Welke knoppen passen op mijn vloerverwarming.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 23:00
Hoi,

Ik heb sinds een paar maanden een huis met vloerverwarming. De hele winter ben ik overal zoveel mogelijk van af gebleven want het is niet handig als eea in de winter niet werkt.

Maar nu het warmer wordt heb ik al een slimme thermostaat. en nu wil ik ze aansluitingen van de vloerverwarming los schakelen.
Het is namelijk zonde als er ruimtes verwarmd worden waar nooit iemand is.

Ik heb 2 warmetepompen, 1 boven en 1 beneden. Beide hebben 1 thermostaatkraan en 5 aansluitingen die de grond in gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ueMY35q60hvfCCNn06dFzNYIsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOKTQrKVHOlKmYlRDqf3VokE.jpg?f=fotoalbum_large

nu wilde ik deze 5 (totaal 10) aansluitingen vervangen door een on/off systeem zoals deze
of deze

dan kan ik per ruimte schakelen.
Echter lijken dit push aansluitingen terwijl ik draaiknoppen heb.

hoe weet ik welke knoppen er op mijn vloerverwarming passen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:28
Is dat wel een slim idee?
Vloerverwarming is traag en die heeft zijn tijd nodig. Is niet als een radiator die je open of dicht zet.

Aangezien je 2 warmtepompen hebt zou je ook de verdeler kunnen vervangen. Open verdeler.
Pomp heb je dan niet nodig. Warmtepomp heeft genoeg kracht.

[ Voor 36% gewijzigd door D-dark op 07-05-2022 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

bartje schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:01:
Hoi,

...
Het is namelijk zonde als er ruimtes verwarmd worden waar nooit iemand is.
Nooit? Dan draai je die groep toch definitief dicht?
Ik heb 2 warmetepompen, 1 boven en 1 beneden. Beide hebben 1 thermostaatkraan en 5 aansluitingen die de grond in gaan.
Voor de zekerheid, je schrijft warmtepompen. Maar iets in me zegt dat je niet warmtepompen bedoeld maar vloerverwarming verdelers met een pomp erop. Dat is geen warmtepomp...
nu wilde ik deze 5 (totaal 10) aansluitingen vervangen door een on/off systeem zoals deze
of deze

dan kan ik per ruimte schakelen.
Echter lijken dit push aansluitingen terwijl ik draaiknoppen heb.
Dat is inderdaad een probleem. Je lijkt draaikleppen te hebben. Daar zijn m.i. geen interessante oplossingen voor.
Maar je hebt een nog veel ingewikkelder probleem: zo op de foto te zien heb je geen retourventielen waarmee je per groep de flow kunt regelen. Dat betekend dat nu de flow geregeld wordt met die draaiknoppen. Dat is op zich geen probleem. Maar dat wordt het wel als jij er een aan/uit systeem van gaat maken. Dan gaat de onderlinge balans tussen de groepen er gegarandeerd aan.
hoe weet ik welke knoppen er op mijn vloerverwarming passen?
Ik zou er in deze situatie niet aan beginnen. Of een systeem vinden wat aan je knoppen kan draaien wat niet alleen aan of uit kan, maar wat traploos tussen 0 en 100% kan regelen.

Tot slot nog een tip, sommige draaiventielen zijn eenvoudig ombouwbaar naar druk ventielen, dan kunnen de genoemde aan/uit systemen er wel op, maar je blijft de onderlinge balans van de groepen verklooien.

Het eenvoudigste wat je kan doen is de balans tussen de groepen zodanig inregelen dat de groepen waar nooit of weinig iemand komt maar weinig flow hebben en de rest meer.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Over het algemeen werken slimme knoppen alleen met thermostaatkranen, die je zo te zien niet hebt op die aansluiting. Een systeem zoals bijv. Tado kan wel werken met vloerverwarming, maar dan moet je in iedere zone een thermostaat hangen.

Het is wel mogelijk, en het feit dat vloerverwarming vaak op lagere temperatuur verwarmt en trager werkt is absoluut geen probleem, maar het is wat ingewikkelder dan gewoon een nieuwe knop op je radiator zetten.

