Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:15

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Archer_VC10 schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:05:
Even goed zoeken in jouw stuk van het land naar een fotograaf die analoog nog ondersteund, haal daar je rolletjes. Zo steun je meteen dit stuk van de middenstand. In Amsterdam kan ik Fotohandel Den Boer in de 2e Hugo de Grootstraat aanbevelen.
De pest is dat ik dan meteen naar de stad moet :+
ehtweak schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:00:
@SomerenV ff snel rondkijkend bij amazon.de, zie ik dat b.v. Fuji C200 gewoon leverbaar is.
Illford z/w is ook gewoon op voorraad.
En Kodak Gold 200/36 Color 35mm is ook leverbaar.
etc.
Goeie! Ga ik daar ook even rondneuzen!
Sméagol schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:14:
Ik ben wat aan 't googlen, en kwam hier nog wat expired kleurenfilm tegen.
https://buymorefilm.com/c...pired-color-negative-film (Nederlandse webshop)

Edit:
En deze zie ik:
https://www.macodirect.de...sures-pack-of-three?c=613

Zelf zou ik 't dan gewoon op Portra 160 houden trouwens.
Maar heb je met expired film niet het risico dat je foto's er niet goed uitkomen? Dat lijkt me dan de gok ook niet echt waard zeg maar.

Je linkje gaat even in de favorieten :) Het lijkt er in ieder geval wel op dat je in Duitsland nog wat meer kans van slagen hebt. Ik heb hier inmiddels 7 rolletjes liggen. 4x Fujicolor C200 en 3x Superia X-Tra 400. Afgelopen weekend een rolletje C200 gebruikt (vriendendag en moederdag) maar die verneukt bij het eruit halen. Vergeten de release te gebruiken, wel geprobeerd op te draaien, niet door gehad dat de film gescheurd was en vervolgens het klepje open gedaan overdag. Rookie mistake :+

Overigens, hoe lang blijft film goed als je het gewoon op kamertemperatuur in een lade of kast bewaard?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
SomerenV schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:35:
[...]

De pest is dat ik dan meteen naar de stad moet :+

[...]

Goeie! Ga ik daar ook even rondneuzen!

[...]

Maar heb je met expired film niet het risico dat je foto's er niet goed uitkomen? Dat lijkt me dan de gok ook niet echt waard zeg maar.

Je linkje gaat even in de favorieten :) Het lijkt er in ieder geval wel op dat je in Duitsland nog wat meer kans van slagen hebt. Ik heb hier inmiddels 7 rolletjes liggen. 4x Fujicolor C200 en 3x Superia X-Tra 400. Afgelopen weekend een rolletje C200 gebruikt (vriendendag en moederdag) maar die verneukt bij het eruit halen. Vergeten de release te gebruiken, wel geprobeerd op te draaien, niet door gehad dat de film gescheurd was en vervolgens het klepje open gedaan overdag. Rookie mistake :+

Overigens, hoe lang blijft film goed als je het gewoon op kamertemperatuur in een lade of kast bewaard?
https://www.fototuerlings...og-vintage/fotorolletjes/

Deze heeft nog keuze zat - ook wat lekkere Ilford 400 - zwart/wit met een grove korrel, voor het echte gevoel.

Heb er duizenden van versleten 'vroegah', inclusief eigen fotopapier en liters azijn.

Als je dan toch analoog gaat, is zelf ontwikkelen helemaal leuk.

Overigens blijft film zeer lang goed, mits donker en droog bewaard.

En als het al weersinvloeden krijgt, is de craquelé in beeld juist sfeervol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:05
https://www.fotodenboer.nl/c-3056215/films/
Genoeg keuze lijkt me. Je zou ze even moeten bellen of je films ook online kan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:07
@SomerenV

Hier staan er ook een hoop:

https://www.kamera-expres...otorolletje-tape?tags=169

+

https://www.cameranu.nl/n...U3NSI6WyIzNW1tIl19&page=1

Weet niet of ze goedkoper zijn, maar wel aardig wat op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 15:23

Sméagol

Master of Mayhem

Het probleem is dat 't vooral ging om de "goedkopere" kleuren (negatief) film. Daarom is de zoektocht lastig, want nagenoeg alles valt dan af.

Edit:
SomerenV schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 23:35:

Nog geen echte ervaring mee, misschien binnenkort, al was dat geen bewuste keuze.. Heb nog een cinestill rolletje liggen (in de koelkast) van vorig jaar met een houdbaarheidsdatum van.. Ik geloof februari dit jaar. Die waren helaas nauwelijks vers toen ik ze kreeg, misschien moet ik m'n geld terug vragen.. Maar ik wacht eerst her resulttaat af. Ik heb wel eerder oude rolletjes (toch) laten afdrukken, dit levert rare kleuren op.

En ja, dat is een risico, daarom zijn ze goedkoper. Desondanks zijn ze vaak toch gewild. Normaal om op die manier aan zeldzame rolletjes te komen die niet meer verkrijgbaar zijn, nu dus zelfs voor gewone rolletjes. :+
Als het goed is kunnen ze jaren goed blijven, als je ze in de koelkast bewaart. Maar hangt ook af van het type rolletje geloof ik.

[ Voor 80% gewijzigd door Sméagol op 11-05-2022 10:48 ]

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

(lichtelijk OT inmiddels) *
Hoe hoger de standaard ASA/DIN/ISO waarde van de film hoe lastiger het kan worden met langer bewaren.
Een laag gevoelige film laat zich beter bewaren dan de hoog gevoelige films (400ISO en hoger)
Hoog gevoelige films zullen ook sneller last krijgen van kleurzweem of afwijkingen zeker als ze niet koel genoeg bewaard zijn....

Gouden regel bij 10 jaar extra over de expiry date is ongeveer een stop extra belichten dwz
400 iso als 200 iso belichten (en eventueel ontiwkkelen)

* is er ook een speciaal Het grote analoog topic :+

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
@GiLeX noemde het al, er zijn gigantische achterstanden voor met name kleinbeeld kleurenfilm en kan zeker nog wel een jaar duren voordat het aanbod aan de vraag kan voldoen. Tot die tijd krijgen leveranciers mondjesmaat films geleverd en is het pakken wat je pakken kan :D

Overigens kan ik de Lomography Color Negative films ook van harte aanraden, wellicht hangt er voor sommige een te grote vleug hipster gehalte aan, maar als je daar doorheen kijkt, zijn dat meer dan prima kleurenfilms, die qua prijs vallen tussen de "consumenten-" en "professionallijn" van Kodak.
corporalnl schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:24:
Weet niet of ze goedkoper zijn, maar wel aardig wat op voorraad.
Niet goedkoop en heel veel kleurenfilm ook niet op voorraad. Daarnaast zijn het waardeloze dozenschuivers met geen enkele kennis en/of affiniteit met analoge fotografie, die proberen mee te liften op de revival die analoge fotografie nu meemaakt. Zij waren vijftien/twintig jaar terug de eersten die uit deze markt stapten en zullen dat ook gelijk weer doen als de revival over zijn hoogtepunt is.

Kijk liever naar de websites die @GiLeX noemde, https://fotofilmfabriek.nl/ zit daarnaast in een heel mooi pand in Dordrecht, boven een restaurant, samen met een platenzaak. Wat mij betreft een aanrader.
onno oliver schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:55:
[...]
Een zwart wit film die ik graag gebruikte is van Fomapan goed koper dan kodak.
Zie dat het ook online verkocht wordt wordt.
https://fomaobchod.cz/en/blackwhitenegativefilms/
Prima zwartwitfilm inderdaad, gebruik ik ook nog regelmatig. Is overigens ook gewoon te koop bij de winkels die @GiLeX noemde. Maar als ISO 100 zwartwit is dit toch wel verreweg mijn favoriet; https://fotofilmfabriek.nl/product/chs-100-ii-135/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Ik heb ook wel eens de Lucky film uit China gehaald bij monochrome
Lucky 135 35mm Black & White B&W film 36
dacht dat deze rond de 4.5 euro waren.

Verder blijf ik weg van de Lomogrome films omdat ik niet extra geld wil uitgeven voor "over datum" film.

Ik heb wel eens zelfs films gevuld toen ik nog veel verbruikte misschien is dit iets voor de TS?

