Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen
Vraag
Beste antwoord (via me1299 op 06-05-2022 22:45)
Volgens onderstaande test is het verschil, in ieder geval zeker bij gaming en afhankelijk van de timings van het geheugen, vrij marginaal. Tuurlijk zal het enigszins bottlenecken, maar als je nu niets te besteden hebt, kun je gewoon kijken of het huidige geheugen stabiel werkt en op een later moment altijd nog kiezen voor DDR4 3200/3600.
https://www.techspot.com/...lder-lake-memory-scaling/
Doe je meer dan gaming zoals foto-/videobewerking, dan kun je beter direct ander geheugen aanschaffen.
Doe je meer dan gaming zoals foto-/videobewerking, dan kun je beter direct ander geheugen aanschaffen.
[ Voor 13% gewijzigd door KneoK op 06-05-2022 19:46 ]
Alle reacties
Het kan werken, en hij zal willen booten (staat misschien zelfs wel op de QVL van je nieuwe bord), maar het is alsof je de handrem er ophebt. Zo'n i5-12400 kan ook met DDR5 om gaan, en in DDR4 land is tussen de 3200 en 3600MHz behoorlijk betaalbaar.
Let je bij het upgraden dat meer zaken compatible/goed zijn? Gezien je een DDR4 module roept gok ik dat je op een Ryzen 1000-serie zit? Of op iets als een Intel 6000-serie? In 6 jaar kan je een hoop wear-and-tear opdoen, en is een hoop verbeterd in sommige zaken. Als je meer wilt meenemen, zoals een voeding, let er op dat die vrij ruim/goed moest zijn toen, als hij nu nog mee wil met de moderne jojo-chips.
Let je bij het upgraden dat meer zaken compatible/goed zijn? Gezien je een DDR4 module roept gok ik dat je op een Ryzen 1000-serie zit? Of op iets als een Intel 6000-serie? In 6 jaar kan je een hoop wear-and-tear opdoen, en is een hoop verbeterd in sommige zaken. Als je meer wilt meenemen, zoals een voeding, let er op dat die vrij ruim/goed moest zijn toen, als hij nu nog mee wil met de moderne jojo-chips.
je zal weinig voordeel hebben van je systeem,met traag geheugen helaas.
Maar werken zal het zeer waarschijnlijk wel
Maar werken zal het zeer waarschijnlijk wel
Volgens onderstaande test is het verschil, in ieder geval zeker bij gaming en afhankelijk van de timings van het geheugen, vrij marginaal. Tuurlijk zal het enigszins bottlenecken, maar als je nu niets te besteden hebt, kun je gewoon kijken of het huidige geheugen stabiel werkt en op een later moment altijd nog kiezen voor DDR4 3200/3600.
[ Voor 13% gewijzigd door KneoK op 06-05-2022 19:46 ]
De prijs van geheugen is niet zo heel significant t.o.v. van het moederbord/geheugen dus het is niet zo'n hele grote besparing. Maar als het nauwelijks uitmaakt gebruik ik net zo lief mijn huidige geheugen. Ik heb nu 16GB en dat is nog steeds voldoende.Umbrah schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:57:
Het kan werken, en hij zal willen booten (staat misschien zelfs wel op de QVL van je nieuwe bord), maar het is alsof je de handrem er ophebt. Zo'n i5-12400 kan ook met DDR5 om gaan, en in DDR4 land is tussen de 3200 en 3600MHz behoorlijk betaalbaar.
Ik heb nu een
Moederbord
pricewatch: Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5
Processor
pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed
Geheugen
pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS8G4D240FSA
Voeding
pricewatch: Cooler Master Silent Pro M1000
De voornaamste redenen waarom ik wil upgraden:
- Mijn huidige videokaart (NVIDIA GeForce GTX 770) kan mijn 144Hz monitor maximaal op 100Hz
aansturen (na overklokken van de refreshrate). - De extra videokaart wil ik vanaf want die verbruikt continue stroom zonder dat ik daar gebruik van maak. (± 30watt). Maar mijn huidige onboard videokaart kan maar 30Hz aansturen op 3440x1440 (HDMI 1.4)
- Ik wil Windows 11 native kunnen draaien zonder omwegen/hacks
- Ik vind het fijn als mijn Desktop super snappy reageert
Ik game eigenlijk nooit meer, en als ik iets speel is het Red Alert II of HOMM3 of hooguit CIV5. Volgens mij kan een onboard videokaart dit prima aan.KneoK schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:44:
Conclusie is dus dat het waarschijnlijk wel werkt, maar vermoedelijk een flinke bottleneck kan geven bij specifieke workloads.
Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen
Grappig dat er bij het diagram cache & memory bandwidth , copy throughput [lower is better] staat vermeld.KneoK schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:44:

@me1299 als je toch eens een spel zou willen spelen op de computer, ongeacht hoe oud ze zijn, is het wellicht een idee om naar een AMD Ryzen 5600G oid te kijken. De videokaart die daar ingebakken zit is een stuk krachtiger dan bij Intel. Daarmee zou je ook wat modernere titels kunnen spelen, al is het op lage settings, zonder direct een losse videokaart te moeten kopen omdat de Intel gpu het helemaal niet trekt.
Commandline FTW | Tweakt met mate
Gisteren toch maar gelijk besteld. Dit is het geworden:

Maar volgens mij is die I5 ietsje sneller, en ik kon geen AMD ITX bord met 2 netwerkkaarten vinden. (ik sluit niet uit dat de machine in de toekomst als ESXi doos ingezet wordt)
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-12500 Boxed | € 219,- | € 219,- |
1 | Moederborden | ASRock H670M-ITX/ax | € 189,94 | € 189,94 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS | € 64,90 | € 64,90 |
Totaal | € 473,84 |
Te laatHero of Time schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:42:
@me1299 als je toch eens een spel zou willen spelen op de computer, ongeacht hoe oud ze zijn, is het wellicht een idee om naar een AMD Ryzen 5600G oid te kijken. De videokaart die daar ingebakken zit is een stuk krachtiger dan bij Intel. Daarmee zou je ook wat modernere titels kunnen spelen, al is het op lage settings, zonder direct een losse videokaart te moeten kopen omdat de Intel gpu het helemaal niet trekt.
Maar volgens mij is die I5 ietsje sneller, en ik kon geen AMD ITX bord met 2 netwerkkaarten vinden. (ik sluit niet uit dat de machine in de toekomst als ESXi doos ingezet wordt)
Pagina: 1