Is het mogelijk MacOS op afstand te hacken?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.832 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10-05-2022
Hi allemaal,

Ik vroeg iemand te helpen bij mijn FB account en dit bleek een gevaarlijke hacker te zijn. Ik kon niet meer inloggen omdat ik geen toegang meer had tot de 2FA app.

Anyway. Ik met mijn stomme hoofd had hem betaald met giftcards, mijn FB wachtwoord gegeven… heb hem ook screenshots gestuurd via whatsapp.

Later bleek hij idd 2FA te kunnen omzeilen, heeft na dreigementen mijn wachtwoord veranderd.

Nu dreigt hij om me te hacken en zelfs MacOS… kan dit eigenlijk zomaar? Hij zegt dat hij gevaarlijk is en dat ik niet zomaar van hem af kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:16

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zou eerst eens speuren op 'troep' op je MacOS installatie, zo maar een OS kraken doe je niet :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ho, wacht even!
Ook al is je verhaal goed bedoeld, je begrijpt dat er vast reacties komen over hoe onhandig/digibeet je te werk bent gegaan?

Nu reageer je uit stress en misschien zelfs slapeloze nachten.

Misschien moet je even bij het begin beginnen en ons vertellen wat dat "helpen met FB" is, en hoe je die persoon dan hebt gevonden.

Verder is een Apple met OSX best veilig, zolang die persoon geen toegang heeft gehad tot je PC.
Heb je diegene wel toegang gegeven, dan heb je misschien een groter probleem.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
DJMaze schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 00:11:
Ho, wacht even!
Ook al is je verhaal goed bedoeld, je begrijpt dat er vast reacties komen over hoe onhandig/digibeet je te werk bent gegaan?

Nu reageer je uit stress en misschien zelfs slapeloze nachten.

Misschien moet je even bij het begin beginnen en ons vertellen wat dat "helpen met FB" is, en hoe je die persoon dan hebt gevonden.

Verder is een Apple met OSX best veilig, zolang die persoon geen toegang heeft gehad tot je PC.
Heb je diegene wel toegang gegeven, dan heb je misschien een groter probleem.
Ik had hem gevonden via een facebookgroep en iemand zei me dat hij betrouwbaar was, not. Beetje naïef idd… heb mn les nu wel geleerd want ben ook nog eens geld kwijt.

Klopt heb er idd slapeloze nachten van en hij stuurt dreigmails en whatsapp berichten dat hij mijn MacOS gaat hacken.

Ik heb hem eerder geen toegang gegeven tot mijn macbook of iphone.

Misschien kan een knappe hacker macOS wel hacken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:57
Beveiliging is net zo sterk als de zwakste schakel en dat is vaak de gebruiker. Je kan honderd sloten op je deur zetten, maar als je vervolgens de deur open laat staan, dan heb je er niet veel aan.
Ik zou die persoon negeren.
Overal blokkeren.
Mails met een filter direct naar de prullenbak sturen.
Alle wachtwoorden wijzigen, gebruik een tool zoals keeppass. Geen zelfverzonnen wachtwoorden.
Sociale media profielen zoveel mogelijk afschermen.
Nergens op klikken wat er verdacht uit ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-05 20:07
als je zelf toegang geeft tot je laptop.
via een tool als remote desk.
zodat hij de laptop op afstand kan bedienen.

maar als hij geen toegang heeft tot je pc.
en je login niet weet van account op mac.
kan die niet in je pc komen.

als het alleen je facebook account is.
contact opnemen met facebook en kijken of zij je kunnen helpen.
in whats ap persoon blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
binbero schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 01:20:

Wat hij zegt zijn dus alleen dreigementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:29

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ja, daar komt het wel op neer.
Ik hoop dat je geen software van hem aangenomen hebt, en geinstalleerd hebt.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
AW_Bos schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 01:43:
Ja, daar komt het wel op neer.
Ik hoop dat je geen software van hem aangenomen hebt, en geinstalleerd hebt.
Nee heb geen software aangenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86

Hij heeft wel serieuze dreigementen uitgesproken hoor!

“You can’t run away from me”
“Do what is necessary”
“Blocking is not the best option”
“I’m dangerous”

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:06
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 02:52:
[...]

Hij heeft wel serieuze dreigementen uitgesproken hoor!

“You can’t run away from me”
“Do what is necessary”
“Blocking is not the best option”
“I’m dangerous”
Wat vrij zielig is voor hem. Hij is niet je Mac aan het hacken, hij is jou mentaal aan het hacken.

Negeren, blokkeren en je facebook-account herstellen via fb-support.

(En voortaan nooit meer iemand online vertrouwen met wachtwoorden, enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
Playa del C. schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 05:56:
[...]

Wat vrij zielig is voor hem. Hij is niet je Mac aan het hacken, hij is jou mentaal aan het hacken.

Negeren, blokkeren en je facebook-account herstellen via fb-support.

(En voortaan nooit meer iemand online vertrouwen met wachtwoorden, enz.)
Ok thanks. Fb support reageert nooit :( advies is 2FA aan maar die staat aan en dat was het probleem juist. En die kan die hacker dus blijkbaar omzeilen…

Ik moet wel zeggen er zijn toch vaker slachtoffers (prive personen) van dit soort cybercrime praktijken? En die worden dan toch wel echt gehackt?

[ Voor 12% gewijzigd door shaartje86 op 07-05-2022 06:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 06:34:
[...]

Ok thanks. Fb support reageert nooit :( advies is 2FA aan maar die staat aan en dat was het probleem juist. En die kan die hacker dus blijkbaar omzeilen…

Ik moet wel zeggen er zijn toch vaker slachtoffers (prive personen) van dit soort cybercrime praktijken? En die worden dan toch wel echt gehackt?
Er wordt wel gehackt en er zijn slachtoffers, alleen niet 'van dit soort cybercrime'. In dit geval, als je informatie volledig is, heeft iemand slechts toegang tot jouw fb-account. Daarmee kun je niet een andere pc verder hacken.
Daarbij, het is geen hacker, het is een oplichter. Jij hebt hem je wachtwoord gegeven, omdat hij mooie praatjes had.

Fb support zul je toch echt moeten benaderen. Zij zijn de enigen die het account kunnen herstellen. In ieder geval blokkeren, omdat de 'hacker' in dit geval via jouw account en identiteit op facebook weer andere mensen kan benaderen en misleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

waar je dus wel voor moet oppassen is dat je dat Fb wachtwoord niet op andere plaatsen gebruikt hebt als dat hetzelfde is als voor je email, marktplaats e.d. tsja, dan weet hij dat dus ook..

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05-04 09:10
Blokkeren en lekker laten kletsen die eikel.

Zit op je geweten in te praten. Laat je aub niet gek maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
Playa del C. schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 06:45:
[...]

Er wordt wel gehackt en er zijn slachtoffers, alleen niet 'van dit soort cybercrime'. In dit geval, als je informatie volledig is, heeft iemand slechts toegang tot jouw fb-account. Daarmee kun je niet een andere pc verder hacken.
Daarbij, het is geen hacker, het is een oplichter. Jij hebt hem je wachtwoord gegeven, omdat hij mooie praatjes had.