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 17:43
Wat mij opvalt is dat er heel veel zwart-wit films en 120 films te koop zijn en vooral 120 films zijn echt heel goed verkrijgbaar.
Bij de Hema en Kruidvat is gewoon niets meer te verkrijgen en het verbaasde mij echt dat jij nog in Mei nog een paar heb kunnen scoren.
Ik denk er zelf over na om een 120mm camera te kopen was het niet dat die best wel duur zijn.
Maar ik kom net deze website tegen die best wel redelijke prijzen heeft https://www.retrocamera.be/nl/26-35mm-film maar tja wel uit België dus verzendkosten zullen ook hoger zijn dan hier.

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

audb schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 22:05:
Wat mij opvalt is dat er heel veel zwart-wit films en 120 films te koop zijn en vooral 120 films zijn echt heel goed verkrijgbaar.
Bij de Hema en Kruidvat is gewoon niets meer te verkrijgen en het verbaasde mij echt dat jij nog in Mei nog een paar heb kunnen scoren.
Ik denk er zelf over na om een 120mm camera te kopen was het niet dat die best wel duur zijn.
Maar ik kom net deze website tegen die best wel redelijke prijzen heeft https://www.retrocamera.be/nl/26-35mm-film maar tja wel uit België dus verzendkosten zullen ook hoger zijn dan hier.
Dat klopt. Ik heb vandaag eindelijk m;n foto's gehaald bij de fotograaf, en daar kwam ook iemand binnen die zocht naar rolletjes, maar die helaas teleurgesteld moest worden. Gaf 'm nog wat tips, o.a. dat "pro" rolletjes op zich redelijk te verkrijgen zijn online, of andere winkels, maar daar hadden ze niks helaas. Wat ze wel hadden, waren inderdaad 120 rolletjes.
Verkoper wist me te vertellen dat ie vermoed dat de leveringen vooral slecht zijn door tekort aan aluminium, wat voor de behuizingen wordt gebruikt, wat volgens mij bij 120 niet zo is? Maar sowieso worden die natuurlijk minder verkocht. Ik had zelf ook al een tijdje een MF camera op het oog, maar heb er nu het geld niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Je kan ze ook zelf ontwikkelen dat is helemaal niet zo moeilijk meer als voorheen.
Je hebt daar een ontwikkeltank voor nodig op marktplaats staan er genoeg., een wisselzak van Aliexpress

Daar naast heb je ook https://fotowereld.com/product/tetenal-colortec-c41/
en 3 grote donkere plastiek flessen nodig voor de chemicaliën meestal kan je die ook op marktplaats vinden en een goede thermometer en als je het goedkoop wil houden zou ik die ook op aliexpress kopen kosten zo 2 a 3 euro.
Verder een wasbak voor warm water en goed de handleiding van de tenetal lezen en op youtube kijken daar staan ook films op waar duidelijk wordt uitgelegd hoe je het moet doen.
Wel een waarschuwing, Kodak kan je beter laten ontwikkelen omdat die een andere soort chemicaliën gebruiken.
Ook Zwart wit films kan je beter laten doen als je die niet te vaak gebruikt al zijn juist die films heel goed verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Hier doen we het ook allemaal gewoon zelf. :*)
Cinestill Cs41 voorr kleur en Caffenol-C-L voor zwart wit.

Gelukkig nog een mooie voorraad kleinbeeld film koel en klaar liggen dus voorlopig nog niks nodig _/-\o_ O-)

Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
@audb Het ontwikkelen is het probleem niet zo. Ik lever m'n rolletjes in bij CameraNu in Eindhoven en heb een uurtje later de digitale bestanden via de mail binnen. Ideaal. Zelf ontwikkelen lijkt me overigens wel tof, maar momenteel niet echt de drive daar tijd en geld in te steken.

Gelukkig heb ik nog wat rolletjes liggen hier (Fujicolor C200) dus ik kan nog wel even vooruit (ik schiet niet super vaak analoog) maar het is wel zonde dat het allemaal zo lastig is. B&W is ook nog een optie omdat dat wel relatief goed te krijgen is, maar ik heb echt helemaal niks met die tak van sport. Misschien toch maar een keertje mee spelen. Kijken of het wat is.

@Sméagol De duurdere rolletjes zijn vaak ook nog wel te vinden in kleur ja, maar dan ben je al snel 15 euro of meer voor een rolletje kwijt en dat vind ik voor mijn gepiel wat te gortig. Er zijn ook nog de rolletjes met een verlopen datum en hoewel me dat wel leuk lijkt om mee te experimenteren ben ik ergens ook wel bang dat ik dan m'n geld een beetje weggooi. Lastig lastig allemaal :+ Nou heb ik mijn Sony A7II voorzien van Minolta-glas en in Lightroom een analoge preset gemaakt dus ik heb een beetje best of both worlds, maar er gaat nog altijd niks boven die échte analoge look & feel, zowel qua schieten als qua uiteindelijke foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Deze heeft nog wel voorraad (hoop ik) https://www.fotohofma.nl/Overige/Kleur-negatief-film-CN/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
audb schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:10:
Je kan ze ook zelf ontwikkelen dat is helemaal niet zo moeilijk meer als voorheen.
Zelf ontwikkelen is even moeilijk als voorheen. Zijn de afgelopen 50 jaar weinig innovaties geweest die zelf ontwikkelen hebben vereenvoudigd.

Vraag me overigens ook af waarom je Kodak films in andere chemicaliën zou moeten (laten) ontwikkelen. C-41 is een gestandaardiseerd proces en alle C-41 films zijn in C-41 chemicaliën te ontwikkelen. Ontwikkelen van kleurenfilm is mede daarom ook heel eenvoudig, enige wat lastig kan zijn, is de temperatuur. Bij de Tetenal kit moet dat op 38ºC. Bij de kits van Cinestill heb je wat meer speling, maar nog steeds aan te bevelen boven de 32ºC.
audb schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:10:
Ook Zwart wit films kan je beter laten doen als je die niet te vaak gebruikt al zijn juist die films heel goed verkrijgbaar.
Zou dat eerder aanbevelen voor kleurenfilm, houdbaarheid van C-41 chemicaliën zijn beperkt, terwijl er voor zwart-wit ontwikkelen veel meer keuze is met een langere houdbaarheid en/of als "one-shot developer" te gebruiken.

Daarnaast is zelf ontwikkelen van zwart-wit film ook nog eens interessanter, omdat de keuze van chemicaliën invloed heeft op het uiteindelijke resultaat, terwijl daar bij kleurenfilm niet tot nauwelijks sprake van is.
Jammer alleen dat ze ronduit asociale prijzen vragen voor de consumentenfilms van Kodak. Erg jammer dat ze op deze wijze misbruik maken van de schaarste aan kleurenfilm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
lateef schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:12:

Jammer alleen dat ze ronduit asociale prijzen vragen voor de consumentenfilms van Kodak. Erg jammer dat ze op deze wijze misbruik maken van de schaarste aan kleurenfilm.
Waarschijnlijk is de inkoopprijs ook gewoon een heel stuk omhoog gegaan, beetje raar om een winkel als misbruiker aan te merken, zonder dat je er iets over weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Ernemmer schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:18:
[...]

Waarschijnlijk is de inkoopprijs ook gewoon een heel stuk omhoog gegaan, beetje raar om een winkel als misbruiker aan te merken, zonder dat je er iets over weet.
Ik weet er echter wel iets van. Laatste prijsstijging van Kodak is van 1 januari van dit jaar. Daarna zijn prijzen bij Europese distributeurs niet gestegen. Op alle Kodak consumentenfilms vangen ze nu meer dan 200% marge.

[ Voor 4% gewijzigd door lateef op 27-08-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
200% lijkt mij helemaal niet zo gek op dit soort houdbare niche producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Ernemmer schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:46:
200% lijkt mij helemaal niet zo gek op dit soort houdbare niche producten.
Valt wellicht wat voor te zeggen, maar de realiteit leert dat de marge in deze markt héél veel lager ligt. Portra 400 is nu bij hun even duur als UltraMax 400 terwijl die qua inkoop bijna twee keer zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Het zal wel de tussenhandel zijn die de prijzen laten stijgen.
Zie het maar net als Shell die extreme winst heeft gemaakt over onze rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Ik bedoelde dat je voorheen zelf de chemicaliën moest af meten en dat je nu gewoon alles kant en klaar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
audb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:09:
Het zal wel de tussenhandel zijn die de prijzen laten stijgen.
Nee, zoals ik hierboven al aangaf, die hebben hun prijzen sinds januari van dit jaar niet verhoogd.

