Excel maakt formule van huisnummer toevoeging

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkoster
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-05-2022
Wij gebruiken een csv bestand in excel om adres gegevens van klanten te verwerken. Dit bestand haal ik uit ons bestellingen systeem. Nu zijn er soms toevoegingen zoals K6, maar dan pakt excel automatisch het vakje K6 en neemt hij die gegevens over. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 22:16

MJV

Werkt
code:
1
="K6"

niet gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkoster
Nee, dat is juist wat excel zelf doet. Hij moet de K6 gewoon als tekst zien als ik het bestand open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkoster
Het is een toevoeging van een huisnummer, dat was misschien niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkoster
Een ander voorbeeld is dat hij van -D #NAAM maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Gek, Excel zou de gegevens van een CSV gewoon moeten lezen als tekst en het niet interpreteren als een formule. Is het mogelijk dat je het bestand ergens geanonimiseerd deelt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:55
Als je de gegevens in Excel laadt krijg je in de dialoog volgens mij de optie om voor elke kolom op te geven welk type die kolom is.

Als je de .csv opent in Excel en dan tekst naar kolommen gebruikt zie je deze optie in de laatsta stap voor Voltooien. Elke kolom staat dan op "Standaard" ingesteld, je moet dan de betreffende Kolom aanklikken en kiezen voor Tekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkoster
Ik heb het even in een ander programma geprobeerd (LibreOffice) en dan gebeurt er precies hetzelfde.
En bij Excel: Ook al stel ik de kolom in op Tekst voor het inladen, blijft het hetzelfde. Excel pakt dan de gegevens die in het vak K6 staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plumo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14-05 14:47
Wanneer je tekstbestanden in Excel gaat gebruiken zou ik altijd gebruik maken van Power Query. Dan weet je zeker dat de data goed wordt overgenomen en kun je met een druk op de knop Vernieuwen je data weer verversen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4yewYOfidk4kxdLtvNiUVsHPMY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PoWAXM2rS8EEWW8c5JtAixtl.png?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Plumo op 06-05-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:27
Als je dat invult moet je ' ervoor zetten.
Maar als je het automatisch wil doen is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
K6 wordt bij jou als een formule beschouwd, plaats K6 daarom tussen aanhalingstekens: "K6" of &"K6"

Je schreef: "Een ander voorbeeld is dat hij van -D #NAAM maakt"
Ook dat wil zeggen dat -D als formule wordt beschouwd, daarom ook tussen aanhalingstekens plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:53
Wanneer je in Excel een csv bestand opent zal hij proberen de waarden "slim" te interpreteren en het gegevenstype te bepalen. Met als gevolg dat hij
  • alles wat met een =, + of - begint als formule probeert uit te voeren
  • varianten als huisnummer 3e5 wetenschappelijk leest en dus als 300000 toont 8)7
  • huisnummers als 3-5 als datum ziet en er 3 maart 2022 van maakt |:(
De enige manier om csv bestanden goed in Excel te krijgen is ze niet te openen maar vanuit een nieuw, leeg excelbestand te kiezen voor Gegevens -> van Csv, zoals @Plumo laat zien.
Dan kan je per kolom kiezen of excel het als tekst, getal of datum moet interpreteren. Huisnummers en toevoegingen áltijd als tekst lezen om bovenstaande te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mkoster
@dixet bedankt, dan lukt het inderdaad. Maar ik kan dat dus niet als 'standaard' instellen bij excel? Dit moet elke keer weer opnieuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plumo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 14-05 14:47
Mkoster schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:19:
Dit moet elke keer weer opnieuw?
Juist niet. Door het op deze manier te doen wordt er een verbinding met het csv-bestand gemaakt. Stel dat je het csv-bestand update hoef je alleen maar op Alles vernieuwen te drukken en alle handelingen die jij in Power Query hebt gedaan worden toegepast op het nieuwe csv-bestand.
Pagina: 1