Fb support zul je toch echt moeten benaderen. Zij zijn de enigen die het account kunnen herstellen. In ieder geval blokkeren, omdat de 'hacker' in dit geval via jouw account en identiteit op facebook weer andere mensen kan benaderen en misleiden.
Nou je zegt geen hacker maar oplichter… hij heeft dus wel de 2FA kunnen omzeilen dus daar heeft hij wel de skills voor blijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:54
shaartje86 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:54:
Hi allemaal,

Ik vroeg iemand te helpen bij mijn FB account en dit bleek een gevaarlijke hacker te zijn. Ik kon niet meer inloggen omdat ik geen toegang meer had tot de 2FA app.

Anyway. Ik met mijn stomme hoofd had hem betaald met giftcards, mijn FB wachtwoord gegeven… heb hem ook screenshots gestuurd via whatsapp.

Later bleek hij idd 2FA te kunnen omzeilen, heeft na dreigementen mijn wachtwoord veranderd.

Nu dreigt hij om me te hacken en zelfs MacOS… kan dit eigenlijk zomaar? Hij zegt dat hij gevaarlijk is en dat ik niet zomaar van hem af kom.
Waaruit bleek dit? Want de 2FA is er juist om ervoor te zorgen dat jouw wachtwoord niet voldoende is. Kun je aangeven waarom je denkt dat hij de 2FA heeft kunnen omzeilen? Pas dan kun je beoordelen of hij echt op je Facebook account geweest is (en later de 2FA heeft uitgeschakeld o.i.d.) ..

Sowieso is het verstandig om je wachtwoord te veranderen. Mocht je het echt niet vertrouwen kun je iemand opzoeken in je familie of vriendenkring die jouw Mac opnieuw kan installeren. Misschien, mits laptop, kan Apple zelfs iets voor je doen.

Het kan je goed doen om hierover aangifte te doen, tegen de persoon kan waarschijnlijk weinig worden gedaan (het is natuurlijk niet zijn echte naam) maar het helpt jou wel om je verhaal te doen tegen een vertrouwd persoon, de politie.

[ Voor 4% gewijzigd door Joyous-P op 07-05-2022 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-05 10:30
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:11:
[...]

Nou je zegt geen hacker maar oplichter… hij heeft dus wel de 2FA kunnen omzeilen dus daar heeft hij wel de skills voor blijkbaar?
Je hebt hem je FB-wachtwoord gegeven terwijl 2FA aan stond? Dan heb je dus ook toegang gegeven via een 2FA methode? Dan kan hij daarna 2FA uitzetten en het wachtwoord veranderen.

Belangrijkste : zsm al je wachtwoorden veranderen... En oAuth dmv Facebook ook uitzetten bij alle sites/apps die jdit aanbieden. En 2FA aanzetten waar mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:11:
[...]

Dat kan hij alleen gedaan hebben als jij hem (mogelijk onbewust) geholpen hebt met 2FA. Waarom zou jij je wachtwoord aan hem geven zonder de 2FA erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
Playa del C. schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:29:
[...]

Dat kan hij alleen gedaan hebben als jij hem (mogelijk onbewust) geholpen hebt met 2FA. Waarom zou jij je wachtwoord aan hem geven zonder de 2FA erbij?
Nee ik heb hem 0 2FA codes gegeven…
Ik kon niet meer bij mijn externe 2FA app en niet meer in mijn facebook app

Ik wed dat hij die 2FA gehackt heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je schrijft dat je ook screenshots hebt gestuurd via WhatsApp. Zit daar toevallig een screenshot van MFA-herstelcode bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:20
Wat wil deze persoon nog van jou?

De meeste hackers, doen eerst hacken en komen dan pas met eisen.
Dreigen dat ze je gaan hacken geeft mij het idee dat hij dat niet kan...

Je hebt hem zelf de info gegeven om in je Facebook te komen, dat maakt hem geen hacker...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolkil
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:11
Los van dit alles. Aangifte doen bij de politie klinkt ook niet als een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:32:
[...]

Je zegt dit de hele tijd maar waarom denk je dat hij in jouw Facebook geweest is? Is daar ook bewijs van anders dan dat hij dat roept?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je zal echt wat gedetailleerdere info moeten verstrekken.

Je schrijft:

Helpen met Facebook, wat bedoel je daarmee?

Externe 2FA werkte niet meer, welke externe 2FA en wat werkte precies niet?

Kan je op dit moment wel in je Facebook? En zo ja, hoe heb je de toegang terug gekregen?

Ik denk niet dat je te maken hebt met een echte hacker, maar om het zeker te weten is wel iets meer info nodig.

[ Voor 0% gewijzigd door Diederik op 07-05-2022 08:41 . Reden: Typo ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:32:
[...]

2FA is erg moeilijk om te hacken. Wat oplichters meestal proberen, is om via omwegen toch de 2FA code te bemachtigen om daarna de 2FA uit te schakelen.
Die code bemachtigen kan op meerdere manieren, alleen rechtstreeks hacken niet.

Hoe bedoel je: ik kon niet bij mijn externe 2FA app?

Als je hulp wil in dit topic, is het belangrijk om alle details te delen. Behalve dan je wachtwoorden en 2FA codes zelf.

Kijk, het is een vreemd verhaal moet ik zeggen. Ik heb het idee dat er iets niet klopt hier...
Waarom betaal jij een vreemde met giftcards om je FB-account te maken, terwijl FB-support dat prima 'gratis' kan doen. En ook de enige is die dat mag doen.

Stel dat je kiest voor deze onbekende, waarom geef je zo iemand je wachtwoord en deel je screenshots (van wat?)

Een paar weken geleden was je actief in een ander topic, wat ook ging over problemen met een facebook-account.

Vertrouw hier momenteel helemaal niks van, moet ik eerlijk zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
sOid schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:36:
Je schrijft dat je ook screenshots hebt gestuurd via WhatsApp. Zit daar toevallig een screenshot van MFA-herstelcode bij?
Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
Cyriel85 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:36:
Wat wil deze persoon nog van jou?

De meeste hackers, doen eerst hacken en komen dan pas met eisen.
Dreigen dat ze je gaan hacken geeft mij het idee dat hij dat niet kan...

Je hebt hem zelf de info gegeven om in je Facebook te komen, dat maakt hem geen hacker...
Mss dat idd? Eerst hacken en dan eisen?
Ik was opeens overal uitgelogd en mijn fb wachtwoord was veranderd!

Toen kwam hij idd weer met een geld eis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je geeft echt te weinig informatie om echt goed te helpen. Verder, raak niet in paniek. Angst en paniek zijn slechte raadgevers. Je doet uit paniek misschien meer kwaad dan goed. Voor deze oplichter is het juist van belang dat je in paniek raakt, daarom:
- overdrijft hij zijn kunnen (kan zogenaamd alles hacken en overal bij)
- zegt hij dat je beter geen hulp kunt zoeken (dadelijk los je het probleem op)
- dreigt hij en vraagt hij om geld of andere dingen

Door de dingen die nu zijn gebeurd, weet de oplichter dat je digitaal minder sterk bent, je hebt ‘m immers al van alles gegeven.

- Geef hier voldoende informatie, maar geen wachtwoorden. Er zit hier veel kennis.
- Zorg dat je wachtwoorden van andere diensten wijzigt, zeker als je daar dezelfde wachtwoorden gebruikt
- Denk ook aan diensten die je eventueel hebt gekoppeld aan Facebook
- Zorg dat naasten weten dat een oplichter zich via Facebook of Messenger kan voordoen als jou

Maar bovenal, negeer deze persoon volledig! En ga zeker niet in op zijn eisen. Dit toont jouw zwakte en daarna zal hij zeker meer gaan dreigen/eisen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
Diederik schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:39:
Je zal echt wat gedetailleerdere info moeten verstrekken.