Er zijn nu gewoon eindverkopers die ernstig misbruik maken van het feit dat kleinbeeld kleurenfilm schaars is en van de groeiende groep nietsvermoedende nieuwkomers. Dat ligt niet aan de producenten, niet aan de tussenhandel, maar alleen aan de eindverkopers.

Film is de afgelopen jaren duurder geworden, maar dat is logisch en verklaarbaar en waarschijnlijk alleen maar goed voor de continuïteit. Film is sinds ongeveer 2005 veel te lang veel te goedkoop geweest. De huidige prijsstelling is gezond en (gecorrigeerd na inflatie) niet tot nauwelijks hoger dan in de jaren 80 en 90. Het is alleen spijtig dat er winkels zijn die een dikke vinger hebben naar de analoge gemeenschap.
audb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 16:26:
Ik bedoelde dat je voorheen zelf de chemicaliën moest af meten en dat je nu gewoon alles kant en klaar kan krijgen.
Die Colortec kit moet je nog steeds afmeten. Overigens bestonden in de jaren 70 al vergelijkbare kleurenontwikkelkits als die Colortec kit van onder andere Kodak, Fuji, Konica en Agfa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
"Die Colortec kit moet je nog steeds afmeten. Overigens bestonden in de jaren 70 al vergelijkbare kleurenontwikkelkits als die Colortec kit van onder andere Kodak, Fuji, Konica en Agfa."

Colortec heb je ook in 1 liter sets en dan hoef je alleen het liefst ontkalkt water* af te meten.

* Alhoewel ik lees op google dat bronwater geen kalk bevat is dit een onjuiste bewering ook bronwater bevat natuurlijke kalk.

En ik hoop binnenkort ook weer een z-w film(s) te ontwikkelen in de koelkast ligt nog een vol geschoten film en ik heb er zojuist een op marktplaats een AFGA photo APX 400 gekocht voor €3.50 "nu maar hopen dat me oude Nikon F55 het nog doet anders moet ik opzoek gaan naar een andere camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
audb schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:15:
Colortec heb je ook in 1 liter sets en dan hoef je alleen het liefst ontkalkt water* af te meten.
En hoe verschilt dat met andere C-41 kits die de afgelopen vijftig jaar (of nog langer, ontwikkelaar en fixeer voor zwart-wit for that matter) op de markt zijn geweest?

En dan is het nog steeds het geval dat je met de Tetenal chemie bij 38°C moet ontwikkelen.

C-41 is ontwikkelen is inderdaad niet lastig, maar - in tegenstelling tot Cinestill - heeft Tetenal dat proces niets eenvoudiger gemaakt dan zoals het de afgelopen vijftig jaar bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Ik krijg er nou ook zelf last van, ik heb nu moeite met het vinden van normaal geprijsde Ektar rolletjes.
Die was ik helaas van plan te halen deze week. Ik neem wat Portra 400 daarvoor in de plaats denk ik.

• audb
Misschien is deze https://www.catawiki.com/...nzanon-zenza-bronica-sq-awel de betere oplossing?

Helaas heb ik zelf het geld er niet voor maar anders had ik er maar al te graag op geboden.

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

audb schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:38:
Misschien is deze https://www.catawiki.com/...nzanon-zenza-bronica-sq-awel de betere oplossing?

Helaas heb ik zelf het geld er niet voor maar anders had ik er maar al te graag op geboden.
<sigh>
Een tijd terug (vorig jaar denk ik), had ik nog een zenza bronica op het oog, compleet met box, voor 350. Zag er goed uit op de foto's. Dacht niet dat 't verantwoord was om er toen voor te gaan, maar had dat gewoon moeten doen. Ik heb wel een andere (en betere, en duurdere) MF camera op het oog, maar heb er het geld niet voor. Ik hoop dat die er nog is wanneer ik wel het geld heb..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Dit is de winkel die ik zelf altijd in de gaten hou.

https://fotohandeldelfsha...lm-is-available-in-store/

• audb
Wel een mooie aanbieding maar dan moet je wel in de buurt wonen, ze verzenden deze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isismadelief
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-09-2022
Hoi iedereen,
Ik schrijf een artikel voor een studentenkrantje over dit onderwerp! Als een van jullie toevallig een student is die last heeft van dit probleem en er eventjes over zou willen praten, stuur mij dan een berichtje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:38

HUW

Kleurenfotorolletjes zijn volgensmij al jaren zeer slecht verkrijgbaar bij de meeste (web)winkels, er was de laatste keer dat ik op zoek ging wel een Duitse, Zwitserse of Oostenrijkse webshop die best veel gewoon op voorraad had. Ik kan zo gauw niet meer vinden welke dat was, misschien dat iemand anders weet welke dat zou kunnen zijn? (De laatste keer dat ik keek was circa 1 jaar geleden, het kan zijn dat het daar nu ook veel slechter te krijgen is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Het was even zoeken maar via Kodak.com kwam ik hier op uit,
https://imaging.kodakalar...graphers/film/film-finder
Het wilt niet zeggen dat je daar films kan kopen maar niet geschoten is altijd mis.

En deze geeft aan wel films te hebben en vreemd genoeg tegen de normale prijs op de koop toe,https://www.fotosipkes.nl...pro-image-100-135-36.html

:( Helaas dacht ik dat deze wel voorraad had ik juich :'( dus weer te vroeg
En toch nog een gevonden die echt(?) leverbaar is _/-\o_ de Fujifilm Fujicolor 200 135-36EX EC 1
https://www.fotoverweij.n...jicolor-200-135-36ex-ec-1
Voor €13,95 + eventuele verzendkosten

[ Voor 57% gewijzigd door audb op 26-09-2022 15:57 . Reden: 1x te vroeg gejuicht en 1 x wel raak. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
14 euro is wel flink aan de prijs voor een rolletje wat doorgaans voor de helft de deur uit gaat (en dan zit je nog hoog volgens mij). Maar goed dat het her en der nog te krijgen is. Ik zag trouwens dat Ilford met een nieuwe wegwerpcamera komt... met kleurenfilm! Dus hopelijk is dat goed nieuws. Tot die tijd heb ik een manier gevonden om de look & feel van analoge fotografie redelijk goed digitaal vast te leggen. Het oogt wat minder crispy dan analoge film geschoten met een fatsoenlijke camera, maar het oogt wel onmiskenbaar als analoog, ook al is het 100% digitaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvP-Q5QCtVfqyL2sSx00jyJTlY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sA11aA3Qbfk1cPi07LIgJbko.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens zit ik er wel aan te denken zo'n herbruikbare wegwerpcamera te kopen, zodat ik wat kan experimenteren met zwartwit-film. Maar goed dit wijkt allemaal heel erg af van het originele vraagstuk :+
isismadelief schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:16:
Hoi iedereen,
Ik schrijf een artikel voor een studentenkrantje over dit onderwerp! Als een van jullie toevallig een student is die last heeft van dit probleem en er eventjes over zou willen praten, stuur mij dan een berichtje :)
Waarom alleen studenten? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik ben van plan hier binnenkort ook weer eens langs te gaan weer om wat rolletjes in te slaan. 21 euro voor 3 rolletjes Kodak Gold vind ik best schappelijk als je elders de prijzen ziet.
Ik krijg als het goed is deze week mijn film camera binnen en dan kan ik ook proberen wat er beschikbaar is.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
zzzzz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:03:
[...]

Ik ben van plan hier binnenkort ook weer eens langs te gaan weer om wat rolletjes in te slaan. 21 euro voor 3 rolletjes Kodak Gold vind ik best schappelijk als je elders de prijzen ziet.
Ik krijg als het goed is deze week mijn film camera binnen en dan kan ik ook proberen wat er beschikbaar is.
Dat is wel goed te doen ja. Helaas is Delft met een afstand van 120 kilometer wat ver rijden voor me, maar Kodak Gold wil ik wel nog echt een keer mee schieten. Ik hoor er alleen positieve verhalen over, maar heb er nog totaal geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

audb schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:15:
[...]

