Open haard in houten overkapping

Pagina: 1
Acties:

• Gerhardg
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12-06-2022
Hallo

Ik heb een open haard gekregen die ik graag wil inbouwen in de houten wand van mijn overkapping, hij staat op een houten vloer waar ik hem laatst op getest heb en de vloer niet warm werd. Is het mogelijk om hem in de wand in te bouwen zonder de mogelijkheid dat het in brand vliegt?
Ik heb foto’s toegevoegd van de situatie, de wand is ongeveer 2 cm dikAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvoNrbxzMDhHkZ5M5om0ZzdGy6Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PphDzY1E59phgTI15W5SHrYy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hrehd0ma8DL5IzBHxNf20IqXSa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lwat8arG8Lj1P2kPGvbLcLdd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnnYn8k-Ty5PuahhHyyc4k19fI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBTYPhmt6bT2M6IglX6NoMm7.jpg?f=fotoalbum_large

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:31

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ja, dat kan.

Wat is je plan? Waar komt ie, overzichtsfoto helpt misschien ook wel.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:40
Als je volle bak staat te stoken wordt de buitenkant dan heet?

Zo ja dan zou ik er op zijn minst voor zorgen dat het hout niet in aanraking komt met de haard.

Zelf zou ik denk ik een fermacell brandwerende plaat in stroken zagen en daar de opening mee bekleden waar je de haard in schuift.

Even proefstoken is wat anders dan een hele middag/avond stoken om het warm te hebben.

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:48
Is het de bedoeling dat hij driekwart door de wand steekt zodat je een pijp aan de buitenkant als schoorsteen kan gebruiken?

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:10
Komt de pijp dan vlak boven de schutting oid? Ik krijg nu al medelijden met de buren. :X

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-12 21:47
Haha doe maar niet dit.

Ik heb niks tegen hout stoken (doe het ook) maar als ik dit lees snap ik wel waarom ze hier in Duitsland strenge regels hebben voor dit soort dingen.

• Gerhardg
Horla schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:19:
Is het de bedoeling dat hij driekwart door de wand steekt zodat je een pijp aan de buitenkant als schoorsteen kan gebruiken?
Dat is inderdaad de bedoeling

• Gerhardg
De_Bastaard schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:28:
Haha doe maar niet dit.

Ik heb niks tegen hout stoken (doe het ook) maar als ik dit lees snap ik wel waarom ze hier in Duitsland strenge regels hebben voor dit soort dingen.
Ik wil het juist op een zo veilig mogelijke manier doen, het hoeft niet een groot oppervlak te verwarmen maar slechts een beetje voor de zomeravonden

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Onno ! schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:27:
Komt de pijp dan vlak boven de schutting oid? Ik krijg nu al medelijden met de buren. :X
@Gerhardg Gaan je buren er last van krijgen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-12 21:47
Gerhardg schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:22:
[...]

Ik wil het juist op een zo veilig mogelijke manier doen, het hoeft niet een groot oppervlak te verwarmen maar slechts een beetje voor de zomeravonden
Dat snap ik, het "probleem" is echter dat je toch een schoorsteen moet hebben. Of je nu een groot of klein oppervlak ermee wilt verwarmen. Hier moet een schoorsteen minimaal x-meter boven het dak uitsteken.

Nu zijn open haarden hier sowieso verboden (voor nieuw aan te leggen dan) vanwege obvious reasons..

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:48
Maar als je een groot deel van de kachel door de buitenwand gaat steken, gaat uiteraard een groot deel van de warmte ook verloren. Bovendien is het gevaarlijk voor o.a. kinderen want dat gaat uiteraard gloeiend heet worden.
Pagina: 1