Je schrijft:

Helpen met Facebook, wat bedoel je daarmee?

Externe 2FA werkte niet meer, welke externe 2FA en wat werkte precies niet?

Kan je op dit moment wel in je Facebook? En zo ja, hoe heb je de toegang terug gekregen?

Ik denk niet dat je te maken hebt met een echte hacker, maar om het zeker te weten is wel iets meer info nodig.
Ik gebruikte Microsoft 2FA. Heb een nieuwe telefoon, nooit backup gemaakt van 2FA wist niet dat dat moest. Ik liep er tegenaan dat ik opnieuw moest inloggen op mn facebook app maar vroeg om 2FA code, dus ja die had ik niet meer…

Voordat fb support reageert kun je een jaar wachten. Had ik al gecontact.

Enige plekken waar ik nog toegang heb is mobile safari en desktop. Voor zolang het duurt.

Toen was ik gaan zoeken in een fb groep voor fb hulp en toen stuitte ik op iemand die zei dat deze vent mij kon helpen want die had haar ook geholpen met hetzelfde. Ik denk dan dat iemand eerlijk is. Maar goed. Ik ben wss te goedgelovig 😭

Dus opeens werd ik overal uitgelogd, klopte mijn wachtwoord niet meer (ik wed dat hij dat had gedaan, maar daarvoor moet hij in mijn account geweest zijn, met 2FA die ik hem niet heb gegeven). Gelukkig krijg ik nog mails van fb zodat ik zelf mijn wachtwoord kan veranderen, dus dat had ik gelijk gedaan. Maar daarna eiste hij idd geld, zo van nu betalen dan zal ik stoppen

Idd aangifte bij politie geen slecht idee, alhoewel deze gast niet te stoppen is door de politie

[ Voor 4% gewijzigd door shaartje86 op 07-05-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 14:15
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:05:
[...]

Ik gebruikte Microsoft 2FA. Heb een nieuwe telefoon, nooit backup gemaakt van 2FA wist niet dat dat moest. Ik liep er tegenaan dat ik opnieuw moest inloggen op mn facebook app maar vroeg om 2FA code, dus ja die had ik niet meer…

Enige plekken waar ik nog toegang heb is mobile safari en desktop. Voor zolang het duurt.

Toen was ik gaan zoeken in een fb groep voor fb hulp en toen stuitte ik op iemand die zei dat deze vent mij kon helpen want die had haar ook geholpen met hetzelfde. Ik denk dan dat iemand eerlijk is. Maar goed. Ik ben wss te goedgelovig 😭

Dus opeens werd ik overal uitgelogd, klopte mijn wachtwoord niet meer (ik wed dat hij dat had gedaan, maar daarvoor moet hij in mijn account geweest zijn, met 2FA die ik hem niet heb gegeven). Gelukkig krijg ik nog mails van fb zodat ik zelf mijn wachtwoord kan veranderen, dus dat had ik gelijk gedaan. Maar daarna eiste hij idd geld, zo van nu betalen dan zal ik stoppen

Idd aangifte bij politie geen slecht idee, alhoewel deze gast niet te stoppen is door de politie
Die ‘iemand op Facebook’ die zei dat dit een goede vent was, was waarschijnlijk zijn vorige slachtoffer wiens account hij gebruikte om nieuwe slachtoffers te vinden.
Als hij toegang tot je account had zal hij dit waarschijnlijk ook weer ‘als jou’ tegen de volgende mensen gezegd hebben.

Kan je nu weer in je Facebook account?
Heb je het wachtwoord dat je bij Facebook gebruikte ook ergens anders gebruikt? Zo ja, overal veranderen.

Verder is het zinvol om een hersteladres te gebruiken om, indien je niet bij je 2FA kan, je alsnog je account kan herstellen. Top voor de komende tijd zeg maar.

Verder gewoon overal sterke wachtwoorden gebruiken (bijvoorbeeld met iets als Bitwarden), 2FA gebruiken en vervolgens verder gaan met je leven.

Tot nu toe lees ik nog nergens dat je met een hacker te maken hebt. Ik lees alleen dingen over een oplichter die goedgelovige mensen uitbuit, social engineering enzo.

[ Voor 4% gewijzigd door Smobbo op 07-05-2022 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:18
[...]

Heb geen 2FA op Facebook maar als je er nog in kon op andere apparaten dan kon je zelf nog wat doen.

https://shopperbyte.com/h...the-code-generator/?amp=1

Ook bij het zelf resetten van je wachtwoord is er altijd wel een mogelijkheid, dat is alleen goed zoeken.

Stel dat je bij Apple de 2FA kwijt bent en dan een wachtwoord reset doet en vermeld dat je geen 2FA meer hebt moet je 2 weken wachten tot het eraf is gehaald en een nieuw wachtwoord mag maken. Dit is trouwens ook zonder support.

Zie het als een les. Reset je FB account en je andere wachtwoorden voor de zekerheid, en negeer de gast. Als hij je MacOS kon hacken dan had hij het allang gedaan inplaats van dreigementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
Smobbo schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:18:
[...]

Die ‘iemand op Facebook’ die zei dat dit een goede vent was, was waarschijnlijk zijn vorige slachtoffer wiens account hij gebruikte om nieuwe slachtoffers te vinden.
Als hij toegang tot je account had zal hij dit waarschijnlijk ook weer ‘als jou’ tegen de volgende mensen gezegd hebben.

Kan je nu weer in je Facebook account?
Heb je het wachtwoord dat je bij Facebook gebruikte ook ergens anders gebruikt? Zo ja, overal veranderen.

Verder is het zinvol om een hersteladres te gebruiken om, indien je niet bij je 2FA kan, je alsnog je account kan herstellen. Top voor de komende tijd zeg maar.

Verder gewoon overal sterke wachtwoorden gebruiken (bijvoorbeeld met iets als Bitwarden), 2FA gebruiken en vervolgens verder gaan met je leven.

Tot nu toe lees ik nog nergens dat je met een hacker te maken hebt. Ik lees alleen dingen over een oplichter die goedgelovige mensen uitbuit, social engineering enzo.
Leg mij dan uit hoe hij in godsnaam in mijn account is geweest, mijn wachtwoord heeft veranderd, zonder 2FA en zonder dat ik hem een code heb gegeven? Alleen wachtwoord, geen 2FA code. Dat heet toch hacken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
[...]

Dit overkomt meer mensen. Omdat het soms om belangrijke toegang gaat met 2FA, is er altijd een optie om 2FA te herstellen. Dat kan alleen via support.
Sterk overdreven en helaas toch de enige manier. Hoe zou een ander, een derde persoon, in staat kunnen zijn om jouw account te fixen?
Je bedoelt: toegang tot had? Want als je dat nu nog steeds hebt, dan klopt er niks van.
Niet wss, een enorm feit. Zo'n groep trekt digibeten én oplichters aan. Je stuitte op één onbekend persoon die zei dat ze wel iemand wist? Ik kan mij niet voorstellen dat jij zo goedgelovig bent. Vooral omdat je daarna ging betalen met giftcards!
Ter info: giftcards zijn makkelijk 'wit te wassen' zonder te traceren. Dat is de reden dat oplichters graag op die manier betaald willen worden. Via bankieren zou immers zijn identiteit bekend worden.
Die giftcards waren digitaal of door jou via screenshots met hem gedeeld?
Waar betaalde je voor en hoeveel precies? Wat zou hij voor joi gaan doen precies?
Wat een loos dreigement en een loze belofte is. Hij kan waarschijnlijk niks momenteel en zet een grote mond op om zoveel mogelijk geld te kunnen cashen van iemand in angst. Plus, wat biedt jou de garantie dat hij echt stopt?
Precies. Neem als eerste en met een duidelijk bericht contact op met Facebook. Laat ze het account bevriezen, zodat er niet meer iets geks kan gebeuren. Daarna kun je rustig werken met facebook aan herstel, mocht je het account terugwillen.

