shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:05:
[...]
Ik gebruikte Microsoft 2FA. Heb een nieuwe telefoon, nooit backup gemaakt van 2FA wist niet dat dat moest. Ik liep er tegenaan dat ik opnieuw moest inloggen op mn facebook app maar vroeg om 2FA code, dus ja die had ik niet meer…
Dit overkomt meer mensen. Omdat het soms om belangrijke toegang gaat met 2FA, is er altijd een optie om 2FA te herstellen. Dat kan alleen via support.
Voordat fb support reageert kun je een jaar wachten. Had ik al gecontact.
Sterk overdreven en helaas toch de enige manier. Hoe zou een ander, een derde persoon, in staat kunnen zijn om jouw account te fixen?
Enige plekken waar ik nog toegang heb is mobile safari en desktop. Voor zolang het duurt.
Je bedoelt: toegang tot
had? Want als je dat nu nog steeds hebt, dan klopt er niks van.
Toen was ik gaan zoeken in een fb groep voor fb hulp en toen stuitte ik op iemand die zei dat deze vent mij kon helpen want die had haar ook geholpen met hetzelfde. Ik denk dan dat iemand eerlijk is. Maar goed. Ik ben wss te goedgelovig 😭
Niet wss, een enorm feit. Zo'n groep trekt digibeten én oplichters aan. Je stuitte op één onbekend persoon die zei dat ze wel iemand wist? Ik kan mij niet voorstellen dat jij zo goedgelovig bent. Vooral omdat je daarna ging betalen met giftcards!
Ter info: giftcards zijn makkelijk 'wit te wassen' zonder te traceren. Dat is de reden dat oplichters graag op die manier betaald willen worden. Via bankieren zou immers zijn identiteit bekend worden.
Die giftcards waren digitaal of door jou via screenshots met hem gedeeld?
Waar betaalde je voor en hoeveel precies? Wat zou hij voor joi gaan doen precies?
Dus opeens werd ik overal uitgelogd, klopte mijn wachtwoord niet meer (ik wed dat hij dat had gedaan, maar daarvoor moet hij in mijn account geweest zijn, met 2FA die ik hem niet heb gegeven). Gelukkig krijg ik nog mails van fb zodat ik zelf mijn wachtwoord kan veranderen, dus dat had ik gelijk gedaan. Maar daarna eiste hij idd geld, zo van nu betalen dan zal ik stoppen
Wat een loos dreigement en een loze belofte is. Hij kan waarschijnlijk niks momenteel en zet een grote mond op om zoveel mogelijk geld te kunnen cashen van iemand in angst. Plus, wat biedt jou de garantie dat hij echt stopt?
Idd aangifte bij politie geen slecht idee, alhoewel deze gast niet te stoppen is door de politie
Precies. Neem als eerste en met een duidelijk bericht contact op met Facebook. Laat ze het account bevriezen, zodat er niet meer iets geks kan gebeuren. Daarna kun je rustig werken met facebook aan herstel, mocht je het account terugwillen.
Losse tip: stop helemaal met facebook.