Wel een mooie aanbieding maar dan moet je wel in de buurt wonen, ze verzenden deze niet.
Nee, anders zijn ze direct door hun voorraad heen, dus ik snap 't wel. Ze waren een paar weken dicht wegens vakantie, en ik wou als ze weer open waren wat Ektar rolletjes halen, maar die waren direct op door online bestellingen. Ik heb zelf niet direct interesse om nu "budget" rolletjes te kopen, anders had ik de link misschien voor me zelf gehouden. :X

Maar Delft is een leuke stad! Als je dezelfde gracht langs loopt heb je een goeie chocolatier (Van Der Burgh), en als je op zondagochtend trek hebt in vers brood kan je bij Boulangerie Michel terecht, al hebben die meerdere vestigingen, vooral in Den Haag. En de winkel zelf is ook leuk, als je interesse hebt in vintage camera's en/of lenzen.
audb schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:38:
Het was even zoeken maar via Kodak.com kwam ik hier op uit,
https://imaging.kodakalar...graphers/film/film-finder
Het wilt niet zeggen dat je daar films kan kopen maar niet geschoten is altijd mis.
Die kaart liet in mijn buurt alleen "Calumet" zien, en daar was ik een paar weken terug voor een rolletje. Ze hebben CameraNu overgenomen, maar gebruiken hun naam voor de naamsbekendheid. Long story short: je kan op cameranu.nl precies zien wat hun voorraad is. Toen ik er was hadden ze geen Kodak kleurenfilm voor 35mm op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:06
Elke Kriuidvat tot nu toe heeft ze nog, of is dat recent veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Er zijn wel programma's te vinden die de korreligheid van een analoge film na kunnen bootsen.

DxO Labs : DxO FilmPack v6.5 Elite x64 of je doet het online https://29a.ch/film-emulator/

Ook kan je als je die nog kan vinden picasa gebruiken deze wordt echter niet meer door Google ondersteund.

https://picasa.softonic.nl/ Zelf gebruik ik deze al een paar jaar alleen bij NEF bestanden krijg ik een roze kleur, denkelijk zit Familie Knots er achter :( maar voor de rest werkt deze voor mij gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Zowel de Hema als de Kruidvat hebben helaas geen analoge films meer.

Denkelijk zal dat ook niet meer veranderen zeker nu de aanvoer op een zeer laag pitje staat.

Maar op Marktplaats bieden ze nog wel films aan zowel over datum als nieuwe maar tegen een flinke prijs daarom ben ik nu ook (weer) overgestapt op zwart-wit die nog redelijk te verkrijgen zijn.

Wat ik heel vreemd vind is dat 120 mm wel heel goed te vinden zijn maar dan ook voornamelijk Z/W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merobieboy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
zzzzz schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 10:03:
[...]

Helaas, ik ben eerder deze week langsgegaan en toen waren ze al door de Gold heen. Ik heb nog wel een rolletje UltraMax kunnen scoren maar helaas niet waar ik voor kwam, en ik ga er ook niet vanuit dat ze in deze schaarste nog weer een nieuwe levering hebben gekregen.

• audb
Deze heeft wel rolletjes maar 24 opnamen maar wel leverbaar.

https://www.marktplaats.n...lmrolletjes-fotorolletjes
Er staan ook genoeg op die over datum zijn maar dat houd wel een risico met zich mee dat die gewoon niet meer goed zijn.
Er zijn mensen die dat mooi vinden maar ik heb dan liever nog een Z-W film die ik zelf ook makkelijker kan ontwikkelen dat gaat super makkelijk met cinestill fil ontwikkelaar.
Doe je veel kleur dan is dat ook zelf te doen en is net als bij Z-W veel goedkoper dan te laten doen mits je alles al in huis hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
merobieboy schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:48:
[...]

Helaas, ik ben eerder deze week langsgegaan en toen waren ze al door de Gold heen. Ik heb nog wel een rolletje UltraMax kunnen scoren maar helaas niet waar ik voor kwam, en ik ga er ook niet vanuit dat ze in deze schaarste nog weer een nieuwe levering hebben gekregen.
Ik ben vandaag even geweest. Inderdaad alleen Ultramax. Ik heb daarnaast ook Ilford HP5 gekocht.
Ik denk dat men totaal nog zo'n 75 rolletjes had.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Ik ga niet beweren dat deze wel kan leveren maar mocht het wel zo zijn dan even een berichtje.

https://fotowereld.com/product/kodak-gold-200-135-36/

Fotowereld
Nachtegaalstraat 47A
3581AC Utrecht

+31-30-2322085

www.fotowereld.com
info@fotowereld.com

[ Voor 25% gewijzigd door audb op 02-10-2022 09:40 . Reden: Adres gegevens er bij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Dat is duurder dan een rolletje Ektar of Portra 160.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Sméagol schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:19:
Dat is duurder dan een rolletje Ektar of Portra 160.
Klopt maar ze zoeken Kodak Gold zelf ben ik maar over gestapt op Agfa APX 100 maar zelfs de Kodak is al duurder dan wat je normaal er voor zou betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

audb schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:30:
[...]

Klopt maar ze zoeken Kodak Gold zelf ben ik maar over gestapt op Agfa APX 100 maar zelfs de Kodak is al duurder dan wat je normaal er voor zou betalen.
De meeste zoeken het geloof ik omdat het een "budget" rolletje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
audb schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:39:
Ik ga niet beweren dat deze wel kan leveren maar mocht het wel zo zijn dan even een berichtje.

https://fotowereld.com/product/kodak-gold-200-135-36/

Fotowereld
Nachtegaalstraat 47A
3581AC Utrecht

+31-30-2322085

www.fotowereld.com
info@fotowereld.com
Weer een winkel met een dikke vinger naar de analoge gemeenschap. FotoFilmFabriek heeft Portra 160 en Lomography 400 op het moment voor minder op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merobieboy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:07
Fotoimpex heeft volgens de site weer Gold 200 op voorraad, voor €7,22 excl. verzending á €6. Stuk schappelijkere prijs dan je op veel andere plekken kunt vinden, als je meer dan één rolletje koopt ten minste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mijn vrouw en ik behoren nog tot de analoge generatie amateurfotografen. Ongeveer 30 jaar geleden domineerde de analoge fotografie nog op alle terreinen en won die het nog in alle opzichten van de digitale techniek die toen of kort daarna in opkomst kwam. Maar dat heeft maar kort geduurd. Niettemin zijn er nog steeds ware liefhebbers die zweren bij analoog. Wij niet meer, maar we gaan niet met ze in discussie.
Maar als gevolg daarvan hebben we nog een kapitaal aan apparatuur waar we niets meer mee doen. Spiegelreflexscamera's, telelenzen, groothoek-, macro- etc. Maar ja, ik vrees voor deze liefhebbers dat de vraag naar analoge films op den duur zover afneemt dat het fabriceren ervan niet meer loont

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Techneut schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:40:
Mijn vrouw en ik behoren nog tot de analoge generatie amateurfotografen. Ongeveer 30 jaar geleden domineerde de analoge fotografie nog op alle terreinen en won die het nog in alle opzichten van de digitale techniek die toen of kort daarna in opkomst kwam. Maar dat heeft maar kort geduurd.
Nou ja, vanaf dertig jaar geleden is digitaal nog zeker een decennium lang inferieur en/of onbetaalbaar geweest. Nu zijn het beide volwaardige media met ieder hun eigen voor- en nadelen en toegevoegde waarde.
Techneut schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:40:
Maar ja, ik vrees voor deze liefhebbers dat de vraag naar analoge films op den duur zover afneemt dat het fabriceren ervan niet meer loont
Dieptepunt in vraag naar film is inmiddels ook al weer een aantal jaar geleden, de vraag neemt alleen maar toe en er wordt alleen maar meer geïnvesteerd in de productie van film. Het einde van de analoge fotografie is nog lang niet in zicht en ik denk ook niet dat het medium zal verdwijnen.