Losse tip: stop helemaal met facebook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:14
Tja, dit soort shit krijg je als je zelf een "hacker" gaat inhuren op facebook. Want dat is wat je hebt gedaan, als je wil dat iemand jou facebook account kraakt.
Ja, heel vreemd dat je dan oplichtingspraktijken krijgt. |:(

Als ik da allemaal goed begrepen heb is dat natuurlijk geen heel slimme actie.

2factor is echt niet zomaar te kraken. Je hebt waarschijnlijk (onbewust) iets gedaan om ze toegang te geven, of er is iets heel anders aan de hand. Maar je vertelt volgens mij ook steeds maar het halve verhaal.

"Hackers" op facebook zijn gewoon oplichters, die kunnen helemaal niets zinnigs.

[ Voor 19% gewijzigd door WEBGAMING op 07-05-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
WEBGAMING schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:25:
Tja, dit soort shit krijg je als je zelf een "hacker" gaat inhuren op facebook. Want dat is wat je hebt gedaan, als je wil dat iemand jou facebook account kraakt.

En nu wil je die persoon schijnbaar niet betalen ofzo, en dan vind je het gek dat je rare acties krijgt?

Als ik dit allemaal goed begrepen heb is dat natuurlijk een vrij stomme actie.

2factor is echt niet zomaar te kraken. Je hebt waarschijnlijk (onbewust) iets gedaan om ze toegang te geven, of er is iets heel anders aan de hand. Maar je vertelt volgens mij ook steeds maar het halve verhaal.

"Hackers" op facebook zijn gewoon oplichters, die helemaal niets zinnigs kunnen.
Ik heb alles gezegd hier. Als iemand tegen mij zegt ik kan je helpen dan ga ik er niet vanuit dat iemand een hacker is?? Of is dat een hele rare gedachte?

Ik had hem al betaald maar kwam er later achter dat het niet klopte dus ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:29:
[...]

Ik heb alles gezegd hier. Als iemand tegen mij zegt ik kan je helpen dan ga ik er niet vanuit dat iemand een hacker is?? Of is dat een hele rare gedachte?

Als jij iemand betaalt om je wachtwoord/account te kraken en toegang te krijgen zonder dat je het wachtwoord of 2 factor hebt, ben je natuurlijk een "hacker" aan het inhuren. Lijkt me vrij logisch toch?

En dat soort oplichters hebben vaak wel trucjes, waardoor het heel indrukwekkend lijkt wat ze doen, maar eigenlijk zijn het altijd oplichters. Waarschijnlijk hebben ze zelf gewoon wel support gebruikt, en op die manier jou account weer toegankelijk gemaakt. Vraag me niet hoe precies, ik ben niet precies op de hoogte van deze scam, en hoe FB werkt.
Maar ik weet wel dat dit soort verhalen een vrij bekende scam is.

Vertel eens wat er precies gebeurd is dan? Uitgebreid?
Hoe is het precies gegaan dat ze toegang gekregen hebben? Jij moet ze minimaal wat gegevens gegeven hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 07-05-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
WEBGAMING schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:32:
[...]

Als jij iemand betaalt om je wachtwoord/account te kraken en toegang te krijgen zonder dat je het WW hebt, ben je natuurlijk een "hacker" aan het inhuren. Lijkt me vrij logisch toch?

En dat soort oplichters hebben vaak wel trucjes, waardoor het heel indrukwekkend lijkt wat ze doen, maar eigenlijk zijn het altijd oplichters. Waarschijnlijk hebben ze zelf gewoon wel support gebruikt, en op die manier jou account weer toegankelijk gemaakt. Vraag me niet hoe precies, ik ben niet precies op de hoogte van deze scam, en hoe FB werkt.
Maar ik weet wel dat dit soort verhalen een vrij bekende scam is.

Vertel eens wat er precies gebeurd is dan? Uitgebreid?
Hoe is het precies gegaan dat ze toegang gekregen hebben? Jij moet ze minimaal wat gegevens gegeven hebben.
Nou wel knap dat als hij support heeft gebruikt dat het in 10 min geregeld was?

Ik heb hem gewoon mijn wachtwoord gegeven, niet meer en niet minder. Maar niet een 2FA code want die had ik niet eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:29:
[...]

Dat is een hele rare gedachte. Een mens is per definitie niet zomaar te vertrouwen.

Geef je op straat mensen die op jou afkomen om te helpen ook meteen je sleutels en wat giftcards?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:38:
[...]

Ik heb hem gewoon mijn wachtwoord gegeven, niet meer en niet minder. Maar niet een 2FA code want die had ik niet eens
Dus zonder 2FA heeft hij nooit toegang gehad tot je fb-account. Opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:38:
[...]

Ik begrijp ook niet zo goed waarom jij er van uit gaat dat support zo lang moet duren. Het meeste gaat gewoon met automatische processen, en is inderdaad in een minuut of 10 geregeld.

Kortweg heb je hem dus gewoon toegang gegeven tot je Facebook account, en vind je het nu vreemd dat hij toegang heeft tot je Facebook account.

[ Voor 13% gewijzigd door WEBGAMING op 07-05-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Laatst online: 29-05 10:30
[...]

....

...

Dus opeens werd ik overal uitgelogd, klopte mijn wachtwoord niet meer (ik wed dat hij dat had gedaan, maar daarvoor moet hij in mijn account geweest zijn, met 2FA die ik hem niet heb gegeven). Gelukkig krijg ik nog mails van fb zodat ik zelf mijn wachtwoord kan veranderen, dus dat had ik gelijk gedaan.
Nu wordt het heel ingewikkeld wat je schrijft. Heb je nu wel of niet toegang tot je FB-account (of kan je alleen niet inloggen met je mobiele app op je nieuwe telefoon misschien??).

En heb je nu wel of niet je wachtwoord verandert?

Hoe weet je dat hij in je FB-account is geweest? Heeft hij berichten namens jou geplaatst?

Ik heb sterk het idee dat gewoon een oAuth-secret vervallen is?
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:05:Idd aangifte bij politie geen slecht idee, alhoewel deze gast niet te stoppen is door de politie
Want??? Dat claimt hij zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12
[...]

Ik begrijp het niet helemaal. Als je nu nog facebook-toegang hebt via mobile safari en desktop dan kun je toch via die apparaten bij je accountgegevens en je eigen wachtwoord aanpassen zodat de persoon die jou bedreigt nergens meer bij kan? Of bedoel je met het bovenstaande iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
WEBGAMING schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:41:
[...]

Ik begrijp ook niet zo goed waarom jij er van uit gaat dat support zo lang moet duren. Het meeste gaat gewoon met automatische processen, en is inderdaad in een minuut of 10 geregeld.

Kortweg heb je hem dus gewoon toegang gegeven tot je Facebook account, en vind je het nu vreemd dat hij toegang heeft tot je Facebook account.
In 10 min geregeld? Heb je het over password recovery? Maar daarvoor moet hij toch in mn mail?

