Sloom internet appartement (zelf 0 ervaring/kennis)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 17:35
Geen idee of dit het juist forum is om dit te vragen maar nooit geschoten is altijd mis ;)

Woon in een appartement waar het internet zeer traag is. Het moment dat ik iets download op de PC kan ik praktisch geen andere dingen doen zoals Youtube, Netflix etc.. (nonstop bufferen) Browsen gaat nog wel maar daar houdt het dan ook mee op.

Nu is de computer aangesloten via powerline op de router en is de rest binnen het appartement aangesloten op de WiFi.

De router is een Experia Box v10 (althans dat staat achter op het apparaat

Als ik een speedtest doe kom ik uit op de volgende snelheden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zm3aOqGE2tV2RmkhjZlqkre7FDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dexOwrV8fbuzF8of8TiU6kUU.png?f=fotoalbum_large

Nou vraag ik mij af of ik zelf iets kan doen om het internet te verbeteren aangezien ik zelf niet ga over het abonnement. (dit loopt allemaal via degene van wie het gehuurd wordt)

Ik zat zelf te denken dat eventueel een nieuwe router zou kunnen helpen of heb ik dit compleet mis?

Beste antwoord (via Rotinomm op 09-05-2022 11:57)

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:57
@Rotinomm Ik vermoed dat je verbinding een oude VDSL verbinding is die vanuit de wijkcentrale wordt geleverd. Deze oude VDSL2 lijnen gaat tot maximaal 50/10 en zo te zien haal je die snelheid dan ook keurig. Wat voor abonnement je huisbaas ook heeft afgesloten, aan deze speedtest te zien zal je niet hoger dan 50/10 gaan krijgen op je adres.

Je kan proberen om in te loggen op http://192.168.2.254 en zonder wachtwaard in te loggen, mogelijk kom je verder. Dan kun je verder kijken bij Status > geavanceerd om te checken op welke snelheid je verbinding draait. (ik gok iets van 55000Kbps down).

Ik heb even geprobeerd om een oude foto van mijn oude aansluiting erbij te pakken, en dat zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYmhTz2WYzMg8MEnGDk0-VI1ZAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcqtkTJU8YChOCksGyc13foB.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de Actual rate zie je dan ook jou verbindingssnelheid staan.

@Oon de latency op deze lijnen ligt vaak vrij hoog door de interleaving delay (foutcontrole) die op deze lijnen ingeschakeld zijn. G.INP of vectoring kan ervoor zorgen dat deze latency onder de 10ms kan komen maar dat is dus op TS zijn verbinding niet actief.

Ik moest even zoeken maar ik heb nog een oude speedtest die ongeveer hetzelfde beeld liet zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNVMyYf5uqtEogx875osKmLr79w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MK00R3HpcffvVkRnayCYBCpA.jpg?f=fotoalbum_large

TS moet er dus voor zorgen dat hij via WiFi wel die 50Mb naar zijn appartement kan krijgen. Mogelijk werkt een Mesh-setje hiervoor goed?
Staat er ook een TV-kastje van KPN? Dan kan je eventueel daarachter een eigen switch/Access point aan hangen en heb je in in ieder geval iets sneller internet.

Streamen gaat verder prima met die snelheid, alleen het downloaden van games zal dan in de nacht moeten gebeuren ;)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je je computer tijdelijk aansluit via een netwerkkabel, is het dan beter? Zo ja, dan ligt het aan je interne netwerk en valt er wellicht iets te winnen. Als het alsnog even slecht werkt, zit het meer aan de kant van de modem/router/verbinding.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-09 05:58
Experia Box is zowel modem als router. Kort door de bocht: Een modem zet eigenlijk het signaal van de provider (KPN in dit geval) om in iets wat je router dan verder kan verspreiden als internet (al dan niet bedraad al dan niet als WiFi).

Er kunnen dus 2 kinken in de kabel zitten. Of tussen KPN en het modem zit een heel zwak lijntje, maar waarschijnlijker tussen jouw pc/telefoon/whatever en de router. Power Line kan leuk zijn, maar ook slecht.

Maar ik zou zeggen, lees vooral even wat online, zodat je wat beter snapt hoe het elkaar zit voordat je nieuwe dingen koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Powerline zou echt een noodoplossing moeten zijn en geeft geen reëel beeld van je daadwerkelijke internetsnelheid. Die dingen zijn hartstikke instabiel en vaak veel langzamer dan wifi, laat staan een directe kabel. Helemaal als je over twee stroomgroepen of een verlengkabel moet.