Wat die apparatuur betreft, afhankelijk waar het om gaat, is dit wellicht wel het moment om je spullen te verkopen. Analoge camera's zijn de afgelopen jaren weer flink in prijs gestegen. Sommige zijn inmiddels zelfs duurder dan dat ze ooit nieuw waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Analoog komt net als vinyl weer op en niet alleen bij de ouderen onder ons (zo als ik) maar ook steeds meer jongeren vinden digitaal toch te veel iets niet hebben wat analoog wel heeft en dat is gevoel van toch iets missen en te perfect zijn.
Zie het maar als kleuren foto`s tegen over zwart wit waar je zelf eigenlijk de kleuren probeert in te vullen.
Dit laatste is vooral van toepassing van portret foto`s in zwart wit zijn die veel mooier naar mijn mening dan kleur.
Ook heb je bij analoog pas achteraf zicht op wat op een foto staat en bij digitaal zie je dat bijna meteen.
Nou heb ik echt niets tegen digitaal in tegen deel ik heb zelfs 3 Nikon camera`s die ik tot kort geleden nog zelfs intensief gebruikte en als me rolletjes vol zijn dan ga ik best wel weer deze gebruiken maar mocht het gaan sneeuwen komende winter dan ga ik toch weer analoog fotograferen maar enkel in zwart-wit zelfs al zouden er kleuren films weer beschikbaar zijn.
Overigens gebruiken nog veel professionele fotograven nog rol films maar dan 120 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Even op de laatste zin van je terug te komen, ik heb op https://www.catawiki.com/en/ van de week nog 2 Nikons F55 body`s gekocht voor €16 ! echt een koopje maar er zitten geen lenzen bij en ook geen baterijen maar zelfs dan nog te goedkoop weten te scoren en ze zijn in perfecte staat.
Nou heb ik hier een Sigma super wide 5 50 mm en een Nikon AF Nikor 35-70 lens nog liggen die me zus in de kringloop had gevonden dus die hoef ik niet meer te kopen.
Daarnaast heb ik ook een Canon Eos 500N maar die ga ik echt proberen te verkopen.
Canon is niet mijn camera zeker niet omdat deze zeer traag scherp stelt, dat kan aan mij liggen maar de Nikon vind ik gewoon prettiger werken.

[ Voor 0% gewijzigd door audb op 05-10-2022 21:28 . Reden: vin moest vind zijn ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
audb schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:17:
Overigens gebruiken nog veel professionele fotograven nog rol films maar dan 120 mm.
*fotografen :X maar 120 is een type-aanduiding, geen maat. 120 film is ongeveer 61mm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
Ik heb hier afgelopen week nog rolletjes gekocht in de winkel, maar ze verkopen ook online:
https://fotorembrandt.nl/Winkel/Analoog/Film/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Een bekende voor mij, van dit merk heb ik een jaar of twee geleden nog een C41 ontwikkel set gekocht (Kleur)
Blijkbaar zijn ze ook films gaan verkopen verzendkosten €5.20 DHL. het beste kan je dan meteen meerdere films nemen.
https://tetenal.com/en/consumer-shop/

Edit , Alleen met Paypal kan je daar betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door audb op 12-10-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

audb schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:40:
Een bekende voor mij, van dit merk heb ik een jaar of twee geleden nog een C41 ontwikkel set gekocht (Kleur)
Blijkbaar zijn ze ook films gaan verkopen verzendkosten €5.20 DHL. het beste kan je dan meteen meerdere films nemen.
https://tetenal.com/en/consumer-shop/

Edit , Alleen met Paypal kan je daar betalen.
Hebben ook haast geen voorraad, bij heel veel items krijg je bij het in de winkelwagen plaatsen: "Niet meer leverbaar"
En ze zitten met veel films kwa prijs aan de hoge kant als je andere (duitse) webshops vergelijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Nou jongens, get 'm while they're hot:
https://www.fotoimpex.com...-36.html?cache=1666131787

Ben benieuwd hoe lang ze beschikbaar blijven.

Was trouwens toevallig in Delft vandaag, ik wilde nog even kijken bij Fotohandel Delfshaven en dan maar meteen een rolletje meenemen, maar hij was dicht helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Bij FotoFilmFabriek zijn de nieuwe Cinestill 400Dynamic films nu ook op voorraad. Niet de goedkoopste films, maar wel een nieuwe interessante kleurenfilm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:24
zzzzz schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:59:
[...]

Ik ben vandaag even geweest. Inderdaad alleen Ultramax. Ik heb daarnaast ook Ilford HP5 gekocht.
Ik denk dat men totaal nog zo'n 75 rolletjes had.
Ilford HP5: mooi grove korrel. Heb er in het verleden veel rolletjes van gebruikt.
En ook van FP4.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xfile schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:33:
[...]

Ilford HP5: mooi grove korrel. Heb er in het verleden veel rolletjes van gebruikt.
En ook van FP4.
Grove korrel, het is maar wat je mooi vindt. Heb je daar heimwee naar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 17:28
Analog Space in Eindhoven heeft af en toe restocks met wat aantrekkelijke prijzen. Op het moment van schrijven hebben ze nog wat Portra 160 5-packs op voorraad. Van de week hadden ze ook nog Superia 400 in stock voor 8,95 per rol dus moeite waard om het in de gaten te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
net via email binnen gekregen https://www.hafo.nl/product/kodak-gb-200-135-36/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
En weer een winkel met een dikke vinger naar de analoge gemeenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
Wij zijn op vakantie een zaakje in Engeland binnengelopen en daar vroeg men £16,99, dus het kan allemaal nog gekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

zzzzz schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 14:43:
[...]

Wij zijn op vakantie een zaakje in Engeland binnengelopen en daar vroeg men £16,99, dus het kan allemaal nog gekker.
Zoals deze. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Waarschijnlijk hebben ze daar last van de warmte 8)7 alle prijzen die ze hanteren, zijn echt asociaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Techneut schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:00:
[...]
Grove korrel, het is maar wat je mooi vindt. Heb je daar heimwee naar?
Niet echt, maar met film fotograferen is wel wat spannender dan digitaal fotograferen .
Met film fotograferen wist ik nooit van tevoren of de opname gelukt of volledig mislukt zou zijn. Meestal kwam er niet uit wat ik in gedachte had. En in de doka films ontwikkelen en afdrukken ........
Het is meer de nostalgie met film fotograferen wat me af en toe overvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké Xfile, ik begrijp nu hoe je het bedoelde.
Jou bericht lezende veronderstelde ik even dat je specifiek het effect van een grove korrel waardeerde, wat me nogal verbaasde. Want iedere fotograaf, ongeacht of het professioneel was, of amateur, had het liefst hoe fijner de korrel hoe liever. En dat kon als je er wat meer geld voor over had. Evenals nu met digitale fotografie het geval is, hoe hogere resolutie hoe beter.
Die nostalgie ervaren wij ook wel een beetje, nu met een digitale camera is het klik en je ziet meteen het resultaat, maar ingeval van een stilstaand object doe je het even over. En die kans had je vroeger niet. De wachttijd tijdens het ontwikkelen en daarmee de spanning die dat met zich meebrengt ontbreekt nu. Wat niet betekent dat ik dat jammer vind.
Nee, wij verlangen hoegenaamd niet meer terug naar het oude.
PS: Al mijn commentaar afgezien dan, zie onderstaande reacties, liefhebbers van speciale effecten. Zoals b.v. ook het een klein beetje aanverwante softfocus.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 23-10-2022 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
Techneut schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:12:
Oké Xfile, ik begrijp nu hoe je het bedoelde.
Jou bericht lezende veronderstelde ik even dat je specifiek het effect van een grove korrel waardeerde, wat me nogal verbaasde. Want iedere fotograaf, ongeacht of het professioneel was, of amateur, had het liefst hoe fijner de korrel hoe liever. En dat kon als je er wat meer geld voor over had. Evenals nu met digitale fotografie het geval is, hoe hogere resolutie hoe beter.
Dat klopt niet helemaal, er waren best wat fotografen die bewust met grove korrel werkte, bijvoorbeeld Anton Corbijn.
Zelf fotografeerde ik met Ilford FP4 en HP5, en dan flink donker afdrukken op Ilford multigrade papier.
Dan spreek ik over de jaren 80 van de vorige eeuw.
Die nostalgie ervaren wij ook wel een beetje, nu met een digitale camera is het klik en je ziet meteen het resultaat, maar ingeval van een stilstaand object doe je het even over. En die kans had je vroeger niet. De wachttijd tijdens het ontwikkelen en daarmee de spanning die dat met zich meebrengt ontbreekt nu. Wat niet betekent dat ik dat jammer vind.
Nee, wij verlangen hoegenaamd niet meer terug naar het oude.
Het nadeel van digitale fotografie is dat iedereen zichzelf fotograaf noemt. Niet dat ik het erg vind, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
Techneut schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:12:
Jou bericht lezende veronderstelde ik even dat je specifiek het effect van een grove korrel waardeerde, wat me nogal verbaasde. Want iedere fotograaf, ongeacht of het professioneel was, of amateur, had het liefst hoe fijner de korrel hoe liever. En dat kon als je er wat meer geld voor over had. [...]
Als dat zo was, zou Tri-X niet nog steeds wereldwijd de best verkocht zwart-witfilm en Rodinal nog steeds een zeer populaire zwart-witontwikkelaar zijn. Er zijn al zo'n veertig jaar alternatieven die bij een gelijke ISO waarde een fijnere korrel geven, maar dat heeft niets afgedaan aan de populariteit van Tri-X. Evenals dat er nog langer ontwikkelaars zijn die een fijnere korrel geven.