Ik ben dan wel benieuwd hoe het zo snel met support geregeld kan zijn, want ik zou graag willen dat ze 2FA uitzetten, zodat ik daarna weer een externe app eraan kan verbinden, google authy ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
Valorian schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:48:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal. Als je nu nog facebook-toegang hebt via mobile safari en desktop dan kun je toch via die apparaten bij je accountgegevens en je eigen wachtwoord aanpassen zodat de persoon die jou bedreigt nergens meer bij kan? Of bedoel je met het bovenstaande iets anders?
Ik heb nu uiteindelijk mijn wachtwoord kunnen veranderen godzijdank en toegang op safari en desktop…

Maar zodra ik daar weer uitgelogd word dan heb ik wel een probleem want ik heb 2FA niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Middels self service is het vaak ook mogelijk om zélf de 2fa te resetten, waarom dat niet gedaan via Facebook zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Laatst online: 12-12-2024
Je klinkt een beetje warrig, lijkt erop alsof je gescammed bent en of de scammer nog meer poogt te halen.
Relax, doe evt aangifte als er geld is overgemaakt want dat is oplichting, en kijk eens wat filmpjes
YouTube: A Scammer Has My Password!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
bvdbos schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:43:
[...]

Nu wordt het heel ingewikkeld wat je schrijft. Heb je nu wel of niet toegang tot je FB-account (of kan je alleen niet inloggen met je mobiele app op je nieuwe telefoon misschien??).

En heb je nu wel of niet je wachtwoord verandert?

Hoe weet je dat hij in je FB-account is geweest? Heeft hij berichten namens jou geplaatst?

Ik heb sterk het idee dat gewoon een oAuth-secret vervallen is?

[...]

Want??? Dat claimt hij zelf?
Nee de politie kan niks tegen hem doen.. hoe wil je zo iemand opsporen?

Ik maak op dat hij IN mijn account is geweest uit het feit dat hij zonder dat ik 2FA code heb gegeven mijn wachtwoord heeft veranderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Over die hacker zou ik me niet druk maken. Als hij je computer kon hacken had hij dat allang gedaan. Dat is immers veel overtuigender dan een beetje dreigen.

Als je op een andere apparaat nog ingelogd bent, kun je daar je login goedkeuren zonder 2FA. Ook kun je Facebook om een SMS vragen als ze je telefoonnummer weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
NielsFL schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:00:
Over die hacker zou ik me niet druk maken. Als hij je computer kon hacken had hij dat allang gedaan. Dat is immers veel overtuigender dan een beetje dreigen.

Als je op een andere apparaat nog ingelogd bent, kun je daar je login goedkeuren zonder 2FA. Ook kun je Facebook om een SMS vragen als ze je telefoonnummer weten.
Ja hij heeft mijn telnr maar daarmee kan hij niet in mijn sms? Heb overigens geen sms gezien. Was trouwens ook het probleem, terwijl mijn telnr netjes gekoppeld is krijg ik geen sms met herstelcodes

Alles bij elkaar best raar hoe mijn fb account is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:02

Blokker_1999

Full steam ahead

Werkt je telefoonnummer nog? Kan je van anderen nog telefoontjes ontvangen op je nummer en SMS berichten? Als iemand een sim swap heeft uitgevoerd op je nummer en men ook nog eens je wachtwoord heeft kan dat al iets verklaren.

Sowieso het wachtwoord veranderen op je Facebook, als je dat al niet gedaan hebt, alsook op elke andere dienst waar je dat wachtwoord (of een gelijkaardig) gebruikt (bijvoorbeeld je email). Kijk ook de instellingen in je Facebook (en andere) accounts na zodat er geen onbekende email adressen ineens in je profiel staan van waaruit ook herstel mogelijk kan zijn. Voor je 2FA ook even een nieuw token genereren voor alle zekerheid nadat je eventueel eerdere stappen hebt ondernomen.

Kan hij je computer hacken? Weinig kans toe, zeker als je niets hebt uitgevoerd op die computer dat hij je gestuurd heeft Wel kan het eventueel zijn dat hij in je Apple account kan als daar gelijkaardige credentials zijn gebruikt en van daaruit kan dan ook weer wat schade aangericht worden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:55:
[...]

Ik heb nu uiteindelijk mijn wachtwoord kunnen veranderen godzijdank en toegang op safari en desktop…

Maar zodra ik daar weer uitgelogd word dan heb ik wel een probleem want ik heb 2FA niet meer
Als je je wachtwoord hebt veranderd en nu het enige probleem nog is dat je met mobiel niet op facebook komt dan is volgens mij (anderen mogen mij corrigeren waar nodig) het gevaar wel geweken*. Dan is het alleen nog even onhandig dat je met mobiel geen toegang hebt, maar dat lijkt mij meer een uitzoekklusje in de settings van facebook, in resets van instellingen en/of app, etc dan een hack of iets om zorgen over te maken.

Aan de fb-kenners hier: Wat ik zelf wonderlijk vindt is dat die andere persoon het wachtwoord heeft veranderd (volgens ts) maar ts er daarna via andere devices nog wel in terug is weten te komen omdat wachtwoord weer naar eigen inzicht te veranderen. Dat doet mij twijfelen aan of dat wachtwoord wel ooit veranderd is. Maar goed, misschhien werkt facebook gewoon zo en kan alles wat nog ingelogd staat na een ww-aanpassing gewoon doorgaan tot er weer een keer wordt uitgelogd? Of het ww is nooit veranderd en er zijn andere redenen waarom ts tegen deze problematiek aanliep?

*@shaartje86 Je hebt nergens gereageerd op adviezen van mensen om bij eventuele andere websites (gmail, bankieren, digid, etc) je wachtwoord te veranderen als je daar toevallig dezelfde gebruikte. Mocht dat het geval zijn dan absoluut alsnog doen hoor, anders kan het zijn dat je straks véél verder van huis bent dan alleen die paar giftcards…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:55:
[...]

Volgende vraag: hoe heb jij je wachtwoord kunnen veranderen?

Heeft de hacker jou het nieuwe wachtwoord gegeven? Want zonder dat wachtwoord kan je volgens mij je wachtwoord niet wijzigen.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Diederik schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:38:
[...]

Heeft de hacker jou het nieuwe wachtwoord gegeven? Want zonder dat wachtwoord kan je volgens mij je wachtwoord niet wijzigen.
Dat leek mij dus ook (zie post hierboven). Ik verwacht dat de hacker wel in de fb van TS geweest is maar daar verder niets heeft kunnen veranderen (mogelijk door die 2FA?), en vervolgens vooral veel gebluft heeft? Lijkt mij ook dat als ww veranderd zou zijn TS er niet meer terug in had gekund…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
Blokker_1999 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:42:
Werkt je telefoonnummer nog? Kan je van anderen nog telefoontjes ontvangen op je nummer en SMS berichten? Als iemand een sim swap heeft uitgevoerd op je nummer en men ook nog eens je wachtwoord heeft kan dat al iets verklaren.

Sowieso het wachtwoord veranderen op je Facebook, als je dat al niet gedaan hebt, alsook op elke andere dienst waar je dat wachtwoord (of een gelijkaardig) gebruikt (bijvoorbeeld je email). Kijk ook de instellingen in je Facebook (en andere) accounts na zodat er geen onbekende email adressen ineens in je profiel staan van waaruit ook herstel mogelijk kan zijn. Voor je 2FA ook even een nieuw token genereren voor alle zekerheid nadat je eventueel eerdere stappen hebt ondernomen.