Tenzij je hier zelf veel verstand van hebt zou ik gewoon een erkende installateur inschakelen, die kan je precies vertellen wat je nodig hebt en het fatsoenlijk voor je aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 15:38
Niemand heeft twee warmtepompen in huis, (met twee buitenunits??), in combinatie met een dergelijke oude vloerverwarmingverdeler met 5 groepen….
Dus ik sluit me aan bij @remco_k : op basis van je omschrijving bedoel je “vloerverwarmingverdelers”, en niet “warmtepompen”.
Dat is echt totaal iets anders…

Daarnaast wil ik nog even een probleem belichten:
Je gaat er nu blijkbaar vanuit dat één groep overeenkomt met één specifieke ruimte in je huis!
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn!
Sterker nog: Afhankelijk van de vloerindeling van je huis, de grootte van de ruimtes, en de positie van de verdeler, kan het zomaar zijn dat het niet eens mogelijk was om de VV groepen te matchen op een bepaalde ruimte in huis… Het kan prima dat de groepen onderling gematched zijn op groep slanglengte, ipv op een ruimte, en gewoon naast elkaar willekeurig door meerdere ruimtes lopen… In dat geval bereik je niks door één groep dicht te draaien (ja, een half koude woonkamervloer bijvoorbeeld).
En, zoals ook al gezegd, je verstoort de hele flow van de andere groepen door er eentje dicht te draaien.
Tenzij je een exact legplan van de vloerverwarmingsgroepen bij de aankoop van het huis hebt ontvangen, zou ik er dus gewoon vanaf blijven…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
dank voor jullie antwoorden.
Voor de zekerheid, je schrijft warmtepompen. Maar iets in me zegt dat je niet warmtepompen bedoeld maar vloerverwarming verdelers met een pomp erop. Dat is geen warmtepomp...
Ik heb inderdaad geen 2 warmtepompen. Ik heb 2 vloerverwarmingspompen met ieder 5 leidingen die de grond in gaan.

Ik vermoed dat ik de onderlinge flow al redelijk verstoord heb door boven alle groepen een slag dicht te draaien omdat daar niet vaak warmte nodig is.

afgaande op afgelopen winter duurt het ongeveer 2 tot 3 uur voordat een kamer op temperatuur is wanneer de cv eerst uit stond, dat is inderdaad traag en lang.
Maar ik kan daar rekening mee houden.
Als ik thuis werk weet ik dat van te voren en kan ik bijvoorbeeld de verwarming op zolder wel aanzetten(dit is de enige waar ik de aansluiting van weet omdat deze slangen de muur in gaan ipv de vloer)
Wanneer mijn vrouw op dat moment wel naar het werk gaat kan ik de volledige benedenverdieping dicht zetten.

Ik weet inderdaad niet welke knop waar voor is, en de kans is dat ze door elkaar heen lopen. maar mij leek het handiger die achteraf uit te zoeken omdat ik dit met een app makkelijker kan regelen dan telkens aan de knoppen draaien.

Na het lezen van bovenstaande opmerkingen zit ik er nu aan te denken om een servo te gebruiken die ik aanstuur met een wemos. Op dat moment is het niet on/off maar kan ik groepen ook gedeeltelijk openzetten.
Technisch is dat dan hetzelfde als dit.
Ik zou er in deze situatie niet aan beginnen. Of een systeem vinden wat aan je knoppen kan draaien wat niet alleen aan of uit kan, maar wat traploos tussen 0 en 100% kan regelen.
De algemene opvatting is dat je vloerverwarming 1 keer aanzet en er daarna nooit meer aan komt. Maar ik denk dat als je het slim regelt je weldegelijk energie kunt besparen. het enige nadeel is dat wanneer je eerder thuis bent dan verwacht je even moet wachten totdat het warm is.

Wanneer ik hiermee klaar ben moet ik nog even denken of dat ik de thermostaatknoppen ook wil vervangen. maar ik denk niet dat ik daar veel voordeel uit haal.

De pompen schakel ik inmiddels al wel slim na gebruik van de cv + 10 minuten naloop. Voorheen was dit op basis van gasverbruik. Maar dan sprongen ze ook aan wanneer je ging douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@bartje Vergeet niet dat je die pompen met enige regelmaat even moet laten draaien. Ik stuur mijn pomp elke 24 uur even 15 minuten aan, om vastraken te voorkomen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
@remco_k
Dank voor het meedenken.
Ik was er al mee bekend. Ik heb een script staan dat ze 10 minuten laat draaien zodra ze 24 uur uit staan. Was op het internet al tegen gekomen dat dat belangrijk was.