Een aanwezige korrel (in tegenstelling tot digitale ruis) kan gewoon een toegevoegde esthetische waarde hebben, waar vele fotografen (amateurs en professionals) voor kozen en kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Xfile schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:32:
[...]

Dat klopt niet helemaal, er waren best wat fotografen die bewust met grove korrel werkte, bijvoorbeeld Anton Corbijn.
Zelf fotografeerde ik met Ilford FP4 en HP5, en dan flink donker afdrukken op Ilford multigrade papier.
Dan spreek ik over de jaren 80 van de vorige eeuw.
Je vergeet even Cor Jaring die ook prachtige foto`s maakte.
[...]

Het nadeel van digitale fotografie is dat iedereen zichzelf fotograaf noemt. Niet dat ik het erg vind, maar toch.
Nog erger vind ik persoonlijk gasten die "Selfies" maken en waar van ik denk van "Heb je onder een vrachtauto gelegen??" en dan bedoel ik vooral van die opgespoten en doorgebakken grieten die denken knap te zijn.
Maar ik zat van de week het perfecte plaatje te kijken en hoorde daar Inge Ipenburg zeggen dat ze "goede foto`s maakte" en ik bij me zelf dacht "was het maar waar" echt amateuristischer kan niet.
Je kan zelfs er op stemmen https://www.rtl.nl/rtl-ho...perfecte-plaatje-van-inge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
lateef schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:33:
[...]

Als dat zo was, zou Tri-X niet nog steeds wereldwijd de best verkocht zwart-witfilm en Rodinal nog steeds een zeer populaire zwart-witontwikkelaar zijn. Er zijn al zo'n veertig jaar alternatieven die bij een gelijke ISO waarde een fijnere korrel geven, maar dat heeft niets afgedaan aan de populariteit van Tri-X. Evenals dat er nog langer ontwikkelaars zijn die een fijnere korrel geven.

Een aanwezige korrel (in tegenstelling tot digitale ruis) kan gewoon een toegevoegde esthetische waarde hebben, waar vele fotografen (amateurs en professionals) voor kozen en kiezen.
Imperfectie kan ook een perfectie zijn en bij digitale foto`s kan je dat ook toevoegen.
Maar bij kleur had je in de jaren '80 ook foto`s die heel anders er uitzagen dan daarvoor en zeker daarna en ook dat vonden we/de meesten wel mooi maar smaken verschillen nu eenmaal en ook ik fotografeer liever met een (zeer) fijne korrel.
Nou is het wel zo dat ik geen mensen fotografeer maar me dieren en heel zelden ook een stuk natuur. (Nee niet dat maar een rij bomen enz.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
Dit topic doet me weer naar fotoboeken grijpen, zoals die van Frits Weeda - In de schaduw van de welvaart: Amsterdam 1958-1965. Bij het grote publiek geen bekende naam, maar hij was zo'n goede fotograaf.
https://www.amsterdam.nl/stadsarchief/nieuws/frits-weeda/
https://www.trouw.nl/leve...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
audb schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 18:18:
[...]

Nog erger vind ik persoonlijk gasten die "Selfies" maken en waar van ik denk van "Heb je onder een vrachtauto gelegen??" en dan bedoel ik vooral van die opgespoten en doorgebakken grieten die denken knap te zijn.
Maar ik zat van de week het perfecte plaatje te kijken en hoorde daar Inge Ipenburg zeggen dat ze "goede foto`s maakte" en ik bij me zelf dacht "was het maar waar" echt amateuristischer kan niet.
Je kan zelfs er op stemmen https://www.rtl.nl/rtl-ho...perfecte-plaatje-van-inge
Ik heb een keer poging gewaagd om het programma "Het perfecte plaatje" uit te kijken, maar na 5 minuten heb ik het uitgezet.
Dat heb ik met dat al dat soort programma's, zoals het programma Project Rembrandt
https://projectrembrandt.ntr.nl/category/uitzendingen/
Om maar te zwijgen van bekende Nederlanders die een orkest gaan dirigeren, het is zo gênant.
https://www.avrotros.nl/maestro/over/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Xfile schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:05:
Dit topic doet me weer naar fotoboeken grijpen, zoals die van Frits Weeda - In de schaduw van de welvaart: Amsterdam 1958-1965. Bij het grote publiek geen bekende naam, maar hij was zo'n goede fotograaf.
https://www.amsterdam.nl/stadsarchief/nieuws/frits-weeda/
https://www.trouw.nl/leve...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Deze foto`s zijn zeer scherp en het valt mijzelf meteen op dat hij ook veel in Amsterdam noord heeft gefotografeerd.
Zelf heb ik van af me 12de in Noord gewoond op Blauwe zand (waddenweg buurt) en later ook nog eens 10 jaar in Vogelbuurt tegen over Vogeldorp en herken nog wel een paar huizen die hij op de Buikslotermeerweg & de Buikslotermeerdijk heeft gemaakt.
Maar helaas zijn ook daar veel huizen en boerderijen verdwenen wegens nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
audb schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:01:
[...]

Deze foto`s zijn zeer scherp en het valt mijzelf meteen op dat hij ook veel in Amsterdam noord heeft gefotografeerd.
Zelf heb ik van af me 12de in Noord gewoond op Blauwe zand (waddenweg buurt) en later ook nog eens 10 jaar in Vogelbuurt tegen over Vogeldorp en herken nog wel een paar huizen die hij op de Buikslotermeerweg & de Buikslotermeerdijk heeft gemaakt.
Maar helaas zijn ook daar veel huizen en boerderijen verdwenen wegens nieuwbouw.
Frits Weeda fotografeerde met een Rollieflex, vandaar de scherpe foto's.
Frits Weeda was verknocht aan zijn Rolleiflex 6x6, en maakte dankbaar gebruik van de veelzijdige mogelijkheden van de camera. Zo ontwikkelde hij een speciale panoramatechniek door de Rollei vanuit de hand te laten draaien en meerdere, elkaar overlappende opnames van een situatie te maken. Thuis monteerde hij twee tot drie afdrukken in vloeiende overgangen aan elkaar met behulp van retouche en het knippen van een kartelrand. Bij publicatie in de krant was van de naad niets meer te merken. Als standpunt koos Weeda vaak de straat. De wijde blik als extensie van het vierkante formaat van de Rollei bood hem gelegenheid om een overzicht te geven zonder dat er sprake was van perspectivische vertekening. Mooie voorbeelden zijn de panorama’s van een drukke lentedag in het Oosterpark en van de ruïneuze gevels op Kattenburg waar tussen de uitgestrekte puinhopen een man en vrouw gearmd rondwandelen. Soms fotografeerde hij een interieur of een hoog gebouw in twee keer om door middel van montage de karakteristieke aanblik sterker naar voren te laten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t4600c
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-07 18:06
SomerenV schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:20:
[...]