Kan hij je computer hacken? Weinig kans toe, zeker als je niets hebt uitgevoerd op die computer dat hij je gestuurd heeft Wel kan het eventueel zijn dat hij in je Apple account kan als daar gelijkaardige credentials zijn gebruikt en van daaruit kan dan ook weer wat schade aangericht worden.
Ja telnrs werken nog maar krijg van fb geen sms…
Heel raar

Voeg ik een ander nr toe werkt dat ook niet

Hoe genereer je een token zonder dat een 2FA code vereist is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 14:15
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Ik maak op dat hij IN mijn account is geweest uit het feit dat hij zonder dat ik 2FA code heb gegeven mijn wachtwoord heeft veranderd
Als je ‘wachtwoord vergeten’ klikt dan wordt er toch een nieuwe link gemaakt waarna je een nieuw wachtwoord kan maken. Zit zo’n mailtje niet gewoon in je mailbox? Dan heeft hij namelijk misschien alleen dat gedaan…

Achja, je hebt volgens mij in het topic genoeg tips en adviezen gekregen. Je reageert hier nog steeds amper op, dus het lijkt me handig om daar eerst mee aan de slag te gaan ipv warrige berichtje hier te blijven typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
Valorian schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:49:
[...]

Dat leek mij dus ook (zie post hierboven). Ik verwacht dat de hacker wel in de fb van TS geweest is maar daar verder niets heeft kunnen veranderen (mogelijk door die 2FA?), en vervolgens vooral veel gebluft heeft? Lijkt mij ook dat als ww veranderd zou zijn TS er niet meer terug in had gekund…
Geen idee, maar hij heeft mn wachtwoord veranderd en daarna heb ik het zelf veranderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
Diederik schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:38:
[...]

Nee ik kreeg een mail van fb met de mededeling dat iemand anders toegang heeft gehad tot mijn account en dat ik het moest beveiligen door mn wachtwoord te wijzigen
Thank god

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 15:00
Okee, wat je ook doet, betaal niemand. Het is niet zo dat ze dan braaf gaan stoppen.

Ten tweede vermoed ik dat je dacht dat je 2FA aan had staan omdat de hacker je account heeft overgenomen en die heeft 2fa aangezet. Daardoor zie je nu he? 2FA? Oh, dan had ik dat vast aanstaan.

Btw, ik hoop niet dat je overal het zelfde wachtwoord gebruikt, anders moet je die asap overal aanpassen.

Mijn tip nu is als je toch graag fb wil, maak een nieuw account en gebruik die. Zoek je oude account op als je in fb bent ingelogd en rapporteer dat account. FB reageert daar normaal gezien wel snel op. Als je persee je oude account terug wil kan je kijken of de route ‘ik ben mijn wachtwoord vergeten’ werkt.

En maak je niet druk over het hackertje. Waarschijnlijk een scriptkiddie die met een hoop geblaat je probeert af te persen. Meld terug dat het is overgedragen aan de politie en dat hij zijn voordeur maar in de gaten moet houden. Je iphone hacken of je mac hacken zal hem / haar niet lukken, tenzij je zelf de deur open zet door externe programma’s te installeren of door op rare linkjes te klikken.

Mocht je niet overal het zelfde wachtwoord gebruiken dan zou ik je toch aanraden het wachtwoord van je e-mail te wijzigen.

Maar lees ik nu dat je je fb wachtwoord toch hebt kunnen wijzigen? Dan is er toch geen probleem meer? Of ben je omgeleid naar een nep FB login pagina, waar je nu weer meer wachtwoorden hebt vrijgegeven? Controleer in dat mailtje dat de website daadwerkelijk de Facebook site is

[ Voor 10% gewijzigd door elhopo op 07-05-2022 12:16 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
elhopo schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:11:
Okee, wat je ook doet, betaal niemand. Het is niet zo dat ze dan braaf gaan stoppen.

Ten tweede vermoed ik dat je dacht dat je 2FA aan had staan omdat de hacker je account heeft overgenomen en die heeft 2fa aangezet. Daardoor zie je nu he? 2FA? Oh, dan had ik dat vast aanstaan.

Btw, ik hoop niet dat je overal het zelfde wachtwoord gebruikt, anders moet je die asap overal aanpassen.

Mijn tip nu is als je toch graag fb wil, maak een nieuw account en gebruik die. Zoek je oude account op als je in fb bent ingelogd en rapporteer dat account. FB reageert daar normaal gezien wel snel op. Als je persee je oude account terug wil kan je kijken of de route ‘ik ben mijn wachtwoord vergeten’ werkt.

En maak je niet druk over het hackertje. Waarschijnlijk een scriptkiddie die met een hoop geblaat je probeert af te persen. Meld terug dat het is overgedragen aan de politie en dat hij zijn voordeur maar in de gaten moet houden. Je iphone hacken of je mac hacken zal hem / haar niet lukken, tenzij je zelf de deur open zet door externe programma’s te installeren of door op rare linkjes te klikken.

Mocht je niet overal het zelfde wachtwoord gebruiken dan zou ik je toch aanraden het wachtwoord van je e-mail te wijzigen.
Thanks! Ben enigszins gerustgesteld dat Apple redelijk veilig is en bestand is tegen hackers.

Wat gebeurt er als ik met een ander account mijn oude account rapporteer? Kunnen zij dan 2FA uitzetten?

Nee 2FA stond écht aan, daarom kan ik nog steeds niet in mijn fb app en als ik overal uitlog ben ik ook de lul. Dat het herstelproces bij mij vreemd gaat is een lang verhaal, lastig om hier zo uit te leggen maar er zijn functies die ik niet heb die ik wel zou moeten hebben. Ik kan straks wel een screenshot posten.

Is gmail en insta makkelijk te hacken trouwens? Heb daar 2FA ook aan staan, wordt als het goed is een berichtje naar mn tel gestuurd. Maar als het klopt wat ik vermoed en die gast software heeft om 2FA te omzeilen, vertrouw ik niemand meer

[ Voor 10% gewijzigd door shaartje86 op 07-05-2022 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:17:
[...]

Thanks! Ben enigszins gerustgesteld dat Apple redelijk veilig is en bestand is tegen hackers.

Wat gebeurt er als ik met een ander account mijn oude account rapporteer? Kunnen zij dan 2FA uitzetten?

Nee 2FA stond écht aan, daarom kan ik nog steeds niet in mijn fb app en als ik overal uitlog ben ik ook de lul. Dat het herstelproces bij mij vreemd gaat is een lang verhaal, lastig om hier zo uit te leggen maar er zijn functies die ik niet heb die ik wel zou moeten hebben. Ik kan straks wel een screenshot posten.

Is gmail en insta makkelijk te hacken trouwens? Heb daar 2FA ook aan staan, wordt als het goed is een berichtje naar mn tel gestuurd
Het probleem is 9/10 keer niet de beveiliging van de applicatie (FB, je mac, je mail) maar degene die tussen stoel en laptop inzit. En daar heb je de schijn nu wel tegen. Als je zomaar een WW aan een onbekende geeft omdat hij je kan 'helpen', dan is de kans groot dat je ook in andere trucs kan trappen. En zo kan die persoon toegang krijgen tot andere applicaties.

Dus ga vooral bij jezelf te raden en denk erg goed na als je op je telefoon en laptop zit. Denk na over de pagina's die je ziet, staat het SSL slotje er, wees alert op berichten van zogenaamde bekenden via whatsapp, denk na als je emails opent die je niet verwacht en druk niet op links.

