Excel Aantallen.ALS functie geeft waarde 0

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minouch00
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-05-2022
Mijn vraag:
Voor mijn onderzoek wil ik in excel de aantallen als functie gebruiken.
Ik wil het aantal keren tellen dat een bedrijfsnaam voorkomt in mijn database, gecombineerd met alle jaartallen die kleiner zijn dan de geselecteerde jaartal.

=AANTALLEN.ALS(C1:C2368;C2;J1:J2368;"<"&J2)

De functie werkt wanneer ik de "<" verwijder, maar zodra ik deze toevoeg krijg ik altijd waarde nul.

Wat doe ik fout?

Groet,
Minouch

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:20
Zijn de jaartallen getal of tekst? Verder werkt het "<"&J2 deel niet goed. Daar moet een getal-waarde komen te staan, nu krijg je er een tekstresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 19:53
"<"&J2 hoort wel te werken, maar dan moeten de getallen wel als getallen in Excel staan en niet als tekst. Is dat het geval?

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minouch00
De jaartallen zijn getallen..staat gewoon 'getal' als waarde boven in de balk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
minouch00 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:12:
De jaartallen zijn getallen..staat gewoon 'getal' als waarde boven in de balk..
Kun je deze eens ergens in een lege kolom op de 2e rij zetten?

code:
1
=AANTALLEN.ALS(C:C;C2;J:J;"<"&J2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minouch00
ja, maar blijft waarde nul geven. ik kan mijn bestand hier niet uploaden he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
Nee, maar als het een onderzoek is, dan is het de vraag of je dat uberhaupt wil doen. Wat ik zou doen: een kleine subset van die data pakken, alle niet-relevante kolommen eruit halen en de bedrijfsnamen aanpassen. Gewoon een regeltje of 20. En dan uploaden naar bijvoorbeeld Google Drive (en daar de rechten op publiek zetten) en dan hier de link delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-09 14:17
Staat er niet toevallig een spatie in de bedrijfsnaam die je zoekt waardoor de formule geen gelijke waarde tegenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 09:29
Het feit dat je 0 terug krijgt suggereert dat de formule wel werkt, maar dat de combinatie van criteria niet in jouw dataset bestaat. Heb je al controleerd of de naam van het bedrijf in J1 op dezelfde manier geschreven is als de gebruikte namen in de range? En kan je handmatig wel waarden vinden die voldoen aan jouw criteria? Wat is je verwachte uitkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minouch00
https://docs.google.com/s...uCRnBUFI/edit?usp=sharing

kunnen jullie zo een deel van de database zien via drive? Het gaat om een heel groot bestand met duizenden observaties, dus hoeveel ik precies verwacht weet ik niet, maar in ieder geval geen nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 16:13
minouch00 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:30:
https://docs.google.com/s...uCRnBUFI/edit?usp=sharing

kunnen jullie zo een deel van de database zien via drive? Het gaat om een heel groot bestand met duizenden observaties, dus hoeveel ik precies verwacht weet ik niet, maar in ieder geval geen nul.
Ik heb een stukje van je data gekopieerd en in excel geplakt en als ik daar de formule in het Engels overtik lijkt het te werken. De formule die bij mij dan werkt is: =COUNTIFS($A$2:$A$200;A2;$B$2:$B$200;"<"&B2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-09 14:17
Als ik het bestand naar Excel download staat er bij kolom B inderdaad bovenin dat het als getal ingevoerd is, echter krijg ik op de cellen met een jaartal een melding dat het getal opgeslagen is als tekst. Als ik via deze foutmelding het jaartal op getal zet werkt de formule wel.

Ook als ik het jaartal handmatig nog een keer invul werkt de formule.

[ Voor 11% gewijzigd door Pelkie op 06-05-2022 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TutanRamon
Ik vermoed dat het fout gaat bij de jaartallen. Als ik het kopieer naar een nieuwe Google Sheet, dan werkt het initieel ook niet. Pas als ik van kolom B echt getallen maak, dan werkt het wel.