[...]

:+

Wel balen dat het (opeens?) zo dramatisch gesteld is met de leverbaarheid van kleurenfilm... Ik ben dan wel benieuwd wat de oorzaak is, of dat het echt te maken heeft met logistieke problemen in combinatie met een niche.
Kan niet aan de vraag worden voldaan door exponentieel verhogende vraag de afgelopen jaren, Kodak fabriek draait al op volle toeren.

Flessennek is het omzetten van grote rollen van de coater naar 35mm cassettes / 120 rollen. Conversie lijnen zijn er niet genoeg (lopen in parallel) want die machines waren neergehaald toen de vraag anno +/- 2000 instorten. Dat is veel makkelijker dan de coater aanpassen.

Kodak is druk bezig nieuwe mensen aan te nemen om dit probleem op te lossen. Nieuwe conversie lijnen opstellen kost echter veel tijd en geld.

Ondersteun mijn projecten op:Patreon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
t4600c schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:57:
[...]

Kan niet aan de vraag worden voldaan door exponentieel verhogende vraag de afgelopen jaren, Kodak fabriek draait al op volle toeren.

Flessennek is het omzetten van grote rollen van de coater naar 35mm cassettes / 120 rollen. Conversie lijnen zijn er niet genoeg (lopen in parallel) want die machines waren neergehaald toen de vraag anno +/- 2000 instorten. Dat is veel makkelijker dan de coater aanpassen.

Kodak is druk bezig nieuwe mensen aan te nemen om dit probleem op te lossen. Nieuwe conversie lijnen opstellen kost echter veel tijd en geld.
Buiten dat zijn ook de mensen die de machines moesten bedienen en instellen ontslagen en wie nog leeft zijn mogelijk ook andere werk gaan doen en nu moeten ze nieuw personeel opleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 17:04
Niemand hier die Silbersalz35 gebruikt?

Grainy days heeft er ook een video over gemaakt:

Minder dan 20 EUR per rolletje, inclusief ontwikkelen en scannen, voor Kodak Vision3 film, ontwikkeld in ECN-2, zoals ze ook hun cinefilm ontwikkelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
addictive schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:36:
Niemand hier die Silbersalz35 gebruikt?

[YouTube: SILBERSALZ35 HIGHLIGHT REEL]

Grainy days heeft er ook een video over gemaakt:
[YouTube: Silbersalz 35]

Minder dan 20 EUR per rolletje, inclusief ontwikkelen en scannen, voor Kodak Vision3 film, ontwikkeld in ECN-2, zoals ze ook hun cinefilm ontwikkelen
FF naar Keulen fietsen is mij te vermoeiend :O maar zeker niet duur een Kodak gold vragen ze nu al snel meer dan €18 voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
audb schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:28:
[...]

FF naar Keulen fietsen is mij te vermoeiend :O maar zeker niet duur een Kodak gold vragen ze nu al snel meer dan €18 voor.
Je kunt het online bestellen, de rolletjes schieten, en dan naar ze opsturen. Ze hebben klanten van over de hele wereld (hoewel in de US er ook een vergelijkbare service is bijgekomen: https://www.instagram.com/midwestfilmcompany/) die dat ook doen.

Ik woon zelf in Berlijn, dus voor mij is het geen probleem om ze op te sturen en de negatieven terug te krijgen.
Heb zelf net de eerste set van 4 films ontvangen, dus ben benieuwd naar de eerste resultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

addictive schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:00:
Heb zelf net de eerste set van 4 films ontvangen, dus ben benieuwd naar de eerste resultaten :)
Heb je een mixed setje of een specifieke set rolletjes?

Ik had ze op 't oog, maar heb er nu geen geld voor. Misschien dat ik in December een set haal, misschien later. Geen idee of ik dan voor een mixed set ga, of een set van 500T, daar heb ik de meeste interesse in denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:09
Ik heb hier in de lokale Hema in mei ook nog tweetal Fuji films kunnen scoren. Maar inderdaad zijn ze nu op. Ik heb nu de Hema via de mail maar eens gevraagd wat ze verwachten, of ze ooit nog terugkomen. Ben benieuwd.

Maar toevallig in Brugge een paar weken geleden bij de FNAC een Ilford HP5 voor 8,99 kunnen scoren, misschien ook nog een idee? Dan maar zwart/wit...

Zit alleen nog te twijfelen waar en door wie zwart/wit te laten ontwikkelen. Kleur ging heel simpel naar Kruidvat, en die kwamen altijd met behoorlijk kwaliteit weer terug. Iemand ideeën?

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• addictive
Sméagol schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:44:
[...]

Heb je een mixed setje of een specifieke set rolletjes?

Ik had ze op 't oog, maar heb er nu geen geld voor. Misschien dat ik in December een set haal, misschien later. Geen idee of ik dan voor een mixed set ga, of een set van 500T, daar heb ik de meeste interesse in denk ik.
Ik ben voor 4x 250D gegaan, na het bekijken van de foto's in deze video:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

@koppie Er zijn her en der in Nederland nog wel wat speciaal zaken die z/w kunnen ontwikkelen.
Of zelf doen kan ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
GiLeX schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:49:
@koppie Er zijn her en der in Nederland nog wel wat speciaal zaken die z/w kunnen ontwikkelen.
Of zelf doen kan ook :)
Zelf doen is niet eens meer zo lastig als voorheen je gebruikt gewoon cinestill-df-96-monobath dat is een AIO chemicaliën dat kost nog geen €20 per liter en je kan het zo 16X gebruiken maar meer zou ook mogelijk moeten zijn maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Vergeet ook geen afstrijktang te kopen dat helpt bij het drogen van de film.

[ Voor 25% gewijzigd door audb op 06-11-2022 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
audb schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:51:
[...]

Zelf doen is niet eens meer zo lastig als voorheen je gebruikt gewoon cinestill-df-96-monobath dat is een AIO chemicaliën dat kost nog geen €20 per liter en je kan het zo 16X gebruiken maar meer zou ook mogelijk moeten zijn maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Je hebt dan nog enkel een ontwikkeltank nodig, een thermometer en een lichtdichte ruimte of wisselzak en een trechter is ook handig je mag namelijk na het ontwikkelen de chemicaliën terug gooien in de fles.
Verder een stopwatch en het handigste is een app op je telefoon voor een Android kan je Giant stopwatch gebruiken deze is duidelijker dan die van Android zelf.
Eigenlijk is dat ook wel tof om te doen. Ik zit er al een tijdje aan te denken een herbruikbare wegwerpcamera te kopen (iets als de Ilford Sprite 35) en dan met z/w te schieten. Thuis heb ik nog 4 rolletjes kleurenfilm liggen, maar zonde om gezien de tekorten ze just for fun vol te knallen, maar ik vind analoog wel dermate tof dat ik er vaker wat mee wil doen. Nou heb ik niet perse iets met zwartwit, maar misschien moet dat een beetje groeien. Dat je het zelf kunt ontwikkelen maakt het dan ook nog net wat leuker. Ik heb ook al gezien dat je de negatieven zelf kun digitaliseren met een camera.

Op die manier wordt de hobby opeens een stuk goedkoper aangezien ontwikkelen en digitaliseren van kleurenfilm me nu ~10 euro per rolletje kost bij CameraNu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

audb schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:51:
[...]
..........
Vergeet ook geen afstrijktang te kopen dat helpt bij het drogen van de film.
Dat geeft juist vaak krassen, ik gebruik in de laatste spoeling dreft of een andere wetting agent om netjes streep en krasloze negatieven te krijgen.

Ontwikkelen van kleur en zwart wit doen we hier gewoon thuis.
Cinestill Cs41 voor kleurenfilm (C41 kleurenfilm)
Voor zwart wit een eigen mix van Caffenol en dan een variant met vitamine C voor stand ontwikkeling.
Caffenol-C-L _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
GiLeX schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:39:
[...]

Dat geeft juist vaak krassen, ik gebruik in de laatste spoeling dreft of een andere wetting agent om netjes streep en krasloze negatieven te krijgen.

