Wederom niet anders dan bij DSL of DOCSIS. KPN kiest er bijvoorbeeld voor om standaard een standalone "NTU" wat dus een ONU is te leveren, maar de specs die je hier post zijn van een ONT/ONU+router+WiFi AP. Je hebt dus niets anders nodig dan dit.

Wat me opvalt over de PMG5617GA is dat het een legacy GPON-apparaat is, geen actuele XGS-PON, en aan WLAN-zijde is het ook WiFi-5, niet WiFi-6. Weet je zeker dat je dit bij een nieuwe aansluiting gaat krijgen? Zo ja krijg je niet bepaald nieuwste van het nieuwste en zou ik de keuze - niet alleen voor ONT/router, maar ook voor provider heroverwegen :o

Relevant om te weten is dat je sinds januari dit jaar recht hebt op vrije eindapparaatkeuze. De ACM heeft gedefinieerd dat de overnamepunt tussen netwerk van jou en provider passief dient te zijn. Dat wil zeggen dat het bij glas de FTU is, en je dus het recht hebt een eigen ONU/ONT aan te sluiten. Als je geen gebruik wilt maken van de meegeleverde Zyxel ONT/router is dat het overwegen waard. Bedenk echter dat providers hier niet om staan te sprigen en je dus niet op support moet rekenen. Als je twijfelt of je het zelf voor elkaar kunt krijgen, hou het gewoon bij provider-hardware.

Je hebt het trouwens meerdere keren over "OTN". Dat is geen standaardafkorting, en ik zie het ook niet in de documentatie van Zyxel of Multifiber terug. Is dit een typo of heb je dit daadwerkelijk ergens gelezen?
Ik bedoel, spot on hoor.. maar je overlaad TS met toch wel moeilijke zaken waarvan ik met enige kennis toch nog steeds even goed moet nadenken. Maak je het niet nu moeilijker dan het is? :+
Ook al is het geen XGS-PON, heeft dat invloed op de normale gebruiker? IMO: nee. Stel dat de provider iets veranderd of implementeert wat die router niet aan kan, dan gaan ze natuurlijk een compatible vervanging opsturen want anders heeft iemand geen connectiviteit.
De (eventuele) oudheid van het apparaat heeft naar mijn inziens geen invloed op de waarde die TS kan krijgen.

Tenzij iemand specifieke (technische) eisen heeft, boeit het naar mijn inziens allemaal niet. Iemand die ook die eisen heeft, weet vaak wel wat er dan exact wel moet komen overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Douweegbertje schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:14:
[...]

Ik bedoel, spot on hoor.. maar je overlaad TS met toch wel moeilijke zaken waarvan ik met enige kennis toch nog steeds even goed moet nadenken. Maak je het niet nu moeilijker dan het is? :+
TS komt met volledig specificatiedocument van het apparaat wat hij gevonden heeft en wil exact weten hoe dit ding anders is dan een modem. Dan kan hij een antwoord krijgen ook :P
Ook al is het geen XGS-PON, heeft dat invloed op de normale gebruiker? IMO: nee. Stel dat de provider iets veranderd of implementeert wat die router niet aan kan, dan gaan ze natuurlijk een compatible vervanging opsturen want anders heeft iemand geen connectiviteit.
...met als gevolg dat je op dat moment je hele LAN weer op de schop mag gooien aangezien de ONT gelijk ook router is. Komt bij: vrije eindappaaatkeuze biedt KPN iig alleen aan met XGS-PON. Geen idee wie hier infra levert, maar dat kan ook meespelen.
De (eventuele) oudheid van het apparaat heeft naar mijn inziens geen invloed op de waarde die TS kan krijgen.