Tenzij je andere apparaten direct langs je experia box staan hoef je ook niet te verwachten dat je daar netflix op kan kijken.

Hang je PC eens direct aan je experia box met een netwerkkabel en test dan je snelheid nog een keer, dan weten we meteen of het intern of extern is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
Oon schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:46:
Powerline zou echt een noodoplossing moeten zijn en geeft geen reëel beeld van je daadwerkelijke internetsnelheid. Die dingen zijn hartstikke instabiel en vaak veel langzamer dan wifi, laat staan een directe kabel. Helemaal als je over twee stroomgroepen of een verlengkabel moet.

Tenzij je andere apparaten direct langs je experia box staan hoef je ook niet te verwachten dat je daar netflix op kan kijken.

Hang je PC eens direct aan je experia box met een netwerkkabel en test dan je snelheid nog een keer, dan weten we meteen of het intern of extern is.
Zojuist even een kabel gepakt die door heel het appartement heen kan. Met dit als resultaat.
Downloadsnelheid bijna 2x zo snel. Maar een vaste kabel direct op de modem is geen oplossing omdat het dan door de badkamer heen zou moeten om de kamer te bereiken waar de PC staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6iqVoVOy5Un1mKCTBxUXSYdnmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wSWXqu8fT4gSrUR7xHv7Cfho.png?f=fotoalbum_large

De powerline is toendertijd gekozen omdat de wifi in dit deel van het appartement niet optimaal is en vaak maar een zwak signaal is. Dan leek mij een powerline een stabielere optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
spone schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:41:
Als je je computer tijdelijk aansluit via een netwerkkabel, is het dan beter? Zo ja, dan ligt het aan je interne netwerk en valt er wellicht iets te winnen. Als het alsnog even slecht werkt, zit het meer aan de kant van de modem/router/verbinding.
Zojuist gedaan en zie het resultaat hier boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Rotinomm schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:53:
[...]

Zojuist even een kabel gepakt die door heel het appartement heen kan. Met dit als resultaat.
Downloadsnelheid bijna 2x zo snel. Maar een vaste kabel direct op de modem is geen oplossing omdat het dan door de badkamer heen zou moeten om de kamer te bereiken waar de PC staat.

[Afbeelding]

De powerline is toendertijd gekozen omdat de wifi in dit deel van het appartement niet optimaal is en vaak maar een zwak signaal is. Dan leek mij een powerline een stabielere optie
Opmerkelijk dat je uploadsnelheid en je ping bijna niet veranderd zijn, juist ping is iets dat vaak beter wordt met een kabel.

Welke snelheid betaal je (of betaalt je verhuurder) voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
Oon schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:54:
[...]

Opmerkelijk dat je uploadsnelheid en je ping bijna niet veranderd zijn, juist ping is iets dat vaak beter wordt met een kabel.

Welke snelheid betaal je (of betaalt je verhuurder) voor?
Daar durf ik geen antwoord op te geven. We betalen hier een all-in prijs en heb er werkelijk geen idee van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Rotinomm schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:56:
[...]

Daar durf ik geen antwoord op te geven. We betalen hier een all-in prijs en heb er werkelijk geen idee van.
Je snelheid is laag, maar zou genoeg moeten zijn voor streaming, zie bijv. deze link voor een tabel.

Volgende stap zou dus zijn om de verhuurder te vragen om een monteur langs te laten komen, 26ms ping is namelijk wel erg hoog zelfs al heb je maar het goedkoopste abonnement. Als daar niks uit komt zou je de verhuurder kunnen vragen wat de snelheid is, en of die omhoog kan. In overeenstemming zouden dit als extra (service)kosten verrekend kunnen worden.

Een andere router was een optie geweest als je nu 800Mbps zou krijgen bij een gigabit abonnement, maar op deze snelheden zou ik er toch echt gewoon vanuit gaan dat er iets fout zit in de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Is de internetverbinding alleen voor jou, of wordt deze gedeeld met andere appartementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
hcQd schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:59:
Is de internetverbinding alleen voor jou, of wordt deze gedeeld met andere appartementen?
Ik denk inderdaad dat deze gedeeld wordt met andere.

In principe is het internet ook wel voldoende maar als ik games wil downloaden, moet ik dit altijd in de nacht doen omdat iets kijken op de TV (via internet) niet tot nauwelijks gaat in de tussentijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
De hoge ping kan er op duiden dat iemand (continu) een torrentclient laat draaien, oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Rotinomm schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:01:
[...]