Maar bovenal, wat was de reden dat die persoon je kon helpen? Wat zou hij voor jou gaan doen op jouw FB account?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:11:
[...]

Nee ik kreeg een mail van fb met de mededeling dat iemand anders toegang heeft gehad tot mijn account en dat ik het moest beveiligen door mn wachtwoord te wijzigen
Thank god
Weet je zeker dat die mail van facebook is? Kan ook phishing-mail zijn.

Je verwoordt het misschien zelf anders, maar in dergelijke mail staat normaal niet dat iemand anders toegang heeft gehad, maar dat iemand anders toegang heeft geprobeerd te krijgen.

In het eerste geval zou het systeem meteen het account blokkeren. Het tweede is dankzij 2FA ongevaarlijk.

Je reageert verder niet op belangrijke vragen en opmerkingen, maar zoek gewoon contact met fb-support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polydeukes
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-05 21:38
Veel succes daarmee. Contact opnemen met FB voor ondersteuning is bijkans onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
[...]

Thank god
Dan vind ik het niet aannemelijk dat jouw hacker de 2FA heeft gekraakt.

Waarschijnlijk heeft jouw hacker een poging gewaagd om in jouw account te komen, die poging is geblokkeerd door Facebook waarop jij bent ingelicht met de mail om je ww te wijzigen.

De hacker heeft een beloning van jou gehad door de giftcards en probeert jou nu bang te maken. Waarschijnlijk met als doel om meer geld van jou te krijgen.

Neem zelf contact op met Facebook om 2FA te laten repareren, het maakt niet uit dat dat wat tijd kost

In de tussentijd pas je voor de zekerheid al je overige wachtwoorden aan.

Gebruik authy voor 2FA codes, dan heb je in de toekomst altijd een back-up.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:56
2FA hacken is gewoon niet logisch. Iemand die 2FA kan omzeilen gaat niet een random nederlander scammen voor wat giftcards. Ik zou je vragen om even uit deze gedachte-hoek te komen en toch proberen te verzinnen of je hem toch niet somehow iets van 2FA heb gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-05 08:45
[...]

Thank god
Zou je die mail en de afzender hier kunnen delen? Stond daar een link in waar je op geklikt hebt? Zou je die ook kunnen delen? Zou veel kunnen zeggen of het phishing was of niet. Als dat zo is heb je wellicht meer dingen te doen waar we je hier mee kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Sefa schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:47:
[...]

Zou je die mail en de afzender hier kunnen delen? Stond daar een link in waar je op geklikt hebt? Zou je die ook kunnen delen? Zou veel kunnen zeggen of het phishing was of niet. Als dat zo is heb je wellicht meer dingen te doen waar we je hier mee kunnen helpen.
Doe eens niet, dat soort links delen is een veiligheidsrisico. Dat moet je echt nooit doen.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Diederik schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:48:
[...]

Doe eens niet, dat soort links delen is een veiligheidsrisico. Dat moet je echt nooit doen.
Mag prima hoor, maar post de link dan op zo'n manier dat er niet per ongeluk op geklikt kan worden. Bijvoorbeeld: https://<dit weghalen>nu.nl/malware.exe. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Maar geen namen, mailadressen, etc., we gaan niet aan doxxing doen :)

Uiteindelijk is 'alles te hacken', maar hier klinkt het zwaar onwaarschijnlijk. Geen zorgen over maken. Wel zorgen dat je nette backups hebt van alles dat belangrijk voor je is, maar dat geldt altijd al.

Facebook: je bent daar al maanden mee bezig. Ik ben het wel eens met eerdergegeven tips: vergeet de account. Maak een nieuwe aan en laat het de contacts weten.

MFA: prima om een ander tool te nemen, controleer dan wel even of de backup werkt / is terug te zetten op een ander apparaat. En heb natuurlijk een heel goed wachtwoord (bijv. een niet-logische zin van 15+ karakters) die je met niemand deelt en ook niet digitaal leesbaar opslaat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 15:00
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:17:
[...]

Is gmail en insta makkelijk te hacken trouwens? Heb daar 2FA ook aan staan, wordt als het goed is een berichtje naar mn tel gestuurd. Maar als het klopt wat ik vermoed en die gast software heeft om 2FA te omzeilen, vertrouw ik niemand meer
Als je je oude account rapporteert wordt het afgesloten en kan de ‘hacker’ je vrienden op fb niet meer spammen of anders lastig vallen.

Gmail en Instagram (net als FB trouwens) zijn normaal gezien niet zomaar te hacken. Dit zijn bedrijven die miljoenen uitgeven aan beveiliging, dus een simpel hackertje komt daar niet doorheen. Ze hebben de beveiliging vaak beter op orde dan bijvoorbeeld een bank.

Er bestaat wat dat betreft geen software om 2FA te omzeilen, dat is namelijk het hele idee van 2FA. Dat iemand er op een andere manier in is geslaagd in te loggen zou wellicht kunnen, met wat social engineering ( vaak gebruiken mensen namen van kinderen, de hond, de kat of een speciale datum, met wat zoekwerk kan je dat soms wel achterhalen) als iedereen zomaar 2fa zou kunnen omzeilen dan hebben ze wel wat beters te doen dan een Facebook gebruiker afpersen. Als je dat kan omzeilen kan je als medewerker remote bij een bank inloggen, daar kan je veel meer aan verdienen.

Anyway, gauw je wachtwoorden veranderen, mailtje naar je afperser met je dreigement terug over de politie, en dat ie zijn / haar voordeur in de gaten moet houden en door met je leven. Het is het niet waard je druk te maken om een waardeloze sukkel die mensen probeert af te persen.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik wordt er -terecht- op gewezen dat 'Kan iemand MacOS hacken?' een wat suggestieve titel is, daarom wat aangepast.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
Diederik schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:32:
[...]

Dan vind ik het niet aannemelijk dat jouw hacker de 2FA heeft gekraakt.

Waarschijnlijk heeft jouw hacker een poging gewaagd om in jouw account te komen, die poging is geblokkeerd door Facebook waarop jij bent ingelicht met de mail om je ww te wijzigen.

De hacker heeft een beloning van jou gehad door de giftcards en probeert jou nu bang te maken. Waarschijnlijk met als doel om meer geld van jou te krijgen.

Neem zelf contact op met Facebook om 2FA te laten repareren, het maakt niet uit dat dat wat tijd kost

In de tussentijd pas je voor de zekerheid al je overige wachtwoorden aan.

Gebruik authy voor 2FA codes, dan heb je in de toekomst altijd een back-up.
Maar hoe neem je contact op met facebook? Die formulieren reageren ze nooit op. 2 maanden geleden al geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
elhopo schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:06:
[...]

Als je je oude account rapporteert wordt het afgesloten en kan de ‘hacker’ je vrienden op fb niet meer spammen of anders lastig vallen.

Gmail en Instagram (net als FB trouwens) zijn normaal gezien niet zomaar te hacken. Dit zijn bedrijven die miljoenen uitgeven aan beveiliging, dus een simpel hackertje komt daar niet doorheen. Ze hebben de beveiliging vaak beter op orde dan bijvoorbeeld een bank.

Er bestaat wat dat betreft geen software om 2FA te omzeilen, dat is namelijk het hele idee van 2FA. Dat iemand er op een andere manier in is geslaagd in te loggen zou wellicht kunnen, met wat social engineering ( vaak gebruiken mensen namen van kinderen, de hond, de kat of een speciale datum, met wat zoekwerk kan je dat soms wel achterhalen) als iedereen zomaar 2fa zou kunnen omzeilen dan hebben ze wel wat beters te doen dan een Facebook gebruiker afpersen. Als je dat kan omzeilen kan je als medewerker remote bij een bank inloggen, daar kan je veel meer aan verdienen.