Edit: gehele kolom B selecteren en dan nogmaals 'getal' kiezen en dan naar 0 decimalen zetten omdat het jaartallen zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door TutanRamon op 06-05-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
Wanneer ik de dataset naar excel kopieer werkt het gewoon wel. De uitkomst van row 2 = 0, want er zijn géén voorkomens van Pfizer met jaar kleiner dan 2000 in de set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minouch00
Wat gek. Lijkt dus niet aan de formule te liggen. Bij mij lukt het nog steeds niet. Maar @TutanRamon hoe heb jij er echte getallen van gemaakt? Misschien dat ik daar iets fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
TutanRamon schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:39:
Ik vermoed dat het fout gaat bij de jaartallen. Als ik het kopieer naar een nieuwe Google Sheet, dan werkt het initieel ook niet. Pas als ik van kolom B echt getallen maak, dan werkt het wel.

Edit: gehele kolom B selecteren en dan nogmaals 'getal' kiezen en dan naar 0 decimalen zetten omdat het jaartallen zijn.
Ook geprobeerd, werkt inderdaad!
Kolom B selecteren en vervolgens:
- Menu opmaak
- Getal
- Kies voor "automatisch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
minouch00 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:47:
Wat gek. Lijkt dus niet aan de formule te liggen. Bij mij lukt het nog steeds niet. Maar @TutanRamon hoe heb jij er echte getallen van gemaakt? Misschien dat ik daar iets fout doe?
Als je op de letter B klikt, dan wordt de gehele kolom geselecteerd. In het lint staat de optie om de celeigenschappen aan te passen. Hier kun je 'getal' kiezen. Dat moet je, ook al staat daar nu getal, nogmaals kiezen.

Wat je ook kunt doen is een nieuwe kolom invoegen naast B (dus dan krijg je een lege kolom C) en daar de volgende formule intikken en dan kopiëren voor alle regels.

code:
1
=ALS(ISLEEG(B1);"";B1*1)

(die ALS(ISLEEG(x)) is om al die lege rijen te skippen)

Waar het op neerkomt: in elke rij vermenigvuldig je het jaartal met 1, waardoor het feitelijk gewoon hetzelfde blijft, maar wel een getal wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door TutanRamon op 06-05-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
Je hebt trouwens wel enorm veel lege regels in deze dataset zitten. Dat gaat een keer fout met een filter/range of met het vullen van waarden/formules in kolommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minouch00
Heel raar. Blijft het niet doen. Misschien ligt het dan toch aan mijn computer? Moet ik de pc van iemand anders lenen? Als ik eenmaal de uitkomsten heb is het natuurlijk opgelost.

En wat betreft de lege rijen klopt. Is daar nog een slimme truc voor? Ze een voor een verwijderen leek me geen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minouch00
Bedankt trouwens voor al jullie reacties! Heel blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
Heb je nu een nieuwe kolom C met alle jaartallen als getallen? Dan moet je uiteraard nog wel even je formule aanpassen zodat hij naar C kijkt.

Werk je trouwens met Google Sheets of met Microsoft Excel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
minouch00 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:01:
Heel raar. Blijft het niet doen. Misschien ligt het dan toch aan mijn computer? Moet ik de pc van iemand anders lenen? Als ik eenmaal de uitkomsten heb is het natuurlijk opgelost.
Maak een nieuwe sheet aan en kopieer je data. Volg daarna de stappen die @TutanRamon en ik al aangegeven hebben,
En wat betreft de lege rijen klopt. Is daar nog een slimme truc voor? Ze een voor een verwijderen leek me geen doen.
Selecteer al je data en sorteer op de kolom met de namen van de bedrijven. Daarmee komen de lege cellen automatisch onderaan te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minouch00
Super. Hij doet het. Ik gebruik Microsoft Excel. En ook goede tip van de lege cellen.

Helemaal blij. Dank voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
Mooi, succes met je onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:20
Overigens: ben je bekend met de werking van draaitabellen? De functie x.zoeken? Met die twee functies kun je heel goed informatie halen uit databases. Dat kan je heel veel moeite schelen, dus dat is dan mooi weekend-leeswerk. Succes!
Pagina: 1