Tenzij iemand specifieke (technische) eisen heeft, boeit het naar mijn inziens allemaal niet. Iemand die ook die eisen heeft, weet vaak wel wat er dan exact wel moet komen overigens.
Dat laatste valt vies tegen. Vooral mensen die niet snappen hoe uitdagend hun eisen zijn. Kom je hier met de regelmaat van de klok tegen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien de vraag van de TS lijkt het mij het verstandigst in zijn geval om te beginnen met het goedkoopste abbo en gewoon het geleverde modem te gebruiken. Waarschijnlijk is het meer dan snel zat, 1Gb internet heeft mijn inziens geen enkele particulier nodig, maar sponsor vooral je provider. Heel simpel de andere kant biedt je niet zo'n snelle verbinding. Tuurlijk met Torrents etc kan je hem vol trekken als er genoeg aanbieders zijn van die film maar hoeveel films heb je nodig en kan je kijken?
Vooral de opmerking over de kabels zet mij bijzonder aan het denken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Frogmen Er is een verschil tussen nodig hebben en willen hebben voor mogelijkheden en gewoon de keuze die iemand maakt, om wat voor reden dan ook.
1 Gbps download is nu al voor de gemiddelde particulier interessant als ie gamed, sommige downloads zijn heel groot. Downloaden binnen een paar minuten kan dan gewoon.
Het kan ook een financiele keuze zijn. Zo kost mijn 1Gpbs down en upload glasvezel verbinding (veel) minder dan mijn voorgaande 250Mbps Docsis verbinding van Ziggo.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@remco_k Vaak is het verschil rond de € 10 per maand, je moet je afvragen of 1 of 2 x per maand 10 minuten wachten even iets anders doen je € 10 waard is. Persoonlijk verdien ik geen € 60 per uur netto. Verder is het inderdaad ieders keuze. Gezien de openingspost twijfel ik eraan of het bij de TS een bewuste keuze is, providers willen je namelijk graag doen geloven dat het nodig en veel beter is. Dit noemen ze ook wel marketing. Mensen zoals ik hebben zij een hekel aan, want ik trap er niet in.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:11
dion_b schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 03:34:
Klopt, ik heb Multifiber nog specifiek gevraagd wat voor type modem ze leveren en dit apparaat werd toen genoemd.
Ik heb het gelezen, toen ik zocht op specificaties van dit apparaat, kwam ik toevallig op de website van Bol.com uit en wel op deze pagina: https://www.bol.com/nl/nl...erminal/9200000115978492/
Bij de productomschrijving is dan de 1e regel : "Zyxel PMG5617GA. Producttype: Optical network terminal (ONT)," Vervolgens bij het zoeken naar "Optical Network Terminal" kwam ik op deze pagina uit die het omschrijft: https://us.hitrontech.com/learn/what-is-an-ont/ en het was deze regel die me verwarde:
"An ONT device is necessary for your home network ​only if​ you have fiber installed. This is because, with fiber-optic Internet, you cannot use any modem or router. You must have an ONT or OLT and a fiber router."

In ieder geval, de infrastructuur 'legger' is Glasdraad.nl en via hun kun je kiezen uit iets van 16 providers, waaronder KPN. Wat mij aantrok aan Multifiber is dat ze ook enkel internet abonnementen hebben. Dus geen tv, telefoon of radio. En dat vindt ik ook prima want ik kijk toch nooit meer regulier tv en met mijn mobiel kan ik onbeperkt bellen. Niet alleen dat maar ze bieden ook 1Gbit down en up. Dat laatste vind ik bijzonder prettig omdat ik regelmatig content upload naar mijn YouTube kanaal. En dat voor een prijs 20 euro lager dan mijn huidige Ziggo midden pakket. Maar ik laat Ziggo ook nog even doorlopen, ik wil eerst precies weten wat er allemaal nodig is voor een glasvezel verbinding. Wel zou ik graag een eigen router weer willen gebruiken. Toen niet zo lang geleden Ziggo er uit lag, stond mijn connectbox te knipperen, maar dan ligt ook gelijk je netwerk er uit. Ik kon op dat moment niet eens een film kijken vanaf de server naar de woonkamer. Daarom liever een router in eigen beheer, dan behoudt je ten minste altijd je netwerk.

[ Voor 25% gewijzigd door Snowwie op 11-05-2022 02:58 ]

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1