Anyway, gauw je wachtwoorden veranderen, mailtje naar je afperser met je dreigement terug over de politie, en dat ie zijn / haar voordeur in de gaten moet houden en door met je leven. Het is het niet waard je druk te maken om een waardeloze sukkel die mensen probeert af te persen.
Als je het oude account rapporteert, hoe kan ik het dan weer terugkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
Hij stuurde me gisteren een bericht met dat hij dangerous is met een ander nr, vandaag precies hetzelfde bericht met een ander nr….

Hij blijft maar doorgaan… wat moet ik hiermee? Als dit een dagelijkse trend wordt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 14:59:
Hij stuurde me gisteren een bericht met dat hij dangerous is met een ander nr, vandaag precies hetzelfde bericht met een ander nr….

Hij blijft maar doorgaan… wat moet ik hiermee? Als dit een dagelijkse trend wordt…
Nummer blokkeren en doorgaan met je leven. Als je niet antwoord en verder niets doet is de lol er vanzelf af voor hem en gaat hij door naar het volgende slachtoffer.

Je Facebook account vergeten en gewoon een nieuwe maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
xh3adshotx schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:01:
[...]

Nummer blokkeren en doorgaan met je leven. Als je niet antwoord en verder niets doet is de lol er vanzelf af voor hem en gaat hij door naar het volgende slachtoffer.

Je Facebook account vergeten en gewoon een nieuwe maken.
Oh ik ben nu meer bang voor dat hij mn mac hackt…. Ik heb een bedrijf een scan laten doen en ze laten me net weten dat ze hebben gezien wie het is of iig waar de code die hij geplaatst heeft vandaan komt, hij heeft idd wel iets geprobeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
Wat voor bedrijf is dat dan? Klinkt als nog meer schimmige onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xh3adshotx
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:10:
[...]

Oh ik ben nu meer bang voor dat hij mn mac hackt…. Ik heb een bedrijf een scan laten doen en ze laten me net weten dat ze hebben gezien wie het is of iig waar de code die hij geplaatst heeft vandaan komt, hij heeft idd wel iets geprobeerd!
En dat bedrijf is wel betrouwbaar? Welk bedrijf is dat? En wat hebben ze gevonden?Want iemand die zegt: "Ik zie de code die hij geplaatst heeft en waar dat vandaan komt" vertrouw ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
WEBGAMING schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:17:
Wat voor bedrijf is dat dan? Klinkt als nog meer schimmige onzin.
Nee totaal niet. Via bekende van me, zitten in security enz. Nee dit vertrouw ik wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Dit hele verhaal is begonnen met een "betrouwbaar" persoon op FB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaartje86
Weet nu eerder niet wat ik moet denken van die whatsapp berichten… wordt wel eng, is me zelfs aan het stalken en steeds via een ander nr

Geen idee in hoeverre ze geautomatiseerde berichten gaan sturen en niet meer stoppen

[ Voor 24% gewijzigd door shaartje86 op 07-05-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:10:
[...]

De enige manier dat een bedrijf in theorie zou kunnen zien of iemand in jouw Mac is geweest, is door dat bedrijf volledige toegang tot jouw computer te geven. en doe dat gewoon niet. Dit hele ding is één grote bluf. Zoals eerder geschreven werd, als iemand Facebook 2FA kon hacken, dan hadden ze echt wel betere doelwitten. Als iemand MacOS zero-days heeft, dan gebruiken ze die echt niet om van jou wat gift cards te krijgen, maar verkopen ze die door voor miljoenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:20:
Weet nu eerder niet wat ik moet denken van die whatsapp berichten… wordt wel eng, is me zelfs aan het stalken en steeds via een ander nr
Als je daar niet op reageert dan is de lol er snel af hoor. Gewoon negeren en als je het irritant vindt elk nummer blokkeren waarmee 'ie het probeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
shaartje86 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:19:
[...]

Nee totaal niet. Via bekende van me, zitten in security enz. Nee dit vertrouw ik wel!
Dan ben ik wel heel benieuwd wat ze gevonden hebben. Als jij namelijk nergens op geklikt hebt, niets geïnstalleerd hebt én hem geen remote access gegeven hebt (TeamViewer of zo) dan is het namelijk echt wel wereldnieuws als hij op afstand zooi op jouw Mac kan installeren. Die zero-days zijn miljoenen waard op de zwarte markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

[...]

Ben benieuwd wat voor 'code' dan is aangetroffen. Wil je die eens plaatsen?

[ Voor 4% gewijzigd door souljah1h op 07-05-2022 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Als je een bedrijf welke "in security zit" welke je vertrouwt een scan laat doen dan kun je hen toch ook vragen om even de boel op te schonen? Het hele verhaal wordt nu steeds onwaarschijnlijker. Als je echt gestalked wordt vind ik dat heel vervelend voor je, maar als je even 'uitzoomt' en met een helicopterblik naar je eigen situatie kijkt dan zie dat:

1. Je je facebook-account weer terug hebt, je hebt immers in de instellingen je wachtwoord kunnen veranderen. Dit betekent dat er niemand anders meer in kan op dit moment, dus geen zorgen daarover.

2. Iemand gefrustreerd is dat 'ie niet meer giftcards van je krijgt en daarom dreig-appjes stuurt. Die kan je gewoon negeren, dan houdt die persoon vanzelf op.

3. De kans dat jouw mac gehacked is zo ongeveer nul is ténzij je hem bepaalde gegevens over je computer hebt gegeven, of mee hebt laten kijken op je scherm, maar je gaf eerder al aan dat dat niet het geval is. Maar als dat bedrijf wat je hebt ingehuurd zegt dat ze iets gevonden hebben dan kunnen ze dat ook weghalen en is het zorgenpuntje weer van je lijstje.

Kortom: negeer de mails, en geniet van het mooie weer. Ga ik nu ook doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Als je serieus geholpen wil worden moet je eens duidelijk zijn. Hoe heet dat bedrijf dan bijvoorbeeld?

Het verhaal wat je vertelt is helemaal niet te achterhalen voor een bedrijf of wat dan ook. Alleen Facebook heeft hier informatie over.

Het begint ook wel een beetje op een troll te lijken ondertussen. Maar zo niet...

Je gaat nu volgens mij van de ene oplichter naar de ander. Je bent zo te merken een beetje kwetsbaar voor mooie verhaaltjes, en komt nu in een soort van spiraal terecht.

Relax. Er is hoogstwaarschijnlijk helemaal niets aan de hand, en een (of een paar) oplichters proberen geld te krijgen, en/of je bang te maken.
Whatsapp berichtjes sturen met verschillende nummers stelt niets voor. Telefoonnummers zijn heel makkelijk te spoofen. (vervalsen)
Dat zijn trucjes van oplichters. Daar is heel weinig echt technische kennis voor nodig. Dit kan iedereen, als ze een keer uitleg hebben gekregen. Daarom zijn er ook hele callcenters van oplichters, vooral in India.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

[...]

Sorry, maar hier kunnen we gewoon heel weinig mee. Ik denk dat het beter is als je je verder door die bekende laat bij staan want voor concrete hulp via een forum is het allemaal veel te vaag. Dit topic gaat dan ook op slot.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.