Ontwikkelen van kleur en zwart wit doen we hier gewoon thuis.
Cinestill Cs41 voor kleurenfilm (C41 kleurenfilm)
Voor zwart wit een eigen mix van Caffenol en dan een variant met vitamine C voor stand ontwikkeling.
Caffenol-C-L _/-\o_
Hoeveel moeilijker is het ontwikkelen van kleurenfilm in vergelijking met zwart wit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
Als het koud weer is kan je ook een haar droger gebruiken of een IR paneel deze laatste heeft het voordeel dat er geen stof door op kan komen maar niet de film er op hangen maar er voor hangen deze panelen worden namelijk zeer warm.
Voor het warm houden van de vloeistof kan je een bak water en een sous-vide stick of een slow cooker gebruiken zijn duur maar dan hoef je geen zorgen te maken dat de temperatuur te laag of te hoog is.
Dit is ook meer bedoeld voor dure films of films waarbij je zeker wilt weten dat ze goed lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
SomerenV schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:01:
[...]

Hoeveel moeilijker is het ontwikkelen van kleurenfilm in vergelijking met zwart wit?
Eigenlijk bijna geen verschil zeker als je deze neemt Tetenal Colortec C41 kleurenontwikkelaar kijk hier maar naar https://www.youtube.com/watch?v=rmw08MYXmm4

Nog een tip, kijk op marktplaats voor een ontwikkeltank zoals deze https://www.marktplaats.n...keltank-paterson-system-4
Bied echter niet meer dan €15 deze is een stuk makkelijker dan de "oude" systeem met draaidop.
Ook heb je een lichtdichte ruimte nodig en een wc kan dan handig zijn als deze lichtdicht gemaakt kan worden anders heb je een grote wisselzak nodig.
Heb je geduld dan zou je die op Aliexpress kunnen kopen https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=Ib3synA8Vlwd anders bij een van de Nederlandse fotozaken of shops maar daar zijn ze iets duurder.
op youtube zijn veel films te vinden die vertellen hoe je de film moet opspoelen maar het is in het begin even wat lastig dus heb je nog een (ontwikkelde) film of negatief dan gewoon eerst met je ogendicht proberen te doen.

[ Voor 61% gewijzigd door audb op 06-11-2022 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

SomerenV schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:01:
[...]

Kleurenfilm is eigenlijk sneller vooral. Als je de aanwijzingen/handleiding enz maakt het eigenlijk niet zo veel uit of je nu z/w of kleur ontwikkelt
Het is vooral temperatuur die je bij kleur meer in de gaten moet houden. 39c

Zwart/wit zoals we het hier thuis doen is de luie manier :+
We mixen per batch onze Caffenol receptuur,
Ontwikkeling is stand dus de ontwikkelaar in de tank gieten, 3 keer agiteren en laat het maar staan voor een 50 minuten (bij 20c). Afgieten na die 50 minuten, even een spoel gang (stop bad) met water of verdunde azijn. Dan fixeren en weer spoelen en als laatste spoelgang de Dreft of wetting agent erbij en even aftikken en dan op hangen en drogen laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

Maar misschien is het handiger om het in Het grote analoog topic topic verder te gaan. dan kan het hier blijven gaan over verkrijgbarheid van filmrolletjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
Er bestaat ook zwart-wit film dat in C41 te ontwikkelen is: https://www.ilfordphoto.com/xp2-super-35mm
Een stuk makkelijker, en misschien ook het overwegen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Niet online

GiLeX

addictive schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:54:
Er bestaat ook zwart-wit film dat in C41 te ontwikkelen is: https://www.ilfordphoto.com/xp2-super-35mm
Een stuk makkelijker, en misschien ook het overwegen waard?
De Ilford XP2 super is een C41 film die trouwens ook prima in normale zwart/wit chemie ontwikkeld kan worden ontwikkeld :D Heb zelf ook al eens de XP2 Super in Caffenol ontwikkeld.
Maar ook kleurenfilm wil zelfs in b/w chemie, al krijg je dan geen echte kleuren negatieven, maar meer oranje/zwarte negatieven, Daarna verwerken als zwart/wit negatieven bij scannen of afdrukken
(Heb ook Fuji Superia 400 kleurenfilm al eens met Caffenol ontwikkeld)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Ik weet niet of het een fout van Kamera-Express is, maar ze hebben Kodak Gold 200 135/24 op voorraad. Een 3-pak voor 22 euro, wat naar de huidige maatstaven best goedkoop is :o

Heb net zelf besteld in ieder geval. Wel maar één item, enerzijds omdat ik momenteel niet lukraak tientallen euro's er doorheen kan en wil jagen en anderzijds omdat ik niet weet wat ik met heel veel rolletjes moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
Mis ik iets, of is dat niet goedkoop? Is 24 shot per rolletje, ipv 36 shots voor 24,99 https://www.kamera-express.nl/kodak-gold-200-iso-135-36-3 (niet voorradig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
addictive schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:56:
Mis ik iets, of is dat niet goedkoop? Is 24 shot per rolletje, ipv 36 shots voor 24,99 https://www.kamera-express.nl/kodak-gold-200-iso-135-36-3 (niet voorradig)
De cru zit hem erin dat én Kodak Gold echt al enorm lang praktisch overal en altijd uitverkocht is, en als het op voorraad is (wat het nooit is) dan betaal je vaak al snel ~10 euro of meer per rolletje, ongeacht of het 24 of 36 shots is. Nieuwe film, in kleur, áls het op voorraad is, heb je in veel gevallen niet meer onder de 10 euro. Dan is drie stuks Kodak Gold voor 22 euro naar de huidige maatstaven best een leuke deal :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lateef
addictive schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:56:
Mis ik iets, of is dat niet goedkoop?
Verschil in inkoopprijs tussen 24 en 36 opnamen is kleiner, dus dat verkoopprijs niet zo veel verschilt, is niet zo gek.

Normaal gesproken wil je KE liever mijden voor analoge fotografie, ze zijn niet goedkoop en maken de meerprijs zeker niet goed met kennis. Nu is dit op zich niet extreem duur en is in de huidige kleinbeeldmarkt “beggars can’t be choosers” het devies, maar anders zijn er echt betere adressen om je film te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
lateef schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:08:
[...]

Verschil in inkoopprijs tussen 24 en 36 opnamen is kleiner, dus dat verkoopprijs niet zo veel verschilt, is niet zo gek.

Normaal gesproken wil je KE liever mijden voor analoge fotografie, ze zijn niet goedkoop en maken de meerprijs zeker niet goed met kennis. Nu is dit op zich niet extreem duur en is in de huidige kleinbeeldmarkt “beggars can’t be choosers” het devies, maar anders zijn er echt betere adressen om je film te kopen.
Ik was eigenlijk op zoek naar wat goedkope z/w-film om te gebruiken als testfilm en kwam zoende bij KE uit (waar ik overigens niks gekocht heb qua z/w). Zag toen Kodak Gold staan, wat me nogal verbaasde. Waarschijnlijk een batch binnengekregen, want gisteren was er alleen voorraad in Capelle a/d Ijssel en nu in meer winkels.

Qua prijs gaat het bijna overal een beetje gelijk op en voor het adres waar ik film koop maakt het me verder weinig uit wat voor kennis ze in huis hebben. Als ik op Analogspace.nl kijk ben je ook al snel minimaal 9 euro kwijt voor een rolletje (z/w of kleur). Bij KE 7 euro voor z/w (Ilford FP4 Plus 125) en rond de 7 euro voor kleur (uitgaande van dat Kodak Gold 3-pack). Bij Cameranu.nl zit je rond de 9 á 10 euro voor z/w of kleur. Fotofilmfabriek is wel een stuk goedkoper qua z/w, maar kleur ben je ook minimaal een tientje kwijt (Lomography Color Negative 100, 3 pack). Er zijn nog meer winkels, maar het schommelt allemaal een beetje daar tussen, afhankelijk van welke merken ze hebben.

Sommige winkels hebben overigens ook goedkopere rolletjes, maar dan zit je wel in de budget-categorie, wat ik overigens prima vind voor testdoeleinden :+

[ Voor 5% gewijzigd door SomerenV op 12-11-2022 23:59 ]

Pagina: 1 2 Laatste