Ik denk inderdaad dat deze gedeeld wordt met andere.
Dat denk ik niet, aangezien er een experiabox aanwezig is is de lijn dus exclusief voor het appartement
anders zou er alleen een utp-aansluiting aanwezig zijn.
In principe is het internet ook wel voldoende maar als ik games wil downloaden, moet ik dit altijd in de nacht doen omdat iets kijken op de TV (via internet) niet tot nauwelijks gaat in de tussentijd.
alleen al het feit dat je download snelheid verdubbelt wanneer je een directe kabel trekt suggereert iets heel anders, als je veel storing hebt of over verschillende groepen moet, is er in mijn optiek een reële kans op packetloss en daarmee op haperende verbindingen. zoiets zou je vooral moeten zien bij realtime verbindingen. een goede download manager (met zowel snelheids beperkingen als met bijvoorbeeld ook idle-work-modus zou hierin enige uitkomst kunnen bieden - doordat je downloads dan meer naar de achtergrond gaan en dus minder impact op je eigen gebruik hebben (maar dan wel veel langer duren).

anderzijds denk ik dat het misschien de moeite waard kan zijn om een wifi-bridge netwerk op te zetten bijvoorbeeld met 2 directionele antennes. (liefst met wifi ac of ax). of als dat allemaal echt niet gaat om een extra accespoint in te zetten op een plek waar je nog wel kiunt komen zonder door je badkamer heen te moeten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:57
@Rotinomm Ik vermoed dat je verbinding een oude VDSL verbinding is die vanuit de wijkcentrale wordt geleverd. Deze oude VDSL2 lijnen gaat tot maximaal 50/10 en zo te zien haal je die snelheid dan ook keurig. Wat voor abonnement je huisbaas ook heeft afgesloten, aan deze speedtest te zien zal je niet hoger dan 50/10 gaan krijgen op je adres.

Je kan proberen om in te loggen op http://192.168.2.254 en zonder wachtwaard in te loggen, mogelijk kom je verder. Dan kun je verder kijken bij Status > geavanceerd om te checken op welke snelheid je verbinding draait. (ik gok iets van 55000Kbps down).

Ik heb even geprobeerd om een oude foto van mijn oude aansluiting erbij te pakken, en dat zag er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYmhTz2WYzMg8MEnGDk0-VI1ZAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcqtkTJU8YChOCksGyc13foB.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de Actual rate zie je dan ook jou verbindingssnelheid staan.

@Oon de latency op deze lijnen ligt vaak vrij hoog door de interleaving delay (foutcontrole) die op deze lijnen ingeschakeld zijn. G.INP of vectoring kan ervoor zorgen dat deze latency onder de 10ms kan komen maar dat is dus op TS zijn verbinding niet actief.

Ik moest even zoeken maar ik heb nog een oude speedtest die ongeveer hetzelfde beeld liet zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNVMyYf5uqtEogx875osKmLr79w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MK00R3HpcffvVkRnayCYBCpA.jpg?f=fotoalbum_large

TS moet er dus voor zorgen dat hij via WiFi wel die 50Mb naar zijn appartement kan krijgen. Mogelijk werkt een Mesh-setje hiervoor goed?
Staat er ook een TV-kastje van KPN? Dan kan je eventueel daarachter een eigen switch/Access point aan hangen en heb je in in ieder geval iets sneller internet.

Streamen gaat verder prima met die snelheid, alleen het downloaden van games zal dan in de nacht moeten gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:56
hcQd schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 23:05:
De hoge ping kan er op duiden dat iemand (continu) een torrentclient laat draaien, oid.
Een ping van 26 ms is niet per se hoog voor DSL? Ik zie daar niets geks in.
Als je verder prima kan internetten als je zelf niets download, hoef je er niet van uit te gaan dat er een andere gebruiker is die constant torrents download op zelfde verbinding.

Denk dat je een relatief klein abonnement hebt en dus je download moet begrenzen.

En mocht je zelf downloaden met torrents of nieuwsgroepen, dan het aantal gelijktijdige verbindingen ook omlaag zetten.

Verder is Mesh vaak een betere oplossing dan power Line, koop dan wel een set met 3 antennes, zodat de onderlinge verbinding door de nodes niet ten koste van je wifi snelheid gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyriel85 op 08-05-2022 17:45 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Pagina: 1