Direct na de verhuizing kwam ik er achter dat mijn stroomverbruik aanzienlijk hoger was. Na een zoektocht bleek het om de pompen te zitten en ben ik dit slim gaan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
bartje schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:26:
Ik weet inderdaad niet welke knop waar voor is, en de kans is dat ze door elkaar heen lopen. maar mij leek het handiger die achteraf uit te zoeken omdat ik dit met een app makkelijker kan regelen dan telkens aan de knoppen draaien.
Dit kun je eigenlijk alleen achterhalen door met een IR warmtebeeldcamera naar de gehele vloer te kijken en dan één groep per keer aan te zetten, terwijl de CV aan het verwarmen is.
Dat gaat echt niet fatsoenlijk lukken door met een app wat knoppen te regelen..
Bovendien vind ik het een vreemde keuze om eerst honderden euros uit te geven, en tijd aan het inregelen van de stuurapparatuur en een app te spenderen, als er een kans is dat je daarna de hele boel niet eens kunt gebruiken…
Stel dat bijvoorbeeld alle groepen voor een deel door de woonkamer lopen en die verwarmen… Dat is prima mogelijk namelijk… Dan ga je dus nooit een deel van je groepen willen uitschakelen, want dan is altijd een deel van je woonkamervloer koud (én je verliest dan zowiezo verwarmingsvermogen, dus de rest van je systeem moet harder/langer werken om het huis op temperatuur te krijgen… in dat geval zal het zelfs helemaal geen energie besparen als je iets dichtdraait)..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
bartje schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 21:05:
@remco_k
Direct na de verhuizing kwam ik er achter dat mijn stroomverbruik aanzienlijk hoger was. Na een zoektocht bleek het om de pompen te zitten en ben ik dit slim gaan schakelen.
Die pompen kun je vaak ook vervangen voor een veel energiezuinigere variant.
Te zien aan de foto gok ik dat je nu een pomp erin hebt zitten die zo’n 50-65W gebruikt als ie aan staat. Dat is in de winter toch een flink deel van de tijd.
Een nieuwe moderne pomp, bijv. een Grundfoss Alpha2, die gebruikt zo’n 7-12 W in dezelfde situatie… (!!)
Heb ik zelf vorig jaar ook eens gedaan. De kosten van zo’n pomp heb je in een jaar of 2 terugverdiend. Bovendien heeft zo’n pomp een knopje om em in zomerstand te zetten, waarbij die uitschakelt, en automatisch eens per dag even de pomp inschakelt, om vastlopen te voorkomen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje
Dat gaat echt niet fatsoenlijk lukken door met een app wat knoppen te regelen..
Dat klopt, maar het scheelt voor mij wel wat werk, met plaatwerk afbreken e.d.
Bovendien vind ik het een vreemde keuze om eerst honderden euros uit te geven, en tijd aan het inregelen van de stuurapparatuur en een app te spenderen, als er een kans is dat je daarna de hele boel niet eens kunt gebruiken…
In alle gevallen zou ik nog steeds per verdieping kunnen schakelen. Daar naast zit ik nu op het punt waarop ik eigenlijk gewoon wil weten hoe het zit en of het mogelijk is ondanks dat het nut ervan kleiner is dan voorheen verwacht. Overigens weet ik nog niet wat de totale kosten zullen zijn, dus het kan best zijn dat ik er na een overzicht hiervan toch anders over denk. Ook heb ik nog wat technische uitdagingen te overwinnen waarvan ik niet zeker weet of dat het me wel gaat lukken. Daarvoor wil ik eerst een poc maken.
Te zien aan de foto gok ik dat je nu een pomp erin hebt zitten die zo’n 50-65W gebruikt als ie aan staat. Dat is in de winter toch een flink deel van de tijd.
60W op stand 2, 55W op stand 3, dus je zit aardig goed met je gok.
Een nieuwe moderne pomp, bijv. een Grundfoss Alpha2, die gebruikt zo’n 7-12 W in dezelfde situatie
Dit is een hele goede tip, hier zal ik me zeker in gaan verdiepen, want dat zal zeker wel verbruik schelen.
Pagina: 1